Star Wars Jedi: Fallen Order - se světelným mečem v temných časech
Preview Star Wars Jedi: Fallen Order Článek Star Wars Jedi: Fallen Order - se světelným mečem v temných časech

Star Wars Jedi: Fallen Order - se světelným mečem v temných časech

Martin Cvrček

Martin Cvrček

3
Platformy PlayStation PlayStation 4 Windows PC Xbox Xbox One

Nové informace naznačují, že bychom se mohli po letech konečně dočkat pořádného singleplayerového Star Wars titulu.

Reklama

Je to už pěkná řádka let, co se na trhu objevila plnohodnotná singleplayerová hra zasazená do světa Star Wars. I to je důvod, proč se z projektu Star Wars Jedi: Fallen Order, na němž pracují tvůrci Titanfallu ze studia Respawn Entertainment, stal jeden z nejsledovanějších nadcházejících počinů. Dosud jsme měli k dispozici jen hrst spíše obecných informací a první trailer, díky akci EA Play, jež předchází výstavě E3, jsme však dostali do rukou první záběry z hraní. Ty byly navíc záhy doplněny obsáhlým článkem časopisu Game Informer. Všechny tyto materiály přitom dávají dohromady lepší představu o tom, co na podzim budeme moci v předaleké galaxii zažít.

Následující text vychází z již známých informací o hře, článku magazínu Game Informer, příspěvku na webu StarWars.com a autorových vlastních znalostí světa Star Wars.

Ve Star Wars Jedi: Fallen Order, akční adventuře hrané z pohledu třetí osoby, se ujmeme role Cala Kestise, bývalého učedníka řádu Jedi s tváří a hlasem herce Camerona Monaghana. Cal je jeden z mála, kteří přežili vyhlazení řádu v důsledku rozkazu 66 na konci Klonových válek, a tak se nyní, zhruba pět let po událostech filmové Pomsty Sithů, ukrývá všem na očích jako dělník cechu Scrapper Guild pracující na planetě Bracca. Nenápadný život a práci zaměřenou na rozebírání vyřazených republikových křižníků však naruší incident, při němž je Calova identita odhalena, protože použil Sílu při záchraně svého kolegy, a tak je rázem terčem Impéria a jeho Inkvizitorů zaměřených na likvidaci přeživších Jediů.

Pravidla k přežití

Cal však na útěk před imperiálními silami nebude sám. Nedlouho po odhalení se totiž střetne s rytířkou Jedi Cere, jíž ztvárnila Debra Wilson (Grace z Wolfenstein 2: The New Colossus). Ta hrdinovi nabídne, že mu pomůže dokončit výcvik, pokud jí on pomůže s plánem na opětovné vybudování řádu. Cal souhlasí, a tak se oba vydají odhalit prastará tajemství a splnit úkol, který je zavede na řadu planet napříč galaxií, ať už zcela nových, nebo již známých. Po galaxii však dvojice bývalých Jediů nebude courat po svých a využije služeb čtyřrukého pilota jménem Greez Dritus a jeho lodi The Stinger Mantis. Ta hrdinům poslouží jako mobilní základna, přičemž Greezovu loď budeme moci vylepšovat. Velké fanoušky Star Wars by pak mohla zaujmout informace, že s návrhem její podoby pomáhal známý designér Doug Chiang ze společnosti Lucasfilm, který má v portfoliu například řadu ikonických designů ze Skryté hrozby nebo loď U-Wing z filmu Rogue One: Star Wars Story.

Greezova loď je jen jeden z příkladů úzké spolupráce vývojářů z Respawnu a skupiny Lucasfilm Story Group, která dohlíží na všechny dějové souvislosti (Disney jakožto vlastník Lucasfilmu příběh Star Wars produktů nikdy přímo neřeší). Díky tomu každý prvek hry plně odpovídá aktuálnímu kánonu Star Wars. I droid BD-1, který Calovi často pomůže na cestách, vznikal ve spolupráci s Lucasfilmem, přičemž finalizace jeho podoby zabrala tvůrcům dva roky. Výsledkem je zcela nový, ale v kontextu univerza ne vyloženě jedinečný typ droida, jehož původním účelem je pomáhat průzkumníkům a případně je na dlouhých a osamělých výpravách morálně podporovat. BD-1 toho však dokáže mnohem víc, třeba osvětlovat temné prostory, pronikat do počítačových systémů a nabídnout ukazatel Calova zdraví. Navíc je schopen komunikovat za pomoci zvukových signálů, jejichž autorem je Ben Burtt, veterán z Lucasfilmu zodpovědný za celou řadu ikonických zvuků z filmové ságy.

