XCOM: Enemy Unknown – dobří emzáci se vracejí
Preview XCOM: Enemy Unknown Článek XCOM: Enemy Unknown – dobří emzáci se vracejí

XCOM: Enemy Unknown – dobří emzáci se vracejí

3

Trhy kolabují, ACTA děsí internety, existuje ale i několik známek toho, že konec světa se zatím odkládá. Návrat stálice jménem XCOM: Enemy Unknown je jednou z nich.

Reklama

Archivní rok 1994 nabídl milovníkům fenomén UFO jednu špatnou a jednu dobrou zprávu. Americké letectvo sice odtajnilo projekt MOGUL a řeklo tak, že v Roswellu prý skutečně fakticky havaroval jen pozorovací balón, na druhou stranu ale vyšla fenomenální taktická strategie UFO: Enemy Unknown.

UFO: EU od té doby pravidelně kraluje v žebříčcích nejlepší her všech dob a je tomu tak právem. Nabídlo totiž jedinečný zážitek z globálního boje proti mimozemské invazi. Každý, komu se jeho elitní jednotka pod ztečí emzáků panicky rozběhla do lesů, si trauma ze hry nese doposud.

A bude tomu tak i nadále. Studio Firaxis totiž pro časopis Gameinformer odhalilo, že pracuje na remaku původní hry. Máme se bát dalšího modernizovaného pojetí, nebo konečně dojde na starou látku v novém balení?

UFO: Enemy Unknown (1994) Slovo encyklopedie úvodem: UFO: Enemy Unknown se skládalo ze dvou částí. V globální části hráč v reálném čase budoval základny po celém světě, dirigoval výzkum a organizoval nákup a rekrutování. Když se pak nad mapou světa objevil nepřátelský „létající talíř“, hráč po něm mrskl stíhačku, popřípadě stoicky čekal na přistání.Jakmile k tomu došlo, vyslal na místo malou elitní jednotku a hra vygenerovala místní prostředí. V tom se odehrávala druhá a mrazivější část UFO – taktický souboj na život a na smrt. V tahovém ranku „jednou já, potom ty“ zde hráč vedl své vojáky s cílem eliminovat mimozemské nájezdníky. A právě zde docházelo k pamětným situacím, které obsahovaly emzáky schopné kontrolovat vaše vojáky či plně zničitelné prostředí.Podobně tomu bylo i v pokračováních jménem X-COM: Terror From the Deep (vytvořili lidé z MicroProse) i X-COM: Apocalypse (na tom už zase dělali lidé z Mythos Games, autoři UFO: EU).Následující roky se ale pro značku ukázaly jako navýsost hubené – pod značkou X-COM se objevila bídná vesmírná střílečka Interceptor a plánovala se i střílečka z první osoby Alliance (čili nikoliv, současná akce XCOM není první podobný nápad). Jméno poté zemřelo a bylo potřeba české trilogie ze studia Altar Games, aby došlo na první vlnu remaků.

„Zatímco střílecí XCOM popisuje první setkání s invazí, strategický XCOM se zaobírá následující regulérní válkou.“

Ve starých kolejích

V minulých letech již probleskly informace o zmíněné střílečce XCOM (vyvíjí lidé z 2K Marin), která měla celou ideu boje proti emzácké invazi „nabídnout moderním hráčům“ a přenést ji do retrofuture vzhledu á la 60. léta. Ačkoliv proti takovému pojetí autor těchto řádku a priori nic nemá, harcovníkům původní hry se z toho ježily chlupy snad nejen na hlavě.

A právě tito se nyní mohou uklidňovat chystaným přímým remakem od Firaxisu. Ba co víc, obě hry spojuje jeden svět. Zatímco střílecí XCOM popisuje první setkání s invazí, strategický XCOM: Enemy Unknown se zaobírá následující regulérní válkou. Jak se obě (zcela odlišně vypadající) hry podaří napojit, je jedna z nejvzrušivějších otázek roku 2012 – tedy alespoň pokud jste pseudointelektuálové dlouze polemizující nad dějovými zákruty té či oné buranské střílečky.

