Guild of Dungeoneering – trošku jiný cech
Recenze Guild of Dungeoneering – trošku jiný cech

Guild of Dungeoneering – trošku jiný cech

Ondřej Zeman

Ondřej Zeman

2

Upoutá vaší pozornost role Pána jeskyně?

Reklama

Každý z nás milovníků RPG žánru jistě v útlém mládí otestoval roli Pána jeskyně v D&D. Projektování překážkové dráhy pro přátele, které jste mohli pořádně vytrestat, bylo vždy zábavné. Jaké to ale bude, když budete mít před sebou určitou dobrodružnou kostru, kterou budete muset obalit svalstvem a kůží jen pro sebe, dokážete si navrhnout výpravu tak, abyste jí zvládli, anebo skončíte jako oběť první špinavé krysy?

Vývojáři z Gambirinous nám dali přístup k jejich RPG již chvíli před vydáním, abychom viděli určitý přerod mezi Early Accessem a jejich finální verzí. Již v tom, co nám bylo zpočátku nabídnuto, byla cítit určitá výzva. Guild of Dungeoneering dokázal upoutat pozornost jak svou náročností, tak i osobitým stylem, který se jen tak nevidí. Stále nám ale scházel silnější náboj, který by pozornost hráče upoutal na delší dobu. To, jestli ho Guild of Dungeoneering dostalo, se dozvíte v naší recenzi.

Rozsáhlé dobrodružství

Zvláštní je, že Guild of Dungeoneering má přes určitou jednoduchost svou vlastní kampaň. Ta začíná stereotypním klišé, které má podobu lovu na špinavé zapáchající krysy. Ty pro vašeho hrdinu představují určitou formu počátečního tréningu, který ho naučí, co a jak má vlastně dělat. Úsměvné je, že když nebude mít odvážný rek dostatek štěstí, nevrátí se ani z této cvičné akce, pískací kačenky a krysy jsou totiž extrémně nebezpečné.

Po zvládnutí tréningu a ulovení otravného krysího krále, vám vaši zaměstnanci donesou zprávy o tom, že v okolí vašeho hradu je řada míst, která by měla být prozkoumána a případně očištěna od zla přebývající v jejich útrobách. Guild of Dungeoneering vás provede řadou temných kopek, dolů a džunglí. V nich na vás čekají různé typy monster a překvapení. Velmi nepříjemnou situací je například moment, kdy za vámi běží do běla rozzuřený minotaurus a vaší postavě zbývá jen pár tahů na to, aby porazila pár monster a následně se nechala od toho vola chytit.

Dláždění kobek

Guild of Dungeoneering je krásný hlavně v tom, že značně ovlivňujete strukturu jednotlivých kopek. Samozřejmě vždy dostanete pár základních kamenů. Od kterých se musí vaše práce rozvinout, ale jinak je zde budování hlavně na vás a na štěstí. To vám do rukou přinese karty s příšerami, chodbami a poklady. Oproti původní verzi se autorům podařilo vyhnout nucenému procházení dungeonem na čas, což bylo frustrující, jelikož po uplynutí dané doby vám šly životy razantně dolů a následně bylo neskutečně náročné lokaci dokončit. Guild of Dungeoneering by se dalo do určité míry označit za hru na Boha. Vaše pracanty totiž nemáte možnost plně ovládat. Jediný způsob, jak je někam zlákat, je buď jim dát jednu přímou cestu anebo před ně postavit zlato, na to letí snad každý dobrodruh bádající v temných dungeonech. Tento aspekt je v některých případech k vzteku. Hrdina totiž ve většině případu leze, kam nemá a sám si dokáže přivodit zmrzačení, které si přenáší do následujícího boje.

Nažhavený protivník

Nestvůry mají v Guild of Dungeoneering své vlastní specifické statistiky, vzhled a zvláštní dovednosti. Některé z nich jsou vyloženě slabé. S prvním charakterem je vyklepete jedna báseň. V následujících kobkách ale dostanete slušně na frak, protože základní postava už si s nebezpečím, které na ní čeká, není schopná poradit. Ono stát proti ohnivému elementálovi, který hrdinovi ubírá při každém kole život, není zrovna situace vhodná pro nezkušené hrdiny.

