Kotaku odhaluje strasti vývojářů při práci na Call of Duty: Black Ops 4
Call of Duty: Black Ops 4 Novinka Kotaku odhaluje strasti vývojářů při práci na Call of Duty: Black Ops 4

Kotaku odhaluje strasti vývojářů při práci na Call of Duty: Black Ops 4

Vojtěch Zikán

Vojtěch Zikán

2
Platformy PlayStation PlayStation 4 Windows PC Xbox Xbox One

Zrušení příběhové kampaně, obchodní praktiky Activisionu i jednání společnosti s testery.

Reklama

Před více jak měsícem jsme vás informovali o příspěvku na Kotaku, který přišel s tím, že studio Treyarch přebírá vedení nad vývojem nového dílu Call of Duty v nadcházejícím roce. Black Ops 5, jak by se měl titul pro rok 2020 jmenovat, se má vrátit zpět do období studené války, respektive zejména na bojiště konfliktu ve Vietnamu. Podle zákulisních informací Kotaku měla studia Sledgehammer Games a Raven Software (původně hlavní vývojářské týmy) mít mezi sebou spory ohledně směru hry, což následně vyústilo v řadu potíží, jako např. odchod řady zaměstnanců. Avšak přeřazení Treyarchu k novému projektu, který navíc není tak daleko jak se zdá, přinesl další obtíže a některé vypluly na povrch. Novinář Jason Schreier z Kotaku se zmínil, že tvůrci jsou již dlouhou dobu pod velkým tlakem a vývoj dalšího Call of Duty tuto situaci ještě zhoršil. Nedávno přišel s dalším článkem, který se však zaměřil na průběh vývoje Black Ops 4 a jaké strasti musí prožívat „druhořadí“ zaměstnanci v Treyarchu.

Web Kotaku byl delší dobu ve spojení s několika zaměstnanci (někteří již dnes bývalí), kteří se podělili o své zážitky. Všichni zůstali v anonymitě z obavy ze ztráty práce či jiných kázeňských postihů. Nejhorší zacházení ve studiu zažívají tzv. QA testeři (Quality Assurance), kteří mají být druhořadými pracovníky ve studiu. Podle zdrojů zažívají diskriminaci na úrovni oddělování od zbytku vývojářů v pracovním prostředí, během stravování, na různých oslavách či dokonce i v parkování. Průměrný plat testera má být pouhých 13 dolarů na hodinu. Ranou do obličeje byla pro ně zpráva, že finanční ředitel Dennis Durkin dostal od Activision prémii 15 milionů dolarů na začátku letošního roku. „To zlomilo hodně lidí. Dostáváme zaplaceno minimum za tak šílené množství hodin a stejně tihle lidi dostávají tak absurdní sumu peněz. Je to jen kultura, kde se o vás nikdo nezajímá,“ komentoval to jeden z testerů.

Celé problémy začaly již skoro přede dvěma roky, ještě v rané fázi vývoje Black Ops 4. Ačkoliv společnost Activision i jednotlivé tváře Treyarchu často opakovaly, že jejich poslední titul kampaň nikdy mít neměl, nebylo tomu vůbec pravdy. V dubnu minulého roku vypustil uživatel Matt Harris na Twitteru řadu pravdivých i nepravdivých leaků o stavu hry. Jedno takové tvrzení bylo, že Black Ops 4 nebude obsahovat singleplayer z důvodu zrušení ve prospěch Battle Royale módu. V lednu tohoto roku promluvil první tester. Pod přezdívkou CallOfNobody začal po nespravedlivém vyhazovu na Redditu šířit další zákulisní informace, které se vztahovaly k zombie módu či zrušené kooperační kampani.

Koncept Schreierovi nakonec potvrdily nyní jeho zdroje a Black Ops 4 mělo obsahovat vcelku unikátní kampaň. Příběh měl být zasazen po třetím Black Ops, do postapokalyptického světa, kde dva hráči bojují proti jiným dvěma hráčům (popřípadě umělé inteligenci) v řadě misí s různými náplněmi. Hráči byli rozděleni do dvou nepřátelských frakcí, které si snažily navzájem uškodit. Jeden tým potřebuje zničit konvoj, zatímco druhý ho musí chránit. Pak se role vystřídají a jeden tým se pokouší zavraždit důležitého novináře, zatímco druhý ho musí eskortovat do bezpečí. V průběhu hraní jste mohli klidně zradit vlastní frakci a napomoci nepříteli dle uvážení. Ke konci roku 2017 vývojáři během přesčasů dali dohromady demoverze několika úrovní, které byly předány do rukou vydavatelského domu. Ve studiu panovala velmi pozitivní nálada a každý si projekt pochvaloval.

