Uncharted 3: Drake’s Deception – vzhůru do pouště
Preview Uncharted 3: Drake’s Deception Článek Uncharted 3: Drake’s Deception – vzhůru do pouště

Uncharted 3: Drake’s Deception – vzhůru do pouště

Michal Maliarov

Michal Maliarov

14

Je těžké navázat na úspěch absolutního hitu. Studio Naughty Dog je ale známé svou vytrvalostí a právě díky tomu se můžeme těšit na další dobrodružství Nathana Drakea. Bude stát za to?

Reklama

Série Uncharted patří mezi nejzářivější příklady herních klenotů. Začala menší evolucí žánru a končí hitem, který ukazuje ostatním cestu dál. Studio Naughty Dog rozhodně ví, co dělá a jejich přístup ke hře můžeme považovat za jeden z nejpraktičtějších. Jak říká kreativní ředitelka Amy Henningová: „Pokud vidíme na obličejích vývojářů hrůzu z nemožného úkolu, víme, že na to jdeme správně.“ Cesta k dokonalosti totiž nikdy nekončí.

Písek ve slipech

Příběhy dobrodruha Nathana Drakea a jeho věrné bandy mají nemálo společného s ikonou dobrodružných bijáků - Indiana Jonesem. Oba cestují po celém světě, oba se jako na potvoru dostávají do průšvihů a oba mají i s pistolí u hlavy pověstný smysl pro humor. Zatímco první díl šel trochu mystickou cestou, pokračování Among Thieves už se více přiblížilo realitě a modernímu trendu „indianovek“, kde se skvadra vydala hledat bájný poklad Marca Pola. Uncharted 3: Drake´s Deception v tom hodlá pokračovat.

Tentokrát má Drake zálusk na něco podstatně většího. Starověké město s arabským pokladem, známé také jako ztracené město Ubar – Atlantida mezi písky. Bájné místo bylo ve své době smeteno z povrchu zemského za svou korupci a pohřbeno hluboko do písků arabské pouště Rub'al-Khali, pravděpodobně jednoho z nejvíce nebezpečných míst na planetě. Perfektní spojení faktů a fikce – zmíňuje jej historie a hledá jej NASA. Lepšího podkladu nového dobrodružství nenajdete.

Podobné příběhy ale většinou obsahují „drobky“, po nichž musí hlavní hrdina jít. Drobky, jež Drakea protáhnou polovinou zeměkoule. V minulých dílech tím byl deník Sira Francise Drakea, nyní se ale známý cestovatel kříží s dalším veleznámým archeologem, diplomatem a dobyvatelem (původně britským vojákem) E.T. Lawrencem, známým také jako Lawrence z Arábie. Právě on totiž hledal bájné ztracené město a právě po jeho stopách půjde i Nathan.

Ve dvou se to lépe táhne

Je stále záhadou, kdo z původních dílů se vrátí na plátno. Návrat by měla zahlásit Elena, s jistotou ale můžeme říci, že se bude tentokrát veškeré dění točit kolem Drakea a Sullyho, jeho mentora a parťáka. Právě toto pouto bude ve hře mnohokrát omýváno a téměř vždy budeme mít po cestě s kým kecat. Sully byl dle ohlasů jednou z nejoblíbenějších postav, a tak není divu, že mu Naughty Dog dává více prostoru. Máme se však těšit i na oblíbené flirtovací hrátky. „Ženské postavy jsou nepostradatelnou součástí každého velkého dobrodružství a můžete vzít jed na to, že bude Drake opět vtažen do intrik a zajímavých situací s ženami, se kterými příjde během putování do kontaktu. Nejdůležitějším vodítkem je však vztah Drakea a Sullyho. Chceme rozšířit jejich spojení a zkusit, kam až může zajít,“ slibuje Evan Wells, prezident studia.

Velké změny by měly postihnout i celkové naladění příběhu. „Padouch z druhého dílu, Zoran Lazarevic, na to šel přímo a jako voják jednoduše drtil vše, co mu přišlo do cesty. Ačkoliv se tak jeví většina zloduchů v našem žánru, chtěli jsme to změnit,“ dodal Wells. „Chceme ve třetím dílu představit klidného, strategického nepřítele, něco ve stylu Bena Linuse ze seriálu Lost, jenž si spíše bude pohrávat s vaší myslí. Nepůjde po vás přímo, což se částečně odráží i v samotném názvu - Deception (podvod, klam).“ Celkově ale o znepřátelené straně víme jen velmi málo. Snad jen to, že se jedná o tajuplnou sektu, která má s pokladem své vlastní úmysly. Ale nebyl by to Drake, kdyby se s nimi nepustil do křížku.

Animák na druhou

Není tajemstvím, že byl druhý díl považován za jednu z nejlépe vypadajících her současné generace a s Uncharted 3 tomu zajisté nebude jinak. Proč tomu tak je? Není to jen ostrost textur nebo bezchybná animace, Naughty Dog audiovizuální prezentaci sestavuje z mnoha celků. A jak již víme, dokonalost je v detailech. Určitě jsem nebyl sám, kdo zbožňoval už samotné pobíhání po úrovních a blbnutí. Studio má skvělé animátory a skvělý tým herců, který vdechuje herním postavičkám život. A právě tím se liší od konkurence, a nejen v akčním žánru. Herci totiž své role hrají, a to se přenáší i na postavy v herním prostředí.

