MW3 versus BF3 – už se zase perou?
Speciály Battlefield 3 Článek MW3 versus BF3 – už se zase perou?

MW3 versus BF3 – už se zase perou?

Jan Kotrba

Jan Kotrba

90

Obě mají číslo tři v názvu, obě jsou plnokrevné moderní FPS hry, obě mají tendenci se stát střílečkou roku...

Reklama

A obě se nyní ucházejí o vaši přízeň pomocí nabušených trailerů jako vystřižených z filmového plátna. Souboj titánů? Střet bohů? Je jedno, jak tuto šarvátku dvou nejdiskutovanějších značek moderního FPS nazvete. Faktem zůstává, že se blíží další díly série Battlefield a Call of Duty a herní komunita je plná rozporuplných emocí a bojů mezi fanoušky jednotlivých značek. Kdo z této bitvy vzejde jako vítěz? Která hra ukořistí ocenění FPS roku? Dokáže nový engine Battlefieldu 3 vzdorovat starému a léty prověřenému Call of Duty s jeho stabilnímu FPS? Dočkáme se na straně MW3 dalšího hollywoodského trháku a na straně BF3 plnohodnotné vojenské arkády, jak jsme jí měli rádi v Battlefieldu 2? Na tyto a další otázky se v tomto článku pokusíme najít odpověď.

Lekce dějepisu

Každá sága má svůj začátek, a tak v roce 2002 spatřil laser mechaniky první díl série Battlefield s názvem Battlefield 1942 a v roce následujícím na pulty obchodů dorazila první hra nesoucí hrdý název Call of Duty, která si za svou kvalitu dokonce vysloužila titul hry roku 2003.

Za sérií Battlefield stojí švédské studio DICE a za většinou dílů série Call of Duty (hlavně těmi, které jsou celosvětově uznávané profesionální hráčskou komunitou) stojí studio Infinity Ward. Z něho ale v současnosti zůstala pouze hrstka původních zaměstnanců. Po neshodách s vedením společnosti Activision totiž celé jádro studia odešlo ke konkurenčnímu EA a založilo si zde nové studio s názvem Respawn Entertainment. Značka Modern Warfare ale zůstala v rukou Activisionu (v současnosti se o její vlastnictví vede vleklý soudní spor), a tak nové díly série již nevytváří ten samý team lidí, kteří vytvořili dnes již legendární čtvrtý díl.

Battlefield i Call of Duty měly své slabší chvilky (otřesný nástup BF: Bad Company 2 či zpackané ozvučení nejnovějšího CoD: Black Ops) a ani jedna série není bez poskvrnky. Neustále jsou ale stavěny do vzájemných srovnání a jednotlivá škobrtnutí si fanoušci obou sérií vzájemně otloukají o hlavu už od samotného počátku v letech 2002 a 2003.

Nyní bych poprosil o minutu ticha za ty miliony terabitů dat, která zemřela rukou mojí, vaší i všech ostatních hráčů těchto klenotů herního univerza. Byla to opravdu skvělá zábava a jsme vám za ní hluboce zavázáni. K poctě zbraň...

Nová válka na obzoru

Nastává ale nová éra a s ní nastupují do ringu noví vyzývatelé, aby se ucházeli o přízeň fanoušků, vysoká hodnocení herních recenzentů a prestižní tituly herního průmyslu. Do levého rohu se postaví nejmladší člen rodiny Battlefield. V jeho žilách prý koluje krev Battlefieldu 2, který se spustil se svou mnohem mladší příbuznou Bad Company 2. Výsledkem by měla být geniální souhra původních herních principů a zcela nového enginu schopného udělat z bitevní mapy jen hromadu suti a prachu. Do rohu pravého pak nastoupí plnokrevný potomek rodiny Modern Warfare. Kombinací prvního a druhého dílu by měl vzniknut bojovník, jenž celou sérii opět ukáže v tom nejlepším světle a přiláká zpět staré fanoušky a na svůj výkon naláká i fanoušky zcela nové (i když si nedovedeme představit nikoho, kdo by ještě nehrál alespoň jeden díl Call of Duty). Dámy a pánové, tohle jsou naši noví hrdinové, kteří na našich obrazovkách rozpoutají takovou válečnou vřavu, že vaše starší sousedé budou v děsu sbíhat do sklepů a schovávat se před bombardováním. Máme tu pouze jediný problém. Naši bojovníci se nemohou shodnout na tom, proč by spolu vlastně vůbec měli bojovat.

