Recenze deskové hry Panství hrůzy
Speciály Článek Recenze deskové hry Panství hrůzy

Recenze deskové hry Panství hrůzy

Slavné univerzum ožívá nyní také díky nové hadí expanzi.

Her primárně postavených na příbězích není na herní scéně vůbec málo, jen hrstka z nich však pracuje vyloženě s aplikací. V minulosti jsem vám představil Putování po Středozemi. Pokud ale nejste fanoušky Pána prstenů, mám tu pro vás dnes alternativu z hororového univerza H. P. Lovecrafta, které nyní obdrželo expanzi Hadí cesta. Jak se hraje základní hra a co nového přináší rozšíření, si můžete přečíst v následujících odstavcích.

• Počet hráčů: 1 – 5
  • Herní doba: 120 - 180 minut (čas určuje dobrodružství)
  • Cena: 2499 Kč (Tlama Games)
  • Poskytnuto: Asmodée-Blackfire
  • Věk: 14+

Panství hrůzy sází na hutnou atmosféru propracovaných příběhů

H. P. Lovecraft je primárně autorem hororových povídek, které jsou spojeny s mýtem Cthulhu. Není proto divu, že Panství hrůzy pracuje s myšlenkou vzájemně oddělených scénářů, v nichž prožíváte příběhy v Innsmouthu a dalších destinacích Nové Anglie. Celkem se můžete těšit na čtyři bezplatné scénáře, které vám představuje plně počeštěná aplikace. Ta nejen obsahuje české texty, ale také velmi povedený dabing. Do akce se vždy vrháte se skupinou postav, které pátrají po pravdě.

Recenze deskové hry Panství hrůzy

V základní nabídce vyšetřovatelů najdete slušně vyváženou partičku, z níž si do akce vybíráte celkem pět postav. Naverbovat lze parapsycholožku, dítě ulice, kněze nebo milionáře. Každý má specifické statistiky, schopnosti a historii, která jej dovedla tam, kde nyní je. Dost se mi zalíbil třeba milionář Preston Fairmont, jehož „esem v rukávu“ byla možnost aktivní práce s kartami strachu. Jakmile si vyberete, s kým půjdete do akce, už vám nic nebrání ponořit se do aktuálně prezentovaného příběhu. Ten se vždy odehrává v jasně daném prostoru, takže tu nemáme mapy podobné Putování po Středozemi. Hraje se zde v daleko menším měřítku, což je dobře.

Během hraní se střídají dvě fáze. V první fázi je dán plný prostor vyšetřovatelům. Ti se za pomoci akčních bodů pohybují po místnostech a jiných prostorách a snaží se přijít na to, co se v daném místě stalo. Objevené body zájmu následně zkoumáte a zjišťujete více o jejich tajemstvích, což často vede k testu vašich dovedností. Nic zde totiž není jen tak, a jako správná hra pracující s hrdiny se statistikami i tento systém využívá kostky. Hodně se mi líbil samotný design jednotlivých lokací, jimiž procházíte a získáváte různé předměty.

Recenze deskové hry Panství hrůzy

Občas se na scéně může objevit také nějaké monstrum toužící po krvi. Jednou z potenciálních akcí je útok, při kterém můžete proti nepřátelům používat zbraně na blízko, pistole nebo kouzla. Nástroj, který zvolíte, pak určuje, jaké hody bude nutné provést. Jakmile máte hotovo, přichází fáze Mýtu, kdy dostanou prostor k útoku monstra a další nepřátelé. V této etapě nastává čas na aktivaci různých specifických efektů a především na nutnost házet na strach, pokud jste v dosahu něčeho zlého. Nebyl by to H. P. Lovecraft, kdyby zde chyběly karty šílenství, které z vyšetřovatelů činí téměř nesvéprávné postavy.

Během své cesty pak řešíte vedle soubojů také různé situace, které rovněž stojí na házení kostkami a testování vašich schopností. Zajímavé je, že zde najdete hlavolamy, které řešíte primárně skrze aplikaci, jež je výborným doprovodem na vaší cestě. Výhra v celé partii je spojena s odhalením záhady a především s realizací hlavního úkolu, který před vámi stojí. Cesta je dlouhá, ale se správně sehranou partou představuje vždy výborný zážitek.

