Rising Sun: Invaze dynastií & Nespoutaní bohové – deskovka
Speciály Článek Rising Sun: Invaze dynastií & Nespoutaní bohové – deskovka

Rising Sun: Invaze dynastií & Nespoutaní bohové – deskovka

Jakub Němec

Jakub Němec

Platformy pkgsrc Desková hra

Nebeské bytosti chtějí významněji promlouvat do boje o Japonsko, k němuž se přidaly další dva klany.

Reklama

Bude tomu bez měsíce rok, kdy jsme vám přinesli recenzi na deskovku matadora stolních her Erica M. Langa (Blood Rage, Kmotr) jménem Rising Sun. Boje o území Země vycházejícího slunce patří k celosvětově úspěšným titulům, takže se nemůžeme divit, že se společnost Cool Mini Or Not rozhodla vydat rozšíření, jež dotahují hratelnost ke komplexnějšímu zážitku. Na bojiště se tak podívají japonští bohové toužící zasáhnout do lidského konfliktu svou nadpozemskou silou. Mimo ně brousí meče dva doposud nezainteresované klany Měsíce a Slunce, jež s sebou přiváží svou vlastní víru. Na herní desce už dlouho nebyla taková tlačenice, jaká vás čeká nyní.

Invaze dynastií nastoluje rovnováhu

V případě, že jste deskovce Rising Sun již podlehli a pravidelně pořádáte čajové obřady se svými přáteli, abyste jim následně během boje zabodli katanu do zad, tak určitě tušíte, že v základní krabici najdete pouze pět klanů. To je problém v plném počtu hráčů, protože jeden vůdce kmene prostě nemá s kým uzavřít spojenectví a v průběhu kola působí jako solitér bojující proti celému světu, tedy Japonsku. Podobně jako u Blood Rage řeší tento nešvar rozšíření, jež nenabízí pouze jednu frakci, ale hned dvě – klan Měsíce a klan Slunce.

Obě nové strany sporu disponují nepoznanými silami a přináší do hry nová božstva, která vyznávají v krajích mimo japonské souostroví. Svou přítomností navíc nastolují rovnováhu, protože důležitá spojenectví se v sudém počtu hráčů přece jen navazují snadněji. Otázkou je, kdo se s nováčky bude chtít přátelit, protože se svými atributy dokáží na plánu rozpoutat pořádný chaos (a co teprve, když se do boje přidají oba kmeny na úkor jednoho z původních).

Klan Měsíce se může chlubit vlastností Brutalita, která mu dává do vínku mnohem silnější bojovníky – místo síly jedna mají automaticky dvojku. Nemusíte se bát, že by se z měsíčních bojovníků vyklubali nepřemožitelní dobyvatelé, protože jsou limitováni počtem válečníků v regionu – nikde nesmí být více než dva zástupci klanu Měsíce. V mém okruhu přátel se stali okamžitě hitem a téměř každý se po nich sápal jako první. Mně osobně však nevyhovuje menší počet vojáků, raději kontroluju davy, a proto více fandím slunečním paprskům.

Klan Slunce totiž dává na odiv svou nadřazenost (ano, jsou to takoví východní snobové) a kdykoliv zvítězí v remíze, dají to svým soupeřům řádně vyžrat. Nejen že sami obdrží minci a vítězný bod, ale oponent si musí to samé ubrat. Možná se vám tato vlastnost nezdá jako příliš silná, ale pokud si dobře rozplánujete situaci na bojišti a proti specifickému protivníkovi několikrát aplikujete „remízový“ odečet mincí, můžete jej v závěrečných bojích úplně převálcovat. Neříkám, že to vyjde vždycky, proměnných je v Rising Sun spousta, ale když se vám váš krok vydaří, je to slastný pocit.

Jak jsem již naznačil, tak nové kmeny s sebou na lodích přiváží nový panteon tzv. Šťastných bohů. Jsou to klasická monstra jako ze základní krabice, ale využívat je mohou pouze sluneční a měsíční bojovníci, kteří se ovšem nedostanou k původním monstrům. Zkrátka nemůžete mít všechno a na nějaké konvertování se zde nehraje. Šťastní bohové pojí svou existenci se zvířecími průvodci a překvapí vás užitečnými vlastnostmi – želví Fukurokudžu může fungovat jako pevnost, Daikokuten pomůže při sklizni a můj oblíbenec Ebisu vám po své smrti přinese osm mincí (ne, že bych jej obětoval účelně). Práce s novými bohy chce trošku cviku, ale poté dokáží rozhodovat celé bitvy.