Jak už bylo zmíněno, Star Wars Jedi: Fallen Order nabídne možnost navštívit různé planety, přičemž si hráč na palubě The Stinger Mantisu může zvolit, kam se vydá. Přesun na určitou planetu následně probíhá v reálném čase (díky cestování hyperprostorem snad ten čas nebude příliš dlouhý), tedy bez přítomnosti načítací obrazovky, a v jeho průběhu není problém věnovat se různým aktivitám na lodi či interakcím s postavami. Totéž lze provádět po přistání na povrchu planety, kdy se ze Stinger Mantisu stává místo, na nějž se můžeme s Calem vracet třeba kvůli odpočinku a uložení hry.

Nevyčnívej

Jednou ze známých planet, na něž během hraní zavítáme, je Kashyyyk, svět Wookieů, kteří byli po přerodu Republiky v Impérium zotročeni a stali se svědky drancování jejich domoviny. Nejen díky knize Aftermath: Life Debt víme, že devastace Kashyyyku neskončí dřív než po zničení druhé Hvězdy smrti a skonu císaře Palpatina. S Calem, kterého do Chewbaccova rodiště zavede pátrání po wookieském veliteli Tarffulovi, známém už z Pomsty Sithů, přesto dostaneme možnost Impériu trochu zatopit. V tomto případě hrdinovi podá pomocnou ruku povstalec Saw Gerrera. Ten byl představen už v animovaném seriálu The Clone Wars, nejvýraznější prostor však dostal v Rogue One: Star Wars Story, kde ho ztvárnil herec Forest Whitaker. A dobrá zpráva je, že Whitakera uslyšíme i tentokrát, stejně jako jsme ho mohli slyšet ve chvílích, kdy se Saw Gerrera objevoval v seriálu Rebels (Povstalci). Ani v tomto ohledu tedy Lucasfilm a Respawn nezahálí.

Na Kashyyyku čeká nejen známá tvář a množství pozůstatků z Klonových válek, ale i celá řada aktivit, třeba krátká, avšak efektní sekvence, v níž se Cal ujme ovládání ukradeného kráčejícího kolosu AT-AT, konkrétně jeho starší verze ze seriálu Rebels. Jedná se o jeden z mnoha důkazů toho, že Star Wars Jedi: Fallen Order bude hra, která se na jednu stranu zaměřuje na filmové podání příběhu. Počítejte tedy s přítomností cut-scén plynule přecházejících v hratelné pasáže i s hudbou připomínající a využívající slavné motivy Johna Williamse, například skladby Jar Jar's Introduction and the Swim to Otoh Gunga (autory originálního soundtracku jsou Nick Laviers, Stephen Barton a Gordy Haab, ukázku jejich práce si můžete poslechnout u Game Informeru). Na druhou stranu se ale hra zaměřuje i na pořádnou hratelnost. Cal se možná snaží skrývat před Impériem, ale to ještě neznamená, že se bude každou chvíli plížit a jednat v naprosté tichosti.

