Recenze Blue Reflection: Second Light - nejlepší letní škola
Recenze Recenze Blue Reflection: Second Light - nejlepší letní škola

6
Platformy PlayStation PlayStation 4 Nintendo Switch Switch PlayStation PlayStation 5 Windows PC

"Zažil jsem toho už hodně, ale takovouto hru jsem ještě nehrál."

“Když pohasíná poslední den léta, vše se rozzáří.”

Hraní videoher a počítačových her se intenzivně věnuji už skoro čtyři dekády (od té doby, co jsem na automatu v pouťové maringotce objevil Space Invaders). Během té doby jsem vystřídal prakticky všechny myslitelné herní platformy, od Atari nebo ZX Spectrum přes Amigu a PC až po Nintendo, Segu a tak dále. S ohledem na svoji zálibu i práci se pořád snažím hrát prakticky všechny nové hry prakticky na všech platformách. Dost možná neznáte nikoho, kdo by toho dohrál tolik. Tohle všechno píšu jen proto, abych dodal náležitou váhu prohlášení, že jsem ještě nikdy nehrál hru, jako je tahle. Byl to pro mne ohromný objev a nádherné odpočinutí si od zaběhnutých a okoukaných herních klišé.

• Platforma: PS5 (recenzovaná verze), PS4, PC, Switch
  • Datum vydání: 10. 12. 2021
  • Výrobce: Koei Tecmo (Japonsko)
  • Žánr: JRPG
  • Dat ke stažení: 18 GB (včetně plné hry)
  • Herní doba: 40+ hodin
  • Cena: 1499 Kč (Steam)

Nezapomenutelné léto

Ao Hoshizaki je středoškolačka, která sama sobě připadá nezajímavá a všední. Během cesty na doučování do letní školy dostane záhadnou SMS zprávu na svém mobilním telefonu... a jako další si pamatuje až probuzení v neznámé školní budově, obklopené ze všech stran zdánlivě nekonečnou vodní plochou. Kromě ní je zde ještě trojice dalších dívek, které si ale také nepamatují, jak se sem dostaly a netuší, co je tohle místo vlastně zač. Jako by to nestačilo, dívky navíc ztratily i drtivou většinu svých vzpomínek, takže ani pořádně netuší, zda a po kom by se jim třeba mělo stýskat. Nicméně ta zodpovědnější z nich naléhá, aby společně pokračovaly v učení, zatímco ta mlsnější organizuje výpravy po škole (a následně jejím okolí) za hledáním jídla a ta starostlivější hlídá, aby si všechny dívky udržovaly v rámci možností dobrou náladu a nenechaly se podivnou situací příliš trápit. Postupně se mezi dívkami začne budovat silné přátelské pouto.

Ačkoliv to bude nejspíš znít zvláštně, tou největší odlišností téhle hry od všech ostatních je důraz na nevinnost a lidskost všech dívek. Takhle napsané to působí zvláštně a samotnému mi trvalo hezkých pár (desítek) hodin, než na mne naplno dolehla síla tohoto konceptu a uvědomil jsem si, že mám co do činění s možná nejlépe napsanými postavami v dějinách JRPG a že je začínám mít rád způsobem, jakým se mi to velmi dlouho u žádné hry nestalo. A opravdu v tom není žádný dvojsmysl - ostatně sami autoři uvádějí, že cílem jejich hry bylo "věrně vyobrazit mládí skutečných dívek na základě témat lidské identity a přátelství". Když jsem tuhle větu v oficiálním popisu hry četl poprvé, smál jsem se. Po dohrání už se ale nesměji, protože přesně tohle se autorům povedlo a jejich postavy jsou dle mého názoru ještě působivější, než třeba ty ze série Persona. Tohle není žádný waifu simulátor, ke konci hry budete mít vůči jednotlivým dívkám pocity jako vůči nejlepším kamarádkám nebo třeba jako vůči vašim mladším sestrám. Hru je sice možné zařadit do yuri žánru, ale není v ní nic sexuálního (ačkoliv s ohledem na letní a přímořskou polohu školy mohou dívky celou dobu nosit plavky) a vrcholem intimity je zde společné držení se za ruku při procházce.

