Star Wars 1313 - kdysi dávno v jedné next-gen galaxii
Preview Star Wars: 1313 Článek Star Wars 1313 - kdysi dávno v jedné next-gen galaxii

Star Wars 1313 - kdysi dávno v jedné next-gen galaxii

1

Je nejnovější dílo LucasArts neprávem přehlíženou vlaštovkou z E3 nebo únikovým spektáklem, který sází pouze na navoněné pozlátko?

Reklama

Letošní E3 do značné míry proběhlo na volnoběh a naservírovalo nám jen minimum koulervoucích novot. Jedním z několika málo čelistshazujících oznámení je dobrodružná akce Star Wars 1313 z dílny veleslavného LucasArts.

Ačkoliv toho o hře není známo přehršle mnoho (včetně nejasného data vydání), leccos lze vyčíst z chvástavých oznámení vývojářů i parádního videa. Máme se těšit na titul pokračující v nejlepší tradici Dark Forces či Republic Commando, nebo LucasArts s titulem míří vedle?

Kdy se to odehrává?

Mezi fanoušky je nejpropíranějším tematickým prvkem Star Wars 1313 skutečnost, že hra do značné míry zvysoka kálí na populární kvality Hvězdných válek - tedy velkolepý příběh galaktické války, pravdoláskové bojování za Světlou stranu Síly a ve finále i Skywalkerovic mezigenerační rodinné mecheche.

Vývojáři Star Wars 1313 na to jdou přesně opačně. Navštívíme jediné patro v jediném (ač obskurně grandiózním) městě, prolezlé zavšivenými droidy, prostitutkami, pašeráky a dalšími mrzkými hrdlořezy. Cílem zřejmě bude to tu v roli relativně obyčejného střelce vysmejčit. Žádná Síla, žádní Jediové.

Důvodem k takovémuto obrazu je nejspíše nedávná dvojice dílu Star Wars: Force Unleashed, která akcentovala právě na „doposud neodvyprávěný příběh z války“ i ovládání Síly tak mocné, že by se zadurdil i Anakin „Jsem Ten Největší Jedi“ Skywalker. Novější 1313 působí, jakoby se jeho autoři snažili o totální opak Force Unleashed.

Platí to samozřejmě primárně pro prostředí a příběh. Co budou obě hry mít společné, je grafika na špičkové úrovni – na 1313 ostatně spolupracuje i studio LucasFilm a ILM; o důrazu na „next-gen filmový zážitek“ si ale více povíme níže.

Kdysi dávno v jednom futuristickém slumu

Vžijeme se tedy do role lovce odměn na coruscantském podzemním patře 1313. Vývojáři přitom zvolili netradiční utajovací kampaň - současný protagonista videa oznamujícího Star Wars 1313 totiž není hrdinou, za něhož budeme hrát. Identita našeho budoucího avatara se prý odhalí až postupně, ač již nyní existují dohady, že ovládat nebudeme nikoho menšího, než Bobu Fetta (důvodem je, že jeho kódové označení je CT-1313).

S tím samozřejmě souvisí i časové zasazení do více než epické časové osy Hvězdných válek.

S 1313 se podíváme do doby mezi oběma trilogiemi, přesněji řečeno blíže staré trilogii (episodám IV až VI), tedy podobně jako Force Unleashed. Pokud bychom skutečně ovládali Bobu na jeho „první misi“, dávala by smysl přítomnost jeho postaršího mentora viděného na videu i akurátní „historická“ éra.

Ať už dojde na mládí kultovního lovce odměn či nikoliv, hratelností bude 1313 sázet na maximálně krutopřísnou akci viděnou z pohledu třetí osoby. Přichystejte se na hutné střílení, krycí systém i hopsání po coruscantských plošinkách.

Aby se nám všechno to kropení nepřejedlo, slibuje studio přijít s řadou futuristických serepetiček z arzenálu elitních lovců odměn. Co si pod tím představit, nám ovšem už E3 neporadilo.

„Kde jiné hry z E3 stavěly na dlouhém budování napětí, 1313 něco detonovala skoro po celou dobu své krátké prezentace“

Nejparadoxnější z celého popisu hratelnosti je, že herní média už nyní srovnávají Star Wars 1313 se sérií Uncharted, nebo se sérií Mass Effect. Kruh se nám tím tak uzavřel - jak vědí modří, BioWare, odpovědné za Mass Effect, předtím v podobném ranku vytvořili fenomenální Knights of the Old Republic. Obloukem se tak ke Star Wars vrací jeho biowaří duchovní pokračování.

Ze srovnání s Uncharted je ovšem také jasné, že 1313 bude milovat nejen střílení, ale především velkolepé (a velkolepě nerealistické) atrakce. Půjde sice o hru bez Jediů; lovci odměn ale nehodlají zůstat pozadu, co se týče schopností skákat z letadla na letadlo či dalších šíleností.

Právě v tom je Star Wars 1313 nejvíce odlišný od jiné, graficky stejně namakané hry letošního E3, čili Watch Dogs. Kde tito stavěli na dlouhém budování napětí a akci si nechali zastrčenou až na závěr, 1313 něco detonovala skoro po celou dobu své krátké prezentace.

Nebe nad Coruscantem

Vyhlídky na známý košatý horizont Coruscantu si tentokrát moc neužijeme. Jak ovšem naznačuje prezentace z E3, temná stylizace podzemí nezůstane hráčům nic dlužná. Pojďme se tedy pobavit o druhé zajímavosti 1313, čili o next-gen grafickém zpracování

Jak víme, ačkoliv E3 nepředvedlo nic z budoucí generace konzolí, Star Wars 1313 spolu s Watch Dogs přesto již ukázali budoucí generaci grafického zpracování. Byť většinu pozornosti vyžrali právě kyberpunkoví Watch Dogs (byť i z důvodů hratelnosti), rovněž Star Wars 1313 z ukázky působí jako animovaný film (čti: kurefsky dobře).

