Project Cars 2 – nekompromisní závodní simulátor
Project Cars 2 Recenze Project Cars 2 – nekompromisní závodní simulátor

Project Cars 2 – nekompromisní závodní simulátor

Filip Němec

Filip Němec

21

To, co vám jinde projde, za to vám Project Cars 2 vymáchá obličej v kaluži vyjetého oleje.

Reklama

Recenzovaná verze: PlayStation 4

Dost možná jste podobně jako já zaznamenali v posledních letech mírný ale neúprosný tlak na vývojáře a vydavatele, aby hry byly o něco více přístupnější, řekněme rovnou i jednodušší. Možná že právě to postihlo i letošní díl Forzy Motorsport, která se znatelně přiklonila k arkádě, přestože i nadále dokáže vyškolit i zkušené jezdce. Podobnou polemiku však v případě Project Cars 2 můžeme zcela vyloučit. Že jde o titul od milovníků závodění pro milovníky závodění není jen oblíbená marketingová poučka, nýbrž v tomto případě holá pravda. Ostatně historie studia Slightly Mad tomu jasně napovídá.

Průkopník na poli technologií

Nepřítomnost režimu oddělené obrazovky je zapříčiněna především tím, že hra pohání nespočet samostatných fyzikálních systémů, kvůli kterým není možné vypočítávat data pro dvě auta současně. Vyjmenovat všechny systémy, které autoři vyvinuli, by pokrylo samostatný článek, pro představu se ale sluší vyjmenovat alespoň několik z nich. Oproti GT Sport například nechybí detailní systém deformace, který bere v potaz nejrůznější materiály a zajímavou novinkou je také přepracovaný systém, který propočítává, jaký vliv na jízdní vlastnosti má váha každého vozu, která se samozřejmě díky fyzikálním zákonům přenáší jak v zatáčkách, tak i při prudkém brždění či akceleraci.

To jsou spíše přízemnější věci, autoři se ale nebáli zajít ještě dál a přináší fyzikální modely, nad kterými musí každý milovník spálených pneumatik slintat radostí. Co říkáte třeba na systém ovlivňující kontakty mezi brzdovými disky a destičkami? Ani to ale není vše. Vrcholem puntičkářství a realismu je například oproti jedničce vylepšený systém deformace pneumatik. Ten ve výsledku dělá především to, že opotřebené kusy pneumatik zůstávají vtlačené do asfaltu a v daných místech tak ovlivňují přilnavost pneumatik ostatních závodníků. Podobně hra umí pracovat i s jinými materiály, které se dostanou do vzorku pneumatik. Pokud navštívíte kačírek podél trati, ve vzorku několik zrníček donesete až na trať, kde na pár kol změní vlastnosti daného místa, než se písek a kamínky opět rozjezdí.

„Schopnost ukočírovat koňské síly se logicky zvyšuje v případě, že hrajete na kvalitním volantu.“

V tento moment už asi nikdo nepochybuje, že Project Cars 2 je opravdovou Mekkou všech milovníků hardcore realistických závodů. To je naprostá pravda, nicméně je s tím třeba i počítat při samotném hraní. Pokud usednete do základních vozů (jedním z prvních může být sice závodní, ale pořád dost obyčejný Renault Clio), jejich specifikace vás vyškolí hned v první zatáčce. Stačí jen nepatrně překročit rychlost, na horizontu odlepit jedno z kol a rázem se motáte v nádherných hodinách. Naopak pokud usednete do speciálně upraveného Porsche 911, špičkový přítlak vás doslova přilepí k asfaltu, běda však, pokud budete na pomyslný plynový pedál dupat v zatáčkách moc svižně.

Lze samozřejmě polemizovat, jestli chování vozů odpovídá jejích reálným předlohám. Autoři měli v mnoha případech k dispozici reálné vozy nebo alespoň jejich specifikace, nejsme však moderátoři Autosalonu, abychom alespoň polovinu z těchto aut reálně vyzkoušeli. Zpoza monitoru či televize však chování vozů minimálně podle mých představ odpovídá reálným předlohám, přičemž schopnost ukočírovat koňské síly se logicky zvyšuje v případě, že hrajete na kvalitním volantu. Je přitom paradoxní, že letošní novinka hry v podobě rallycrossu vám dovolí daleko více přešlapů než okruhové závody. Přesto je chování vozů na nezpevněném povrchu nutno pochválit, v tomto ohledu Project Cars 2 silně konkuruje třeba sérii DiRT.

Rozšířená verze prvního dílu

Pokud je řeč o vozech, je třeba zohlednit i složení vozového parku. Project Cars 2 se co do obsahu velmi okatě obohatil prakticky o vše, co nabízel první díl. Dohromady hra nabídne slušných 189 aut, přičemž pouze 64 z nich je zcela nových. Podobná situace panuje také u tratí, kde celkové číslo vyšplhá na pěkných 32 kousků, z toho jen 17 jich zažívá v druhém díle premiéru. Tratě však nabízejí klasicky nejrůznější modifikace, takže vezmete-li do rukou kalkulačku, dostanete se až na 146 verzí.

Středobodem hry by měla být samozřejmě kampaň a ta je v Project Cars 2 koncipována značně novátorsky. Už od počátku totiž máte odemknuto prakticky vše a je vám tak umožněno začít zcela od píky s plečkami do městského provozu a prokousat se jako správný závodník až na vrchol k těm nejsilnějším trhačům asfaltu. Lze ale také hned naskočit do těch nejprestižnějších šampionátů, volba je tak zcela na vás. Uzamčeny jsou pouze dva finální turnaje, kam patří třeba jedna z licencovaných novinek série IndyCar, avšak bez licence FIA RX. Přestože jsem tuto zajímavou možnost zprvu vítal (lze také zvolit krátké verze turnajů, pokud se nechcete u jednoho typů vozů zdržovat dlouho), po čase jsem trošku začínal mít pocit, že mě opouští motivace. Když totiž není co odemykat, musí vám postačit jednoduše samotný zážitek z hraní.

