Hadara – deskovka
Speciály Článek Hadara – deskovka

Hadara – deskovka

Jakub Němec

Jakub Němec

Platformy pkgsrc Desková hra

Postarejte se o vzestup vaší říše, aby se zapsala do dějin lidstva.

Reklama

Deskové hry o vývoji státních útvarů se těší popularitě širokých zástupů deskovkářů holdujících taktickým manévrům. Z posledních titulů jsme si představili nejpovolanějšího zástupce – stolní hru Civilizace, ale do žánrové party se připojuje také další projekt. Jedná se o deskovku Hadara od německého tvůrce Benjamina Schwera (Crown of Emara, Livingstone, Yeti), v níž sice nehrajeme za historické říše, ale pocit z otáčení kola dějin se vám i tak vetře pod kůži.

Ve jménu draka či pegase

Již v úvodu jsem naznačil, že se tvůrce deskovky Hadara Benjamin Schwer neodvážil do konceptu svého díla zapracovat historické reálie, ač se v ní jedná o vývoj civilizací v průběhu dějin. Může nám to sice být líto, ale docela rozumím autorovi, proč se tak rozhodl. Odpadá tak hádání o to, kdo bude hrát za čínské impérium, Římany či Vikingy a místo toho mají všichni podobnou výchozí pozici až na několik detailů určených startovní kartou hráče. Německý tvůrce také nemusel řešit specifika jednotlivých kultur a hledat mechanismy, jak jednotlivé národy vyvážit.

Místo toho se soustředil na draftovací mechanismy, v nichž se nezaměřujete pouze na rozvoj své vlastní říše, ale také na neposkytnutí výhody svým protihráčům, jichž se může u stolu sejít až pět. Společně se pustíte do tříkolového souboje o osud vám svěřené říše, které se od sebe odlišují pouze titulními zvířaty – opice, drak, lev, skarabeus, pegas). Výsledek lítého boje odhalíte do hodinky hraní, což je velmi příjemný čas odpovídající hernímu prožitku. Nezapotíte se ani u chystání obsahu krabice díky pořadačům, jež pomáhají přehlednosti.

Mnoho cest k vítězství

Osobně mám civilizační deskovky moc rád, protože už jen z jejich komplexního přístupu k základním mechanikám většinou vyplývá, že se nedá ukuchtit stoprocentní recept na vítězství, alespoň ne v řádu desítek partií, takže se jen tak neohrají. Podobný pocit mám zatím také z Hadary, u níž se o variabilitu průběhu stará klíčový princip pořizování nových staveb či osobností do své říše. Každé z trojice kol se skládá z několika úkonů, které nelze podcenit a určují, jakým směrem se bude impérium hráče ubírat. Na začátku každé fáze se zamíchají karty věku a přiřadí se na chytře vymyšlený herní plán.

Z něj se na základě ukazatele postupně dostane do ruky každého ráče dvojice karet z okruhu vojenství, financí, kultury, zemědělství či speciálních dovedností. Jednu z nich odloží na plán, kde čekají na druhou fázi kola, zatímco druhou si může koupit (pokud na ní má peníze) nebo prodat (aby zlaťáky získal). Už zde musíte prokázat dostatečný plánovací talent, ale to se úvahy v rámci epochy teprve rozjíždí. Dále totiž obdržíte obnos podle stavu vaší ekonomiky, získáte či vypleníte kolonie a postaráte se o kulturní vzestup říše. Abyste v tom všem neměli chaos, máte naštěstí po ruce přehlednou kartu hráče, díky níž získáte okamžitý přehled o vývoji státu.

Druhá fáze epochy pracuje s odloženými kartami. Postupně od prvního hráče si mohou hráči nakoupit libovolnou horní kartu z jednotlivých hromádek (nesmí se dívat na další v pořadí). Jednu z nich si musí zvolit, i když na ni nemá dost peněz, v tomto případě ji hráč prodá a odstraní ze hry (také z této mechaniky cítíte silně škodící mechanismus, který dokáže zatopit soupeři?). Po rozebrání všech karet opět následuje kolečko finance – kolonie – kultura, jež je zakončeno tzv. výživou lidu. Zkrátka nesmíte mít více karet, než ukazuje počitadlo stavu vašeho zemědělství. Dle vlastní volby odložíte potřebný počet staveb a osobností a následně upravíte počítadla ostatních ukazatelů.

V jednoduchosti je síla

Všechny výše zmíněné kroky v rámci jedné epochy zopakujete třikrát a můžete počítat body. V průběhu hry můžete nakoupit ještě různorodé bonusy, jež v závěrečném bilancování dokáží pořádně zamíchat kartami. Proto o vítězi není jasno, dokud se nesečtou všechny body z karet a bonusů. Mnohdy se nám stalo, že o vavřínech slávy rozhodl jediný bod. Během hraní titulu Hadara budete mít báječný pocit, že opravdu smysluplně budujete a neustále získáváte body, což motivuje i věčné pesimisty.

Mnohé občasné deskovkáře naláká zdařilý vizuál a to platí také u projektu Hadara. Jednotlivé komponenty hýří barvičkami a karty zdobí atmosférické malůvky, které sice nemají na průběh partie žádný vliv, ale rádi je budete analyzovat. Navíc není třeba číst žádný text, protože se vše řeší intuitivní symbolikou (kterou je však mírně vstřebat). Pochválit musím také design dílů, jež se kolem hráčské desky postupně navrství (především zapadávání kolonií do sebe), ale pořád v nich budete mít přehled. Celkově se povedlo společnosti MINDOK přinést na český trh zajímavou strategickou deskovku, která hardcore hráče neurazí, ale pravděpodobně se více hodí na rodinná odpoledne či pohodové hraní s přáteli.

Líbí se nám:

  • pocit z budování vlastní říše
  • variabilita partií
  • snadno pochopitelné mechanismy
  • hráč má pocit, že stále něco dělá (krátké prodlevy)
  • napínavé až do samotného závěru
  • grafické zpracování

Nelíbí se nám:

  • komplexnost může zpočátku odradit začátečníky
  • speciální karty jsou zpočátku dost komplikované (návod mějte při ruce)
  • prohrávání o bod či dva některé dost vztekne
Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam Discord Discord
Reklama
Reklama