New York 1901 – deskovka
Speciály Článek New York 1901 – deskovka

New York 1901 – deskovka

Jakub Němec

Jakub Němec

Platformy pkgsrc Desková hra

Postavte nejvyšší mrakodrap v nejznámějších čtvrtích Velkého jablka.

Reklama

V minulém speciálu jsme se zabývali budovatelskou strategií Quadropolis, jež byla určena celé rodině díky své pohodové hratelnosti. V podobném duchu se nese také dnešní deskovka New York 1901 od Chéniera La Salleho, která ovšem sází na jiné principy. Princip hry by se dal jednoduše shrnout jako stavění budov v tetrisovém rytmu, ale to by nebylo vůči slušně hratelnému projektu, pod jehož víko se dnes podíváme, fér přirovnání. Takže pokud se chcete vžít do kůže stavitelského magnáta na počátku 20. století, nenechte si New York 1901 proklouznout mezi prsty. Více v naší recenzi.

U zrodu Broadway nebo Wall Street

Dolní Manhattan bývá považován za vitrínu New Yorku a pro mnohé představuje hlavní cíl při jejich výletu do americké metropole. Svými monumentálními budovami zkrátka ohromí každého návštěvníka. Jenže v roce 1901 byl zrod čtvrti na řece Hudson v samých začátcích a architekti celých Spojených států toužili postavit zde své mrakodrapy. Začali samozřejmě skromně, pár desítek pater, ale jejich ambice rostly společně s počtem podlaží, a postupně věžáky dosahovaly až k oblakům.

Jedním z ambiciózních stavitelů se stanete samozřejmě vy a můžete ke stolu přizvat až tři další hráče. Každý z nich si vybere svou postavu určující počáteční pozici na plánu Manhattanu, dostane 18 dílků mrakodrapů, čtyři dělníky, královský žeton ke stavbě památné stavby a tři akční karty. S tím si vystačí po celý průběh partie trvající podle počtu hráčů 30 minut až celou hodinu. Náročnost pravidel není nijak závratná, takže si New York 1901 mohou zahrát téměř všichni členové domácnosti.

Zbourat! Poženeme to výš

Tah jednoho hráče se skládá ze dvou základních činností – výběru plánu a případné realizace stavby. Z nabídky čtyř plánů tzv. Otevřeného trhu si vybere dvou nebo třípolíčkový pozemek určité barvy a značení, jenž zabere svým dělníkem, pokud jej má k dispozici. Dále se navíc může rozhodnout postavit některou z dostupných staveb na zabraném místě, pokud sousedí s ulicí či parkem a nebude se krýt s jinou budovou. Umístění dílku si musí hráč dobře promyslet, protože už jej nelze přesunout, jedině zbourat.

Destrukci hotových domů se ale stejně nevyhnete, protože nižší paneláky musí ustoupit mrakodrapům. Předchozí cihláky se odstraní z mapy a do uvolněného prostoru umístí architekti větší, často tetrisově zakroucené dílky. Napasovat je takticky do vhodné čtvrti už chce trošku fištrónu, především v pokročilejších fázích, kdy je už dost těsno. Architekti jsou v rozletu omezeni dosud získanými body za již hotové projekty, protože až po překonání určité hranice se mohou budovat stříbrné a zlaté kategorie.

Některé ulice žádanější než jiné

V případě, že by se hrálo pouze podle představeného principu, tak by New York 1901 docela snadno zevšedněl, ale s tím francouzský tvůrce La Salle bojuje losovanými prvky na začátku každé partie – vybírají se ulice, které zvyšují na konci hry bodový zisk z přilehlých staveb. Trojice bulvárů se rázem stanou horkým zbožím, a kolem nich se bude bojovat o každou parcelu. Zároveň se vyplatí zaměřit se také na karty výzev, z nichž jedna významně ovlivní závěr partie. Soustředění na tvary či vzácnost budovy může významně zahýbat závěrečným bodovým hodnocením.

Boje o pozice se dají ovlivnit v průběhu hry také jednorázovými akčními kartami, jež vám umožní postavit dvě stavby naráz, vyměnit nabídku Otevřeného trhu nebo si z něj ulovit dva plány. Architekti se budou přetahovat tak dlouho, dokud se nevyčerpá zásoba urbanistických výkresů, nebo jednomu z magnátů nebudou zbývat v nabídce více než čtyři stavby. Vítězem se stane hráč s nejvyšším počtem bodů.

New York pro každého

Dnes recenzovaná deskovka spadá do kategorie rodinných stolních her, jejichž pravidla pochopí během pár minut i úplný začátečník. Pro mladší ročníky možná nebude moc lákavá zvolená grafická stránka, ale nás upoutala dobovým stylem počátku 20. století, kdy pánové zdravili pozdvižením cylindru, dámy se chránily před sluncem krajkovými deštníčky a americké pobřeží vyhlíželo příjezd Titanicu. Pokud jste u Quadropolis postrádali konkrétnější plán, tak by vám mohl New York 1901 sednout lépe. Je mnohem méně abstraktní a pasování tvaru budov do čtvrtí potřebuje více představivosti. ADC Blackfire tak přináší na trh budovatelskou strategii za zajímavou cenu okolo 550 korun.

Líbí se nám:

  • zajímavý a jednoduchý koncept
  • ve více hráčích povedená tlačenice
  • svižná herní doba
  • vhodné i pro nováčky
  • období, v němž se hra odehrává
  • vhodně zvolená grafika

Vadí nám:

  • slabší hra ve dvou hráčích
  • menší variabilita partií
Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam Discord Discord
Reklama
Reklama