Jak šel čas s Team Fortress 2
Speciály Team Fortress 2 Článek Jak šel čas s Team Fortress 2

Jak šel čas s Team Fortress 2

Martin Cvrček

Martin Cvrček

12

Pokud nepočítáme MMORPG žánr, nenapadá nás žádná jiná hra, která by od svého data vydání prošla tolika změnami, jako Team Fortress 2. Multiplayerová modla od legendárního studia Valve. Myslíme si, že by nebylo od věci všechen ten vývoj shrnout.

Reklama

Team Fortress 2 vyšlo na podzim roku 2007 jako součást kompilace The Orange Box, přičemž šlo spolu s prvním Portalem pouze o bonus ke druhé epizodě Half-Life 2. Tehdy ještě nikdo nemohl tušit, do jakých rozměrů začne brzy hra nabobtnávat, a to bez jakýchkoliv dalších poplatků. Sluší se totiž říci, že za všechno, o čem padne v tomto článku zmínka, nechtělo VALVe nikdy ani korunu. Samozřejmě se najde pár výjimek, ale ty rozebereme později, nejdřív se vrhneme na naprostý základ všech multiplayerových hrátek.

Ve sněhu, v Egyptě i po lesích

Tím základem není nic jiného, než mapy. Ač to zní šíleně, v základu obsahovalo Team Fortress 2 pouze 6 map. Dustbowl, oblíbené na progamingové scéně, ikonický 2Fort, dále Gravel Pit, Well, Hydro a Granary, jež i dnes patří k nejoblíbenějším mapám autora článku. Netrvalo dlouho a jako součást patchů a různých updatů začaly přibývat další. V současné době obsahuje Team Fortress 2 neuvěřitelných 49 oficiálních map, přičemž se komunita činí a díky zručným moderům přibývají další a další. Takovou zvláštností je, že ne všechny oficiální mapy má na svědomí přímo Valve. Víc než v jakékoliv jiné hře totiž dává toto oblíbené studio prostor svým příznivcům, a když narazí na nějaký povedený moderský kousek, neváhají takovou mapu zařadit do dalšího updatu a vydávat ji jako oficiální.

Pokud jde o prostředí, v němž se všechny mapy odehrávají, tak je jich vážně dost. Základ tvoří něco na způsob Nevadské pouště, mezi mapami však najdeme i lesy, zasněžené oblasti, skladiště, továrny, obrovské mosty, hornaté krajiny, dvě halloweensky založené radovánky a loni o vánocích přibyl i menší extrém, a to středověký hrad. Rozhodně si tedy nemůžeme stěžovat na zoufalou variabilitu prostředí. Právě naopak.

The enemy captured our inteligence!

Mapy samy o sobě by samozřejmě byly k ničemu, kdyby na nich nebylo co hrát. I v případě herních módů Valve ani fanoušci nešetřili nápady, a tak tu najdeme klasické Capture the Flag, dále Control Point spočívající v zabírání a bránění určitých bodů, nebo Territorial Control, kdy se v závislosti na držených bodech otevírají další části mapy (dodnes bohužel na jedné jediné mapě, a to na původním Hydru).

Tolik k původním módům. Postupem času samozřejmě přibývaly další, a tak dnes najdeme ve hře Payload založený na tlačení vozíku/bomby po určité dráze, Payload Race, kdy zase závodí 2 vozíky, pak jednoduchý King of the Hill (kdo udrží kontrolní bod 3 minuty, vítězí) a Arenu, tedy jednoduchý Team Deathmatch bez možnosti respawnu. Ještě je tu však jedna drobnost spojená s výše zmíněným středověkým hradem, tedy mapou Degrootkeep. Na ní probíhá mód Medieval, což je v podstatě obyčejný Control Point, jen s tím rozdílem, že lze používat pouze zbraně na blízko a pár dalších specifických zbraní, o nichž bude později řeč.

Do zbraně!

Team Fortress 2 je v první řadě střílečka, takže nesmí chybět pořádné kvéry. A že jich není málo. Základ pro všech 9 tříd (Scout, Soldier, Pyro, Demoman, Heavy, Engineer, Medic, Sniper a Spy, jen tak pro pořádek) jsou tři zbraně. Primární kvér, sekundární kvér a melee zbraň. Samozřejmě to však neplatí u všech, vzhledem k jejich zaměření potřebuje Engineer a Spy pár slotů navíc pro jejich specifické nástroje. Po vydání se nějak muselo předejít budoucímu stereotypu, a tak začaly postupně do hry přibývat nové zbraně. Vše začalo v dubnu 2008 tzv. Medic updatem (resp. Gold Rush updatem), kdy Medicovi přibyla nová pilka, účinnější flusačka injekčních stříkaček a alternativní léčící „zbraň“. Následoval Pyro update, poté Heavy, Scout, Sniper vs Spy (tedy 2 updaty v jednom), Demoman vs Soldier a loni o letních prázdninách vše završil Engineer. Mimo jiného tyto updaty vždy obsahovaly 3 věcičky pro danou třídu (nebyly to vždy jenom zbraně, dále budeme vše radši označovat jako itemy), které se z počátku nedaly získat jinak než postupným plněním nových achievementů.