Žabomyší válka

Jsou to sice FPS záležitosti, ale jinak mají zcela odlišná pole působnosti a celá válka mezi těmito tituly je tak naprosto kontraproduktivní. Proč by spolu měla zápasit arkádová hra založená na rychlých střetech a přestřelkách a hra zaměřená na předvedení regulérního bitevního pole ve světle přijatelném i pro civilisty, kteří se chtějí odreagovat při řízení tanku či ostřelování nepřátelských pozic ze vzdálenosti jednoho kilometru? Jak spolu vlastně může bojovat hra prezentující se jako interaktivní hollywoodský trhák a hra snažící se napodobit skutečné bitevní pole? A jak proti sobě mohou jít dvě hry, kde jedna je zaměřená primárně na multiplayer a druhá zase na singleplayer? Je tu zkrátka a dobře příliš mnoho rozporů na jednom místě. Tato válka se nevede o to, která hra je lepší, a to je zásadní problém, jenž si většina „vojáků“ na obou stranách vůbec neuvědomuje.

Jádro pudla

Pokud totiž hráč označí za lepší Call of Duty či Battlefield, tak tím myslí: „Mě se více líbí tato hra“. Jeden jedinec jednoduše nemůže danou hru korunovat jako lepší. Může sdělit svůj osobní názor, ale naprosto stejné právo má i zbylých 6 miliard obyvatel této planety a lze předpokládat, že se v diskusi pod článkem na toto téma nepotkáte s někým z horních deseti tisíc, který by z této masy vybočoval.

Předtím, než začnete obhajovat jednu či druhou hru, položte si několik otázek. Obhajujete značku, či její herní principy? Hráli jste díly z druhé strany barikády? Co se vám na nich nelíbilo? Skutečně jste hráli i starší díly daných sérií a ne pouze poslední reprezentanty v čele s Bad Company 2 a Modern Warfare 2 či rovnou Black Ops? Jsou si jednotlivé série natolik podobné, aby si musely konkurovat a má tím pádem smysl je mezi sebou vůbec porovnávat? Pokud se opravdu pečlivě zamyslíte, tak nejspíš dospějete k názoru, že snaha EA zválcovat Activision pomocí nového Battlefieldu se zákonitě musí minout účinkem a jediným výsledkem tohoto boje mohou být sebedestruktivní inovace, které celou sérii pošlou do kopru.

Co vlastně chceme

Už jste někdy přemýšleli nad tím, co vlastně očekáváte od nejnovějších dílů série Call of Duty a Battlefield? I to je velice důležitá otázka. Modern Warfare 3 by nám mělo nabídnout další kampaň, kde si člověk chvílemi není jistý, zda nesedí v kině a neustále se bude dožadovat nových dávek popcornu. Hráč se nebude ani na okamžik nudit, a ač zde bude nějaký neuvěřitelně epický příběh, hlavní bude vždy dostatek cílů před hlavní vaší zbraně (ač už budete střílet z útočné pušky či palubních zbraní AC-130). V multiplayeru pak očekáváme především zábavu při intenzivních střetech na krátkou vzdálenost při ideální kombinaci dedikovaných serverů a všeho dobrého z MW2. Na druhou stranu série Battlefield si nikdy na epický příběh nehrála a pokud se nějaká kampaň objevila, tak měla spíše úroveň béčkového akčního filmu. Na druhou stranu jsou zde kladeny obrovské nároky na multiplayer a očekává se návrat legendy v podobě Battlefieldu 2 vylepšeného o moderní engine Frostbite, který si už vývojáři úspěšně vyzkoušeli na odnoži Bad Company.

Obě hry budou mít své klady i zápory a každá sranda něco stojí. Pokud tedy bude mít Battlefield 3 všemi vychvalovanou a vyhlíženou destrukci podporovanou novou verzí Frostbitu, tak bude mít hra zároveň velké nároky na hardware. Naopak tolik diskutovaný „zastaralý“ engine Modern Warfare 3 umožní této hře běžet bez problémů i na slabších sestavách a konzole budou opět vrnět blahem. Chcete tedy lepší grafiku a efekty, nebo větší mapy a více hráčů? Chcete hromady perků a různých zbraní, nebo chcete fair play založenou na stejných podmínkách pro všechny? Je velice těžké vybalancovat naprosto všechno k dokonalosti (obzvláště při tak malém množství času, které EA a Activision dávají svým studiím) a problémem také zůstává, že samotní hráči vlastně mnohdy ani netuší, co přesně chtějí.

