Nová verze využívá strojové učení, automaticky ve hrách nahradí FSR 3.1.
Společnost AMD včera představila nové grafické karta v podobě řady RX 9000. Společně s ní ale došlo také na plnohodnou ukázku FSR 4, nové verze upscalovací technologie, která se z původní jednoduché spatial verze dostala přes pokročilejší temporal upscaling až do této nové verze, jež bude využívat strojové učení. Na rozdíl od předchozích iterací FSR však technologii nebudou moct použít všichni.
FSR 4 totiž bude exkluzivní pro řadu RX 9000, neboť spoléhá na nové, vylepšené AI výpočetní jednotky, které budou upscaling zpracovávat. Verze pro starší grafické karty zatím vyloučena není, ale šlo by zřejmě o horší upscaling, podobně jako to je třeba u dvou verzí XeSS od Intelu (DP4a a XMX).
Nová verze FSR každopádně přináší jednu velkou výhodu, a tou je kompatibilita. Používá stejné API jako FSR 3.1 a díky tomu má být automaticky dostupná už v den vydání ve všech titulech právě s podporou FSR 3.1, bez jakékoli dodatečné integrace. AMD tak přistupuje na podobný model jako Nvidia, která dlouhodobě nabízí možnost vyměnit starší verzi upscalingu za novou (od vydání DLSS 4 je to ještě jednodušší než dřív), bez nutnosti zásahu vývojářů hry.
Co se týče vylepšení, zatím lze těžko něco soudit, protože máme k dispozici jen obrázky a komprimovaná videa z prezentace. AMD každopádně slibuje výrazně lepší kvalitu obrazu než FSR 3.1 a v některých případech lepší než nativní 4K s TAA. Uvidíme, jak si technologie povede v porovnání s nedávno vydaným DLSS 4.
Nativní podporu FSR 4 v den vydání obdrží více než 30 titulů. Dalších 75+ ji dostane v průběhu roku.
Na závěr ještě doplním, že AMD oznámilo také novou verzi technologie Fluid Motion Frames, konkrétně 2.1. Jde o generování snímků na úrovni driverů, které tak lze využít prakticky v jakékoli hře, ale za cenu větších artefaktů než u Frame Genu integrovaného přímo do hry. AMD u nové verze slibuje vyšší kvalitu obrazu a nižší ghosting.