Recenze deskové hry Panství hrůzy

Hadí cesta vyšle dobrodruhy vstříc nebezpečné džungli

Chápu, že některým se zplozenci z hvězd i vyznavači Dagona už možná trochu zajídají. Přesně pro tuhle skupinu je tu expanze Hadí cesta. Ta hráče nebere do podzemí nebo domu kultu vyznavačů hadího boha, nýbrž do brutální džungle, kde o nové hrozby není nouze. Čelit jim naštěstí nemusíte se starými známými, protože je možné pustit se do řešení různých situací s novými postavami. V nabídce najdete vedoucího expedice Lea Andersona, průzkumnici Ursulu Dawns, mechaničku Danielu Reyes nebo hvězdáře Normana Witherse. Jak už to bývá, každý z nich má specifické statistiky, historii a též akci, kterou může provést. Mechanička si například může po úspěšném zdolání hlavolamu odhodit dvě stopy nebo kartu strachu, což se hodí.

Recenze deskové hry Panství hrůzy

Scénáře jsou před vás postaveny celkem tři. Džungle se probouzí vás vyšle do děsivého pralesa, který vyrostl na původně pečlivě obhospodařovaném trávníku. Tento scénář je středně náročný. Pokud toužíte po něčem peprnějším, doporučuji druhou alternativu Do temnoty, která vás zavede do jihoamerické džungle. Ultimátní výzvou je pak tažení Yigův ztracený chrám, v němž se hadí kněží pokoušejí osvobodit děsivého boha Yiga. U všech scénářů se můžete těšit na příběhy, které jsou stejně jako u základní hry doprovázeny českým textem i dabingem.

Výlet pralesem a prastarými chrámy byl pro mě velmi intenzivní. Ani na moment jsem se nenudil. Hádanky občas dokázaly potrápit, ale nakonec se mé skupině podařilo všechny překonat, i když jsem přitom občas „krvácel“. Třeba průzkum chrámu boha Yiga byl pořádnou výzvou.

Recenze deskové hry Panství hrůzy

Hadí cesta totiž do Panství hrůzy nepřináší jen nové vyšetřovatele a destinace, ale i novou nálož monster. Čekají na vás naštvaní hadí lidé, tajemní strážci chrámů nebo hrozivý bazilišek, jehož podoba připomíná toho z příběhů Harryho Pottera – gigantický had s jedovatými zuby vyvolávající hrůzu.

Celkově na mě dobrodružství přidaná skrze Hadí cestu udělala velmi dobrý dojem. Nové postavy jsou zajímavé a nepřátelé nepostrádají kouzlo soků, kterým jsem čelil v původních taženích Panství hrůzy. Nečekal jsem od expanze mnoho, ale nakonec mi poskytla velmi slušný zážitek.

Recenze deskové hry Panství hrůzy

Panství hrůzy sází úplně na jiné karty než Cthulhu: I smrt může zemřít

Po hraní Cthulhu: I smrt může zemřít jsem měl při partii Panství hrůzy tendenci obě hry srovnávat. Realita je však taková, že každý titul sází na jiné aspekty. V případě prvně jmenovaného je to primárně náročnost spojená s maximálním testováním vašeho štěstí a ochotou riskovat. U Panství hrůzy hraje daleko větší roli prezentace děje spolu s designem hádanek. Vše je podepřeno hutnou atmosférou, kterou podporuje česká lokalizace a načtené pasáže, které jsou neskutečně působivé.

Základní zážitek z hraní Panství hrůzy proto považuji za velmi vydařený. Pokud člověk chce, může si hraní obohatit různými rozšířeními. Osobně jsem v rámci této recenze otestoval pouze Hadí cestu, avšak už ta mi ukázala, že prostoru pro expanzi zážitku je zde stále dostatek. Pro fanoušky H. P. Lovecrafta a jeho ponuré hororové atmosféry je tato hra téměř povinností.

Za poskytnutí kopie hry Panství hrůzy a expanze Hadí cesta děkujeme českému distributorovi, společnosti Asmodee Czech Republic.