Recenze Farming Simulator 19 – další malý krok
Farming Simulator 19 Recenze Recenze Farming Simulator 19 – další malý krok

Michal Burian

Michal Burian

11

Krůček po krůčku k lepší hře. Co přináší letošní ročník nejpopulárnějšího zemědělského simulátoru?

Specifický žánr zemědělských simulátorů již několik let není okrajovou záležitostí. Po boku série Farming Simulator od Giants Software nevystupují pouze budgetové tituly, které nemá pomalu cenu ani instalovat – z důvodu, že jejich kvalita je bez nadsázky příšerná – ale i kvalitnější kousky. Takové, o nichž se více mluví, zaslouží si pozornost a postupně se prosazují. Řeč je o Pure Farming od Ice Flames a Cattle and Crops.

• Vychází na: PC (testovaná verze), PS4, Xbox One
  • Datum vydání: 20. listopadu 2018
  • Žánr: Zemědělský simulátor
  • Česká lokalizace: Titulky u PC a PS4 (na Xboxu One v angličtině)

Konkurence

První jmenovanou hru jsem recenzoval v březnu letošního roku. S podporou Techlandu se vytasila hned se čtveřicí různorodých map a netradičními plodinami a s nimi souvisejícími stroji. V Pure Farming 2018 můžete cestovat po světě a třeba v Japonsku pěstovat rýži, zatímco v Itálii se zaměříte na olivy, hroznové víno či pomeranče a v Kolumbii na technické konopí a kávu. Bohužel tomuto titulu k dokonalosti něco málo chybělo. Z mého pohledu zamrzela hlavně absence multiplayeru a licence strojů.

Cattle and Crops je zase fanouškovský počin. Parta zkušených modderů se domluvila, založila v Německu studio, dlouhé měsíce pracovala na prototypu hry a nakonec se vydala na Kickstarter. V kampani se podařilo vybrat 173 988 euro (z PayPalu ještě 70 869 euro, celkem tedy 244 360 euro od 5581 lidí) z požadovaných 75 tisíc, což stačilo k tomu, aby se Cattle and Crops záhy objevil na Steamu v Early Access, kde setrvává dodnes. Ovšem Cattle and Crops předvádí, jak se zemědělský simulátor má dělat. De facto amatérský počin klade důraz na realistické zpracování půdy a fyziku strojů. Jednoduše řečeno se při hraní necítíte jako byste řídili plastovou hračku s otáčecími se koly.

Postupné krůčky

Giants Software nemohli s Farming Simulatorem 19 zůstat pozadu. Pro letošní díl připravili vylepšený engine, jenž jim umožnil vytvořit propracovanější grafický kabátek s detailnějšími texturami. U recenzované PC verze jsem si změn všiml na první pohled. Grafika je o něco hezčí, stroje působí více realisticky, obloha je konečně dynamická a na poli je několik potěšujících drobností, ke kterým se postupně dostanu.

Teď bych se ještě rád věnoval grafice. Všechny stroje jsou detailnější. Vývojáři si dali záležet na každé maličkosti, včetně pohybujících se částic motoru u starších traktorů bez krutu kapoty. Když jsem usedl do moderního traktoru, překvapilo mě zpracování palubní desky. Snad u všech strojů jsou interaktivní kontrolky, krásně vidím indikátor směrovek, tachometr a mnoho dalších. Jen škoda, že na přístrojové desce stále chybí signalizace pro majáčky.

Nemohu se při hraní ubránit dojmu, že to chtělo ještě více. Tvůrci se zastavili v polovině cesty a stále hra disponujete stejnými technickými problémy. Jmenovitě otravné problikávání textur, příšerné vykreslování objektů v dálce a bohužel i špatný terén. Ten byl sice mírně vylepšen, ale stále je daleko za tím, co předvádí zmíněné Cattle and Crops nebo Spintires: MudRunner. U této dvojice by se měli příště autoři inspirovat a zapracovat na dynamickém terénu, v němž se budou kola skutečně bořit.

Na druhou stranu chápu ústupek. Farming Simulator 19 je o něco náročnější než jeho předchůdce, což spousta hráčů komentovala slovy, že si letošní díl nezahrají. Nemají na něj zkrátka potřebný počítač. V tomhle odvětví jde tak skutečně o optimalizaci a snažit se, aby se hra stále posouvala, ale zároveň nevyžadovala velký výkon hardwaru. To jsou dvě věci, které moc k sobě nejdou.

Vraťme se ke zmiňovaným drobnostem. Tou hlavní drobností je plevel, který musíte ze svého pole odstraňovat za pomoci plečky (zle pouze v první fázi růstů) nebo postřikovačem naplněným herbicidem. Když budete rostoucí plevel ignorovat, vaše úroda bude trpět a v létě sklidíte mnohem méně. Při postřikování si musíte dávat pozor, abyste plodinu nezničili. Obílí, řepka, kukuřice, slunečnice, bavlna či brambory se totiž nejen ohýbají, ale rovněž pod koly těžkých strojů ničí. Pokud si ničení plodin nevypnete, je vhodné zapojit k postřikovači traktor s úzkými koly, případně koupit speciální, samostatný postřikovač.

