Pán prstenů: Putování po Středozemi – deskovka
Speciály Článek Pán prstenů: Putování po Středozemi – deskovka

Pán prstenů: Putování po Středozemi – deskovka

Jakub Němec

Jakub Němec

2
Platformy pkgsrc Desková hra

Nečisté síly začínají nabírat na moci! Kdo se jim postaví do cesty?

Reklama

Není tomu tak dávno, co jsem se plný nadšení rozplýval nad kooperační deskovkou Panství hrůzy oplývající dynamicky se měnícím příběhem a střídajícími se nástrahami v průběhu partie prostřednictvím aplikace bojující proti hráčům. Evidentně jsem nebyl sám, komu koncept sedl, protože společnost Fantasy Flight Game se rozhodla vytvořit podobně laděný kousek, jen lovecraftovské kulisy nahradila mnohem populárnějším světem J. R. R. Tolkiena. Rozhodnete se čelit dosud nepoznanému nebezpečí ve společnosti známých hrdinů?

Za humny je skřet

Středozemě, svět hobitů, elfů, trpaslíků a lidí je opět v ohrožení ze strany nevyzpytatelných skřetů, což nemohou dopustit slovutní bojovníci z celého širého okolí. Plíživý stín se šíří na severu říše, nedaleko Kraje, ale nikdo nezná jeho podstatu. Proto se skupina jednoho až pěti bojovníků vydává vstříc nejistému podniku, který je sice může stát život, ale to není nic ve srovnání se zastavením podlého zla pokoušejícího se narušit pokojný život svobodných národů. Celé vaše dobrodružství se skládá z unikátních misí proti temným mocipánům působícím v různých končinách divočiny včetně jeskynních komplexů, zřícenin z dob dávno minulých či měst, kterým vládnou rozzlobení duchové.

Výzva skrytá uvnitř docela rozměrné krabice je o to větší, že proti odhodlaným hráčům nestojí jejich lidský protivník kující děsivé pikle, ale chladně uvažující umělá inteligence, jež působí nejen jako moderátor celé partie, ale také jako pán jeskyně nemilosrdně trestající každou vaši chybu. Pán prstenů: Putování po Středozemi totiž patří do rodiny deskovek, v nichž se neobejdete bez chytrého zařízení. Vím, že někteří puristé moderní technologie u stolních her zavrhují, ale v tomto případě se jedná o skvělý počin. Za jeho kvalitu totiž ručí zkušení autoři Nathan Hajek (Fallout, Descent) a Grace Holdinghaus (Panství hrůzy), kteří mají s vyprávěním rozsáhlých příběhů velkou praxi a potenciál kultovní látky světa J. R. R. Tolkiena citlivě zapracovávají do svého titulu.

Jak si pomoci k úspěchu

Dost bylo obecného tlachání, pojďme se pustit do rozboru velmi očekávané deskovky a to hodně zostra. Pokud totiž patříte mezi skalní fanoušky Středozemě, ani nečtěte dále, vytahujte kreditní karty a upalujte kupovat tuhle stolní hru. Sice neždímá nic z původního lore, ale pocit, že se pohybujete v oblíbeném světě, se dostaví po pár minutách hraní. Karetní Pán prstenů, o němž jsme psali v jednom z prvních speciálů, vás sice uhrane příběhovou kampaní, ale nemáte se šanci sžít se se svými hrdiny. V Putování po Středozemi zaznamenáte neméně lákavé vyprávění, ale RPG podstata titulu vás totálně vtáhne do děje.

Každá z šesti nabízených postav nabízí jiný zážitek ze hry: Gimli snese nespočet ran, zatímco jej kryje Legolas střelbou z dálky a svou kapitánskou aurou podporuje Aragorn. Během boje se proplíží mezi válečníky hobit Bilbo, aby se kradmým pohybem propracoval k zásadním místům na postupně objevované mapě. Mimo kvarteto známých Tolkienových hrdinů se setkáte také s dvojicí zbrusu nových postav. Elfí bardka Elena pozvedne hrábnutím do strun harfy morálku mužstva a inspiruje své bratry ve zbrani k výjimečným činům, zatímco hraničářka Beravor vyniká především v přežívání uprostřed divočiny.

Ať už se rozhodnete pro kteroukoliv postavu, můžete se spolehnout na to, že se s ní budete piplat v epickém dobrodružství, kde každá vlastnost má svou váhu. O úspěších ve výzvách podle pětice vlastností totiž nerozhodují kostky, jak jsme zvyklí z jiných podobně stavěných deskovek, ale otočené karty shora hráčského balíčku. V rohu karet se nacházejí symboly úspěchu zaručující hladký postup, popř. symboly osudu, které lze vyměnit za úspěchy pomocí sesbíraných žetonů inspirace. Abyste si nahnuli váhy osudu na svou stranu, tak se na začátku každého kola můžete kouknout na několik horních listů a přeskládat si je, nebo některý z nich zařadit do svého portfolia možných akcí.

Elf padá ze stromu, něco si přej!

Během pobytu ve Středozemi tak budete muset dobře zvažovat, který z vašich vyvolených dobrodruhů se bude pouštět do plnění předložených questů. Už při čtení atmosférických textů jasně poznáte, zda se na daný úkol hodí nenápadný Bilbo nebo robustní Gimli. Ale ani nejvyšší statistiky vám nezajistí stoprocentní úspěch. Když moje parta narazila na plošinu vysoko v koruně stromů, bez rozmyslu jsme vstříc osudu pustili Leoglase. Jenže mám podezření, že hbitý elf musel upít něco ze zásob svého trpasličího přítele, protože se nám dvakrát zamotal do větvoví. Naštěstí se na místo s mnohem vyšší úspěšností za doprovodu podpůrných předmětů vyšplhala Beravor a elfího lučištníka tak nepříjemně zahanbila.

