Recenze filmu Resident Evil: Welcome to Raccoon City
Filmy/Seriály Recenze Recenze filmu Resident Evil: Welcome to Raccoon City

11

Nová adaptace selhává téměř po všech stránkách.

Resident Evil je bezpochyby jednou z nejpopulárnějších hororových sérií na poli videoher. Značka, která je tu s námi už 25 let, to mnohokrát zkoušela také na filmovém plátně, kde ale nikdy nedosáhla takového úspěchu. Režisér Paul W. S. Anderson se postaral o celkem šest filmů, ale ani jeden nebyl fanoušky dobře přijat. Může za to především fakt, že se filmaři odklonili od postav z her a ústřední roli přehodili na Alice, kterou si zahrála Milla Jovovich.

Čtyři roky po vydání posledního filmu jde však do kin další snímek, s podtitulem Welcome to Raccoon City. Tentokrát jde o reboot, jenž má na starosti režisér Johannes Roberts. Ten měl při tvorbě jasný cíl: vytvořit film, který se bude více držet herních předloh, a zavděčit se tak fanouškům. Ani jedno se bohužel tak úplně nepovedlo.

• Datum premiéry: 2. 12. 2021 (v USA 24. 11. 2021)
  • Žánr: Akční, horor
  • Režie a scénář: Johannes Roberts

Samé změny v příběhu

Pokud jste fanoušci série, nejspíš už vás zarazí samotná premisa filmu. Ten totiž zpracovává příběh prvních dvou her, ačkoli si dějově moc blízko nejsou. RE1 se odehrává v červenci 1998, zatímco RE2 až na konci září. Mnohem více by se nabízelo propojení RE0 a RE1, které na sebe úzce navazují. Ještě lepší by možná bylo propojení RE2 a RE3, jejichž příběh se dokonce překrývá, a toto pojetí by tak dávalo perfektní smysl. Roberts se však rozhodl jinak a nezbývá nám nic jiného, než nad tím kroutit hlavou. Spojením událostí RE1 a RE2 do jednoho dne si akorát zadělal na další problémy.

Nejde totiž o zdaleka jedinou změnu, kterou ve filmu najdete. Ty největší se týkají samotných postav, především Claire Redfield. Ta ve filmu vyrůstala v raccoonském sirotčinci, pod vedením doktora Birkina, z něhož následně utekla. Právě Claire je ta, která hraje ve filmu ústřední roli, což je trochu paradox, vzhledem k tomu, že ve hrách se k celému incidentu dostala tak trochu náhodou. S touhle změnou bych ale neměl takový problém, pokud by to nemělo vliv na ostatní postavy.

Dalším problémem je totiž fakt, že na úkor Claire byly některé postavy upozaděné. Jedná se především o Leona, který patří mezi největší oblíbence fanoušků. Ve filmu z něj ale udělali pouze šaška. Ano, v Resident Evilu 2 je sice u policie nováčkem, ale své povolání bere zcela vážně. Ve filmu je zkrátka absolutně neschopný a za celý film zabije jednu, ano, slovy jednu zombii. Kdyby ve filmu vůbec nebyl, nic by se nestalo. Filmaři ho tam dali zřejmě jen pro pobavení diváků, které bohužel u mě vedlo spíš k ještě většímu rozhořčení. A to ani nemluvím o rodině Birkina, v podobě jeho manželky Anette a dcery Sherry. Ani jedna z těchto postav nedostala v příběhu žádný prostor. Především u Sherry to působí obzvlášť vtipně, protože ve filmu najdete několik scén, kde to působí, jako by se na natáčení dostala tak nějak omylem a vlastně tam vůbec neměla být.

Béčko po všech směrech

Ale aby byla řeč o něčem pozitivním, první půlka filmu mě docela mile překvapila. Když se smíříte s tím, že jde o absolutní béčko, které má velice špatné efekty, tak se budete docela bavit. Je tu sice hned několik klasických klišé a rádoby vtipných momentů, ale ty mi ve výsledku tolik nevadily. Navíc se zde nachází několik vyloženě skvělých scén, především těch ve Spencerově vile. Prakticky každé setkání se zombiemi je zde výborně udělané, vypíchnout musím především scénu, ve které Chris bojuje z posledních sil a pomalu mu dochází náboje. Vypne se mu světlo na zbrani, čímž se naráz nacházíme v kompletní tmě a jediným zdrojem světla jsou výstřely z Chrisovy pušky. Tohle je ten pravý survival horor a kdyby byl v podobném duchu natočen celý film, tak mohl být výsledek opravdu skvělý. Bohužel, nestalo se. Ve většině ostatních akčních scén jsme navíc svědky teleportujících se postav, kdy je kamera opustí v napínavém momentu a najednou se hrdina objeví na úplně jiném místě a z přechozího souboje vyvázne bez škrábnutí.