Pole je zároveň nutné pravidelně hnojit, jednou za čas povápnit a také čas od času zorat, aby se půda provzdušnila. Jde o malé detaily, ale zároveň detaily přispívající k realistickému pojetí. Pro ty, kteří se nechtějí podobnými maličkostmi zdržovat, lze plevel, pravidelnou orbu a nutnost vápnit pole v nabídce vypnout, stejně jako ono ničení úrody nebo postupné sesychání v moment, kdy vše dozraje.

Evropská a americká mapa

Ve Farming Simulatoru 19 zapomeňte na nějaký příběh. Na začátku hry si vyberete ze třech dostupných módů. Začít můžete na již postavené farmě se základními stroji a nějakými těmi penězi do začátku. Druhá možnost je novinka v sérii. Vůbec poprvé se objevíte na mapě bez farmy. Na vás je si vybrat místo, kde začnete podnikat. Na něm postavíte družstvo, koupíte pole a investuje do důležitého vybavení, které na začátek potřebuje. Třetí varianta je nejdrsnější. Nejen, že za 500 tisíc euro musíte koupit pozemek, postavit farmu a pořídit první důležité stroje, ale zároveň jsou ceny výkupu nižší. Tím pádem vyděláte méně peněz a trvá déle se postavit na obě nohy. Raději jsem volil první nebo druhou možnost. V té druhé totiž máme 1 250 000 euro, což už je slušný základ na postavení farmy a nákup pole a prvních strojů. Ve všech třech obtížnostech si můžete vzít půjčku.

Třetí variantu nikomu nedoporučuji. Ono už na ty dvě je dost těžké vydělat solidní obnos peněz pro nákup vybavení a dalších polí. Trvá opravdu, opravdu dlouho, než se dokážete postavit na nohy. Možná by vývojáři do příště mohli upravit ekonomiku, případně umožnit hráčům vybrat, zda nechtějí lehčí hru s přívětivějšími podmínkami pro prodej úrody, mléka atd. Takhle totiž je opakující se práce po určité době frustrující, a především může odradit začínající hráče, kteří s těmito hrami nemají zkušenosti.

Při prezentaci vývojářů jsem byl z možnosti postavit si vlastní farmu nadšen. Když jsem se ale do stavby vrhnul na vlastní zpocené triko, zmocnilo se mne mírné zklamání. Tím zklamáním je absence smysluplného a použitelného tutoriálu. Textovou nápovědu v menu skutečně za úvod nepočítám, stejně tak ani pár výukových misí, které o budování nenabízejí zhola nic. Alespoň jsem si mohl vyzkoušet lesnictví, které mě jinak ve Farming Simulatoru moc neláká a považuji ho spíše za druhořadé, až zbytečné.

Jakmile si vybere herní nastavení, zvolíte si buď evropskou nebo americkou mapu. Lokality jsou odlišné. Obě jsou zasazeny na venkov a mají typický vzhled své krajiny. Ravenport v Americe přináší velká, mnoha hektarová pole, zatímco evropský Felsbrunn je situovaná do malebné vesničky s menšími poli. Osobně po více než 20 hodinách hraní více preferuji Evropu.

Každopádně, obě mapy se Giants Software povedly a jsou rozhodně lepší než to, co vývojáři předvedli v předchozím velkém díle. Každá z lokalit má svou typickou atmosféru a s radostí jsem si je projel ve vlaku, jenž je opět k dispozici, stejně tak v džípu a nakonec i v další novince; na hřbetu koně. Bohužel pole jsou opět na jedno brdo, i když mírný posun je znát. Stále to ale není úplně ono a mnohem lepší práci jistě odvede komunita odhodlaných modderů, která se nebude bát omezení.

Nejlepší je Farming Simulator 19 v multiplayeru. Pro tyto případy doporučuji pronájem dedikovaného serveru, jenž není tak drahý. Ve hře více hráčů došlo na jednu významnou novinku. Poprvé hráči nemusí mít pouze jednu farmu, ale mohou se rozdělit, každý si postavit svůj statek, koupit si svá pole a stroje a poté si buď pomáhat nebo konkurovat. Dohromady lze na jednom serveru založit až osm farem a dohromady může hrát na serveru 12 hráčů.

Nedostatky a přednosti

Několik nedostatků jsem již zmínil. Za další považuji jen mírně vylepšenou umělou inteligenci pracovníka. Abyste na práci nebyli úplně sami, můžete na poli aktivovat pomocníka, který za menší poplatek zastane vaši práci: pokultivuje pole, zaseje, sklidí kombajnem atd. AI jsem kritizoval v minulosti a budu i dnes. Pracovník na první pohled pracuje bez problému. Svou práci bez většího zádrhelu odvede na symetrických polích. Pokud je ale někde něco jinak, tak má problémy. Ty vyústí například ve vynechávání kusů půdy při setí. Nemluvě o tom, že AI opět nelze použít pro převod strojů. Zapomeňte na to, že by pomocník mohl přejet z farmy na pole a obráceně.