Jak sami již zřejmě dobře tušíte, určitá míra deckbuildingu bude pro postup v příběhu zásadní, ale neobjedete se bez taktického promýšlení tahů (ne všechny vedlejší mise je nutné splnit), mocných artefaktů získaných v průběhu cestování po severu Středozemě, potřebného štěstí a nezbytné komunikace v týmu. Naštěstí se alfa hráči dokáží u desky stolu vyřádit sami, protože solitérní mód, v němž jednotlivec ovládá libovolný počet figur, funguje bez chybičky. Já si ovšem mnohem více užíval interakci s ostatními a přemítání nad dalším postupem. Mnohdy se totiž na nevinně vypadající louce našel potřebný předmět, zatímco nebezpečná sluj překvapila svou prázdnotou. A vzhledem k nedostatku času je každá zbytečná odbočka citelným zásahem do budoucích plánů.

Nepřátelé dýchají na záda

Omezený počet dostupných tahů na kolo vytváří docela slušný tlak na plnění kampaně, protože neprozkoumané dílky mapy, neporažení nepřátelé a další okolnosti postupně ukusují čas vymezený pro splnění hlavních úkolů. Rozhodně se nejedná o nepřekonatelné výzvy a s troškou cviku a šikovnosti se s každou kapitolou popasujete. Nenabudete však pocitu, že byste se cestou mohli poflakovat. Zkušení hráči možná hned skočí po vyšší obtížnosti, ale myslím si, že jim dá tak za vyučenou, že sklopí uši a prvních pár misí si vyzkouší na základní úroveň. Počet nepřátel a tlak na skupinu je odvozen od počtu postav ve hře, takže ve větším počtu se na vás vrhne rozsáhlejší skupina skřetů, vrrků, ničemů a přízraků.

Sehrané týmy příšer vás budou prohánět po celé mapě a aplikace vám dokonce řekne, kdo je jejich primárním cílem, pokud si mohou vybrat. Souboje jsou opět založeny na symbolice v rožcích karet, ale jejich průběh může být ovlivněn aktivními vlastnostmi a předměty. Výsledek po započtení všech zvýhodnění zadáte do chytrého zařízení, jež si zapamatuje jejich životní sílu pro další kola. Pokud příšery nezdoláte, odpoví vám protiútokem, z nějž si odnesete šrámy na těle i na duši (s různými negativními dopady). Jestliže se jejich míra naplní přes únosnou mez, máte šanci se vyhnout smrti, ale při neúspěchu se družina většinou se ztrátou nevypořádá a mise končí restartem.

Už se pomalu dostáváme za zdravou hranici tradičního rozsahu recenze a já vám popsal pouze základní mechaniky deskovky Pán Prstenů: Putování po Středozemi. Na druhou stranu vůbec není na škodu, že jsem se nerozepsal pořádně, protože o to více překvapení vás bude na stezce severem čekat. Těšit se můžete na různorodě tvořené plánky (občas se ani nevlezou na stůl), náhodně naskakující vedlejší mise, překvapivé výzvy a příběhové zvraty. Velmi sympatické je, že si v některých pasážích volíte vlastní postup a že neúspěch v části kampaně neznamená návrat na začátek, ale počítá se selháním, které vám ztíží další mise. O svěžích nápadech jako detektivní mise v hostinci raději pomlčím.

Celkově se pod víkem krabice skrývá potenciálně několik desítek hodin času, jež můžete strávit sami nebo až se čtyřmi přáteli. Po prvním dohrání vás již sice nebude příběh tolik překvapovat, ale znovuhratelnost je díky procedurálně tvořeným mapám opravdu vysoká. Navíc se scénářem můžete nechat pohltit naplno díky kompletní české lokalizaci v gesci tuzemského distributora ADC Blackfire. Na fyzických komponentech se setkáte s tradiční kvalitou, u aplikace bude nutné několik updatů, než se odstraní všechny mouchy, ale není to nic fatálního. Samozřejmě najdete v tomto příběhovém RPG plastové figurky s velkým důrazem na detail, které mohou klidně skončit jako ozdoba vaší poličky. V rámci veškerých vyjmenovaných kladů se cena okolo 2400 Kč zdá relativně adekvátní.

Líbí se nám:

  • sepjetí s Tolkienovým světem
  • snadné uvedení do pravidel
  • vysoká znovuhratelnost
  • jednotlivé mise kampaně časově nenáročné
  • genericky tvořené mapy a náhodně přiřazované úkoly
  • střídání různorodých lokací - komornější bitvy na dvou hracích deskách s interaktivními prvky
  • velmi zdařilá aplikace zastupující pána jeskyně
  • RPG elementy dlouhodobě ovlivňující hru skrze balíček karet
  • spolupráce postav a hráčů u stolu
  • zkoušky dovedností lze ovlivnit prozkoumáním balíčku karet
  • možnost uložení postupu v aplikaci
  • kvalitní zpracování komponent

Vadí nám:

  • prostorová náročnost u větších map
  • překlepy a nedodělky v aplikaci kazí atmosféru (určitě se vyřeší díky updatům)

Deskovou hru koupíte na Xzone.cz nebo na GameExpres.sk.

Pán prstenů: Putování po Středozemi – deskovka
Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam Discord Discord
Reklama
Reklama