Vzhledem k tomu, že itemů bylo víc a víc, museli do hry tvůrci přidat i nějaký způsob, jak je ukládat. K tomu slouží jednoduchý backpack (pochopitelně přidán jako součást Medic Updatu), tedy v podstatě batoh plus ještě jednoduchou obrazovku, kde pro každou třídu volíte vhodný arzenál. A když už má každý hráč dostatek místa, není nic lepšího než přidávat víc a víc itemů, tzn. neomezovat se pouze na updaty jednotlivých tříd. A tak začaly díky patchům do hry přibývat další a další zbraně/předměty, přičemž opět platí, že většinu z nich mají na svědomí zástupci komunity.

A jaké itemy si můžeme vyzkoušet? Je jich vážně dost, takže uvedeme jen pár. Naprostý favorit autora článku je Huntsman, tedy luk pro Snipera (použitelný na výše zmíněné mapě Degrootkeep). Dále můžete získat i dva meče pro Demomana, krumpáč pro Soldiera, plyšového medvídka a manuální ovládání Sentry Gun pro Enginnera, Heavyho sendvič, dvouhlavňovou brokovnici nebo vánoční hůlku pro Scouta, kuši pro Medica a tunu dalších. Pro lepší představu určitě poslouží screenshot ukazující část autorovy sbírky.

Worms, Rift, Zaklínač a ti další

Jednoho krásného dne se Valve rozhodlo, že když TF2 běží přes Steam, proč toho nevyužít a nezačít rozdávat speciální itemy za koupi nějaké jiné hry? Samozřejmě jde vždycky o kosmetické blbiny, ale pro příklad, když si člověk kdysi dávno předobjednal na Steamu Worms Reloaded, dostal helmu a dvojici legendárních holy hand granátů pro Soldiera. A když si zase člověk předobjednal Left 4 Dead 2, dostal baret jednoho z hrdinů a pro každého majitele hry později přibyla ještě kšiltovka a pánev. Posledně tvůrci vyučili tento trend pro Zaklínače 2, kdy mohl člověk díky předobjednávce získat pro Scouta bílou paruku Geraltových vlasů, vlčí medailon a stříbrný meč. Znova ale říkáme, vždycky jde o kosmetické záležitosti, a když už přijdou na řadu zbraně, mají buď stejné účinky jako nějaká původní zbraň nebo se dají později získat ve hře i normálně, bez placení.

Moc náhody a obchodu

Ptáte se jak? Ne achievementy, jak jsme uvedli výše, ale drop systémem, tedy náhodně. V době vydání Sniper versus Spy updatu, vydaném v květnu 2009, se Valve díky tzv. „achievement serverům“ (netřeba vysvětlivek) rozhodlo, že to chce nějaký férový systém, jak itemy získávat. Od té doby stačí pouze hrát, a jednou za čas vždycky hráč obdrží náhodný předmět. Nutno podotknout, že systém je vážně jen o náhodě a o štěstí (nebo to tak alespoň vypadá), každopádně pro mnoho hráčů je to vynikajíc šance a důvod k radosti, když získají předmět, po němž dlouho toužili a ne a ne ho získat.

Další významným prvkem je craftování. Základ tvoří tři metaly. Scrap metal, zhotovitelný z jakýchkoliv dvou itemů, dále Reclaimed metal ze tří scrap metalů a nejvyšší Refined metal ze tří Reclaimed Metalů. Jejich kombinací, ať už mezi sebou navzájem nebo s nějakými specifickými itemy, můžete zhotovit něco zcela nového, samozřejmě v rámci možností. Kdysi hrály velkou roli i slot metaly a class metaly, zhotovitelné z určitého počtu daného druhu itemů, avšak ty se už dnes prakticky nepoužívají.

No a nakonec obchod. TF2 umožňuje výměnu itemů mezi jednotlivými hráči. Neexistuje žádné měřítko ceny, až na pár výjimek (tedy výše zmíněné promo předměty) lze prodat cokoliv za cokoliv, takže člověk musí předem znát hodnotu daného předmětu a samozřejmě je také na místě umění přesvědčit a smlouvat. Pokud se vám však nedaří ani ve výměně, ani v craftování či drop systému, zavedlo Valve v září 2010 skutečný obchod, kde si můžete vybrané itemy koupit za skutečné peníze (to je ta výjimka zmíněná v úvodu článku). Samo o sobě to zní děsivě, nutno však podotknout, že nejde koupit všechny itemy, a navíc zakoupené předměty nelze vyměňovat ani využívat v craftování. Většina hráčů proto online obchod používá jen jako nejzazší možnost, což je správné.

