Recenze Someday You'll Return
Someday You'll Return Recenze Recenze Someday You'll Return

Recenze Someday You'll Return

Martin Pritula

Martin Pritula

33

Český psychologický horor skrývá mnoho překvapení.

Co byste dělali, kdyby se vaše dcera nevrátila domů? Daniel se této situace ujme jako správný rodič a vydá se svou dceru Stelu hledat do lesa, ve kterém se ztratila. Již na počátku tohoto, více než dvacet hodin dlouhého příběhu, se dozvídáte, že celá situace je poněkud zvláštní. Stela nepřišla do školy a najednou ji máte hledat někde ve vzdáleném lese? Kde se tam vzala, neunesl ji někdo? Nebo tam s někým uprchla? Proč? Před kým? No, jak jste asi pochopili, otázek budete mít v průběhu hraní hodně. Autorská dvojice Jan Kavan a Lukáš Medek, kterou v posledním roce doplnil ještě Lukášův bratr Lubor, se chopila nelehkého, ambiciózního projektu - a my se nyní můžeme konečně podívat na to, zda se to pětileté čekání vyplatilo.

• Platforma: PC
  • Datum vydání: 5. 5. 2020
  • Výrobce: CBE Software
  • Vydavatel: CBE Software/Xzone
  • Žánr: psychologický horor
  • Česká lokalizace: ano
  • Dat ke stažení: 13 GB
  • Herní doba: 20 hodin
  • Prodejní verze: digitální i krabicová
  • Cena: 799,- (Xzone edice)

Tajemství v lesích

Některým z vás možná přijde takováto zápletka jednoduchá. Nenechte se ale mýlit. Její postupné rozvíjení a prohlubování je něčím, co jsem v hororových hrách dlouho neviděl. A zároveň je díky prostému úkolu hra uvěřitelná a vtáhne vás rychle do děje. Na hledání své dcery nebudete sami. Budete navazovat vztahy s dalšími normálními, i ne tak úplně normálními postavami. Ty budou do značné míry ovlivňovat váš průchod hrou a také se díky nim dozvíte klíčové části příběhu.

Stela zároveň není jediným hnacím motorem příběhu. Velikou roli v něm hraje také sám Daniel, který před mnoha lety slíbil, že se do těchto lesů již nikdy nepodívá. Na důvod této přísahy, kterou na začátku hry rychle poruší, si nepamatuje, a proto bude na vás také tuhle záhadu odhalit. S touto ztrátou paměti se samozřejmě pojí její postupné odkrývání vlastní minulosti a Someday You'll Return je tak z velké části hra o sebepoznání.

Daniel před mnoha lety slíbil, že se do těchto lesů již nikdy nepodívá.

V lese ale nejste sami a v průběhu hraní se budete muset vypořádat i s nadpřirozenem. Při hledání své dcery narazíte na spoustu nepřátel, mezi nimiž je také Zvíře, které je opravdu nebezpečné a velice vám pátrání znepříjemní. Proti oponentům navíc nemůžete bojovat, takže se musíte všem hrozbám vyhnout. S tím vám v průběhu hry pomohou nové nástroje, které postupně získáváte. Vyjma toho budete moci do určité míry dočasně měnit prostředí a vytvářet si tak cestu.

Dva světy

Krajina, kterou lze v úvodních částech hry označit za malebnou, rychle získá odlišný, mnohem strašidelnější nádech. Jistě jste o této hře slyšeli, že se odehrává na nepříliš rozlehlé mapě, a proto jste se mohli domnívat, že se prostředí rychle okouká. V průběhu hry však dochází k prolínání dvou naprosto odlišných světů, a ačkoliv vám nemohu důvod tohoto dění prozradit, mohu říci, že se jedná o skvělou herní mechaniku, která úspěšně brání stereotypu a prostředí se vám tak neustále mění před očima.

Recenze Someday You'll Return

Základní rozvržení mapy ale zůstává, navzdory drasticky zdemolovaným lokacím, po většinu času stejné, a proto se budete moci kochat místy, které můžete znát například z Českého Švýcarska nebo Chřibů. Těšit se můžete například na Pravčickou bránu, Kazatelnu nebo na hrad Cimburk. Pokud na tato místa narazíte, naleznete poblíž QR kód, který vás přenese na daná místa na mapě. Existence tohoto prvku skvěle přidává na autenticitě a jsem přesvědčen o tom, že ji ocení mnoho hráčů.

