Výpravný sci-fi survival s mimořádně osobitým příběhem.
Polský vývojář a vydavatel 11 bit studios se v poslední dekádě vyprofiloval jako tvůrce mimořádně dospělých a hloubavých her. Tuto svoji éru odstartovali válečným dramatem zaměřeným na tragédie civilistů (This War of Mine), pokračovali brutálně nelítostnou strategií o nové době ledové (Frostpunk) a ve stejném duchu pokračuje také jejich nejnovější titul, The Alters. Na jedné straně výpravná a chytrá sci-fi survival strategie s akčními prvky, ale zároveň také velmi osobitý příběh, rozebírající velmi názorně, jaký dopad na naše životy mají různé volby v jejich průběhu. Tak nebo onak, něco podobného jste ještě nehráli.
- Platforma: PC (recenzovaná verze), PS5, XS
- Datum vydání: 13. 6. 2025
- Vývojář: 11 bit studios
- Vydavatel: 11 bit studios
- Žánr: Survival adventura
- Česká lokalizace: Ne
- Multiplayer: Ne
- Dat ke stažení: 50 GB
- Herní doba: 25 hodin
- Cena: 899 Kč nebo Game Pass předplatné
Vesmírný Robinson
Jan Dolski je obyčejný dělník, pracující v dolech. Podaří se mu ale dostat mezi posádku vesmírné lodi, mířící hledat (a těžit) vzácné suroviny na vzdálenou planetu. Po příletu na místo dojde k děsivé havárii, během které zemřou všichni ostatní, kromě Jana. Jelikož se jedná o kvalitní příběh, dozvíte se časem, proč zrovna on měl tak nepravděpodobné štěstí. Mezitím vás ale čekají naléhavější otázky a problémy. Máte k dispozici modulární pojízdnou základnu, ale chybí vám posádka, která by ji dokázala opravit a udržovat v chodu. Zároveň se blíží východ místního slunce, který díky jeho žáru a radiaci nemáte šanci přežít. Jediná naděje je nějak zprovoznit základnu a průběžně ji přesouvat na stinnou stránku planety, zatímco se budete snažit kontaktovat Zemi a přivolat záchrannou výpravu.
Vzácná surovina, pro kterou výprava na tuto planetu vyrazila, se jmenuje Rapidium. Má mnoho unikátních vlastností (kromě jiného její vysoce nestabilní skupenství nelze zařadit do žádné známé kategorie) a v kombinaci s kvantovým počítačem na palubě základny umožní Janovi vytvořit klon sebe samotného, ale změnit v minulosti tohoto klonu vybranou klíčovou událost. Například rozhodnutí odejít z domova za studiem na vzdálené škole může způsobit, že tato verze Jana se nestala dělníkem, ale vědcem. Jan takto postupně naklonuje hned několik svých variant, které zaujmou na základně nezbytné pozice, od doktora přes kuchaře až po mechanika. Vyjít s nimi ale nebude ani trochu snadné, nejen díky jejich traumatu způsobenému zjištěním, že jsou pouhými “alternativními” (alter) klony, ale také proto, že každý z nich má radikální odlišné názory, hodnoty a priority.
Jan naklonuje svoje varianty, ale vyjít s nimi nebude snadné.
Hra se slabším scénářem by ztroskotala již na této úvodní zápletce, ale autoři naprosto bravurně zvládají prezentovat probuzení každého altera a následnou konverzaci s ním naprosto uvěřitelným a přirozeným způsobem, včetně šoku, nedůvěry nebo třeba i okamžité nenávisti. Hráč samozřejmě tohle všechno ovlivňuje pomocí interaktivních dialogů. I zdánlivě bezvýznamné malé volby se mohou brutálně zúročit mnohem později, což je přesně ten způsob, jak by volby v nelineárních příběhových hrách měly fungovat. Mnohokrát jsem si při hraní vzpomněl na hry studia Quantic Dream (Detroit: Become Human). Příběh má ale také mnoho dalších rovin: odhalení záhady této planety, korporátní komplot a potenciální záchranní výprava, pokus o napravení vztahu s vaší bývalou partnerkou (komunikující na dálku ze Země), vyrovnání se s traumatickou historií vašich rodičů a tak dále. Fanoušci silných, chytrých a dojemných lidských příběhů si zde opravdu přijdou na své. Hra umí velmi dobře otočit vaše vlastní emoce proti vám, překvapit zradou i nečekanou pomocí a zapojit třeba i zpívané písně.