Dynamické počasí, hit současnosti

Ten je ale troufnu si říct skvělý. Chování vozů je nadmíru realistické, vždy unikátní a celková variabilita hry zaručuje, že vás jen tak neomrzí. Právě onu variabilitu zaručuje mimo jiné vylepšený systém LiveTrack 3.0, který se stará o dynamické počasí a jeho vliv na jízdní vlastnosti. Vybírat lze nejen z libovolné denní doby, ale také z rovnou sedmnácti druhů počasí, kde nechybí prahnoucí slunečné počasí, mírný jarní deštík ale také nehostinná průtrž mračen nebo dokonce sněhová vichřice. Tu získáte v případě, že zvolíte zimu jako jedno ze čtyř ročních období. Můžete tak přitlačit v představivosti a dosadit sněhové počasí třeba do písečné tratě.

„Za sychravého počasí vám potrvá daleko déle, než zahřejete pneumatiky na provozní teplotu.“

Změny však nejsou pouze vizuální, voda na vozovce například okamžitě mění třeba přilnavost pneumatik. Následky počasí se však prolínají hned do několika faktorů. Pokud začne pršet podstatně více, v klopénkách se začne voda usazovat v nižších oblastech, čímž se změní ideální stopa. Podobné následky bude mít silnější déšť také třeba v rovných úsecích, kde se naopak může voda usadit ve vyjetých kolejích. Tyto proměnlivé vztahy vozovky a deště jsou už relativně známá věc, nicméně Project Cars 2 kalkuluje i s daleko méně nápadnějšími živly. Za sychravého počasí vám potrvá daleko déle, než zahřejete pneumatiky na provozní teplotu, naproti tomu v horkém letní slunci budete mít zcela opačné problémy. Přestože zrovna déšť vypadá velmi pěkně, celkově vizuál hry nelze pouze vychvalovat.

Project Cars 2 se co do vizuálního zpracování drží zajetého systému, kdy samotné vozy s každým rokem dostávají takřka fotorealistický nádech, zatímco okolí tratě zůstává generaci pozadu. Auta, bez ohledu na to, v jakém modelu právě jedete, vypadají vskutku nádherně a velkým zlepšením je mimo jiné i interiér všech vozů. Naproti tomu okolní prostředí postrádá jakékoli větší detaily, což by se dalo ještě s přimhouřenýma očima přehlédnout, protože jde o poměrně známý neduh okruhových závodních her. Nicméně nepěkným přešlapem je především trestuhodně krátká vykreslovací vzdálenost, které si povšimnete především při pohledu do zpětného zrcátka.

Project Cars 2 vs. GT Sport vs. Forza Motorsport 7

Lze předpokládat, že většina hráčů bude chtít letos investovat pouze do jedné závodní hry, přičemž horkých favoritů je hned několik. Rozhodně nechci vynášet soudy o tom, který z letošních závodních titulů je ten nejlepší, ale můžeme si alespoň porovnat jednotlivé hry.

Pokud toužíte především po co nejrealističtějším zážitku, je pro vás bez debat určeno právě Project Cars 2. Konkurenční Gran Turismo Sport vám toho promine o trošičku více, zase se ale obšírněji zaměřuje na vše ostatní, co se kolem závodění točí. Skvělá encyklopedie, informace o jednotlivých vozech, to vše dotváří skvělý zážitek ze hry, k realismu má PC2 ale podstatně blíže a nutno upozornit také na to, že některé hráče, ač s oblibou závodních simulátorů, může přílišná dávka realističnosti až paradoxně odradit. Sedmá Forza Motorsport je zcela bez debat na opačné straně žebříčku. Ačkoli jde o skvělý závodní titul s vyladěnou hratelností, letos se ještě více přiklonila k arkádovému pojetí.

Jasné srovnání nabízí také číselné vyjádření několika sledovaných proměnných. Zatímco Project Cars 2 nabízí 189 vozidel, GT: Sport jich má 159 a sedmá Forza Motorsport dokonce 700, nejedná se ale ve všech případech o reálná vozidla. Tratí má Project Cars 2 celkem 49, GT Sport 19 a Forza Motorsport 7 jich nabídne 32. Ve výsledku ale záleží na vašich preferencích a samozřejmě také na vámi vlastněné platformě. Zatímco GT: Sport a Forza Motorsport 7 jsou exkluzivity svých domovských konzolí, Project Cars 2 si můžete zahrát jak na PC, tak i na Xboxu One a PS4.

Project Cars 2 koupíte v našich obchodech Xzone.cz a GameExpres.sk.

Project Cars 2

Verdikt

Koupi Project Cars 2 je třeba pečlivě zvážit. Nekompromisní jízdní model není tak benevolentní jako v jiných simulátorech, pokud s tím ale počítáte, dostanete skvělou porci závodní zábavy. Zamrzí snad jen nápadná recyklace obsahu z prvního dílu a na konzolích osekané vizuální zpracování okolí tratě.

Hodnocení

Co se nám líbí a nelíbí?

nekompromisní jízdní model
nespočet technologií a speciálních systémů
bohatý výběr počasí
široká nabídka trati i vozů
značná část tratí a vozidel je z prvního dílu
vizuální nedostatky
Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam Discord Discord
Reklama
Reklama