Recenze Yurukill: The Calumniation Games - střelbou podpořený příběh
Recenze Recenze Yurukill: The Calumniation Games - střelbou podpořený příběh

Ivan Jeziorek

Ivan Jeziorek

2
Platformy PlayStation PlayStation 4 Nintendo Switch Switch PlayStation PlayStation 5

Některé kombinace nesourodých žánrů mohou působit rušivě, ale ve výsledku fungují.

V poslední době se nám tady rozmohl takový nešvar. Vývojáři her se přestali držet zajetých konvencí a kombinují spolu různé žánry. Takže tady máme záplavu FPS s RPG prvky, RPG s prvky simulací, survival strategie, strategické TPS a podobně. Dnes se ale podíváme na úplně šílenou kombinaci žánrů. Příběhový vizuální román, adventura a zběsilá shoot ’em up akce. Paradoxně, pokud se tvorby takového mixu ujmou zkušení vývojáři, kteří toho mají za sebou ve svém oboru už hodně, může vzniknout opravdu napínavá a poutavá hra.

• Platforma: Nintendo Switch (recenzovaná verze), PlayStation5, PlayStation 4, PC (Steam)
  • Datum vydání: 28. dubna (JP), 5. července (US), 8. července 2022 (EU)
  • Výrobce: IzanagiGames, G.rev
  • Distribuce: NIS America
  • Žánr: vizuální román, shoot ’em up
  • Dat ke stažení: 5,5GB
  • Herní doba: 25 hodin
  • Přístupnost: 12+
  • Prodejní verze: krabicová/digitální
  • Cena: 1 599 Kč

Promiňte, ale asi vás zabiju

Japonci se často snaží vytvářet slovní spojení složením několika slov a již název Yurukill: The Calumniation Games je toho krásným příkladem. Výraz “yurukill“ je totiž spojení japonského výrazu pro prominutí nebo odpuštění a známého anglického výrazu pro zabití (takže se opět vracíme k tomu, co jsem již zmiňoval výše, ke spojení zdánlivě neslučitelného). A právě takto funguje vlastně celá hra.

Příběh Yurukill: The Calumniation Games je rozdělen do několika částí, kdy je ke vězňům přiřazen jejich popravčí a se jako odsouzení delikventi budete snažit očistit od obvinění. Třeba první postavou je masový vrah Sengoku Shunju, odsouzený za spáchání bombového útoku na bytový dům, při kterém zabil 21 lidí. Sám vinu popírá a tak je ze své cely odvezen do šíleného zábavního parku Yurukill Land. Právě tady se setká s další pěticí vězňů (Prisoners), odsouzených za různé zločiny a aby svou nevinu dokázal, musí přežít Yurukill Games.

Vzhledem k tomu, že jsou oba v neustálém kontaktu, jde o dost divokou jízdu, kterou lze díky různým zvratům přirovnat k horské dráze.

Hry Yurukill Games jsou propojením celé série výzev, které vám postupně představí naprosto šílená Binko s liščí maskou na obličeji. A aby toho nebylo málo, každý vězeň je doslova spárován se svým osobním popravčím, Executionerem, což vždy jde o osobou nějakým způsobem spojenou se zločinem, ze kterého je vězeň obviněn a za který je odsouzen. V případě Sengokua je jeho popravčím Rina Azami, jediný přeživší z bombového útoku, který Sengoku údajně spáchal. A kat má navíc v ruce ovladač, se kterým může svého “partnera” kdykoli zabít. Druhou možností je přesvědčit popravčího a uslyšet na konci jeho spásu nesoucí “pardon”.

Cíl je tedy naprosto jasně daný. Buď budete mít dostatek důkazů, pak vyhrajete a dostanete se na svobodu, na druhou stranu se může splnit popravčím jejich přání, což může znamenat obyčejnou pomstu nebo třeba získání peněz za funkci kata. Vzhledem k tomu, že jsou oba v neustálém kontaktu, jde o dost divokou jízdu, kterou lze díky různým zvratům přirovnat k horské dráze.

Sázka na detaily

Stejně tak je naprosto šílená grafická stránka hry Yurukill: The Calumniation Games, ať už se jedná o část vizuálního románu nebo shoot ’em up u. Postavy navrhl mangaka Hiro Kiyohara, což je na jejich vzhledu dost vidět. Jsou sice trochu moc statické, ale najdete na nich spoustu detailů. Trochu nezvykle je zdůrazněno, která postava zrovna mluví a nejde jen o upozadění ostatních, ale mluvčí se přesune více do popředí a jakoby se kolem něj rozsvítí stylový rámeček. A podle jeho barvy i poznáte, jakými emocemi zrovna prochází. Orámování je navíc u některých postav přísně specifické, což si všimnete hlavně u průvodkyně Binko, kolem které je červená brána torii.

