Říše příšer – deskovka
Speciály Článek Říše příšer – deskovka

Říše příšer – deskovka

Jakub Němec

Jakub Němec

2
Platformy pkgsrc Desková hra

Hrdinové všech koutů království bojují o žezlo budoucího vládce.

Reklama

V poslední době jsme v našich speciálech zanedbávali hrdinské fantasy deskovky, takže je na čase náš rest napravit a představit si další epickou výpravu za nebezpečím. Náš zrak padl na Říši příšer od kvarteta španělských autorů Gorky Maty, Victora Fernandeze, Segi Soleho a Daniela Schlossera (B-Sieged), které na náš trh přinesla společnost REXhry. V této stolní hře se za zvuku chřestících kostek střetnete s plejádou nestvůr a dalšími úkoly, jež je nutné pokořit k zisku království. Zapojíte se do honby za korunou vládce?

Gimelda jde do důchodu

Královna Gimelda už toho má zkrátka dost. Její državy jsou v troskách, podlehly totiž agresivním monstrům, která zabily také krále Bödagarda. Po zhroucení hlavního města se uchýlila do nejbezpečnější pevnosti v říši, Citadely, kde učinila závažné rozhodnutí – svou korunu předá náčelníkovi nejodvážnějšího klanu, aby zajistila budoucí bezpečí říše. Do soutěže o nástupnictví se může zapojit až čtveřice statečných velitelů, kteří musí prokázat svou obratnost v řadě úkolů a pobít co nejvíce příšer. Znovuzískání vazalství v ohnivých, ledových, větrných či pralesních koutech království je jen příjemným bonusem.

Říše příšer přináší zajímavě namíchaný mix diceplacementu a na kostkách založeného soubojového systému. Pravidla sice vypadají složitě, řekněme si na rovinu, že 32 stránek manuálu nepřelouskáte během chvilky, ale po seznámení se základními mechanikami této deskovky vám volně přejdou do krve. Veškerou činnost totiž ovlivňují kostky symbolizující vaše dostupné akce. Většinu z nich tak pošlete mimo svůj dosah ještě dříve, než se pustíte do boje s příšerami, kde šestistěnné nesmysly naplní svůj házecí potenciál. Pojďme se na fázi rozmisťování kostek a fázi dobrodružství podívat blíže.

Citadela plná lákadel

První část každého ze sedmi kol se bude vázat k činnosti uvnitř základny a přípravy na dobrodružnou cestu do divočiny. Nákup pastí, získávání jedů a lektvarů či žetonů obrany nikoho asi nepřekvapí, stejně jako těžba zlata na nákup vybavení vojáků na tržišti. Samozřejmostí je najímání žoldáků do své družiny, jež se tak může rozšiřovat na základě vašich úspěchů, popř. ztrát během výprav. Za každou akci se platí červenou silovou kostkou či fialovou kostkou magie a žádaným obnosem zlaťáků.

Taktickou pestrost Říše příšer ovšem rozšiřují žluté smlouvací kostky. Slevy při nakupování musíte vážit opravdu pečlivě, abyste nepomohli soupeři k jinak nedosažitelné zbrani či drahému drancíři. Ale co když vy taky chcete získat někoho silného. Investovat, či počkat? Jenže soupeři mohou zabrat políčka pro nakupování. Vyplatí se risknout umístit žlutou šestku a doufat, že k ní nikdo nepřiplácne svou pětku a neušetří 11 zlatých? Zkrátka přemýšlení o jednotlivých krocích se nevyhnete a budou vás bavit, i když se u nich dost potrápíte.

Koho poslat na zteč?

Velmi zajímavou mechanikou je také tvorba hrdinné družiny. Svou skvadru totiž nelze rozšiřovat donekonečna, ale pouze na základě postupně budované reputace. Každá postava má určitý stupeň rozvoje, který v součtu s ostatními nesmí přesáhnout hodnotu stupnice slávy. Můžete tak desetkrát mít prostředky na najmutí vytrénované Líny, ale její přínos šesti bodů rozvoje může být překážkou. Ovšem co takhle poslat jednoho nováčka se silou dva proti silné potvoře. Třeba se nevrátí...

