Pax Renaissance – deskovka
Speciály Článek Pax Renaissance – deskovka

Pax Renaissance – deskovka

Jakub Němec

Jakub Němec

3
Platformy pkgsrc Desková hra

Zákulisní machinace bankéřů dokáží změnit evropskou historii.

Reklama

V našem deskovkovém speciálu už jsme se setkali s velmi jednoduchými hrátkami na ukrácení dlouhé chvíle, se záležitostmi pro začátečníky i pokročilé, ale také s hardcore tituly pro specialisty na sáhodlouhé herní seance. Dnes mrkneme na projekt Phila a Matta Eklundových (Neanderthal, High Frontier, Pax Pamir), jenž se pohybuje na pomezí druhé a třetí kategorie. Pax Renaissance vám zprostředkuje historický výlet mezi bohaté bankéře, kteří tahali za nitky vrcholné evropské politiky. Odvážíte se změnit chod kola historie?

Renesanční pletichy

Dějiny jsou ošidná věc, protože nezainteresovaný člověk nemá ani potuchy o tom, co se na dvoře králů všechno upeklo. Zákulisní jednání vlivných šlechticů, náboženských vůdců a především bezedné měšce bohatých kupců, kteří hájili své zájmy přes mrtvoly. Z pohledu historika jsem si všechny tyto machinace neskutečně užíval, báječně se u nich bavil a přemýšlel nad tím, zda se skutečně mohly všechny událostí stát jen z vůle několika mocných rodů schraňujících peníze celé Evropy pod svá hrabivá křídla. Abyste lépe pochopili princip hry, představte si ji jako takové historické Hry o trůny, kdy se dostáváte do rolí dějinných předobrazů Malíčka, Varyse a dalších pletichářů jdoucích po svých cílech bez ohledu na okolí.

Phil a Matt Eklundovi vyhmátli všechny převratné události evropské historie a propojili je do kouzelných souvislostí. Ještě před nastíněním vlastního principu deskovky Pax Renaissance musím vyzdvihnout její edukativní ráz. Mimo doprovodného obrazového materiálu na kartě najdete vedle funkční ikonografie odstaveček atmosférického textu psaného drobným písmem, jenž vás okamžitě uvede do děje. Například pokud do svého vlivu dostanete Svatého Štěpána Velikého, který se stal patronem východní církve a vazalem osmanského sultána, tak vás nepřekvapí, že dokáže aktivovat protestantského inkvizitora a obléhat pozice v Uhrách. A podobné informace najdete na libovolném listu přítomném v krabici, což je skvělé.

Evropa v deseti segmentech

Pojďme se ale věnovat průběhu partie, protože o to v našem textu jde především. Na začátku si vyberete jeden z významných bankéřských rodů Evropy – augsburští Fuggerové, florentští Medicejové, lisabonští Marchionniové či alexandrijští Cœurové, a umístíte jej na mapu tvořenou deseti oboustrannými kartami. Na nich najdete obchodní cesty, náboženské rozpoložení oblastí a významná centra Starého kontinentu v rámci středověkých států. V průběhu partie může dojít k převratům ve jménu víry a každá země se může stát náboženskou teokracií, popř. konvertovat k opačnému náboženství (papežský stát začne vyznávat islám, případně mamlúcký sultanát podlehne křesťanskému vlivu).

Mapové díly se stanou hlavním předmětem vašeho zájmu. Po kartách se budou prohánět vojenští agenti v podobě rytířstva, naleznete na nich obranné struktury symbolizované věžemi a barevné kostičky zastupující vaše obchodní zájmy jako koncesní zástupce. Ještě nesmíme zapomenout na piráty a inkvizitory, kteří ovšem působí přímo na kartách hráče (to, že figury vyložíte, ovšem neznamená, že je pro své zájmy nemůže použít někdo jiný). Ty dostanete do své moci nákupem z nabídky pěti karet západní cesty a pěti karet východní cesty. Mechanika investování uspořených florénů pracuje s hráčovou dychtivostí reflektující touhu po specifických dovednostech karet. Čím je karta blíže k dobíracímu balíčku, tím více za ni hráč zaplatí. Vydržíte tedy čekat a tajit své plány, nebo raději půjdete na jistotu a zaplatíte nekřesťanské peníze?

Ze západu na východ

Po zaplacení se kartička dostane do vašich rukou (nákup je jedna ze dvou akcí, můžete klidně nakupovat dvakrát za kolo), čímž ji můžete zahrát do prostoru vašeho bankéře. Vyložené karty tvoří základ vaší moci. Mohou se v ní objevit vojenské, obchodní, náboženské či kulturní struktury, jež lze využívat pro vaše machinace. Po vyložení můžete přidat do vyznačené oblasti (Francie, Anglie, Byzanc atd., popř. na západ a východ) vyznačené figury a provést okamžitou akci schopnou pořádně zamávat s politickou či náboženskou situací v kraji. Pokoutně provedené spiknutí, rolnické povstání nebo reformace dokáží rozhodit soupeřovy plány a donutí jej kompletně přepracovat další postup.