Stejně tak je naprosto šílená grafická stránka hry Yurukill: The Calumniation Games, ať už se jedná o část vizuálního románu nebo shoot ’em up u.

A podobně jako se hledělo na vzhled postav, je také radost je poslouchat. Skvostné je totiž obsazení dabérů jako jsou Saori Hayami (Sword Art Online, Seraph of the End, Gantz: 0 atd.), Ayane Sakura (My Hero Academia, Psycho-Pass atd.), Takuya Eguchi (Demon Slayer, Detective Conan, Spy x Family atd.) anebo Tomozaku Sugita (Attack on Titan, Gintama, JoJo’s Bizare Adventure, The Seven Deadly Sins atd.). Nezapomenutelná je ale Yu Kobayashi (Gintama, YU-NO, Senran Kagura, Bacano atd.) v roli Binky. Její schopnost přejít z podmanivého ženského hlasu, při kterém tajou všechny mužská srdce, do hrubého a hlubokého výhrůžného tónu, ze kterého vám jde mráz po zádech, je luxusní. Samozřejmě někdo namítne, že vzhled i hlas aktérů je trochu přehnaný, ale to k japonských hrám prostě patří.

Bez příběhu to nejde

Ve hře Yurukill: The Calumniation Games hraje prim několik věcí, ale tím základním je příběh od Homury Kawamoty, který vstřebává a zároveň podporuje až přehnanou energii situace a šíleného zábavního parku. Hra je bohužel docela krátká, za což může i velmi dobré sestavení jednotlivých kapitol, střídání čtecích sekvencí a řešení drobných logických hádanek. Některé vám dokážou zavařit, ale pokud umíte dobře anglicky, nebudete s nimi mít větší problém. Textu je opravdu hodně a protože na detailech záleží, nevyplatí se vám jej přeskakovat.

Postupně budete hrát za každou dvojici Prisoner/Executioner (i když v jednom případě jsou obviněny dvojčata) a každá z atrakcí Yurukill Landu je obviněným ušita na míru. Každá “atrakce” je vlastně několikastupňové puzzle ve stylu únikovek, je plná dialogů a hlavně vodítek pro řešení hádanek a důkazů vaši neviny. Složitost hádanek spadá od jednoduchých logických a matematických výzev, přes dekódování vzorů až po takřka hledání pixelů skrytých objektů.

A když se tím vším prokoušete, bude lepší odložit Switch ve formě handheldu a chytit pro druhou polovinu gamepad. Jak už jsem několikrát zmínil, je Yurukill: The Calumniation Games akční shoot ‘em up. Tuto část hry navíc mají na svědomí lidi ze studia G.Rev a ty snad ani není potřeba představovat. Po každé adventurní části jsou vězni a kati napojeni na virtuální realitu a zde svedou finální bitvu za svou nevinu.

Triggery připravit!

Obvinění musí se svými stíhačkami proletět mentální obranou popravčích a probojovat se k důkazům, které našli v předchozí části a přesvědčit popravčího a své nevině. Zní to divně, ale funguje to překvapivě skvěle, od rychlých testů, kde za správné odpovědi dostanete příslušný počet životů, až po rozstřílení mentální obrany vašeho kata. Navíc tady dál funguje přirozená interakce mezi postavami, aniž by ubrala na tempu střílečce. Každá hratelná postava má trochu jiný typ stíhačky, jako jsou děla střílející do stran nebo laserové drony obíhající kolem lodi.

Budu se opakovat, ale je opravdu zábavné měnění způsobu hraní hry Yurukill: The Calumniation Games, kdy se šílené příběhové zvraty změní na akční souboj a když konečně příběh skončí, můžete se vrhnout do režimu Score Attack, vybrat si libovolnou hratelnou postavu a pokořit své vlastní skóre nebo se posunout v online žebříčku.

Za hru Yurukill: The Calumniation Games děkujeme společnosti NIS America.

Nejsem si jistý úplně jistý, jestli je Yurukill: The Calumniation Games velmi slušný shoot ‘em up propojený s kvalitním vizuálním románem a adventurou nebo jde o adventurní román s parádní shoot ‘em up minihrou. Ale asi na tom vůbec nezáleží, protože mix těchto nesourodých příchutí tvoří dokonalý pokrm a vývojáři z Izanagi Games dokázali z jednotlivých složek vymačkat nespoutanou energii.

postavy a jejich příběhy
dabing
fungující mix žánrů