Jsme na tom skutečně tak špatně, jak uváděl včerejší žebříček? Není to jinak? Odpoví vám Martin Schovanec.
Zaujal mě článek na Zingu „V České republice se prodávají hry hůře než v Rumunsku, Nigérii nebo na Ukrajině”, který vycházel z žebříčku vybraných 100 zemí světa podle tržeb prodeje her. Podobné žebříčky, jak si naše země stojí, mě vždycky zajímaly. Často se v rámci herních obchodů a distributorů bavíme, jak se co prodává v Polsku (kde sídlí většina mateřských firem českých distributorů) a dalších zemí v regionu (Maďarsko, Slovensko, Rumunsko). Dá se podle toho odhadnout, jaký zájem o danou hru bude a jak se včas zazásobit, aby při vydání nebyly sklady prázdné anebo obráceně moc plné. S těmito zkušenostmi jsem se podíval i na onen žebříček, který mi už od začátku nějak nevoněl.
ČR v žebříčku dostala 48. příčku, takový náš klasický „český průměr”, řeknete si. Nad námi je i chudší Rumunsko, Ukrajina, Kolumbie, Irán a tak. Jenže takto se žebříčky nedají brát, nás zajímá poměr prodejů na počet obyvatel - kupní síla. Když to takto spočítáte, tak hned žebříček vypadá jinak. Jsme na 40. pozici a všechny tyhle země jsou daleko za námi. Takže správně bychom mohli říci, že ČR patří do lepší poloviny. Před námi je stále bohatší západ a těsně za námi je Litva, Slovensko a i ono Polsko. Pořadí tedy celkem odpovídá i mým zkušenostem, jak podle nich (pořadí dle peněz na trhu) tak podle mě (dle kupní sily).
To, na čem ale celý žebříček stojí, jsou ony tržby z her a ČR má mít 148 117 000 dolarů za rok (podle aktuálního kurzu to dělá cca 3,5 miliardy Kč). Navíc uvádějí, že tam není zahrnutý hardware, daně, B2B transakce apod. Řeknu to rovnou, v ČR se nikdy neprodaly hry za 3,5 miliardy! Podle již nefungující Asociace herního průmyslu a její tiskové zprávy z roku 2013 (více zde) se velikost českého a SLOVENSKÉHO trhu pohybovala kolem 2,6 miliardy a pozor, včetně prodaných herních konzolí. A to si pamatuji, že i tak mě to číslo přišlo nastřelené, aby AHP vypadala mocněji před médii - zřejmě uváděné i včetně DPH.
Od té doby trh mírně rostl, ale spíše v řádu procent. Podle informací z auditů, které mám, se krabicových her prodalo v ČR sotva tak za 800 milionů bez daně + nějaký ten digitál, mobilní hry, předplatné na hry a tak. Klidně to může být ta miliarda, to nikdo asi přesně neví, ale ne 3,5 miliardy. I když porovnám těch 148 117 000 dolarů s kurzem Kč před 3 roky, tak je to pořád hodně.
Takže, abych to shrnul. V těch částkách musejí být zahrnuty herní konzole a příslušenství a možná dokonce i ostatní gaming (herní myši, klávesnice apod.). Dále tvůrci žebříčku špatně rozlišují český a slovenský trh, což se jim nedivím, protože většina distribuce se děje z ČR a celkově jsou prostě ta čísla hodně vycucaná z prstu. Počítám ale, že podobně vycucaná budou i u ostatních trhů, kterým nerozumím, a díky tomu ten žebříček nakonec bude správný, i když se špatnými čísly :). Podle kupní síly v herním byznyse tak vychází naše země jako 40. a Slovensko jako 42. O 3,5miliardových příjmech z her za rok si ale ještě hodně let můžeme nechat zdát.
Martin Schovanec je spolumajitel obchodu Xzone.cz a herního magazínu Zing.cz.