Přehled: Co nového na Kickstarteru?
Speciály Článek Přehled: Co nového na Kickstarteru?

Přehled: Co nového na Kickstarteru?

Petr Vojtěch

Petr Vojtěch

15

Projektů je tam nepřeberně, některé by si ale zasloužily vaši pozornost. Pojďme si některé z nich ukázat.

Reklama

Většinou se mluví o úspěchu nejvýraznějších projektů na Kickstarteru, ale pak je tu i spousta dalších her, které měly ambice, ale nenašly dostatečně velkou základnu příznivců. Úspěch několika málo tvůrců ale přináší nadšení pro hotové zástupy nezávislých vývojářů, kteří jsou přesvědčeni, že zrovna oni si zaslouží vaše peníze.

V čem tkví to kouzlo? Vidím, že se rozjela sbírka na nějaký nový herní projekt. Obrázek vypadá hezky, logo je epické, tak si pustím video. Na něm se mi představí tvůrčí tým, který nadšeně vypráví o svých představách, říká, že Kickstarter je pro něj tou nejlepší cestou, že se může vytrhnout z řetězů vydavatele (spíš by vydavatel neměl zájem o jejich projekt) a přinést vám tu nejlepší hru pod sluncem. Tedy pokud mu na její vývoj přispějete. Nechybí ani pár artworků, nějaké to vysvětlení herních principů a občas se ukáže i raný gameplay (což ale nemusí nutně pomoci). Na závěr přichází moje oblíbená věta, na kterou celou dobu čekám: „But we can’t do this without you.“ Ano, prosím, vezměte si moje peníze, chci vám pomoci!

„Tahle hra je naším snem, ale bez vás to nedokážeme.“

Proč o tom celém ale plkám? Kickstarter teď nabízí celkem velkou řádku všemožných herních projektů a není jednoduché se v nich zorientovat. Pojďme si tedy udělat takový výcuc toho nejzajímavějšího.

Crayon Chronicles

Tento projekt už vaši podporu nepotřebuje – vybral potřebných 5 000 $ a vše navíc je k dobru. O čem ale Crayon Chronicles je? Je to velmi jednoduché krokovací RPG, pohybujete se po mřížce, bojujete s potvorami, sbíráte předměty a to vše v roztomilé kreslené crayonové grafice. Interface je tvořen sešity a lepícími papírky. Já v tom vidím školní lavici a chvíle nudy, kdy jsem si podobné postavičky kreslil. I to mě osobně na tom láká – ta hra je prostě rozmilá.

Torment: Tides of Numenera

Je to zajímavé, ale mezi nejúspěšnější projekty na Kickstarteru se neřadí inovativní hříčky, ale pokračování nebo předělávky úspěšných akčních RPG z devadesátých let. Leckdo si teď určitě říká: „Škoda, že jsme v devadesátých neudělali nějaký RPG.“ Torment navazuje na poměrně podceňované Planescape: Torment z roku 1999 od Black Isle. Podle mnoha kritiků se jednalo o jedno z nejlepších RPG své doby, přesto trochu zapadlo. Dodnes ale fungují některé fanouškovské základny. O pokračování toho zatím moc nevíme, rozhodně ale půjde o single-player izometrické RPG. Hrát budeme pouze za jednu postavu, ale obklopíme se parťáky dle vlastního výběru. Díky tomu dostaneme hlubší a propracovanější příběh. A po vzoru Planescape to bude hodně ukecaná hra.

Shroud of the Avatar: Forsaken Virtues

Prezentace začíná přehlídkou úspěchů v minulosti a Richard Garriott se jistě má čím pyšnit. Ultimu musel potkat snad každý RPG fanoušek, a to dává slušnou šanci na úspěch. Shroud of the Avatar je jeho novým dítkem a chce přinést odlišný zážitek od dalších RPG her, které jsou podle Richarda „naprosto stejné“. Toho chce docílit zvýšením pozornosti na hráčovo rozhodování a objevování světa. Jeho svět má být maximálně velký, otevřený a proměnlivý. Speciálně se chce zaměřit na interakci s prostředím – pokud něco vypadá použitelně, tak to hráč bude moci použít. Těch slibů je hodně, ani to nemá smysl sem vypisovat – samozřejmě neomezený systém tvorby hrdiny, tvorba vlastního domu, tvorba předmětů atd. Hrát půjde jak online, tak offline.