Jedním z důležitých prvků hratelnosti je samozřejmě průzkum prostředí, vyobrazeného za pomoci Unreal Enginu 4. Rozhodně nečekejte otevřený svět, přesto nejde o striktně lineární záležitost. Občas si můžete vybrat, jakou cestu zvolit, a nikdy nejste kupředu hnáni viditelným bodem trasy. Droid BD-1 sice může zobrazit holografickou mapu oblasti, na níž je ukázán váš cíl, ale to, jak se k němu dostanete, je již na vás. Prostředí navíc zahrnuje oblasti, do nichž se třeba při první návštěvě vůbec nedostanete, takže není od věci se na místo vrátit později s nově odemčenými možnostmi. Máme tu tak další důkaz rostoucí popularity modelu Metroidvania na poli AAA her, přičemž jej tentokrát tvůrci využívají i pro vytvoření různých hádanek. Některá místa kupříkladu zůstanou nepřístupná, dokud nenajdete patřičné vylepšení pro BD-1, díky němuž může přetížit elektronické systémy a uvolnit tak dosud zablokovanou cestu.

Přijmi minulost

Při přesunu napříč prostředím se bude hodit i herní prvek typický pro hry Respawnu, a to běhání po stěnách. Stačí si vyhlédnout specifický povrch a za pomoci Síly se po něm můžete proběhnout podobně jako v sérii Titanfall. Navíc není problém po různých stěnách a površích šplhat. A když se nechcete moc namáhat, můžete se zhoupnout na liánách či provádět obdobu dvojitého skoku. Tyto možnosti vám pomohou při průzkumu lokalit, který může vyústit v nalezení záznamů, jež vám poví více o stavu či minulosti daného místa, nebo truhel, v nichž se nachází dovednostní body pro vylepšování a odemykání Calových schopností. Také v nich najdete kosmetické zlepšováky pro BD-1, loď The Stinger Mantis a světelný meč. Po celou hru sice máte k dispozici jen jeden, zjevně zděděný po Calovu mistrovi, ale není problém za pomoci nálezů v truhlách měnit vzhled rukojeti či barvu čepele.

Světelný meč samozřejmě není jen na okrasu nebo na osvětlování temných míst. Jelikož je Star Wars Jedi: Fallen Order příběhem Jedie, hraje ikonická zbraň klíčovou roli během soubojů s mnoha nepřáteli, zejména z řad imperiálních sil. S Calem se tak často postavíme imperiálním Stormtrooperům či Scout Trooperům, kteří mohou být vybaveni pro boj zblízka. Podceňovat bychom neměli ani bezpečnostní droidy série KX. Sice vypadají jako oblíbený K-2SO z Rogue One: Star Wars Story, ale tentokrát budou vybaveni spíše možnosti Cala chytit pod krkem a mrštit jím o zem než zásobou kousavých poznámek. Větší překážku pak představují Purge Troopeři, speciálně vycvičení pro boj s rytíři Jedi, pronášení siláckých řečí a ovládání zbraní typu energotyčí či holí do každé ruky. Jejich úkol je prostý - v lepším případě přeživšího člena padlého řádu zabít, v horším alespoň oslabit, aby poté práci dokonali imperiální Inkvizitoři, lovci přeživších Jediů blíže představení v Rebels.

Ve Star Wars Jedi: Fallen Order je tím Inkvizitorem bývalá rytířka Jedi s označením Second Sister (Druhá sestra). Tvůrci však prozatím nehodlají potvrdit, zda jde o hlavního padoucha hry. Stejně tak odmítají odhalit její totožnost, takže spekulace fanoušků, které vedou k domněnce, že pod maskou Druhé sestry se skrývá tvář Barriss Offee, kamarádky Ahsoky Tano z The Clone Wars, asi jen tak neutichnou. Zajímavé přitom je, že ačkoliv se nebezpečná Inkvizitorka poprvé objevila v komiksu Darth Vader: Dark Lord of the Sith, původně byla vytvořena právě pro Fallen Order. Jinými slovy, v zákulisí ji nejprve navrhli vývojáři z Respawnu za pomoci lidí z Lucasfilm Story Group, aby ji ještě před odhalením hry uvedli v komiksu jako jakýsi náznak věcí budoucích.

