Recenze deskové hry Bílý hrad
Speciály Článek Recenze deskové hry Bílý hrad

Recenze deskové hry Bílý hrad

6

Japonská Hra o trůny.

Jak ukazuje třeba Total War: Shogun 2 Japonsko je zemí, která má za sebou řadu různých historických ér definujících dlouhodobě jeho podobu. Jednou z těch zásadních byl bezpochyby šógunát. A přesně v této etapě se odehrává příběh nové deskové hry Bílý hrad. Jak toto euro funguje a zda je náročné do něj proniknout, si povíme v následujících řádcích.

Počet hráčů: 1 – 4

Herní doba: 60 – 90 min

Cena: 675 Kč (Tlama)

Poskytnuto: Tlama Games

Věk: 12+

Děj deskovky Bílý hrad vás vezme do roku 1761

Regent šógunátu Edo ve světě deskové hry Bílý hrad určuje, kam se budou ubírat kroky celé společnosti. Vy tu však nejste v roli obyčejného člověka, nýbrž vůdcem jednoho z menších klanů, které se snaží prosadit na dvoře hradu Himedži a není to žádná sranda. Pokoušet se budete dvorní ovlivnit politiku, vojenství a také obyčejné zemědělské záležitosti. Do hraní se dá dostat relativně rychle, přestože hromada věcí v krabici vás na počátku dokáže slušně vyděsit. Každá partie má v této euro deskovce celkem tři kola.

Recenze deskové hry Bílý hrad

Během trojice kol má možnost každý hráč provést tři tahy, které jsou pevně spojeny s kostkami. Těmi však v deskové hře Bílý hrad vyloženě neházíte, ale berete si je z mostů. Ano, čtete správně. Na herním plánu je možné nalézt trojici mostů, na jejichž krajích vždy stojí dvě kostky zatímco střed je vyplněn jejich stejnobarevnými bratříčky, kteří vyplňují prázdná místa v momentu, kdy si některou z kostiček vyberete. Zajímavé pak je, že v případě výběru z levého břehu jste odměněni kromě kostky s nižší hodnotou také lucernou, s níž se dá následně pracovat. Poté si vybranou kostku umístíte na zvolené políčko odpovídající barvy. Když je hodnota vyšší než ta prezentovaná na obrázku, tak dostanete penízky, v případě, že nižší naopak musíte sáhnout do svého váčku.

Recenze deskové hry Bílý hrad

Možností jak rozdělit své kostky je více

Jakmile máte zaplaceno dochází na vyhodnocení akce navázané na pole. Umístit kostku můžete na políčka ležící ve hradu, za hradby, na studnu, nebo na vaše osobním panství, které je cestou ke zdrojům, avšak při akcích na něm většinou budete muset platit, jelikož pracuje s hodnotou kostek 6. O něco přístupnější je v tomto ohledu studna, která vás odmění bez většího nároku. Kostky se dají umístit také na oblasti v útrobách hradu, nebo za hradby, kde máte možnost aktivovat zahradníky, vojáky nebo dvořany.

Recenze deskové hry Bílý hrad

Každá z kast vám nabízí jiné možnosti. Zahradníci za jídlo produkují zdroje. Válečník s vynaložením železa dokáže provádět akce spojené s vybraným cvičištěm. No a pak jsou tu samozřejmě dvořané s nimiž získáváte audience a postupujete po společenském žebříčku, který je cestou k akčním kartám a jiným zajímavým odměnám. Celé kolo končí v momentu, kdy už vám Bílý hrad nabízí napříč mosty pouze tři kostky. Jakmile k tomu dojde zahradníci provedou akci na jimi obsazených kartách a startuje další z celkových tří kol. Na konci hry pak sčítáte body za zdroje, váš postup během hraní, vyskládané členy klanů načež určíte vítěze.

Recenze deskové hry Bílý hrad

Přestože Bílý hrad vypadá na první pohled dost nepřístupně, řekl bych, že se do něj dá dostat relativně snadno. Po pochopení základních mechanik už na vás čeká plynule ubíhající deskovka v níž se dost pracuje s kostkami a zdroji. Práce s kostkami pak má dost velký vliv na to, jakým způsobem se posouvat. Zajímavé pak je, že kostky lze vršit na sebe, avšak pouze do určité výšky. Jakmile je jí dosaženo některé pole se vám při určitých situacích uzavřou.

Recenze deskové hry Bílý hrad

Boj o moc má v Bílý hrad slušný spád

Souboj rodů o moc je u konce a s ním také naše recenze této deskovky. Dá se říct, že se jedná o hodně přístupný kousek, v němž méně rovná se více. Celek vám nabídne pěkný herní plán, řadu možností, jak postavit k jednotlivým akcím a také zajímavý koncept stojící na kostkách s nimiž pracujete ve snaze získat co nejvíce vlivu. Jediné co bych deskové hře Bílý hrad vytkl je skutečnost, že fakticky nemá žádný insert a nabízí opravdu hodně komponentů, takže když jí vyndáváte z krabice není to úplně příjemný zážitek. Pokud ale nad tímto nedostatkem mávnete rukou dostanete svižnou euro hru, která vás dokáže upoutat k hernímu stolu.

Za poskytnutí recenzní kopie Bílý hrad děkujeme českému distributorovi hry Tlama Games.