CiViTAS

Pokud vás rozčiluje SimCity, ale zároveň toužíte po developerské strategii, tak zbystřete. Civitas je nástrojem na tvorbu civilizace. A to od samých základů – nejprve upravíte terén a pak začnete budovat město a starat se o něj. Na vás bude, jestli se rozhodnete stavět s ostatními hráči online, nebo jestli zůstanete sami offline. Tvůrci zároveň lákají na ohromná města, což nám SimCity nabídnout nemůže. Velký důraz je kladen na komunitu, která bude rozšiřovat obsah. Autoři slibují velmi jednoduché přidávání vlastních modelů budov – takže se z toho může jednoduše stát třeba středověká stavěcí strategie.

Pulse

Jaké je to nevidět? Pulse je survival hra z „pohledu“ první osoby. Pohybujete se ve tmě a vnímáte jen pomocí zvuku – když spadne předmět, tak vám náhle odhalí nějaké místo. Když proletí pták, tak uvidíte celou uličku. Vy sám vydáváte jen málo zvuku, takže okolo sebe moc nevidíte, ale můžete třeba házet předměty. Budeme se bát? Asi ano, autoři mluví o strachu z neznáma – to moc dobře známe třeba z Amnesie. A jelikož vnímáte jen prostřednictvím zvuků, tak nebude snadné vás zmást. Pro zajímavost – o projektu se mluvilo v televizi, hodně se o něm psalo a dokonce vyhrál ocenění na Unity awards 2012.

Delver’s Drop

A máme tu další RPG! Malé nezávislé studio Pixelscopic pracuje na klasickém top-down RPG. Skutečně klasickém, největší vzor mají ve stařičké Zeldě. Hra se dá jednoduše popsat, jako velmi rychlá mlátička. Velkou roli hraje fyzika objektů, výbušniny a používání předmětů. Herním prostředním jsou dungeony, takže čekejte bossy, rubání beden a podobně. Osobně mě fascinuje ten pohyb – všechno to po místnosti létá, nepřátele zabijete kopnutím do bedny, rozházením výbušnin apod. Počítá se i s mobilními platformami.

There Came an Echo

Ovládat hry hlasem? To už tu bylo, ale většinou šlo jen o doplnění, kdy jste si mohli vybrat, jestli chcete… V této hře ale musíte. Stanete se totiž operátorem, nasadíte si headset a povedete zásahovým tým do boje. Ten s vámi bude komunikovat, takže pokud se cítíte sám a nemáte si s kým popovídat… Těžko říct, jak to dopadne. Jo a mimochodem - Wil Wheaton dabuje jednu z postav.

Mage's Initiation

Pokud stále brečíte, že se nic nevyrovná sérii Quest for Glory, tak se tvůrci rozhodli, že vás potěší. Mage's Initiation je totiž na první pohled stejnou hrou. Je to hybrid RPG a adventury. Podíváme se do středověkého fantasy světa, zahrajeme si za několik různých postav, posbíráme předměty a vymlátíme nepřátele. Co víc dodat?

XING: The Land Beyond

Už jsme tu měli otázku, jaké je to nevidět? Teď se zase ptáme: jaké je to po smrti? Xing je především vizuálním skvostem. Video nám ukazuje krásy prostředí, hru barev, světel a stínů. Až umřete a vaše tělo se od vás odpoutá, tak se vydáte na putování skrz záhadné ostrovy. Tam na vás budou čekat puzzle hříčky, úkoly i logické hádanky. Navíc získáte schopnost měnit prostředí, manipulovat s ním a utvářet ho. Tvůrci hodně hrají na uměleckou stránku – jak vizuálu, tak vyprávění.

Golem

Předem říkám, že tahle hra asi nedopadne, ale zařazuji ji do tohoto seznamu z prostého důvodu. Jak už možná tušíte, příběh se motá okolo Golema a je zasazen do Prahy. To víte, Američané vyrazili na starý kontinent a jsou překvapeni, že to tu celkem žije a staré budovy ještě stojí. To je uchvátilo natolik, že se rozhodli pro Golema. Toho by měl ovládat hráč a postupně ho vylepšovat. Cílem je chránit Prahu před útoky nepřátel. A velkou roli by samozřejmě hrál příběh v alternativní minulosti.

SoundSelf

SoundSelf je trochu úlet. Na první pohled se jedná o jednoduché hudební vizualizace. Podle tvůrců se ale jedná o hru, kde není důležitá odměna, ale samotné hraní. Jak funguje? Vy komunikujete s počítačem prostřednictvím mikrofonu, a ten na základě vašeho hlasu generuje obrazce, tvary, barvy… prostě vizualizace. Ve více hráčích je to prý větší sranda. Jak tohle dopadne, to opravdu nevím, ale doporučuji tvůrcům udělat sběratelskou edici, kde budou přibaleny nějaké drogy.

A je toho ještě víc a víc, ale to si nechme třeba na jindy. Kickstarter je teď prostě v kurzu.

Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam Discord Discord
Reklama
Reklama