Recenze deskové hry Monumental
Speciály Článek Recenze deskové hry Monumental

Recenze deskové hry Monumental

Střet civilizací tu dostává nové obrysy.

Historie lidstva se vlastně točí okolo střetů různých civilizací s odlišnými hodnotami, náboženstvími a především technologiemi. Monumental je hrou, ve které je vám dána možnost něco takového zažít na vlastní kůži a občas je to slušná jízda. Více vám o této deskové hře povím v následujících odstavcích.

• Počet hráčů: 1 – 4
  • Herní doba: 90 - 120 min
  • Cena: 2169 Kč (Tlama Games)
  • Poskytnuto: Asmodée-Blackfire
  • Věk: 14+

V Monumental se sejdou hodně odlišné civilizace

Střet dvou pólů je historicky hodně častým jevem. Tu bojovala Persie s Řeckem, tam zas Osmanská říše s katolickou Evropou. K některým potenciálním střetům však nikdy nedošlo, což je možná škoda. Pokud přemýšlíte nad tím, jak by to vypadalo, kdyby se Dánsko utkalo s Japonskem a postavili proti sobě vikingy a samuraje, nebo naopak Čína zaútočila na Egypt, právě v Monumental vám bude umožněno se vydat do světa, který tyto národy na mapě proti sobě staví.

Každá z frakcí jde do boje s unikátní budovou, kartou vědomostí a také vojevůdcem. Japonsko má například Cvičiště samurajů, což je stavba, skrze niž generujete dva žetony vojska, které ovšem lze použít pouze při boji proti barbarům, nikoliv však při invazích do okolí. Čína je zase schopná postavit Papírny, transformující jednotku zlata ve dva vámi vybrané základní zdroje. Její speciální vědomostní kartou je pak Pyrotechnika, s jejíž pomocí můžete archivovat karty rychleji než vaši protivníci. Řecko naopak v rámci vědomostních karet přichází s Filozofií, která dává možnost měnit jeden základní zdroj za jiný.

Recenze deskové hry Monumental

Zásadním faktorem jsou u každé frakce vojevůdci. V případě Řecka se mohou hráči těšit na Herakla, jehož schopností je získávat za obsazování kusů mapy zlato, zatímco Japonský válečník Musaši Mijamoto s pomocí expandování získává žetony vědy. Za sebe jsem byl zaujat Siegfriedem z Dánska, jehož agresivní politika je cestou k žetonům vojska, které z něj dělají sílu, s níž je nutné počítat. Tato červená kolečka jsou klíčem k rozšiřování vašeho území.

Dobývání v Monumental probíhá vlastně dost podobně jako ve Small World of Warcraft. Své jednotky posunete na protivníkovo teritorium, či prostor ovládaný barbary přesouváte z místa, které s ním sousedí. Zajímavé je, že hodnota útočníků nemusí být vyšší než obránců, ale stačí, když je stejná. Obyčejní vojáci mají sílu jedna, zatímco vojevůdci, nebo hrdinové se do boje pouští se dvěma bodíky. Obráncům může hrát do karet terén spolu s už vybudovaným opevněním. Kdo je připraven, není většinou při výpadu nepřátel nepříjemně překvapen. Když však přeci jen nepřítel shromáždí větší vojsko, jste nuceni se stáhnout s jednotkami zpět do města.

Vedle obyčejných jednotek jsou tu také zvědi sloužící jako prvek, s jehož pomocí získáváte suroviny z nepřátelského území, nebo také hrdinové. Ano, i tuto složku Monumental obsahuje. Je to však pomyslná nástavba, která spolu s modulem přidávajícím do hry monstra posouvá celkovou hratelnost. Jak už to však u těchto her bývá, určitě není dobré si tyto rozšiřující prvky do hra přidat hned během prvního tažení.

Válka není v Monumental jedinou cestou

Přestože by se mohlo na první pohled zdát, že Monumental je pouze hrou zaměřenou na střet civilizací, tak tomu úplně není. Cest k vítězství je více. Dobývání je jen jednou ze čtyř, jimiž je možné se vydat. Během svého tahu se můžete zaměřit na získávání karet vědomostí dostupných za žetony vědy, nebo budování divů světa, které jsou bezesporu slušným zdrojem vítězných bodů. Finální alternativou je otevírání nových kulturních politik stojících na kulturních žetonech.

Recenze deskové hry Monumental

Za všechny základní zdroje směnitelné zlato a už zmíněné kulturní žetony jsou něčím, co si necháváte. Vedle nich však na startu každého kola dostanete také trojici elementárních surovin, u nichž dochází na konci tahu k odhození, takže co neutratíte za vědu, armádu nebo budování, jednoduše zmizí. Počet surovin, které dostanete, definuje to, jak je postaveno vaše město tvořené třemi kartami ve třech řadách vytvářejících trojřadý čtverec. Každé kolo aktivované karty přinesou zisk a následně putují do odhazovacího balíčku, načež si obrazec doplníte o karty nové. Tímto krokem vlastně každé kolo začíná, prak pracujete se surovinami až do jejich úplného vyčerpání, načež pohybujete armádami a nabíráte nové karty do svého balíčku, což je vlastně primární faktor hratelnosti. Vytváření balíčku složeného z karet města a vědomostí, které vám následně zlepšuje podmínky a přidává vám možnosti, patří mezi hlavní faktory hratelnosti.

Monumental je velmi slušně fungujícím mixem

Na první pohled vypadá Monumental jako kousek, ve kterém budete pouze zabírat území a pracovat následně s tím, co máte, stejně jako je tomu v případě Small World of Warcraft. Realita je však složitější. Hodně zásadní roli tu hrají karty, se kterými opravdu aktivně pracujete a reálně s jejich pomocí formujete směr, jakým se bude hra ubírat. Tedy přesněji řečeno z velké části jsou právě ony faktorem určujícím vítěze.

Ony a správná práce se surovinami. Hratelnost Monumental se mi celkově hodně líbí, stejně tak to, jak jsou od sebe odlišeny jednotlivé národy, za něž je možné hrát. Pomyslnou třešničkou na dortu je možnost vytvářet vlastní mapy. Je však nutné podotknout, že při vyšším počtu hráčů se hraní trošku protáhne kvůli skutečnosti, že hrajete většinou až do vyčerpání surovin. Ideální je proto hrát ve dvou až třech hráčích. I přes tuto malou výtku je Monumental výbornou záležitostí, která rozhodně dokáže zaujmout i fandy složitějších deskových her. Toto verze namísto figurek obsahuje žetony.