Syndicate – originálně neoriginální zjevení
Preview Syndicate Článek Syndicate – originálně neoriginální zjevení

Syndicate – originálně neoriginální zjevení

Daniel Kremser

Daniel Kremser

8

Vývoj remaku nebo duchovního nástupce kdysi oblíbené hry sebou vždy nese i jisté negativa. Jinak tomu není ani u Syndicate. Je však k těmto reakcím vůbec nějaký důvod?

Reklama

Bez velkého povyku a nadšených očekávání. Nějak takhle nedávno EA představili reinkarnaci svého času docela úspěšné značky Syndicate. Bohužel však novinka nesklidila ani zdaleka takovou pozornost, jak si asi vydavatel podle slavného jména představoval. Kámen úrazu přitom zřejmě nebude v marketingu, jako takovém ale především v samotné hře nebo lépe řečeno v jejím stylu, který je trochu jiný než asi všichni očekávali.

Ono totiž původní Syndicate bylo izometricky viděnou realtimovou strategií a ne krutopřísnou FPS s příměsí RPG prvků. Takováto změna už s pravověrnými fanoušky, kteří na nástupce čekají téměř 18 let, něco udělá. Tenhle přístup však rozhodně není fér! Tahle hra na to totiž rozhodně má a my vám to teď taky pořádně dokážeme.

Žádné vykrádání, ale inspirace!

Už po prvních screenech začne nejednomu docházet menší pocit Déjà vu. Ovšem pokud někdo viděl novinářskou prezentaci, musí si být naprosto jist, že tohle už někde viděl. A taky že jo! Inspirace hratelnostními prvky Deus Exu a Crysis 2 se zapřít prostě nedá a kde se nám vzala podoba herního světa, taky není žádným tajemství. Kdo nepozná Blade Runnera a už jednou zmíněný Deus Ex, tak ten ať si dá hodinku herního dějepisu hned po přečtení.

Údajně však nemáme čekat žádnou dramatickou vykrádačku, ale pouze lehoulinké výpůjčky. Ostatně chlapci ve Starbreeze Studios s výše zmíněnými hrami nemají společného absolutně nic. Zároveň však představují jistou záruku kvality. Přeci jen hry jako Darkness nebo Chronicles of Riddick špatnými nemůžeme nazývat ani ve snu.

Očipovaná budoucnost

Dost už bylo úvodních tanečků, je největší čas ponořit se přímo do čarovného světa hry. Syndicate nás vezme do vzdálenější budoucnosti roku 2069. Rozhodně to však není budoucnost moc růžová. Vláda je zde již dávno zastaralým pojem a jakýsi pořádek zabezpečují mocné syndikáty, které mají prakticky neomezenou moc. Zdejší lidé totiž nejsou ani zdaleka svobodní a v hlavách mají řídící čip Dart 6, který jim může lehce přinést netušenou zkázu. Celá společnost je tak pod nadvládou tří velkých korporací, které vám čipy operují do hlavy. Těmi jsou Aspari, Eurocomp a Cayman Global.

Ale abychom výše jmenovaným nekřivdili. Čipy všem lidem usnadňují normální každodenní činnosti a také nám se určitě bude hodit. Čip v hlavě hlavního hrdiny, Milese Kila, totiž bude mít funkci takového trochu lepšího Pip-Boye a bude zde stát jako jeden z hratelnostních pilířů. Ale o tom až za chvíli! Bylo by totiž naprosto trestuhodné pozapomenout na samotné vyznění herního světa.

Ten zdejší je totiž naprosto úchvatný, a pokud se vám líbil třeba Detroit v podání Human Revolution, budete vrnět blahem. Kombinují se zde prvky jak z dnešní doby, tak i ty naprosto futuristické. Zmínit třeba můžeme ohromné holografické panely nebo látající lodě. Všechno však působí naprosto přirozeně a uvěřitelně. Tvůrci rozhodně ukazují, že v tomhle ohledu mají opravdu cit. Příjemným bonusem je určitě i odkaz na další herní legendu. Sem tam se v Syndicate mihne i prostředí plné neonových nápisů se špetkou asijského stylu přesně tak, jak to všichni známe z Blade Runnera.

Všechno je zároveň naroubováno na odkazy k původním hrám a celý svět se tak snaží o jakousi vlastní autonomii. Očividně autoři nechtějí jen, to jsem viděl tam a tohle zase tady. Svět bude zcela svébytný a své by si v něm měli najít i hráči, kteří jméno Syndicate znali již před dvaceti lety.

Stroj nebo člověk?

Jak už bylo řečeno i náš hlavní hrdina má na mozku přišroubovaný kus křemíku. Jelikož je však agentem Eurocorpu, není to čip jako každý jiný. Vojenská verze nás například bude informovat o okolí nebo důležitých postavách. To vše v líbivém futuristickém rozhraní, které prostě k celkovému vyznění hry jednoznačně patří. Kromě informací o okolí se však dočkáme i tipů ohledně misí a časem je dokonce bez pomoci čipu ani nemůžeme splnit.

Hratelnost Syndicate by se totiž dala rozdělit na dvě části. Tou první je vesměs klasická střílečka z pohledu první osoby. Na tento jednoduchý koncept je ale navíc naroubovaný i RPG systém podobný tomu v Deus Exu. Čip postupně vylepšujete a získáváte tak možnost odemykat dveře, hackovat strážní dveře nebo se nabourávat do počítačových terminálů. To vše díky tomu, že svět Syndicate je zcela propojený počítačovými sítěmi a člověk se díky čipu stává taktéž napůl počítačem. Jednoduše řečeno tak trochu okopírovaný Deus Ex. Ale proč se neinspirovat něčím, co tak skvěle funguje!

