Recenze deskové hry Boj o Řím
Speciály Článek Recenze deskové hry Boj o Řím

Recenze deskové hry Boj o Řím

Porcování říše v přímém přenosu.

V jisté fázi historie Říma se středobodem všeho hněvu stalo Kartágo. Desková hra Boj o Řím však proti sobě nestaví národy bojující o toto slavné město, nýbrž významné muže a ženy, kteří se snaží vytvořit co nejvýnosnější provincii. Jak se tento kousek hraje, na koho cílí a mnohem více se dočtete v následujících odstavcích.

• Počet hráčů: 2 – 5
  • Herní doba: 15 – 30 min
  • Cena: 730 Kč (Tlama Games)
  • Poskytnuto: Asmodée-Blackfire
  • Věk: 8+

Sázka na kvantitu se vám v Boj o Řím nemusí vyplatit

Každý z hráčů má před sebou na startu svůj komínek zamíchaných dílků mapy. Z nich si v rámci svého kola vytáhne pět kousků prezentujících vinice, sady, lány, městské části a kamenolomy. Na vámi vyložená území následně postavíte budovy, které máte na vámi vzaté kartičce. Pořadí, i to, jaké stavby vystavíte, je jasně určeno, takže zde moc prostoru pro kreativitu není. Samotná karta však nikdy není totožná, takže budovy budete v rámci každé hry dávat na paletu vždy v odlišném pořadí.

Recenze deskové hry Boj o Řím

Jakmile máte v ruce pět dílů, na kterých stojí nějaké ty budovy, tak nastává fáze Dělení. V ní vytváříte za vámi vlastněným krytem velkou a malou hromádku, které nabídnete svým sousedům. Kolik kousků krajiny dáte na tu či onu stranu, je pouze na vás. Vaší limitací je pouze vaše vlastní kreativita. Na tu větší můžete klidně dát všechny kousky, nebo pěkně hromádky rovnoměrně rozdělit. V té menší však musí být doslova za všech okolností diamant. Hráč, který po ní sáhne, tím pádem sice nezíská tak velký prostor, ale může rovnou počítat s jistými body. Když kupříkladu během hraní neztratíte ani jeden diamant, a ještě naopak čtyři získáte, tak se můžete těšit, že jen ze drahých kamenů získáte 31 bodů, což vás může při určitém zisku území klidně dovést k vítězství.

Přestože jsou diamanty do jisté míry investiční jistotou, tak na ně rozhodně nelze vsadit v momentu, kdy chcete při hraní Boje o Řím vyhrát. Vyplatit se vám naopak může sázka na co nejefektivnější sestavení území. Vítězné body totiž získáváte také za to, jak zdatně pospojujete jednotlivé části své provincie, kterou pomaličku rozšiřujete o další části. Rychlost expanze určuje to, zda saháte spíše po větších hromádkách, nebo naopak spíše po těch, které tolik dílků neobsahují, avšak místo nich nabízí diamanty.

Recenze deskové hry Boj o Řím

Při sestavování úezmí je při hraní Boj o Řím nutné přemýšlet

Bodování stojí v Boj o Řím na celkem přísných pravidlech. Bodíky dostáváte pouze za předpokladu, že s územím, které máte k dispozici, aktivně pracujete, což v praxi znamená, že kupříkladu za olivové háje dostanete bodíky pouze v případě, že na nich, nebo hned v jejich sousedství, stojí lisovna oleje. Jakmile je ale lisovna postavena třeba uprostřed vinic a žádným způsobem nesousedí s dílky ideálními pro pěstování oliv, dostáváte rovnou nulu, protože jednoduše nemají co generovat. Když ale máte třeba dva amfiteátry, které se sebou sousedí a oba určitým způsobem zabírají prostor složený ze sedmi dílů, dostáváte za každý z nich sedm bodů. Je vždy hodně zásadní naprojektovat svá území tak, abyste z nich ve výsledku těžili co nejvíce.

Recenze deskové hry Boj o Řím

Jak už bylo řečeno před několika odstavci, samotné rozestavění budov je v Boj o Řím dané, takže se občas při kombinování jednotlivých dílků slušně zapotíte. Stačí totiž mít budovu na špatném povrchu a hned máte o zábavu vystaráno. Zatímco v jiných hrách je boj o vítěznou pozici náročný, tady ji definuje počet bodů vytvořených součtem bodíků za diamanty a co nejlépe spojené budovy. V případě, že náhodou dojde mezi hráči k remíze, vítězem jsou oba.

Mladším hráčům udělá Boj o Řím radost

Pokud jde o zaměření, tak Boj o Řím rozhodně necílí na hráče hledající komplexitu. K žádným bojům nedochází. Vlastně v rámci herních mechanik odpovídá doporučenému věku. Cílovkou jsou hlavně mladší věkové skupiny a méně zkušení, pro něž může představovat úvodní titul na pole strategií. V případě, že máte rádi propracovanější věci, tak bych asi sáhl po něčem jiném.

Recenze deskové hry Boj o Řím