Gizmos – deskovka
Speciály Článek Gizmos – deskovka

Gizmos – deskovka

Jakub Němec

Jakub Němec

1
Platformy pkgsrc Desková hra

Chytrá stolní hra pro vynálezce každého věku.

Reklama

Ryze logické hry nabízející smysluplné plnění úkolů či dokonce příběhovou náplň, na policích obchodů moc často nenajdete. Často se raději schovávají pod roušku abstraktních mechanismů, jež se musíte naučit, abyste byli schopni splnit vytyčené cíle. Proto mé srdce plesá, když se objeví originální nápad propojující hratelnost s činností odrážející reálný svět. Australský tvůrce Phil Walker-Harding ve svém projektu Gizmos ukazuje s nadhledem, jak vytvořit vynález, který po spuštění bude šlapat jako promazaný stroj. Jak bude vypadat váš pokus o perpetuum mobile?

Chytejte barevné kuličky!

Pořádá se velká vědecká výstava a nadaní vynálezci se chtějí předvést s tím nejdokonalejším výtvorem, jenž ohromí odbornou porotu. Společně až se čtyřmi spoluhráči budete soupeřit o součástky, které zařadíte do svého stroje, u nějž chcete vyvolávat co nejdůmyslnější řetězové reakce, jež budou produkovat vedlejší produkty znamenající výhodu do dalších bojů o suroviny a komponenty. Součástky leží na stole ve třech řadách podle své úrovně, zatímco zdroje jsou ve futuristickém zásobníku, z kterého se náhodně sypou kuličky symbolizující teplo, elektřinu, atomovou energii a bakterie.

O neposlušně poskakující pestrobarevné potvůrky jde totiž až v první řadě. Jejich obětováním z prstence energií, v němž je schraňujete, totiž platíte za vynálezy v nabídce. Získat je není nijak obtížné, mnohem složitější je dobře promyslet, do které technologie kuličky investujete. A to nemluvím o neutuchající touze hrát si se „skleněnkami“ na stole, přičemž vám samozřejmě budou utíkat po celé herní ploše, abyste je nakonec hledali na zemi za doprovodu hurónského smíchu ostatních (nebojte, jim taky určitě nějaká spadne).

V jednoduchosti je krása

Pokud odhlédneme od dětinského pohrávání si s herními součástmi, nabídne Gizmos chytrou zábavu pro každého. Při soupeření v rámci této hry nezáleží na věku, zkušenostech se stolními hrami či vzdělání, zkrátka si ji užije každý, kdo má alespoň trošku za ušima. Principiálně se totiž jedná o jednu z nejsnadnějších věcí, jež se mi za poslední dobou dostaly do rukou, ale svou komplexností mi velmi příjemně zavařila mozkové závity. Váš vynález totiž zpočátku umí jen využívat způsoby zisku energie nebo nabídne výhody při postavení specifické součástky. Jakmile se ovšem začnou nabalovat další funkce, tak se řetězí jednotlivé úkony a vy jen sledujete, jak všechno pěkně šlape.

Ve své podstatě začínáte jedním ze čtyř vstupů – můžete si uložit plán součástky pro budoucí použití, vybrat si některou z dostupných energií, postavit komponentu z nabídky či uložené schéma nebo prohledat balíček budoucích karet a vybrat si mezi nimi svého favorita. Vše vám velmi intuitivně připomene uzoučká deska hráče, na níž navíc najdete symbolicky znázorněné kapacity energií, uložených plánů a průzkumných možností společně se seznamem dostupných konvertorů. K této desce budete postupně přikládat jednotlivé kartičky komponent, čímž budete rozšiřovat své možnosti.

S jejich rostoucím počtem se váš tah bude prodlužovat, protože se budete snažit provázat jednotlivé kroky k co největšímu energetickému a bodovému zisku. Je parádní sledovat, jak se nejen vám, ale také soupeřům daří propojovat jednotlivé kroky a opravdu máte pocit, že sedíte v laboratoři a hloubáte nad svazováním jednotlivých částí do funkčního celku. Postupem času se vám nabídne dokonce několik rozcestí, z nichž si budete vybírat na základě aktuálního stavu. V přehlednosti vám pomůže intuitivní symbolika, jež vám přejde do krve do několika minut.

Šlape jako hodinky

Gizmos by mohl být pro velký počet her příkladem efektivnosti, protože máte neutuchající pocit, že se něco děje, pořád jste na pozoru, nečekáte dlouho na svůj tah a po jeho provedení máte uspokojující dojem z úspěchu. Navíc si u mnoha rodin najde své místo na poličce díky svižné herní době – na hráče počítejte přibližně deset minut, takže partii odehrajete do třičtvrtě hodiny v plném počtu lidí u stolu. Díky tomu se tak Gizmos tváří jako skvělá rodinná zábava na nedělní odpoledne, hraní s kamarády mezi epickými dobrodružstvími velkých deskovek nebo jen tak pro zábavu, kdykoliv se najde chvilka.

Zajímavá koncepce zásobníku energií si ovšem vybírá daň v podobě větší náročnosti na prostor. Model stroje na kuličky připomínající žvýkačkový automat totiž nerozložíte jen tak někde ve vlaku, potřebujete jej mít na rovné ploše a v klidu, jinak se vám kuličky rozběhnou do všech světových stran. Tím si nechci stěžovat na desgin, ten se totiž povedl a pestrobarevné provedení s rozvernými animacemi na kartách evokuje správně švihlé kreslené filmy pro děti. Pokud máte rádi chytré hry, tak pro vás Gizmos, distribuovaný společností ADC Blackfire za cenu okolo 700 Kč, může být trefou do černého. Napětí roste díky vyrovnanému průběhu partie, kdy není vítězství nikdy jisté, mozek dostane zabrat při hledání kombinací a vizuál přiláká i rekreační hráče.

Líbí se nám:

  • provazování jednotlivých mechanik
  • intuitivní symbolika
  • pocit, že něco opravdu tvoříte
  • jednoduchost a návykovost konceptu
  • vyrovnaný průběh partie
  • více cest k vítězství
  • audiovizuální zpracování

Vadí nám:

  • plastové kuličky jsou hezké ale neposedné (hlavně, když si s nimi hrajete)
  • zásobník energie zabírá významný prostor herní plochy
Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam Discord Discord
Reklama
Reklama