Abych pouze nehanil, tak spokojen jsem s nabídkou dostupných strojů. Vozový park přesáhl 300 položek a nově se přidala značka John Deere s několika traktory a dvojicí kombajnů. Ještě by mohly být přidány řezačky této známé značky. Ovšem chybí český Zetor, ačkoli Tatra zde je.

Spoustu strojů můžete lehce modifikovat a upravovat. U traktorů zvolíte rozměr kol (normální, široké, úzké pro postřikování nebo dvojitá kola), výkon motoru a případně namontujete upevňovač pro čelní nakladač. U některého vybavení si můžete vybrat barvu, aby třeba podvozek na lištu ladil s kombajnem. Jsou to malé, ale potěšující detaily.

Fanouškům udělají radost nové plodiny v podobě ječmene, slunečnice, sójových bobů ovse nebo bavlny, které nalezneme vedle standardní pšenice, řepky, kukuřice či brambor. Na své farmě můžete po vybudování chovat prasata, krávy, ovce, koně a slepice. Pokud budete své koně trénovat – jezdit na nich po okolí – zvýšíte jejich kondici a rovněž hodnotu.

Jinak váš herní avatar, kterého můžete mírně upravovat a zvolit si pohlaví, v kabině konečně hýbe rukama dle úkonů (točí volantem, sahá na páky), zatímco podlaha se postupně špiní (jsou na ní vidět stopy od bot), stejně jako stroj samotný.

Líbí se mi zpracování misí, kde si při plnění úkolů spočívající v běžné zemědělské činnosti můžete pronajmout požadované stroje. Tím si vyzkoušíte modernější vybavení, které si posléze můžete koupit. Moc peněz z misí ale nezískáte. I zde platí, že ekonomika hry je tvrdá. Mise kombinují systém z Farming Simulatoru 15 i 17.

Jízdní model prošel úpravou. Stroje jsou těžší a hůře se ovládají. Hlavně na šipkách vám bude chvilku trvat, než si zvyknete na otáčení kol. Na gamepadu takové problémy nejsou díky analogům. Volant bohužel v době mého hraní ještě pořádně nefungoval.

Slovo závěrem

Pojďme si to shrnout. Farming Simulator 19 se moc neposunul. Grafická kvalita je mírně lepší, ale technické nedostatky a špatně zpracovaný terén stále zůstává, což je škoda. Alespoň, že se Giants Software tentokrát více zaměřili na tvorbu map, přepracovali systém misí, obohatili multiplayer a přidali nové stroje, včetně poprvé licencované značky John Deere. Jinak ale zůstali v polovině své cesty a koněm nebo novými plodinami z toho o mnoho lepší hru neudělají.

Pro příště by to chtělo reálnější a dynamický terén, chytřejší umělou inteligenci, lepší technickou stránku (kdy se konečně nebudou objekty v dálce tak viditelně doskakovat?) a minimálně zmírnit drsnou ekonomiku hry, aby byl Farming Simulator přívětivější pro nováčky, kteří by si zasloužili i lepší tutoriál. V opačném případě by tuto sérii, která je nejprodávanější v žánru zemědělských simulátorů, mohla v brzké době převálcovat konkurence, i když početná komunita Farming Simulatoru se v následujících měsících postará o skvělé modifikace, včetně map, dalších strojů a různých vylepšeních, na něž se Giants Software nedostali.

Na samotný závěr jsem si nechal českou lokalizaci. Přeložen je text ve verzích pro PC a PlayStation 4, Xbox One je bez lokalizace. Vydavatelství Focus Home si pro překlad najalo externí firmu, jež neodvedla moc dobrou práci. Text z předchozích dílů od Comgadu je v pořádku, ale na novém je znát, že byl přeložen bez hraní hry a následné korekce. Comgad (český distributor) má situaci v dohledné době napravit a společně s vývojáři vydat opravu. Ta bude snad i pro PS4.

Hru koupíte na Xzone.cz a GameExpres.sk.

Farming Simulator 19

Farming Simulator letos přináší o něco krásnější a detailnější grafiku, nové licencované stroje (hlavně John Deere) a další menší vylepšení, třeba lepší mise, plevel na polích nebo možnost postavit si vlastní farmu. Fanouškům této zemědělské série to bude nejspíš stačit, ale neubráním se pocitu, že Farming Simulator 19 mohl být mnohem lepší. Především, co se stále stejné technické stránky týče. Takhle se tvůrci zastavili v polovině cesty a opět zapomněli na nové hráče, kteří budou několik hodin zmatení a nejspíš je hra kvůli své drsné ekonomice odradí.

O trošku lepší grafika a textury, včetně polí a strojů
Nové licence, mj. John Deere
Dvě propracované mapy