Jak si ve skutečnosti stojí Česká republika a Slovensko v prodeji her?
Novinka Jak si ve skutečnosti stojí Česká republika a Slovensko v prodeji her?

Jak si ve skutečnosti stojí Česká republika a Slovensko v prodeji her?

Redakce

Redakce

29

Jsme na tom skutečně tak špatně, jak uváděl včerejší žebříček? Není to jinak? Odpoví vám Martin Schovanec.

Reklama

Zaujal mě článek na Zingu „V České republice se prodávají hry hůře než v Rumunsku, Nigérii nebo na Ukrajině”, který vycházel z žebříčku vybraných 100 zemí světa podle tržeb prodeje her. Podobné žebříčky, jak si naše země stojí, mě vždycky zajímaly. Často se v rámci herních obchodů a distributorů bavíme, jak se co prodává v Polsku (kde sídlí většina mateřských firem českých distributorů) a dalších zemí v regionu (Maďarsko, Slovensko, Rumunsko). Dá se podle toho odhadnout, jaký zájem o danou hru bude a jak se včas zazásobit, aby při vydání nebyly sklady prázdné anebo obráceně moc plné. S těmito zkušenostmi jsem se podíval i na onen žebříček, který mi už od začátku nějak nevoněl.

ČR v žebříčku dostala 48. příčku, takový náš klasický „český průměr”, řeknete si. Nad námi je i chudší Rumunsko, Ukrajina, Kolumbie, Irán a tak. Jenže takto se žebříčky nedají brát, nás zajímá poměr prodejů na počet obyvatel - kupní síla. Když to takto spočítáte, tak hned žebříček vypadá jinak. Jsme na 40. pozici a všechny tyhle země jsou daleko za námi. Takže správně bychom mohli říci, že ČR patří do lepší poloviny. Před námi je stále bohatší západ a těsně za námi je Litva, Slovensko a i ono Polsko. Pořadí tedy celkem odpovídá i mým zkušenostem, jak podle nich (pořadí dle peněz na trhu) tak podle mě (dle kupní sily).

To, na čem ale celý žebříček stojí, jsou ony tržby z her a ČR má mít 148 117 000 dolarů za rok (podle aktuálního kurzu to dělá cca 3,5 miliardy Kč). Navíc uvádějí, že tam není zahrnutý hardware, daně, B2B transakce apod. Řeknu to rovnou, v ČR se nikdy neprodaly hry za 3,5 miliardy! Podle již nefungující Asociace herního průmyslu a její tiskové zprávy z roku 2013 (více zde) se velikost českého a SLOVENSKÉHO trhu pohybovala kolem 2,6 miliardy a pozor, včetně prodaných herních konzolí. A to si pamatuji, že i tak mě to číslo přišlo nastřelené, aby AHP vypadala mocněji před médii - zřejmě uváděné i včetně DPH.

Od té doby trh mírně rostl, ale spíše v řádu procent. Podle informací z auditů, které mám, se krabicových her prodalo v ČR sotva tak za 800 milionů bez daně + nějaký ten digitál, mobilní hry, předplatné na hry a tak. Klidně to může být ta miliarda, to nikdo asi přesně neví, ale ne 3,5 miliardy. I když porovnám těch 148 117 000 dolarů s kurzem Kč před 3 roky, tak je to pořád hodně.

Takže, abych to shrnul. V těch částkách musejí být zahrnuty herní konzole a příslušenství a možná dokonce i ostatní gaming (herní myši, klávesnice apod.). Dále tvůrci žebříčku špatně rozlišují český a slovenský trh, což se jim nedivím, protože většina distribuce se děje z ČR a celkově jsou prostě ta čísla hodně vycucaná z prstu. Počítám ale, že podobně vycucaná budou i u ostatních trhů, kterým nerozumím, a díky tomu ten žebříček nakonec bude správný, i když se špatnými čísly :). Podle kupní síly v herním byznyse tak vychází naše země jako 40. a Slovensko jako 42. O 3,5miliardových příjmech z her za rok si ale ještě hodně let můžeme nechat zdát.

Martin Schovanec je spolumajitel obchodu Xzone.cz a herního magazínu Zing.cz.

Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam Discord Discord
Reklama
Reklama