V pasti – deskovka
Speciály Článek V pasti – deskovka

V pasti – deskovka

Jakub Němec

Jakub Němec

Platformy pkgsrc Desková hra

Při prohledávání dungeonů si hrdinové musí dávat pozor na to, co řeknou.

Reklama

Slovních párty her už se naším speciálem několik prohnalo, naposledy se jednalo o úspěšné kódovací Decrypto. Dnes se podíváme na deskovku, která využívá vaší dovednosti vyhnout se zakázaným výrazům, o nichž ovšem nic nevíte a jen tušíte, kde by se mohl vyskytovat problém. Z mysli tří českých autorů Jana Březiny, Martina Hrabálka a Michala Požárka totiž vzešel titul V pasti, jenž získal ostruhy na americkém trhu a z nějž se nyní můžeme těšit také my. Jak se nám tenhle záludný dungeon hrál, se dozvíte v naší recenzi.

Ne, tohle neříkej!

Možná jste již během svých deskovkových večerů s kamarády narazili na párty hru Tabu, jejíž princip spočíval v napovídání klíčových slov svému týmu, aby poznali kýžený výraz, ale zároveň jste se přitom museli vyhnout některým předem známým pojmům. V opačném případě se ozvalo pískátko z rukou vašich soupeřů (opravdu prokletá věcička). Na podobné bázi je postavená také dnes představovaná novinka V pasti, jež vznikla v českých luzích a hájích. Troufnu si ovšem tvrdit, že projekt trojice Požárek – Hrabálek – Březina dokáže svou záludností potrápit mnohem více, čímž společně se zábavností roste náročnost titulu.

U deskovky V pasti totiž nevíte, která slova při napovídání jednoho výrazu nesmíte vyřknout. Protihráči totiž znají napovídané slovo a do svého záznamového archu vyberou pojmy, na něž umístí léčky, jež vám zabrání v postupu. Správně uhodnuté slovo vás totiž posune vpřed do temného dungeonu, kde čeká vysněný poklad, ale také mocná nestvůra. Obtížnost s každou následující místností roste strmým tempem, protože čím jste hlouběji v prokletém sklepení, tím více slov může soupeř vybrat.

Tím pádem nezáleží na pouze výřečnosti jedinců a rychlosti, s jakou jsou schopni chrlit jeden pojem za druhým, ale spíše o odhadu záludné mysli soupeřů, kteří pokládají jednu překážku za druhou. Zaznamenají si základní pojmy, půjdou po detailech nebo nastřelí prvních pár věcí, které je napadnou? Krásným příkladem, jak tančit kolem nastražených léček, byl mnou napovídaný pojem „šlehačka“. Díky skvělé synergii s mými spoluhráči stačily čtyři nápovědy: bič (vzpomínáte na Willy Wonku?), ztužená, Vídeň a v nouzi použitá káva (kterou soupeři neoznačili), čímž po uhodní slova záludný upír padl pod tíhou našlehané smetany.

S prokletím se těžko žije

Jak již asi tušíte, celý princip této deskovky se skrývá v soupeření dvou týmů, z nichž jeden klade pasti, zatímco druhý se jim vyhýbá, v čemž se postupně střídají. V rámci jedné skupiny také rotuje pozice napovídače a hádajících, kteří mají pouhých pět pokusů na nalezení hledaných slov na kartičce označeného chytrým mechanismem knížky s vyříznutým řádkem. Možná se to zdá jednoduché, ale s rostoucí obtížností, ubývajícím časem (snad si nemyslíte, že se zapomnělo na přesýpací hodiny?) a bonusovými překážkami se začne kouřit z hlavy i lingvistům se širokou slovní zásobou.

Na každé sudé desce podzemí se na vás totiž těší prokletí, jež dokáže potrápit již tak těžce zkoušené duše ztracené v temném dungeonu. Zkuste si ve stresu napovídat, a ještě k tomu mluvit s ozvěnou, to fakt vypadáte jako blázen a kokta v jednom. A co takhle říct kompletní nápovědu jedním dechem? Jestli mezi sebou nemáte profesionálního potápěče, tak se k moc výrazům nedostanete. Karty prokletí báječně oživují jednotlivé partie, které mají také různá konce díky závěrečným bossům disponující dvojí obtížností.

Pětice nemesis totiž činí z posledního souboje pořádnou výzvu. Drak v nejvyšší obtížnosti vám totiž dovolí hádat správný výraz pouze jednou (stále platí kladené pasti soupeři), upír rozšiřuje léčky také na hádající, takže při menší obezřetnosti je spuštění pasti otázkou vteřin, zatímco mumie si na pomoc bere karty z balíčku prokletí (aneb zkuste dělat ozvěnu na jeden nádech). Tím pádem má šanci na vítězství i tým, který se do té doby držel spíše vzadu a partie je díky tomu napínavá až do konce.

Pravidla na míru

Naše sympatie si projekt V pasti, u nás vydávaném společností MINDOK ve spolupráci s Czech Games Edition, získal také velmi přístupnými pravidly, jak se na správnou párty hru patří. Princip deskovky vysvětlíte v řádu deseti minut na několika příkladech a můžete se pustit do hry, během níž ovšem mohou vytanout spory ohledně používaných výrazů. Manuál myslí na bohatost češtiny a zkouší jasně definovat, co se ještě použít smí a co už je přes čáru, ale ne vždy se to úplně daří.

V tomto ohledu si zřejmě každá skupina upraví podle svého uvážení. My jsme například po několika partiích zavrhli napovídání pomocí vět a povolili pouze jednotlivá slova. Poté získala stolní hra V pasti úplně jinou dynamiku, jež mým přátelům seděla více. Párty deskovky se stejně hrají spíše v přátelském duchu, tak záleží pouze na vás, co ještě povolíte, či jak jinak zvýšíte či snížíte obtížnost. V každém případě se za titul V pasti musím přimluvit. Za necelou pětistovku získáte zajímavou hru se slovy se sympatickým vizuálem, po níž bez obav sáhnete během rozjuchaného večera s kamarády, popř. si s jí budete užívat v rodinném kruhu.

Líbí se nám:

  • snadná pravidla a jejich upravitelnost
  • netradiční mechanika kombinující výřečnost s pastmi soupeřů
  • rostoucí obtížnost dává šanci prohrávajícímu týmu
  • prokletí a bossové se starají o variabilitu
  • dostatek slov (civilní a fantasy verze)
  • svižná herní doba
  • téměř pro každého hráče
  • pohádková grafika

Vadí nám:

  • někdy není zcela jasné, zda se soupeř chytil do pasti
  • někomu budou vadit volnější mantinely pravidel
  • některé výrazy se svou obtížností vymykají ostatním
Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam Discord Discord
Reklama
Reklama