Samozřejmostí u rozšíření Invaze dynastií je krabice plná figurek a komponenty v české lokalizaci díky distributorovi ADC Blackfire. Pod víkem krabice najdete dva kompletní klany a sedmičku šťastných bohů, ale také nové karty ročních období, doplňující stávající sestavu. Velký počet detailně zpracovaných bojovníků a nebeských bytostí se samozřejmě projeví na ceně, pohybující se okolo 1400 Kč, ale pro fanoušky je šestý kmen nutnost, především kvůli rovnováze na bojišti (s čímž tvůrci bezesporu počítali). Ostatní musí promyslet, zda se schází v počtu šesti hráčů, nebo je i bez toho dva velmi zajímavé kmeny donutí vytáhnout peněženku.

Líbí se nám:

  • umožnění hry v šesti lidech
  • dva nové klany
  • nová sestava šťastných bohů
  • kvalitní provedení komponent

Vadí nám:

  • až v šesti hráčích se naplno rozvine potenciál rozšíření
  • pro někoho cena

Nespoutaní bohové sestupují z posvátných hor

Druhé rozšíření Rising Sun s podtitulem Nespoutaní bohové posilují vliv uctívání nadpozemských entit ve svatyních. Mimo bonusů, jež vám přinesou kněží, se totiž mohou bohové zhmotnit přímo na bojišti, kde mohou být pomyslným jazýčkem na vahách. Jejich zapojení do partie je přitom velmi intuitivní. Během přípravy svatyní zkrátka sáhnete do krabice pro příslušnou kartu boha a jeho figurku. Při získání přízně modlením se přesune mocná bytost přímo na bojiště a tam začne úřadovat svou nadpozemskou mocí. Zároveň se bůžek tváří jako příslušník klanu, takže věřící disponuje figurou navíc.

Jak všichni víme, přízeň bohů je vrtkavější než názory politiků, takže pokud se změní rozpoložení mnichů v chrámech, okamžitě se přesouvají ke svému novému oblíbenci. Díky tomu se ještě výrazněji posiluje důležitost kněží v chrámu, které někteří hráči dříve raději využívali jako postavy pro získání převahy v provinciích. Ignorování bohů při aplikování dnes recenzovaného rozšíření se zkrátka nevyplatí.

Každý ze sedmičky kami svou přítomností zaujme dosud nezainteresované klany. Původně docela slabý bůh měsíce Cukujomi (dával dvě mince) se stane hodně silnou figurou v provincii, protože jeho přítomnost znamená čtyři mince pro každý přítomný kmen. Jedná se tak o báječný důvod, jak přinutit soupeře přesunout alespoň jedu figuru z původní lokace a oslabit tak své pozice. Jako podobné lákadlo působí bůh větru Fúdžin násobící sklizeň v provincii.

Mnohem větší pozornost na sebe strhávají váleční bohové, kteří dokáží paralyzovat jednotky (Raidžin), zabránit vojákům v pohybu (Susanoo), ochránit všechny přítomné bojovníky čestného klanu (Amaterasu) či být silným bojovníkem jedné strany (Rjúdžin). Mým absolutním favoritem je bůh války Hačiman, jenž mimo volně dostupných žetonů róninů ještě zdvojnásobuje jejich sílu v dané provincii, což je v jistých situacích demoliční.

Podobně jako v rozšíření Invaze dynastií najdete pod víkem Nespoutaných bohů vedle sedmi detailních figurek bohů také další sadu karet ročních období. Ty se hodí především pro dané rozšíření, protože hodně pracuje s významnější úlohou a cenou kněží, ale lze je zařadit i samostatně. Samozřejmě si jejich vlastnosti přečtete díky ADC Blackfire v češtině. Vzhledem k menšímu počtu miniatur je cena za rozšíření téměř poloviční oproti Invazi dynastií, tedy okolo 750 Kč, což může více vyhovovat skupinám s menším počtem hráčů, kteří si chtějí zápolení v Japonsku okořenit božskými silami. Příznivci Rising Sun opět dlouho přemýšlet nebudou.

Líbí se nám:

  • bohové získávají na důležitosti, stejně jako kněží
  • chytré využití bohů může odlákat pozornost
  • kvalitní provedení komponent

Vadí nám:

  • pro někoho cena (7 figur a nové karty)
Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam Discord Discord
Reklama
Reklama