Karty se ovšem neodhazují, ale rozšířují portfolio vašich machinací v dalších kolech. V počáteční fázi budete budovat svou pavučinu kontaktů, ale ke konci hry už budete ovládat impérium, které bude diktovat celým říším, co mají dělat, a králové se stanou vašimi maňásky na divadelním představení určujícím chod dějin. Pokud budete uvažovat dostatečně dopředu, vytvoříte v rámci svých akcí šílená komba, jež budou plnit vaši pokladnici a plundrovat zájmy ostatních bankéřů. Není problém setnout významné osobnosti dějin, odstraňovat nepříjemné agenty z říší a jejich hranic nebo nechat hlasovat o státním zřízení země. Možnosti jsou zkrátka téměř neomezené.

Výše uvedené příklady jsou totiž pouhým nástinem toho, co během hraní Pax Renaissance můžete zažít. Na každou herní seanci si totiž namícháte balíček karet, v němž se mihne pouze zlomek všech listů z krabice. Díky tomu se každá partie změní v unikátní zážitek, jenž se nebude opakovat. Zároveň hráči budou zcela jistě snovat různě nepředvídatelné plány, takže se nedá znovu aplikovat jednou úspěšně použitá strategie. Ještě více možností poskytne rozšíření, v němž se objevují nové akce, např. odpadnutí od víry, která zatočí s určitými náboženskými kartami, nebo silné osobnosti učenců se speciálními trvalými vlastnostmi.

Přijde vám, že variabilita partií už je dost vysoká? Tvůrci s vámi tento názor nesdílejí, a proto si dovolují nechat velmi otevřený závěr každé bitvy o Evropu. Příchod konce totiž zvěstuje astrologicky významné znamení, kometa jako předzvěst budoucích změn. Hráč, který si danou kartu schovanou v obou dobíracích balíčcích koupí, proklamuje podmínky vítězství aktivací jedné ze čtyř karet připravených vedle herní mapy. Imperiální vítězství vyžaduje dostatečný počet panovníků pod vaším vlivem, renesanční vítězství zase počítá počet republik, globalizace se zaměřuje na aktivní koncese a podle mě nejsložitější způsob, svaté vítězství, reaguje na dominantní náboženství na stole.

Přistupujte s respektem

Jak sami zcela jistě chápete, tak Pax Renaissance spoléhá především na obrovskou komplexnost, v níž beze sporu exceluje. Proto si tuto deskovku užijí spíše zkušenější hráči, jež nevyleká provázanost jednotlivých mechanik, najdou si čas k naučení ikonografie a nepůjdou do prvních partií zběsile po hlavě. Počáteční seance se totiž povedou v atmosféře nejistoty a zkoušení limitů této stolní hry. Abych se přiznal, měl jsem docela problém sehnat odvážlivce, kteří se se mnou do historického projektu bez bázně pustili. Po dvou iniciačních bojích se začal objevovat potenciál politických machinací a svět kolem nás na chvilku zmizel, protože jsme se naplno ponořili do renesanční Evropy s jejími problémy.

Poštěstilo se nám také sejít ve třech hráčích, kdy už je na mapě Starého kontinentu opravdu těsno a veškeré vaše plány musí mít pouze obecný rámec, protože hned dva kolegové vám mohou významně házet klacky pod nohy. V plném počtu musí jít už o pořádný masakr, ale je to pouhý předpoklad, protože tolik zběhlých soupeřů jsem zkrátka ve svém okolí nenalezl. Začátečníci by se nemuseli této hry bát, ale jistě jim potrvá déle zorientovat se ve velkém počtu mechanik. Na druhou stranu, jestli kolem sebe příznivce historie, kteří jsou deskovkově pozitivní, neváhejte. Možnost prožít jednotlivé události, změnit dějiny kontinentu a obohatit se i méně známými fakty v češtině zcela jistě ocení.

Ocenit tak musíme fakt, že český distributor Fox in the Box se postaral o kompletní českou lokalizaci, jíž podtrhnul historický podtext každičké karty. Obrazový materiál spolehlivě doplní dějinného ducha hry, funkční ikonografie se dá během chvilky pochopit a dřevěné komponenty sedí sice strohé, ale zároveň bohaté výpravě této deskovky. Na herním stole máte stále absolutní přehled, co se na stole děje, ale nevidíte do hlav svých konkurentů, kteří vás svými nápady zcela jistě zaskočí. Za cenu okolo osmi set (plus tři stovky za rozšíření) nemůžou milovníci nápaditých deskovek a historie udělat chybu.

Líbí se nám:

  • provázanost mechanik s duchem hry
  • žádná partie není stejná
  • nekonečná znovuhratelnost
  • komplexní pravidla, jež lze během dvou partií vstřebat
  • podmínky vítězství se odhalí až v průběhu partie
  • odborné historické texty doplňují atmosféru
  • funkční komponenty
  • rozumná délka trvání partie do dvou hodin

Vadí nám:

  • některé hráče komplexnost vyděsí
  • zahlcení nabízenými možnostmi může zavařit mozek i zkušenému hráči
  • bohužel, historie nemusí být lákavá pro každého
Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam Discord Discord
Reklama
Reklama