Fakta versus fikce

Trailery nám poskytly náhled do samotných her a my tak můžeme udělat některá srovnání potvrzující obecné popisy jednotlivých sérií. Nejprve se podívejme na Battlefield 3. Vývojáři nám ukázali jeden kousek z celé hry a krom některých technických detailů (Pro-Sek se při pohledu na optický zaměřovač typu HWS instalovaný na závěru lehkého kulometu smíchy zlomil v pase) a lezení v plné polní větracími šachtami byl trailer v pořádku. Předvedl nám klasickou bojovou jednotku v akci na nepřátelském území proti špatně vycvičené armádě, což je standardní scénář všech posledních válek, které USA na Blízkém východě vedlo. Viděli jsme také pár tanků a dokonce záblesk stíhacího boje. Všechny stopy ukazují na návrat principů z Battlefieldu 2 vylepšených o destrukci prostředí. Míra destrukce v multiplayeru je pro nás stále záhadou, ale v Bad Company to fungovalo a dělat díry do zdi zkrátka nikdy neomrzí.

Oproti tomu Modern Warfare 3 by nás mělo zavést na stříbrná plátna dalším AAA zážitkem, a to doslova. Realita zde rozhodně nehraje tu hlavní roli, a tak uvidíme jadernou ponorku zaparkovanou mezi vraky lodí velmi blízko u břehu (jaká je tam asi tak hloubka), či Mi-24 Hind vesele si poletující mezi budovami (ruští piloti jsou sice nejlepší na světě, ale v bitevní zóně tohle není zrovna rozumné). Oba stroje mají jinou bojovou taktiku a oba jsou touto frajeřinou vystavené ohromnému nebezpečí. Na druhou stranu to ale vypadá neuvěřitelně hustě, stejně jako neschopnost stejného vrtulníku rozstřílet jednu hloupou dodávku za použití svého palubního kanónu. Tohle je ale filmový trhák, a tak je zde dovoleno vše a je pravděpodobné, že dokonce opět zakusíme zálibu této série v jaderných hlavicích, které mají ošklivou tendenci vybuchovat v blízkosti našich hlavních hrdinů.

Its only game

Dohadovat se o reálnosti jedné či druhé hry nemá žádný smysl. Už v trailerech se dá najít více či méně chyb, a to jsme viděli pouze pár minut záběrů napříč několikahodinovou kampaní a o multiplayeru toho víme ještě méně. Už teď ale můžeme bez obav říct „who cares, je to jenom hra“. Od reálného zážitku zde máme vojenské simulátory a tyto hry mají hlavně pobavit a pomoci hráčům vybít se bez negativních dopadů na své okolí (hlasité nadávání na campery v multiplayeru se nepočítá) a jako takové je třeba je brát. Obě hry budou zábavné a zastáncům daných herních principů dají desítky až stovky hodin kvalitní zábavy.

Make peace, not war

Byla snad někdy nějaká kampaň v Call of Duty nezáživná a nudná? Byl multiplayer v některém dílu Battlefieldu odbitý až nehratelný? Každá série a každý jednotlivý díl měly své pro a proti, ale nikdy to nebyly vyslovené propadáky. Call of Duty míří na širokou masu v šílené střílečce, která v multiplayeru nemá daleko od legend jako je Quake, ale zároveň se snaží dát hráčům nádech reálnosti. Oproti tomu série Battlefield cílí na hráče, kteří mají rádi taktičtější postupy a práci v týmu (sice to v Bad Company 2 moc nefungovalo, ale i mistr tesař se někdy utne).

Tyto hry nelze zodpovědně porovnávat jako sobě rovné, ale rádi bychom slyšeli váš názor. Která hra se vám líbí víc a proč, popřípadě proč se vám nelíbí její konkurence. Podívejte se ještě jednou na oba herní trailery a pročtěte si dostupné informace a zeptejte se sami sebe, zda má smysl vést válku v diskuzích, když již brzy okusíte úplně jinou válku. Modern Warfare 3 a Battlefield 3 se nezadržitelně blíží a my vás o jejich postupu na frontovou linii budeme i nadále informovat. Postaví se tyto dva velikáni nakonec proti sobě, nebo se spojí a bezezbytku ovládnou fanoušky FPS žánru?

Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam Discord Discord
Reklama
Reklama