Společnost sdílela zajímavá čísla a další informace o RTX 50.
I několik dní po odhalení řady grafických karet RTX 50 s kódovým označením Blackwell neubývá množství novinek, které společnost Nvidia sdílí. Netýká se ale jen podrobnějších specifikací, ke kterým se také dostanu, jde například i o zajímavé statistiky.
DLSS statistiky
Nvidia se totiž nově podělila o čísla týkající se technologie DLSS, původně čistě upscalovací funkce, na kterou se v průběhu času nabalilo i generování snímků či rekonstrukce paprsků. Podle Nvidie totiž přes 80 % majitelů grafických karet RTX (tedy RTX 20 a výše) používá DLSS. Číslo potvrzuje trend poslední doby, kdy se z upscalingu stává v podstatě základní součást hry, a naopak jsme nemile překvapeni, když takovou funkci v nějakém titulu nenajdeme.
Nvidia zároveň dodává, že hráči s DLSS nahráli více než 3 miliardy hodin a že technologii najdeme ve více než 540 hrách. Na grafu níže můžete vidět, že DLSS zažilo poměrně pomalý start, ale s verzí 2.0 a řadou RTX 30 se naplno rozjela a od té doby počet titulů s DLSS rapidně přibývá. Nvidia se zároveň chlubí, že 15 z 20 nejlepších her roku 2024 DLSS podporuje.
RTX 50
Herní výkon
Firma nezůstala u statistik, ale také se hlouběji ponořila do podrobností o nadcházející řadě RTX 50, jejíž první modely v podobě RTX 5080 a 5090 dorazí už 30. ledna. Co asi zajímá hráče nejvíc, Nvidia se podělila o benchmarky bez použití Multi Frame Genu v rámci DLSS 4, a lze tak díky nim lépe zjistit, jak si oproti předchůdcům nové karty povedou.
Konkrétně jsme se dočkali porovnání v Resident Evilu 4 a Horizon Forbidden West. Popisek grafu bohužel ukazuje pouze hodnoty 1x a 2x, ale podle velikosti sloupce se dá odhadnout, že by RTX 5090 měla být zhruba o 30 % výkonnější než RTX 4090.
Nejmenší navýšení zřejmě čeká RTX 5080, u které je to jen 15 % navíc oproti 4080. RTX 5070 Ti a 5070 pak podle grafů budou mít zhruba 20% navýšení výkonu oproti předchozím (non-Super) modelům. Je nicméně nutné zdůraznit, že jde jen o dvě hry a plný obrázek si uděláme až z celkových recenzí.
Výkon v pracovních aplikacích
Pokud jde o aplikace mimo hry, Nvidia slibuje solidní nárůst výkonu například v populárním programu na střih videí Davinci Resolve. Zároveň se máme těšit na mnohem rychlejší AI výpočty, nově navíc bude podporován formát FP4, tedy čtyřbitový floating-point.
Předností nových karet bude také enkóding a dekóding videí. Nvidia nově přidala podporu pro chroma subsampling 4:2:2, tedy nižší kompresi barev.
Nejvyšší model RTX 5090 dále dostane hned 3 enkodéry a 2 dekodéry, díky kterým můžete nejenom plynule přehrávat několik videí naráz, ale také jich několik současně enkódovat.
Nvidia navíc slibuje o 60 % rychlejší export než u RTX 4090. Zároveň se máme dočkat o 5 % lepší kvality obrazu při použití kodeku HEVC (H.265) či AV1. Druhý zmíněný kodek pak nově nabízí režim Ultra Quality s lepší kompresí při stejné kvalitě obrazu.