Drake si realisticky zakrývá rukou obličej od možných zdrojů ohně, klopýtá při ztrátě rovnováhy, tiskne se k překážce. Vše vypadá jednoduše realisticky a tak, jak byste to čekali. Také nesnášíte „plavání“ postav při chůzi po schodech? Tady se toho nedočkáte. Uncharted 3 ale půjde ještě dál. Herci přenesou své reakce na každé prostředí a situaci, znásobí počet unikátních animací a Drake se tak bude chovat pokaždé jinak. Jistou dávku novátorství bylo možné vidět už ve zveřejněných videích. Hrdina se opírá o stěny při chůzi po schodech, udržuje rovnováhu při lezení, ohlíží se při volné chvilce, udutnává oheň na nohou či realisticky přenáší váhu z nohy na nohu při klusu.

Stejně, jako byla v prvním díle revoluční voda a druhém pak sníh, zde se máme dočkat revoluce na poli simulace písku. Vývojáři se dokonce vydali do Kalifornie, kde studovali chování písku a písečných dun. V Uncharted 3 bychom se tak měli dočkat písečných bouří, nažhaveného vzduchu, pohybujících se dun a písku pod nohama, a to v takovém vizuálu, který jsme neviděli nikde jinde. Zkrátka pastva pro oči, a to jsme ještě nezmínili filmově pojaté cut-scény a kameru.

„Když právě prezentujeme „akční“ momentku, nechceme, aby hráč ovládal kameru, protože se vždy bude koukat špatným směrem,“ vysvětluje střih Justin Richmond, vedoucí designér. „Ale když už máte kameru pod kontrolou, chceme se ujistit, že je vždy na co koukat. Když běháte po hořícímu domu, musíte si myslet: „Opravdu jsem tu v pasti. Opravdu je jen jedna cesta ven“. Takže se chceme ujistit, že hráč cítí to, co po něm chceme. Co naopak nechceme je jeho únava, když už je na scéně tolik epických momentů, že to začíná nudit.“

Barmane, další je na mě!

„Již při tvorbě rvaček ve druhém díle jsme chtěli vytvořit pocit barových šarvátek, kdy hrdinové převracejí stoly, házejí lahve a lámou židle. Je to zkrátka ten pravý pocit dobrodružství, když můžete rozmašírovat nějaký přeplněný bar,“ vypráví Henningová. „Proto jsme tentokrát využili mnohem více interaktivního prostředí a rozšířili spektrum pohybů Drakea nejen pro pohodlné šplhání.“

Nyní nebude vyjímkou, že na našeho hrdinu půjde celá banda vojáků najednou, při čemž příjde vhod nejen vylepšená AI nepřátel, ale hlavně nové možnosti. Chytil vás nepřátelský voják zezadu? Stačí kopnout toho před vámi a pořádně se ohnat loktem. Nebo někoho přitiskněte ke stolu a pořádně mu spočítejte žebra. A co takhle popadnout nejbližší láhev a osvěžit napadajícího sklem do hlavy? Nyní je možné i to. Přibyl dokonce pohyb pro odzbrojení nepřítele a vůbec celý systém soubojů nutí hráče jít do rvaček mnohem častěji, než předtím. Což rozhodně vítáme.

Ovládací schéma by mělo zůstat beze změny, opět se vrátíme k páčkám ovladače Sixaxis. Spekulace ohledně implementace pohybového ovládání PS Move se nakonec hroutí, což nemusí být nutně na škodu. „Dobrá hra pro Move je ta, která se kolem něj již vyvíjí. My jsme ale začali se třetím dílem dávno předtím, než byl Move k dispozici“ řekl Balestra. „Vyzkoušeli jsme pár věcí, ale prostě to nebylo ono.“ Na druhou stranu hra využije stereoskopického 3D, takže si užijeme útěk z hořícího domu doslova na vlastní kůži.

Vrátí se i oblíbený multiplayer, který pořádně prodloužil hrací dobu druhého dílu. Vývojáři hodlají obohatit každý detail, přidat herní módy a celkově vylepšit multiplayerový zážitek po vzoru hodností Call of Duty. Zdaleka nejzajímavější novinkou je však zahrnutí kooperačního režimu, o kterém bohužel není známo zhola nic. Jen to, že se nejedná o co-op singleplayerový. Je však nad slunce jasné, že je Uncharted především singleplayerovým zážitkem, kterým také zůstane.

Upravte si trenky, pánové

Ať se na to díváme z jakékoliv strany, Uncharted 3 má všechny předpoklady k tomu, aby se z něj stal stejný milník herní historie, jako z jeho předchůdce. Vylepšit by se měl téměř každý aspekt hratelnosti a veškeré materiály, které byly doposud k vidění dávají tušit, že v herní branži nebude člověka, jenž se v listopadu nepřidá do poutě za ztraceným městem. My tam budeme určitě.

Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam Discord Discord
Reklama
Reklama