„Guild of Dungeoneering je vcelku jednoduchý titul. Je škoda, že autoři nevzali RPG systém a více ho nerozvinuli, protože vývoj jednotlivých postav by vám pomohl si k nim vytvořit alespoň slabé pouto.“

Jak stateční rekové, tak i monstra mají své balíčky karet. Z těchto velkých hromádek si vždy postavičky vytáhnou určitý počet a s ním následně pracují. Po ruce vždy máte útočné a podpůrné dovednosti, které je možné vynést. Guild of Dungeoneering je hra, která je hodně o štěstí. Možná právě i díky tomu se vám občas hřbitov zaplní rychleji, než vaše pokladnice. Ještě že při umíráčku hraje tak krásná hudba. Když ale budete mít štěstí, skoná váš dobrodruh jen zřídka kdy. Guild of Dungeoneering má však jeden prvek, který naprosto eliminuje smutek ze ztráty hrdiny. Postavičky totiž oproti jiným RPG neprochází rozsáhlým vývojem, takže i když zemřou, prakticky vůbec o nic zásadního nepřijdete. Jediné, co jim zůstane, je sláva, kterou si sebou vezmou do hrobu.

Absence vývoje

Jelikož zde vývoj postav jako takový není, je nutné investovat do nových komnat, které do vaší firmy přivedou nové pracanty, kteří budou mít jak více životů, tak i dovedností. Každý výraznější nepřítel si totiž žádá specifickou taktiku. S charakterem zaměřeným na kouzla neobstojíte proti monstru, které má všechny útoky jen fyzického rázu. Museli byste mít neskutečné štěstí a hlavně pořádné předměty. Ty vám dodají nové dovednosti a dočasné statistiky. Po odchodu z kobky ale zůstanou na místě a hrdina si ho na následující akce již nevezme. Na výběr máte ze tří typů cechů, které můžete expandovat za peníze získané z výprav. Vždy je ale naprosto nezbytné rozšiřovat jednu z guild, nejsou totiž mezi sebou provázány. Tím pádem si hned nepořídíte barbara s požehnáním a zajímavým předmětem. Musíte si počkat, protože budovy jsou drahé a vy domů nenosíte zrovna vaky plné zlaťáků.

Guild of Dungeoneering je vcelku jednoduchý titul. Je škoda, že autoři nevzali RPG systém a více ho nerozvinuli, protože vývoj jednotlivých postav by vám pomohl si k nim vytvořit alespoň slabé pouto. Jelikož vás většinou nezajímají, posíláte je na smrt bez větších výčitek. Ti, kteří touží po vývoji svého hrdiny, zde zkrátka ostrouhají. Další prvek, který mi občas vykouzlil úšklebek na tváři, je AI nepřátel, která je často na hodně mizerné úrovni. S přidáním multiplayeru by si hra mohla dozajista polepšit, jenže toho se určitě nedočkáme, což je stejná smůla, jako u absence dlouhodobého vývoje hrdinů.

Nevýrazná, ale přesto poutavá hra

Na závěr se dá říct, že Guild of Dungeoneering je RPG, které určitým způsobem jistě dokáže oslovit. Problém tohoto titulu je ale jeho celková průměrnost. Hra jako taková totiž až na pár detailů nemá žádný zásadní prvek, který by jí výrazně odlišoval od konkurence a lákal k ní hráče. Po několika kolech v dungeonu dokonce přichází stereotyp, což není zrovna dobré. Guild of Dungeoneering i přes zmíněné negativum jistě dokáže zaujmout řadu hráčů, kteří hledají právě ten typ her, kterým je tento titul. Za sebe bych asi doporučil kalenější god-like RPG, než toto dílko.

Guild of Dungeoneering koupíte na Steamu za 14,99€, Deluxe edice stojí 19,99€.

Guild of Dungeoneering – trošku jiný cech

Verdikt

Guild of Dungeoneering by se dal označit za zdařilý god-like titul. Jeho největším problémem je ale nevýraznost, díky které nemá moc velkou šanci konkurovat větším hrám, které se tento a příští rok chystají na naše obrazovky. Přesto to ale není špatný projekt a své fanoušky si jistě najde.

Hodnocení

Co se nám líbí a nelíbí?

herní soundtrack
náročnost
pozoruhodné kartičky
absence širšího vývoje postav
stereotyp
přihlouplá AI
Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam Discord Discord
Reklama
Reklama