Sagrada – deskovka
Speciály Článek Sagrada – deskovka

Sagrada – deskovka

Jakub Němec

Jakub Němec

1
Platformy pkgsrc Desková hra

Vytvořte vitrážovou výzdobu barcelonského katedrálního skvostu Sagrada Família.

Reklama

Sluncem prozářená vitrážová okna vytváří unikátní atmosféru barevného vzduchu, s níž pracovali stavební mistři sakrálních staveb již od středověku. Nadčasovost konceptu se v plné parádě ukazuje průřezem celé historie výtvarného umění a své místo nachází také v 19. století, kdy se prosadila při výrobě lamp (Tiffany), v malířství (Mucha) či architektuře. A právě ta bude hrát hlavní úlohu v dnešní deskovce. Jedním z katedrálních skvostů, jenž hojně využívá barevného skla, je totiž barcelonský klenot Sagrada Família od Antoniho Gaudího. Neobvyklý koncept jeho práce se projevil také v okenních výplních, o něž se budete starat vy jako mistři řemesla zprostředkovaného deskovkou Sagrada.

Okna plná fantazie

Možná si vzpomenete na nedávno recenzovanou deskovku Azul, která u nás sklidila pochvalné hodnocení. Abstraktní hra pro celou rodinu dokázala nalákat jednoduchým konceptem, během nějž se vám pod rukama tvořila unikátní umělecká díla. Postupem času jste se ovšem mohli dostat do fáze, kdy pro vás již tvoření dlaždic azullejos přestalo být výzvou a vymýšleli jste si úkoly na druhé straně herní desky s nepředdefinovaným vzorem. Této potenciálně atraktivní absence si možná všimla dvojice Daryl Andrews a Adrian Adamescu, kteří koncipovali svou stolní hru Sagrada dost podobně, ale přidali do ní úkoly a výzvy, jež průběh partie hodně mění.

Místo dlaždiček vyrábíte vitrážová okna katedrály Sagrada Família v Barceloně. Každá vitráž má ovšem své téma a vy byste se měli co nejvíce přizpůsobit jejímu duchu, abyste se maximálně přiblížili možnému vítězství v daném kole. Překážkou, či výzvou (a vlastně zadáním), vám budou další přiřazené úkoly náhodně vybrané na začátku kola. Jejich náročnost se liší, ale vždy budete v potu tváře hledat nejschůdnější řešení, protože v Sagradě na rozdíl od Azulu hlídáte dva atributy. Nejenže nemohou být u sebe stejné barvy, ale ani stejná čísla. Ptáte se, kde se vzaly čísla ve vitrážích? Průhledné kostky!

Slunce prozáří váš stůl

Házení kostkami v sobě skrývá mnohem větší potenciál, než by se na první pohled mohlo zdát. Nečekáte totiž pouze na vysněnou barvu vylosovanou z pytlíku plného malých šestistěnných nesmyslů, ale také napjatě vyhlížíte, jaká hodnota po jejich vrhnutí padne. Pokud totiž červené políčko sousedí s kostkou, na níž je trojka, můžete se s kostkou stejné hodnoty rozloučit, i když je rudější než sovětský prapor. Naštěstí máte po ruce celou řadu pomocníčků, kteří neváhají přiložit ruku k dílu. Jejich počet je omezený a odvozuje se od obtížnosti zvolené vitráže vaší hráčské desky.

Dělníky lze poslat na speciálně upravená pracoviště, kde dokáží vyměňovat a stěhovat kostky, měnit jejich hodnotu a jinak upravovat rozložení dvacetičtvercové sítě vitráží. Taktické peklo se naplno rozjede ve chvíli, kdy netoužíte pouze vyplnit plochu podle několika směrodatných políček, ale chcete navíc uspět v některém z nalosovaných úkolů, nebo ve všech třech! To už začínáte kombinovat, taktizovat a odhadovat statistické šance svého snažení. Umístění každé kostičky mimo vytyčený cíl skoro až fyzicky bolí.

Barevný skvost na dosah ruky

Během partie se hráči střídají podle jednoduché mechaniky, při níž se během uvažování musí brát v potaz také chvíle, kdy přijdete na řadu. Celkově uznávám, že Sagrada překvapivě patří k dost taktickým záležitostem, což se ještě násobí ve chvíli, kdy se rozhodnete hrát se zveřejněným tajným úkolem. Soupeři si poté mohou účelně škodit, průběh partie dostane ještě soutěživější ráz a není výjimkou nějaké peprnější slůvko na účet škodolibého záškodníka.

Jednoduše tedy lze přizpůsobit obtížnost v závislosti na dovednostech každého zvaného hráče. Všeobecné vstřícnosti napomáhá také sympatická grafická úprava. Desky hráčů navodí atmosféru sklářské dílny, průsvitné kostky hází po stole barevná prasátka a další karetní komponenty se drží zavedeného vitrážového stylu. Našince potěší česká mutace této abstraktní hry pro celou rodinu, o jejíž lokalizaci se postaral tuzemský distributor MINDOK.

Za nás se jedná o velmi povedenou záležitost, jež bude pro fanoušky Azulu v podstatě nutností (osobně považuji Sagradu za mírně lepší). Za cenu okolo devíti stovek se jedná o velmi zajímavou volbu nejen pro fanoušky stolních her, ale také pro méně časté deskovkáře.

Líbí se nám:

  • přístupná hratelnost pro každého
  • snadná pravidla
  • hráč si volí obtížnost podle vitráží
  • úkoly tvoří příjemné překážky
  • grafické provedení a kvalitní komponenty

Vadí nám:

  • někomu pořádně zamotá hlavu
  • ve větším počtu hráčů se bojuje (i psychologicky) o každou kostičku
Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam Discord Discord
Reklama
Reklama