Práce snů

“Znovu vytvořit X-COM a přidat k němu naše nápady pro nás bylo odjakživa snem. Jsme velcí fanoušci původní hry a podobná příležitost se objevuje jenom jednou za život,“ vyjádřil se před měsícem k oznámení vývoje Steve Martin, prezident Firaxisu, a nenechal tak stranou ani tradiční nášup PR rétoriky.

Současné informace o hře mu ale překvapivě dávají za pravdu. V prvé řadě, Firaxis má pověst společnosti, která tvoří kvalitní strategické hry. Její série Civilization zůstává své hratelnosti a principům věrná i v pátém dílu.

Zadruhé, tvůrčí proces vývoje XCOM: Enemy Unknown skutečně působí jako vystřižený z učebnice Jak neprznit inspirační zdroj. Tým pod vedením Jakea Solomona, pracujícího ve Firaxis takřka dvanáct let, nejprve naprogramoval základní předělávku původního UFO: EU a snažil se přijít s nápady na její vylepšení. To v praxi znamenalo, že tento prototyp dlouhé hodiny hráli a hledali, co na původním UFO: EU vylepšit.

A konečně za třetí, nové nápady, které jim vytanuly na mysli, údajně dlouze rozebírali. Alespoň tak to Solomon, mimochodem fanoušek předlohy, podal v rozhovoru pro web Rock Paper Shotgun. XCOM: Enemy Unknown je v současné době ve vývoji tři a půl roku a Firaxis si na jeho přípravu od své mateřské společnosti 2K vzalo extra čas.

Jaké změny vůči starému dogmatu si tedy Solomon dovolil?

„Zůstává jak globální strategická část, tak i lokální taktická část“

Tahy se vrací

Informace Firaxisu jsou především darem z nebe všem, kteří očekávají věrnou předělávku. Zůstává globální strategická část i lokální taktická část. Zůstává výzkum, vývoj i stavba v základně, přičemž právě tuto část do značné části simplifikovaly české předělávky UFO: Aftermatch, Aftershock a Afterlight. Stále má být zachován i RPG vývoj vojáků. A přítomno je především i jádro celé hratelnosti spočívající v tahových soubojích na lokální mapě.

Už zde ale dochází k prvním odlišnostem. V první řadě Solomonův tým eliminoval „časové body“ – ty v původním UFO: EU sloužily jako indikátor, co všechno si hráčův voják může během svého tahu dovolit. Jeden krok schramstl jeden bod, střelba už o něco více, hráč je pak mohl libovolně kombinovat, takže voják A všechny body vyplýtval na přeběhnutí dvorku, zatímco voják B ho mezitím kryl dvěma výstřely.

Časové body jsou zjednodušeny do té míry, že byly přetransformovány do aktivit. Namísto statistického „Běh za 6 bodů a po nich střelba za dalších 6 bodů“ tak nový XCOM řekne pouze „běh, běh, běh a pak střelba“. Spíše než na naprosté vyšoupnutí bodů (jako to realizovalo právě české UFO) to tudíž vypadá, že o nich hráč nebude natolik detailně informován. Jak to bude vypadat v praxi, ukážou až první videa.

Domácí okénko – netradiční story „naší“ UFO trilogieAč se na XCOM: Enemy Unknown těšíme jako malí, bylo by nefér zapomínat na český příspěvek značce. Už ten se totiž snažil být duchovní předělávkou, byť se mu to tak úplně nepodařilo. Záplava bugů a přehlížení původní komunity se zkrátka nevyplácí. Co naopak lze pochválit, je scénář prvních dvou dílů „našeho“ UFO (dále spoilery!). V prvním UFO: Aftermatch (2003) hráč začíná až po úspěšné invazi a celková atmosféra hry tak připomíná spíše postapokalyptický Fallout. Kanonický konec, na nějž navazuje druhý díl Aftershock, navíc počítá s tím, že hráč prohrál válku a mimozemským Reticulanům se podařilo po celé Zemi rozšířit odpornou biomasu. Jaké je však překvapení v pokračování, když se ukáže, že biomasa odumřela a k Zemi postupně přilétají další a další agresivní mimozemské rasy. Společné mají jediné – dopravní prostředky, kterými jsou živoucí a kilometry široké vesmírné organismy.Až v závěru druhého dílu hráč zjistí, že padesátiletá agónie vyhlazované lidské rasy, stejně jako smrt tisíců emzáků mnoha barev a tvarů, je pouhým vedlejším efektem dekády let trvajícího pářícího aktu oněch vesmírných biočichů…