Uzřeli jsme zde velkolepě se bortící kosmolet i následující vzduchoplachtící výjev, za nějž by se nestyděl ani Michael Bay. Z méně extatických náležitostí si ovšem pozornost zaslouží i výborná mimika obou hlavních gerojů.

Celý engine Star Wars 1313 je přitom překvapivě postavený na starém dobrém Unreal Engine 3, nikoliv na jeho o poznání mocnějším bratříčkovi. To by mělo zajistit hraní i na současné generaci mašinek, byť v té pravé kráse se hra samozřejmě ukáže až na strojích zítřka.

„Každý z okamžiků v demu byl údajně zcela pod kontrolou hráče.“

Potud fajn; next-gen vzhled 1313 se ale neomezuje jenom na hezčí textury, plynulejší animace a fyzikálně akurátnější detonace.

Ukázán nám totiž byl i plynulý přechod mezi hraním a naskriptovanými sekvencemi. S tím cíl nabídnout to, co se jako zaklínadlo objevuje ve většině posledních herních blockbusterech - je to tak, herní režisér Dominc Robilliard přímo vypíchl, že jeho tým se ve Star Wars 1313 snaží o "filmový zážitek".

Ach, kdybych měl dostat korunu pokaždé, když někde vidím podobnou snahu, měl bych už minimálně na vysněnou koloběžku…

Tím Robilliard ovšem nekončí a slibuje synchronizaci „filmu“ s hrou. „Videoherní filmový zážitek“, tak často negativně zosobněný tím, že nám hra vezme ovládání a nechá nás pasivně sledovat dění na obrazovce, se prý tentokrát ukáže v pozitivnějším světle. Stěžejní události se ve 1313 mají řešit v plné hráčově režii. Každý z okamžiků v demu byl totiž údajně zcela pod kontrolou hráče!

Interaktivita ve hrách plných „filmového vyprávění“

Pomineme-li vizuál nebo tlachy kolem Bobby Fetta, je právě poslední pasáž o ovládání všech animací ve 1313 nejzajímavějším aspektem hry. Připusťme na okamžik, že nám LucasArts nekecá a ve finální hře skutečně budeme nějakým způsobem ovládat každý aspekt hry. Proč je to důležité?

Důvodem je dle autora tohoto textu způsob, jakým mnoho „filmově vyprávěných her“ narušuje dojem, že hráč hru ovládá. Nejpalčivěji to působí ve střílečkách z prvního pohledu (FPS) – zatímco na „filmové“ sekvence ve třetím pohledu (TPS) jsme si z kinematografie tak nějak už zvykli, v prvním pohledu působí pasáže, kdy panák začne sám nějak jednat, skutečně mimózně.

Například Crysis 2, ale i mnohé jiné tituly, v tom žel bohům zcela pohořely. Stačilo by přitom mít jako hráč jen minimální vliv na dění („vytrhni si nůž ze střev mačkáním F“), aby toto bylo částečně potlačeno; naprosté překopání filmově-interaktivní herní ideje by ovšem bodlo jako sůl.

Narušení dogmatu o neinteraktivních animacích, které nutně musejí posouvat děj, by ve Star Wars 1313 slibovalo menší game designérskou revoluci ve videoherní snaze o filmovou atmosféru. 1313 je samozřejmě blíže filmu už tím, že animace probíhají v pohledu třetí osoby. I tak zůstává otázkou, nebude-li slibovaná totální kontrola realizována spíše ve stylu interaktivních filmů, tedy á la „zmáčkni X a Y jako reakci na zcela odlišné situace“.

V pravé poledne

LucasArts určitě se Star Wars 1313 nejdou na tenčí led, než obvykle – tahle hra se prodá, i kdyby čert na saních do pekla jezdil. Hry ze světa Hvězdných válek, které dlabou na Jedie, mají ovšem značný apel, a to především na ty vlažnější příznivce světa jedné předaleké galaxie. Podobně jako filmový Star Trek upoutal lidi, kteří na předchozí televizní Star Trek dlabali, i Star Wars 1313 cílí na geeky, jimž Force Unleashed nutně neučaroval (kovaní fanoušci si totiž 1313 pořídí tak či onak).

Z ukázky ovšem číší také snaha o únikovost a staré dobré burácení atrakcemi. 1313 je možná hrou, která vypadá next-genově, její hratelnost ale přímo volá gameplayem mnoha jiných a starších titulů. Právě to by mohlo být pro některé potenciální hráče kamenem úrazu. Záleží na tom, kolik akčních šílených situací LucasArts naservírují. Bude-li jich dost, nějak jim už tradičnější gameplay odpustíme.

Ironií osudu totiž zůstává, že právě autoři titulu tak často srovnávaného s 1313, tedy Uncharted, se v jejich poslední hře The Last of Us snaží o určité potlačení hollywoodské velkofilmové esetiky ve prospěch minimalističtějšího a dramatičtějšího zážitku. Podobné snahy lze stopovat i ve Watch Dogs či Tomb Raiderovi; alespoň co lze soudit z ukázek.

Naproti tomu Star Wars 1313 z prezentace na něco podobného dlabe a pouze v hezčím vizuálu derivuje věci již mnohokrát viděné.

Můžeme jen držet palce, aby to v éře, kdy se i Call of Duty snaží o inovace, nebylo pro LucasArts příliš málo.

Hra byla potvrzena pro Xbox 360, PS3 a PC, nicméně datum jejího vydání je prozatím v nedohlednu.

Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam Discord Discord
Reklama
Reklama