Nikomu nevěř

Cal se však nestřetne pouze s imperiálními silami a vozidly, včetně kráčejících AT-ST. Nejedno nebezpečí, které si vyžádá agresivní vyjednávání světelným mečem, představují i tvorové typičtí pro prostředí, do něhož zavítáte. Na Kashyyyku se tak setkáte třeba s obřími pavoučími wyyyshocky, zběžně popsanými v knize Life Debt. V Game Informeru se zase můžeme dočíst o fauně jiné planety, čítající potvory podobné žábám, jejichž dlouhý jazyk je možné přeseknout vejpůl. Tato a další zvířátka se nicméně neutkají jen s vámi, ale také s Impériem. Občas tak nemusíte do boje vůbec zasahovat a jen se kochat tím, jak se imperiální plamenometčíci snaží zbavit na pohled odpudivých nestvůr. Zároveň ale můžete využít situace a jako sup se vrhnout na kohokoliv, kdo zbude, a trochu si přilepšit zkušenostmi, jež vyústí v získání dalšího dovednostního bodu.

Ačkoliv přítomnost světelného meče a Síly a zkušenost se staršími Star Wars hrami vede k očekávání soubojového systému zaměřeného na komba, vývojáři z Respawnu se rozhodli jít trochu jinou cestou. Efektivní strategií není mačkání sekvence kláves či tlačítek, potažmo řetězení útoků. S ohledem na výbavu a reakce nepřátel k něčemu takovému často ani nebudete mít možnost. Abyste se jich tedy zbavili, musíte je řádně odhadnout a ve správný čas využít jejich slabinu. Zatímco vy disponujete ukazateli zdraví, výdrže a Síly, protivníci mohou být vybaveni nejen plamenomety, štíty či raketomety, ale i ukazatelem obrany nebo zbroje. Tudíž je moudré brát na něco takového ohled a oslabit nepřítele třeba útokem, který ho na okamžik omráčí a vystaví část jeho těla vašemu meči, který může následně zaznamenat zářez jediným úderem.

Souboje mohou občas připomínat Dark Souls, očekávejte tedy spíše jakýsi tanec vás a protivníků, v němž se snažíte navzájem odhadnout a zlikvidovat správně načasovanými a korektně zvolenými útoky a pohyby. Právě to má být klíčem k podstatě soubojového systému, který se sice snadno naučíte, ale abyste se opravdu předvedli, musíte trénovat, řádně si osvojit ovládání a sem tam i trochu přemýšlet a nehnat se do každé potyčky po hlavě. Občas navíc není od věci zkusit spíše odrážení střel nepřátel, hození meče z dostatečné vzdálenosti nebo blokování úderů. Kombinování těchto možností s pohybem je často jednou z cest k úspěchu, jak je u Respawnu zvykem, dokonce lze odrážet střely mečem při běhání po stěně. Někdy si ale musíte jejich použití rozmyslet, protože se setkáte s nepřáteli, jejichž údery nevykryjete, což poznáte díky krátkému červenému zvýraznění oponenta.

Věř pouze Síle

Kromě meče s různými typy útoků se vám při boji hodí také schopnosti Síly. Některé jsou zcela očividně inspirované sérií Jedi Knight, zejména populárními díly Jedi Outcast a Jedi Academy. Konkrétně jde o možnost přitažení protivníka k sobě (pull) nebo o postrčení (push), kterým pošlete nebohého Stormtroopera z okraje rovnou do nějaké propasti. Některé schopnosti jsou však zcela nové. Většinu z nich tvůrci zatím tají, na EA Play jsme ale mohli vidět zpomalení, které na pohled dost připomíná to, co občas předvedl Kylo Ren ve filmu Síla se probouzí (tvůrci však trvají na tom, že nejde o jednu a tu samou schopnost). Umožňuje totiž zmrazit protivníka a jím vystřelený projektil na místě. S dostatkem zkušenosti je dokonce možné počkat si, až na vás nepřítel vystřelí, zmrazit ho i s projektilem, přitáhnout jeho tělo k vám a nechat ho, ať se o něj postará jím vystřelená střela. Říkal tu někdo Dishonored?