Komu se do hlavy koukneme tentokrát?

Co je však zaručeně nové a Syndicate naprosto vlastní je herní featura, jenž vám umožní kouknout se nepřátelům do hlavinek hezky zevnitř. Není totiž nic elegantnějšího, než se koukat, jak se protivníci postřílí navzájem. Příkladem nám budiž dva policisté vyslýchající jiného agenta. Abychom zabránili vyzrazení informací, musíme výslech nějak utnout, ale do místnosti se nelze dostat.

Právě v těchto situacích stačí zmáčknout dvě tlačítka a ovládnutím policistova čipu ho donutit zastřelit parťáka a následně i sebe. Vždy to však takhle lehké nebude. Silnější jedinci se mohou začít bránit a vaše hackování zastaví. Pak jsou před hráče předestřeny dvě možnosti. Buď to vzdát a situaci vyřeší hezky po staru s bouchačkou v ruce nebo začít znovu. V tomhle případě to však bude trochu těžší. Hackování cizího čipu totiž začínáte jednoduchým zamířením kurzoru na jeho postavu, k opětovnému navázaní však musíte zamířit na přesně stejné místo jako původně. A když se cíl pohybuje, může to být docela makačka.

Můžete potlačit prah bolesti, odbouchnout nepříteli zbraň, ohýbat dráhu kulek nebo na nějaký čas ovládnout mysl nepřátelského vojáka.

Nedobrovolní spojenci

Leč se taky dá střílet, bez správného využívání jednotlivých vylepšení nemáte šanci ve hře uspět. Na výběr přitom bude široká škála typů. Ti, co to raději hezky na férovku určitě ocení potlačení prahu bolesti, tichošlápci naopak využijí možnost odbouchnut nepřítelovu zbraň a získat tak hezky zpovzdálí pořádnou taktickou výhodu. Suma sumárum si podobných zlepšováků do hlavy můžete narvat až 20 a chybět nebude ani ohýbání dráhy kulek nebo časově omezená spolupráce nepřátelského vojáka.

Nikdo však není všemocný a podobně jako Adam Jensen si i Milese sem tam musí dobít energii. Není nic horšího, než potkat skupinku nepřátel bez energie a schytat to hezky do zad. Přitom stačilo pouze oskenovat prostředí, zpomalit čas a hned by se souboj vyvinul jinak.

Zmlátit nebo zastřelit? Račte si vybrat!

V průběhu kampaně nás rozličné mise zavedou nejen na fiktivní místa, ale jednou za čas zavítáme třeba i do kulis vylepšeného New Yorku. Obecně by měly být mise rozmanité a autoři slibují maximální kooperaci se zajímavými schopnostmi, jimiž Milese vybavíme. Rozhodně se však nepodíváme pouze do oficiálních prostor Syndikátu anebo mezi očipovanou elitu.

Stejně jako dnes i ve světě budoucnosti existuji šedá místa. Chudina, která se očipování úspěšně vyhnula nebo si takříkajíc spíchla čipy vlastní. Právě na ně naše kejkle a technické čáry platit nebudou a své uplatnění zde najde jedině hrubá síla a olovo. Teda pokud ho ještě v budoucnosti budou používat. Každopádně dostane Miles do vínku sadu pohybů, které jako by z oka vypadly nepovedenému Brinku.

Mezi kryty budeme moci efektně klouzat či elegantně přebíhat. Na blízkou vzdálenost pak nebude problém nezbedné hochy jednoduše zmlátit. Pokud by však přeci jen blíže přijít nechtěli, Strabreeze slibují v lecčem inovativní systém zaměřování a střílení. Jestli se vylepšování a některé prvky herního světa inspirovali u Deus Exu, právě akční pasáže postavené na střílení nemůžeme nespojit s druhým Crysis. Frenetické, avšak precizní a děsně zábavné!

Evoluci nezastavíš

Závěrem bychom se určitě měli zmínit o umělé inteligenci. Na tento prvek se v poslední době nadává téměř nejvíce a právě proto by mělo býti Syndicate světlou výjimkou. Nejen, že protivníci spolu maximálně spolupracují, ale v průběhu hry by se měli naučit adekvátně reagovat právě na ten váš konkrétní herní styl.

Kdyby to ale nakonec bylo nad vaše síly. Vždycky si můžete pozvat 3 přátele a ponořit se do kooperativního režimu. Ten navíc bude zcela jedinečný a nezávisle na kampani prodlouží herní dobu. Už se nemůžeme dočkat jak si s neuvěřitelnými herními featurami zařádíme i s přáteli.

Originálně inspirovaný

Někdo si může říct, že tohle je jen prachsprostá kopie. Faktem ale je, že Syndicate je naprosto svébytným produktem, který pouze bere pár úžasných prvků z jiných her. Má zcela unikátní a vlastní svět, který jen láká k navštívení. Především však disponuje neuvěřitelně přitažlivými prvky, které prostě vypadají dokonale. Nakonec i ta barvami hrající grafika a kupa pěkných efektů v nás vzbuzují neskrývané nadšení. Kdo tuhle hru ignoruje, škodí sám sobě. Syndicate je jiný než jeho předchůdci, ale je jiný tím nejlepším možným způsobem!

Syndicate je naplánováno na 24. února 2012 pro PC, PlayStation 3 a Xbox 360.

Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam Discord Discord
Reklama
Reklama