Na výpravu se však většinou budete chystat, abyste uspěli, což není nic jednoduchého. Lze se vyřítit do neznámých krajin s epickými monstry a následně dobývat jimi bráněné říše, nebo v bezpečí hradeb plnit zakázky pro královnina rádce, biskupa. Sice nezískáte tolik vítězných bodů, ale aspoň nepodráždíte stvůry, jež se při neúspěchu útoku začnou dobývat do hradu. V panice totiž začnou obchodníci zavírat své krámky, takže kvůli možnosti dalšího nákupu se musíte vydat směrem k padacímu mostu a rozdat si to s příšerou na férovku, čímž měšťany dostatečně uklidníte. Činností se nabízí, jak sami vidíte, přehršel, a to jsme se ještě nedostali do fáze dobrodružství.

Vypusťte chapadlici!

V bojové fázi se totiž naplno projeví kvalitní příprava na boj a nepostradatelné štěstí při hodu kostkami. Když vás stvůra rozšlape dřív, než se k ní vůbec přiblížíte, jsou vám všecky zbraně k ničemu. Nezapomeňte se tedy vybavit léčivým lektvarem, abyste si mohli do příšery vůbec šťouchnout nabroušeným mečem. Netvora však nemusíte zabít na první pokus a v té chvíli přichází na řadu hráč po pravici. Ten s trochou štěstí dorazí pekelného zplozence a shrábne celou odměnu pro sebe. Na spravedlnost se v soupeření o království moc nehraje.

Hráči si také musí promyslet, zda chtějí příšeru jen zničit, či je pro ně výhodnější ji raději chytit do nalíčené pasti. Lapení do klece totiž přináší mnohem větší benefity, takže se může stát, že jednotliví bojovníci budou přehazovat své kostky na nižší hodnoty. Paradox, ne? Partie, v nichž se střetnou protichůdné myšlenky hráčů u stolu, patří k velmi napínavým chvilkám, jež jsou naplněny vzájemným hecování a přátelským škádlením. Záškodnictví se může rozjet naplno připojením modulu lstí směřující k přímému podkopávání snahy soupeře. To už začne atmosféra opravdu houstnout a přejde do osobní roviny.

Postupem času se skupiny válečníků stanou dostatečně silné, aby se potýkaly nejen s příšerami v cizích krajích a před branami Citadely, ale také si troufnou obsazovat vzdálené říše, do nichž budou moci umístit své služebníky jako správce. Mimo zajímavých efektů tak odpadne placení žoldu, protože svěřenci si už ve svém vazalství najdou způsob obživy. V opačném případě je potřeba myslet na pravidelnou výplatu družině, jinak se začne pomalu rozpadat a řešení dezerce bude vaším denním chlebem.

Dlouhé zimní večery

Troufnu si tvrdit, že po dohrání partie v Říši příšer bude následovat odveta. Po osahání jednotlivých mechanik totiž budete mít pocit, že jste se v různých situacích mohli zachovat jinak a lépe. Jenže na vaše důmyslnější tahy budou reagovat i další hráči u stolu, takže průběh hry bude stále spíše nepředvídatelný, především díky prvku náhody zajištěném kostkami. U herní desky vás udrží také komiksově laděný ztřeštěný vizuál, který mi vyloženě sedl (ne všichni však sdíleli mé nadšení), a parádní česká lokalizace, jež musela zahltit mozky zaměstnanců společnosti REXhry na dost dlouho.

V krabici najdete mimo velkého množství komponent manuál, v němž se ukrývá tajemství hry pro jednoho hráče včetně jednoduchých scénářů, u nichž si můžete regulovat obtížnost podobně jako u hry pro více hráčů. Říše příšer zkrátka nabízí za přijatelnou cenu okolo 1200 Kč velkou porci zábavy v rámci fantasy deskovky, která neurazí zkušené hráče a do níž se s trochou snahy mohou ponořit i nadšení nováčci.

Líbí se nám:

  • kombinace diceplacementu a kostkových soubojů
  • široká škála činností v každém tahu
  • nelineární vývoj partie
  • princip vyjednávání o ceně
  • mechanika rozšiřování skupiny
  • taktizování během fáze dobrodružství
  • více obtížností a možnost sólové hry
  • grafické ztvárnění
  • hromada kostek!
  • podařená česká lokalizace

Vadí nám:

  • někomu nemusí vyhovovat princip náhody v kostkách (dá se ale slušně regulovat)
  • některým nesedne grafická podoba
  • působí složitě, i když to tak není díky povedené ikonografii
Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam Discord Discord
Reklama
Reklama