„Nejvýznamnější změnou na strategické mapě je přítomnost pouze jediné základny.“

Na globální frontě

Upravena byla na XCOM: Enemy Unknown zároveň řada dalších sympatických detailů. Například mezinárodní společenství šestnácti států, které financuje organizaci X-COM, se v původním UFO: EU k hráčovým úspěchům a neúspěchům vyjadřovalo jednou za virtuální měsíc. V remaku bude ale hráč společenstvím kybicován na mnohem pravidelnější bázi. Zároveň ale Solomon v interview pro GameInformer naznačil, že jednotlivé státy občas nabídnou i jiný druh pomoci než jen hrsti chechtáků.

Nejvýznamnější změnou na strategické mapě je přítomnost pouze jediné základny. V té bude navíc stavba netradičně probíhat z pohledu z boku. Kromě ní bude samozřejmě možné stavět menší radary a letiště i ve zbytku světa.

Jiné novinky zase souvisejí s modernějším vzhledem - dostal váš voják kulku mezi oči? Vychytaná kamera vám ho obkrouží pěkně zblízka. Technický pokrok také znamená, že se vrací plně zničitelné prostředí. To obsahovalo už původní UFO: EU, nový a plně trojrozměrný remake ale hrozil, že na podobnou chuťovku se nedostane.

Stále ovšem zůstává především nemilosrdná simulace války proti mimozemšťanům. Nezkušení vojáci budou (stejně jako v předloze) moct zpanikařit, pokud jim začnou kolem detonovat kamarádi. Zůstává rovněž možnost ukládat hru během soubojů. Do mířidel se navíc postaví staří známí Mutoni, Sectoidi a psionikové; dojde ale i na nová těla k rozpitvání.

A i přes multiplatformové směřování na PC, Xbox 360 a PlayStation 3 Jake Solomon prohlásil, že ve Firaxis jsou si vědomi odlišného způsobu hraní na konzolích a na PC, přičemž na obě připravují separátní verze.

Emzák – definice slovaOdkud pochází počeštěné označení mimozemšťanů, čili „emzák“? Anglicky se pro mimozemšťany používá výraz „extraterrestrial“, zkráceně ET (znáte z TV). Češi se ale taky chtěli pochlapit a pro své předlouhé označení „mimozemšťan“ tak vytvořili zkratku MZ. A odtud už byl jen krůček k lepší asimilaci výrazu, čili „eMZákovi"...

Nehynoucí X-Com

Nic zatím není zcela jisté, protože skutečné ukázky hratelnosti jsme se doposud nedočkali. Firaxis ovšem nemá důvod lhát – konec konců, jeho největší stájový hřebec míří také na milovníky strategií. A ačkoliv se Civilizatíon v pátém dílu dočkala značné modernizace, staré dobré tahy a další oldschool prvky jsou v ní stále přítomny.

Remaky jsou trendem dnešní doby. Citlivý přístup k látce je ale cítit z každé nové informace o XCOMu. V éře filmových i herních předělávek, jež jsou v lepším případě zklamáním, v tom horším po předloze přímo šlapou, je osvěžující udržet si optimismus alespoň u jedné nové hry.

XCOM: Enemy Unknown by měl dorazit na podzim tohoto roku.

Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam Discord Discord
Reklama
Reklama