QR kódy vás přenesou na daná místa na mapě.

Autoři již před vydáním v jednom ze svých vlogů sdělili, že hra nevysvětlí celý příběh do puntíku a bude tak nabádat ke komunitním diskuzím. Po tomto vyjádření jsem zaznamenal obavy, jestli je možné příběh pochopit a zda se nebude skrývat v pouhých náznacích. Po dohrání mohu s radostí prohlásit, že tomu tak není. Hra všem nabídne ucelený příběh, který je vyloženě její silnou stránkou.

Prostředí jako hřiště i vypravěč

Jakkoliv si uvědomuji, že přirovnávání nejrůznějších titulů k sérii Dark Souls je poněkud ohrané a používá se k popisu téměř jakékoliv hry, zde si toto přirovnání dovolím. Nikoliv ale pro naznačení obtížnosti, ale pro představu o designu herního světa. Studio From Software je proslulé svým designem lokací, jenž nabádá ke zkoumání a snaze pochopit jeho historii, vedoucí k lepšímu pochopení příběhu. Něco podobného naleznete zde a myslím, že Jan Kavan ve svém vlogu odkazoval právě na toto, když hovořil o "vlastním výkladu hráče". Prostředí ve hře obsahuje tolik detailů, že si budete neustále opakovat, jak to ti vývojáři vlastně zvládli. S tím se pojí i vedlejší úkoly, které vám opět vyzradí o něco více. Právě kvůli tomu jsem měl po dohrání nutkání hru opětovně spustit a dopracovat se k odlišnému zakončení.

Recenze Someday You'll Return

Kombinace otevřeného světa a spíše lineárního designu misí je složitým úkonem, který se podle některých nezdařil ani například v takovém Red Dead Redemption 2, kde toto designové rozhodnutí často vyústilo v trestání hráče zato, že ve hře s otevřeným světem přistupuje k misi odlišně, než po něm hra požaduje. Právě kvůli tomu, že jsem ještě neviděl tuto kombinaci zdařilou, jsem byl naprosto šokován tím, že mi přesně toto Someday You'll Retun poskytlo a je možné, že právě tvůrci z CBE Software dospěli k výjimečnému výsledku, který možná bude mnoho studií ještě dlouho napodobovat.

Lokace nabádají ke zkoumání a snaze pochopit jejich historii, součást příběhu.

Právě transformace prostředí zcela přirozeně navazuje na lineární design misí. Z počátečního otevřeného světa se postupně stávají spíše otevřenější koridory, na které si nebudete stěžovat, jelikož to vše dává smysl. Výsledná proměna mapy pak již českou krajinu nepřipomíná vůbec, ale přesto se dle mého názoru jedná o vůbec nejzajímavější prostředí. Ve světě je mnoho dalších mechanik a mezi nejzajímavější se jistě řadí také amulet, který postupně odkrývá věci, jenž měly zůstat skryty. Ačkoliv se chci této mechanice v recenzi vyhnout, tak mohu říci, že se jedná o jeden z vůbec nejzajímavějších způsobů vyprávění příběhu a funguje skvěle jak po stránce atmosféry, tak i pro sdělení informace.

Žádné vodění za ručičku!

Je jakýmsi trendem v herním průmyslu hráčům vyznačit na mapě cestu, přesně jim popsat jednotlivé kroky řešení hádanky nebo hráči dokonce brát z ovládání ruky a vše řešit za pomocí skriptovaných sekvencí. Věřím, že nebudu jediný, komu naprosto vyhovovala skutečnost, že Someday You'll Return je přesným opakem tohoto trendu. Titul zcela postrádá jakýkoliv HUD a vy se tak můžete soustředit pouze na hru. Již jsem slyšel mnoho názorů, které hru označovaly za chodící simulátor, což ale není pravda. Hra nabízí mnoho mechanismů, mezi které se řadí například vaření lektvarů, řešení hádanek a horolezectví.