Vaše schopnosti ale rozhodně nejsou automatickou spásou a někteří nepřátelé se dokážou proti některým z nich dost dobře bránit. Kupříkladu přitažení Purge Troopera se nesetká s úspěchem, protože je schopen zarazit svou energotyč do země a zůstat na místě. Zapomeňte také na automatickou obnovu zdraví. Když vás někdo zraní, musíte požádat BD-1, obvykle visícího na Calových zádech, o poskytnutí léčivé kapsle, jež má fungovat podobně jako Estus Flask v Dark Souls. Což mimo jiné znamená, že se jejich zásoba neobnoví, dokud nenarazíte na bod pro uložení hry nebo se nevrátíte na palubu The Stinger Mantisu.

V takovém případě se ale nepřátelé v oblasti respawnují, takže musíte zvážit, kdy léčivé kapsle použít a kdy je doplnit, zvlášť když jste při jejich užití na okamžik bezbranní. I kvůli tomu se vyplatí věnovat se vylepšování vašeho droida, čímž lze zvýšit počet léčivých předmětů, které může mít trvale při sobě (zpočátku jsou jen dva). Sám BD-1 vám může alespoň na čas utéct, aby v prostředí našel suroviny nezbytné pro doplnění kapslí, které vám zrovna mohou chybět, nicméně vše nasvědčuje tomu, že Fallen Order kdovíjak rozsáhlé možnosti craftingu nenabídne.

Galaxie se změnila

Jak se ale zdá, hra by rozhodně mohla nabídnout to, v co mnozí fanoušci Star Wars doufají celá léta. Tedy titul, v němž dostaneme zase jednou možnost stát se rytířem Jedi, ohánět se světelným mečem a ovládat Sílu. To všechno v kulisách příběhu, který je plně zapojen do aktuálního kánonu Star Wars. Řada věcí ale zůstává dosud neodhalena. Kupříkladu neznáme přesný rozsah Calových schopností (při dostatečné snaze by mělo být možné odemknout je všechny při jednom průchodu hrou), stejně tak netušíme, jaká nás čeká herní doba, a i spousta příběhových okolností je prozatím zahalena rouškou tajemství.

Přinejmenším se ale dá říct, že nás čeká celistvý příběh, který mimo jiné bez asistence flashbacků a bez nutnosti čekat na druhý díl osvětlí Calovu minulost. Snad to také znamená, že se při hraní dočkáme řádného odůvodnění značných schopností hlavního hrdiny. Koneckonců Cal má být učedník, který ani v éře Klonových válek nebyl často nasazovaným válečníkem, takže spoušť a nemalá moc, jakou jsme měli možnost vidět během EA Play, může sama o sobě působit dost zvláštně. Nutno však podotknout, že nás zároveň čeká příběh rytíře Jedi, takže se rozlučte s možností přestoupit na temnou stranu Síly. Třeba dojde alespoň na temnou stránku Síly, ale nejspíš jen autoři toho příšerného nového dabingu původní filmové Star Wars trilogie ví, co to sakra znamená.

Nemožnost využívat schopnosti temné strany může být pro někoho zklamáním, zbylé informace však povětšinou zní dost slibně. Fanoušci Star Wars, mající radost z každého sebemenšího odkazu na nějaký film, knihu či komiks, se mohou s jistotou těšit na produkt, který jim splní nejedno přání. Ti ostatní mohou alespoň vyhlížet slibnou a doufejme, že i zábavnou a dostatečně pestrou a kompletní akční adventuru, nabízející poněkud odlišný přístup k soubojům, než na jaký jsme v případě Star Wars zvyklí. A navíc se můžeme rozloučit s mikrotransakcemi či nadbytečnými online prvky. V roce 2016 studio Respawn dokázalo, že pořádný akční singleplayerový zážitek se zajímavým příběhem rozhodně umí. A nyní se zdá, že by tvůrci Titanfallu a Apex Legends mohli být podobně ve svém živlu i při návštěvě předaleké galaxie. Třeba se v listopadu opravdu dočkáme Star Wars hry od EA, která při vydání nesklidí jen smíšené reakce nebo shnilé ovoce nejedné kontroverze.

Star Wars Jedi: Fallen Order vyjde 15. listopadu letošního roku na PC, PlayStation 4 a Xbox One. Hru předobjednáte na Xzone.cz.

Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam Discord Discord
Reklama
Reklama