Druhá polovina filmu už selhává snad úplně ve všem. Příběh motá páté přes deváté a prakticky nic nedává smysl. Solidní nápad v podobě „hodného“ Alberta Weskera je naprosto potopen tím, jak na jeho proměnu reagují ostatní postavy. V podstatě většina dialogů působí velmi nepřirozeně. A nejde ani tak o herecké výkony, ty jsou podle mě opravdu dobré (obzvlášť Donal Logue jako policejní šéf Irons), ale spíš o scénář, jenž je zkrátka od základu špatný. Nezachraňuje to ani úplný konec, který už je absolutní splácanina všeho možného jenom proto, aby se objevily další známé postavy. Přitom jich režisér několik vynechal. Ať už je řeč o Rebecce Chambers z Bravo týmu, Barrymu Burtonovi z Alpha týmu nebo některých monstrech jako jsou Hunteři či Mr. X. Nic z toho tady nehledejte.

A když už je řeč o monstrech, je třeba si je rozebrat podrobněji. Zombie vypadají oproti hrám docela odlišně a ne zrovna v dobrém slova smyslu. Na druhou stranu mě docela potěšilo, jak se vypořádali s jejich chováním. Ve filmu se totiž lidé proměňují postupně, v rané fázi nákazy ještě dokážou mluvit a spíš se chovají velmi agresivně. Pak jsou zde nakažení psi, kteří se sice chovají podle představ, ale zato vypadají naprosto otřesně. Asi tím nejlepším je licker, jenž naopak vypadá naprosto skvěle, ale zato ho filmaři vůbec nevyužili. V podstatě ani nevysvětlili, že reaguje na zvuk a vůbec nevidí, což je hrozná škoda. Takových momentů, kdy divák, který nezná hry, nemusí pochopit všechno, je ve filmu mnohem víc.

Dobrý fan service, ale bude to fanouškům stačit?

Co však musím velmi pochválit, jsou hlavní lokace, které jako by z oka vypadly herní předloze. A ještě aby ne, filmaři k tomu dokonce dostali přesné plány přímo od Capcomu. Policejní stanice, sirotčinec i Spencerovo sídlo, všechno vypadá úplně jako ve hrách, což fanoušky série rozhodně potěší. Stejně tak jsou skvělé i reference na hry, ať už jde o různé nápisy, známé hlášky (jako „Jill Sandwich“ nebo „Itchy, Tasty“) či legendární scény, jako například otočení zombie v prvním Resident Evilu. V tomto ohledu jde o velmi solidní fan service.

Je to ale opravdu jen jedno z mála pozitiv na celém, velmi pošramoceném zážitku. Resident Evil: Welcome to Raccoon City selhává téměř ve všem, kde se selhat dá. Film má špatný scénář, otřesné efekty a vzhledem k tomu, že pokrývá příběh dvou her, je také poměrně krátký, což úplně zabíjí jakoukoli možnost vývoje postav. Pokud nejste fanouškem herní série, do kina určitě nechoďte, nestojí to za to. A i když už fanoušci jste, raději si první dobře rozmyslete, jestli vám to za peníze stojí. Kromě věrných lokací, herních referencí a pár dobře natočených scén tady totiž mnoho pozitiv není.

Hlavní problém nové adaptace rozhodně není jenom nízky rozpočet, film totiž selhává už v samotných základech. Je zde pár velmi zajímavých nápadů, ale ty jsou kompletně zastíněné vším ostatním, co je ve filmu špatně. Snímek můžu doporučit pouze zarytým fanouškům, kteří si chtějí užít legendární scény a hlášky na filmovém plátně.

Pár velmi zajímavých nápadů a scén
Spousta herních referencí
Solidní herecké výkony