Co se týče vaření lektvarů, tak těch je ve hře několik a vy na ně musíte nasbírat bylinky a následně dodržet přípravu podle daného receptu. Pokud v průběhu přípravy selžete, tak musíte celý proces opakovat. Horolezectví je právě kvůli již opakovaně zmíněné transformaci lokací důležitou součástí hry. Pokud ale čekáte lezení typu stiskni W, aby postava vyšplhala, tak jste na omylu. Lezení ve hře není na principu zjednodušené arkády, kterou můžete znát například z Assassin's Creed, ale jedná se o logickou hádanku. Šplhání je díky tomu plně interaktivní a vy tak musíte přemýšlet nad tím, kterou rukou se máte chytit za následující úchyt a kterou nikoliv.

Hra není chodící simulátor.

Dalším důležitým prvkem je orientace v prostoru. Ta je klíčová především v první polovině hry a nejednoho z vás jistě potěší, že se orientujete za pomocí českého turistického značení. Na první pohled se tak jedná o české lesy, ve kterých je radost se pohybovat. Chodíte od rozcestníku k rozcestníku, následujete dané barevné značení a díky tomu se dostanete do stanovené oblasti. Vyjma nepřátel vám ale stojí v cestě také jiné hrozby prostředí, které zde nechci příliš popisovat, neboť nejsou pro tuto recenzi důležité. Jediné, co v této souvislosti zmíním je to, že i samotné prostředí může být hádankou a musíte vše zkoumat a přijít na funkční či systematické řešení, které vám umožní se v příběhu posunout vpřed. Hádanek není ve hře přehršel, ale zato jsou opravdu zákeřné. Podle knih, které se ve hře nacházejí, tak musíte oprášit například Hlaholici nebo Morseovu abecedu. Tyto hádanky umí potrápit a dlouho jsem se ve hře nezasekl tak, jako při luštění Morseovky.

Toto je práce dvou vývojářů?

Je tomu tak, ačkoliv se mi tomu během hraní vůbec nechtělo věřit. Kdyby mi někdo řekl, že za tímto titulem stál tým čítající několik desítek autorů, tak bych mu to bez přimhouření oka uvěřil. Ve hře na vás čekají parádní animace, propracované mechaniky a až zarážející kvalita i rozmanitost prostředí, kdy je mnoho míst zhotoveno ve zcela odlišných verzích a díky tomu během hry nemůže nastat, že by vám lokace zevšedněly. Za zmínku stojí také dabing, který je na plně profesionální úrovni. Občas jsem ale zaznamenal horší návaznost, jenž byla pravděpodobně způsobena nahráváním dabingu po částech.

Jedním z nejdůležitějších prvků v hororu je správné nazvučení a hudba. Implementace tohoto aspektu je mimořádně obtížným úkonem, který může celý zážitek zkazit. Nemůžete totiž hudbu využívat často, protože by po čase začala být repetitivní a narušila atmosféru, takže je nutné k ní přistupovat velice citlivě. Troufám si tvrdit, že zde se to povedlo na jedničku, a ačkoliv hudba hraje jen zřídka, znělky jsou mistrovsky zvládnuté a podtrhují atmosféru hry.

Someday You'll Return si jde svou vlastní cestou. A právě toho si na ní cením nejvíce. Hra vám neukáže, kudy máte jít, ani vám nebude průběžně radit. Na vše si musíte přijít sami a vývojáři tak spoléhají na vaši inteligenci, což přináší radost z dokončeného úkolu. Takovou radost, kterou jsem u hraní dlouho neměl. Je to hra, kterou by si měl každý zahrát. Díky mysterióznímu příběhu ji bude každý vnímat jinak a dost možná se ve vlastnostech hlavního hrdiny i poznáte - a co je nejdůležitější: dost možná budete chtít své chování po dohrání hry změnit. Jistě, hra není dokonalá a pár drobných přešlapů se najde. Zmínit musím možná až přílišnou snahu hráči nepomáhat, což může skončit tím, že se v prostředí ztratíte. To je ale pouze vaše chyba, jelikož pokud k tomu dojde, bude to tím, že jste něco opomenuli nebo nedávali u dialogů pozor.

Hru můžete zakoupit ve speciální Xzone edici.

Someday You'll Return

Someday You'll Return je promyšleným a propracovaným dílem, které převyšuje řadu podobných hororů. Jistě, drobné chyby se najdou. Zamrzí například místy obtížná orientace v prostředí nebo nejasný úkol. Navzdory tomu je hra natolik povedená, že ji mohu bez váhání zařadit mezi ty české tituly, na které bychom měli být opravdu hrdí.

fantastická grafika
transformace prostředí
příběh