Survival, strategie, akce
S obrovským důrazem na příběh a záplavou dialogů by se mohlo zdát, že se jedná spíše o “filmovou” adventuru, ale jak už jsme si u 11 bit studios zvykli, hratelnost je stejně originální a výrazná, jako příběh. V první řadě musíte řešit základní zdroje jako jsou vzduch, jídlo nebo třeba materiály a nástroje. Hra obsahuje chytrý systém nastavitelného minima, kdy můžete zadat, kolik čeho mají vaši alteři udržovat. Hra je rozdělena na dny a jakoukoliv činností spalujete hodiny. Můžete se tedy vydat prozkoumat okolní krajinu ve snaze najít suroviny nebo užitečné trosky mateřské lodi. Můžete se věnovat rozhovorům a aktivitám s altery ve snaze zlepšit jejich motivaci a vztahy. Můžete sami vařit, vyrábět nebo opravovat moduly a vybavení základy (ale půjde vám to pomaleji než alterovi s danou specializací). Na konci dne jste na jakoukoliv práci již unaveni, ale před spánkem můžete ještě podniknout nějakou týmovou aktivitu s altery, třeba si pustit unikátní hraný film.
Hratelnost je stejně originální a výrazná jako příběh.
Průzkum mimozemské krajiny zpočátku vypadá relativně nevinně, ale poměrně rychle zjistíte, že se na povrchu planety začaly objevovat podivné anomálie. Zprvu jde o zdánlivě neškodná statická zakřivení prostoru a Jan kromě jiného řeší, zda se jedná o jev související se samotnou planetou a výskytem rapidia, nebo zda to náhodou nezpůsobil svými kvantovými experimenty. Situace se ale začne zhoršovat, když se anomálie začnou množit, hýbat a různým způsobem útočit. Zde hra opravdu nápadně začne připomínat Death Stranding, protože se ve skafandru procházíte nádhernou opuštěnou krajinou, abyste občas (pomocí speciálního zářiče) bojovali s částečně neviditelnými anomáliemi, přerůstajícími do stále větších a agresivnějších verzí. I po této stránce hra zvládá udržet pestrost a originalitu po celou dobu. Kromě survival a akčních složek přijde ke slovu také strategie, kdy postupně stavíte další moduly pro vaši pojízdnou základnu a musíte neustále zvažovat jejich rozmístění i váhu, abyste s omezenou kapacitou paliva dokázali včas uniknout dalšímu východu slunce.
Hodný, zlý a ošklivý
Pokud vás zaujal příběh, ale máte obavy z některých aspektů hratelnosti, pak vám určitě udělá radost informace, že hra obsahuje nastavení obtížnosti a to hned ve dvou rovinách: můžete si zvlášť nastavit náročnost akčních pasáží a zvlášť také náročnost strategické složky hry. Pokud tedy některý z těchto elementů není vaše silná stránka a chcete si třeba jen užít příběh, hra vám v tomto vyjde vstříc. Kromě toho také vypadá velmi dobře. Povrch planety je sice pustý, ale disponuje nepopiratelnou krásou, tím spíše, že postupně navštívíte různé jeho varianty, od skalistých mořských útesů přes poušť až po něco, co je opravdu náležitě mimozemské a připomnělo mi to spíše hry FromSoftware. Působivé jsou také animace postav a jejich obličejů, což doceníte při mnoha dialogových sekvencích. Herecký výkon Alexe Jordana v mnohačetné roli několika osobností je obdivuhodný, stejně jako některé hudební skladby Piotra Musiała.
Hra je relativně skromná, pokud jde o HW nároky. Jako minimální požadavek uvádí GTX 1060 a jako doporučený RTX 2070. Zkoušel jsem experimentovat s nastavením detailů i efektů a přišlo mi, že i při nejskromnějším nastavení hra stále vypadá velmi dobře a běží plynule i na těch slabších kartách. Bohužel ji ale trápily jiné problémy technického rázu, alespoň v uplynulých týdnech během recenzování. Od drobností typu zasekávající se animace postav až po závažné problémy jako jsou špatně naskriptované mise, které při nesprávně zvoleném pořadí akcí mohou zcela znemožnit další postup ve hře, což určitě nebyl záměr designérů. Chci věřit, že tyto problémy zvládnou tvůrci do vydání vyřešit, ale bylo jich docela hodně a donutily mne opakovaně zahodit hodiny postupu a vrátit se ke starší uložené pozici. Ukládání hry je také problém, protože probíhá pouze automaticky na začátku každého dne, což zdaleka není ideální. Navzdory těmto slabinám jsem ale hru odehrál “jedním dechem” díky kvalitám jejího příběhu i působivé výpravě.
Verdikt
11 bit studios nám opět nadělili hru, která zaujme jak mimořádně lidským a hlubokým příběhem, tak unikátní kombinací herních žánrů i působivým audiovizuálním zpracováním. Během recenzování jsem se bohužel trápil s poměrně závažnými technickými problémy, ale i tak jsem příběh Jana Dolskiho (jeden z mnoha možných) dohrál jedním dechem a určitě se plánuji vrátit pro opakované hraní.