Největší odlišností hry je důraz na nevinnost a lidskost všech dívek.

Každý fanoušek JRPG se v téhle chvíli nejspíš zeptá: "To zní zajímavě, ale kde je nějaká hrozba nebo napětí?". Nuže, tohle není žádná pohádka ani zasněné fantasy. Příběh hry je ve skutečnosti solidní sci-fi, jehož ústřední záhada si vás postupně omotá kolem prstu a budete chtít vědět víc o tomhle podezřelém světě. Samozřejmě nebudu prozrazovat jeho skutečnou povahu, ale napovím, že samy dívky postupně nadhazují témata jako paralelní dimenze nebo cestování časem. Když se zhruba v polovině hry objeví "hlavní zloduch", jeho představení mi připadlo minimálně stejně strhující a legendární, jako když třeba původní FF7 představila Sephirota. Jinými slovy, ústřední příběh mne naprosto strhnul a mnoho nocí jsem šel spát velmi pozdě nebo vůbec, protože jsem se od rozjetého vyprávění nedokázal odtrhnout. Také tahle hra každopádně potvrzuje pravidlo, že ty nejlepší příběhy jsou ty, které stojí na nejlepších postavách.

Poctivé JRPG

Postavy a příběh jsou jednoznačným těžištěm hry, tak dalece, že by množství filmečků a dialogových sekvencí mohlo leckoho svádět k zařazení tohoto titulu do žánru grafických novel. To by ale nebylo férové, protože hra nabízí plno zajímavých prostředí (postupně se objevujících okolo školy, jak se dívkám daří získávat zpět vlastní vzpomínky), svérázných nepřátel i bossů a hlavně: vynikající bojový systém, jehož zdaleka nejlepší vlastností je neustálé zrychlování a zesilování vašich útoků s každým dalším. Takže čím déle souboj trvá, tím dravěji vaše dívky bojují. Je to velmi strhující akční dynamika, podpořená kromě jiného nádhernými animacemi. Jako by to nestačilo, hra má navíc velmi propracovaný systém stavění nových budov a vyrábění předmětů (což se nakonec dá od autorů "alchymistické" herní série Atelier čekat).

Pokud bych měl hře něco vytknout, byla by to nejspíš určitá sporost některých herních lokací, díky čemuž může hra místy působit laciněji oproti konkurenci. Z titulků se zdá, že s výrobou některých těchto věcí pomáhala outsourcingem další studia. Nicméně některé lokace naopak vypadají naprosto úžasně (esteticky i technicky) a samotná škola je třeba během západu slunce naprosto nádherná. To nejdůležitější je ale velmi povedené zpracování postav, které jsou při některých grimasách jednoduše neodolatelné a jejichž dabing (k dispozici je pouze japonský) patří jednoznačně k tomu nejlepšímu, co jsem kdy ve videohrách slyšel (třeba Yuki je naprosto dokonalá). Hra navíc prolamuje emoční bariéry na straně hráče vynikajícím dávkováním jedinečného humoru, takže se postupně chtě nechtě uvolníte a tím silněji vás pak zasáhnou ty smutné pasáže příběhu (ano, dojde i na smrti postav).

Zdánlivá "obyčejnost" hry během úvodních hodin se ukáže být jednou z jejích nejsilnějších stránek: málo videoher dokáže zpracovat postavy a jejich vztahy s takovou opravdovostí a lidskostí. Second Light má strhující sci-fi příběh a vynikající bojový systém, ale postavy a jejich vztahy jsou tím, na co budete po dohrání vzpomínat nejraději.

Vynikající postavy a dialogy
Napínavá ústřední záhada
Strhující bojový systém