Existuje dokonce jeden případ, kdy jsou itemy získat hraním jiné hry, konkrétně Poker Night at the Inventory od Telltale Games. Jde v ní o hraní pokeru proti hrdinům sérií Sam a Max, Strong Bad’s Cool Game a Penny Arcade Adventures, přičemž účastníkem je i Heavy z TF2. Jak se dá předpokládat, když ve vybraných hrách tyto hrdiny porazíte, dostanete do Team Fortress 2 pár maličkostí, a to nové hodinky, Maxův policejní odznak a pistoli, Strong Badovy brýle a první Heavyho kulomet. Vždy jde o pouze o itemy pro parádu, ale i tak je to zajímavé zpestření, už jen proto, že Poker Night at the Inventory je kvalitní a zábavná hříčka.

Něco na hlavu

Dosud jsme se prakticky nevěnovali itemům, jež jsou dnes na stejné úrovni co zbraně. Co víc, jsou mnohem cennější a vzácnější. Někdo je zbožňuje, někdo je nenávidí, jiný v nich zase vidí jedinou vadu na jinak dokonalé kráse hry. A těmi itemy jsou klobouky, nebo celkově pokrývky hlavy. První várka přibyla opět jako součást Sniper vs Spy updatu, a postupně jich bylo pořád víc, a víc, a víc, až se v nich člověk začínal ztrácet. V současné době obsahuje TF2 šílených 156 klobouků, ať už jde o hasičskou helmu pro Pyra, ušanku pro Heavyho nebo korunu pro Demomana. Problém klobouků však je, že se získávají neuvěřitelně těžko. Craftování je vážně na dlouho, drop systémem člověk dostane tak jeden klobouk za dva roky (když má ještě štěstí) a v obchodě za ně člověk utratí docela vysokou částku. Autor článku má z klobouků dodnes docela rozporuplné pocity, každopádně když už se podaří nějaký získat, jde o neuvěřitelné vítězství.

Není od věci ještě zmínit, že formou klobouků pomohlo Valve Japonsku po nedávné katastrofě. Do hry přibyly tři klobouky (Pro Snipera, Heavyho a Soldiera), jež bylo možné zakoupit jen v obchodě za skutečné peníze. Výdělek z těchto tří klobouků šel na konto Červeného kříže, jenž všechny ty peníze využil na pomoc Japonsku. Akce měla úspěch, hráči se ukázali jako skuteční frajeři, a tak klobouky vydělaly 300 000 dolarů. A pak, že hraní videoher nemá žádný užitek…

To by bylo z hlediska itemů asi vše. Zbraně a klobouky sice nejsou všechno, hra dále obsahuje třeba různé medaile či další kosmetické prvky, ale i tak si myslíme, že už o nich bylo řečeno víc než dost.

Konec vývoje

Samozřejmě výše zmíněné není kompletní výpis hry, jenom už o dalším pokroku nelze tolik říci. Významnou aktualizací budiž Hatless update, díky kterému přibyla možnost tréninku určitých tříd, dále možnost radit při hře nějakému konkrétnímu hráči. Taktéž hra umožňuje různé duely a naposled přibyl do hry videoeditor spolu se soutěží pro zručné videomakery, jež aktuálně čeká na vyhodnocení. Každopádně TF2 rozhodně neumírá, ba naopak, budoucnost toho může přinést ještě mnohem více. Těžko říct co, každopádně nás určitě čeká další záplava zbraní a klobouků, a podle starších spekulací se možná chystá i levelování, ačkoliv upřímně doufáme, že to byl jen nápad a ne skutečnost, protože to by podle nás hru akorát zkazilo. Každopádně, je více než jasné, že Team Fortress 2 je naprosto jedinečná hra, procházející i po více jak třech letech po vydání takovými změnami, až z toho oči přecházejí. Na závěr tedy jedna rada. Pokud vám nejsou multiplayerové střílečky cizí a Team Fortress 2 dosud není ve vaší sbírce, tak alespoň na chvíli odložte Call of Duty nebo Battlefield a dejte šanci tomuto komiksovému zázraku. Majitelům hry se sluší popřát hodně štěstí v boji, co nejvíc ukořistěných klobouků a možná se někdy ve hře potkáme. Team Fortress 2 je totiž hra plná překvapení a ještě dlouho bude.

Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam Discord Discord
Reklama
Reklama