V lednu však nadšení opadlo a zaměstnanci byli informováni, že se kampaň musí předělat. Kromě technických nedostatků a málo času byly i negativní reakce od playtesterů, kteří hru zkritizovali za odklonění se tradičnímu singleplayeru. V Treyarchu však bylo všem jasné, že předělat celou kampaň je nemožné, až absurdní. Zásah pro mnohé bylo to, že se historie již podruhé opakovala. Při vývoji Black Ops 3 plánoval Treyarch pojmout singleplayer jinak a chtěl celou hru zasadit do otevřeného světa. Mělo se jednat o obří projekt, ale z plánu také nakonec sešlo a Treyarch místo toho musel rychle horkou jehlou ušít příběhovou lineární kampaň, která u hráčů moc nepochodila.

Třešničkou na dortu bylo oznámení vydání Red Dead Redemption 2 na 26. října, které Activision donutilo přesunout Black Ops 4 z klasického listopadu rovnou na 12. října. Další vzácný čas byl fuč. V ten moment ve studiu došli k závěru, že je potřeba kampaň kompletně zrušit a nahradit ji něčím novým. A vzhledem k popularitě PUBG a Fortnite, ze kterého se začal stávat fenomén, to všem došlo - Call of Duty potřebuje vlastní Battle Royale.

Práce na ambiciózním módu Blackout začaly v únoru 2018 a studio mělo před sebou pouhých 8 měsíců na vytvoření zcela nového režimu. Někteří z dotázaných se sami divili, že se Blackout stihl dokončit včas. Aby taky ne. Studio muselo pracovat nonstop, od pondělí do pátku vývojáři strávili ve studiu klidně i více jak 12 hodin denně a mnoho z nich pracovalo také o víkendech.

„Záchvaty paniky, vyhoření, odcizení se. Máte pocit, že jsou narušeny vaše hranice. Ztratíte veškerou vášeň pro to, co děláte, a zapomenete, proč jste to vlastně dělali původně. Je to noční můra,“ komentuje situaci anonymní zdroj. Nízké platy, velké přesčasy a neustálý tlak z vyšších míst se podepsal na zaměstnancích ve studiu. Avšak do dnešních dní tento tlak nezmizel vůbec a po přesunutí se k vývoji dalšího dílu jen tak nezmizí.

„Bylo mi řečeno, že kritická situace skončí poté, co hru vydáme. Pak mi bylo řečeno, že skončí až ke konci zimy. A nakonec, že jakmile se dostaneme do [léta], tak krize zmizí,“ vypověděl jeden z vývojářů, který opustil Treyarch v naději, že najde v jiném zaměstnání lepší rovnováhu mezi pracovním a soukromým životem. Ke konci vývoje Black Ops 4 se největší tlak přesunul právě na QA testery, kteří museli mít mnoho přesčasů, aby pomohli hru dokončit včas a zachytit většinu chyb. Ve výsledku se to moc nepovedlo, jelikož Zombies mód trpěl první dva měsíce závažnými chybami, které dělaly hru nehratelnou.

Vedení studia se snažilo co nejvíce oddělit vývojáře a testery. QA testeři jsou však pro velká studia postradatelní. Nejsou s vývojářským týmem nijak vázáni smlouvou a o jejich najímání se starají agentury třetí strany, jako např. Volt. Zaměstnanci, kteří spadají pod Volt, tak nemají ani nárok na bonus z tržeb prodeje Black Ops 4, který vývojáři dostali ke konci minulého roku. Zdroje Kotaku se shodují na tom, že uvnitř studia funguje absurdní hierarchie, kde se k lidem na nejvyšších pozicích nedostávají informace o problémech a řešení (ve hře i v zaměstnání), na které přijdou QA testeři. Za následek to má zpomalení celého studia. QA testeři jsou snadno nahraditelní. Dotázaní pracovníci vypověděli, že když jeden člověk odejde, ihned ho nahradí nová tvář.

Avšak zaměstnance Treyarchu, bez rozdílu postavení ve firmě, spojuje nespokojenost s hamižností obchodního domu. Activision bez ustání přivádí do hry nové formy mitrotransakcí a nový obsah se často schovává za reálnými penězi v lootboxech. Vývojáři v Treyarchu se bojí odlivu hráčů, který však již nyní běží díky přepáleným cenám obsahu a znevýhodňování poctivě hrajících hráčů.

Největší kauzou v Black Ops 4 bylo stoprocentně kladivo za 30 dolarů, které je pouhým reskinem klasického nože. K této příšernosti se vyjádřil i bývalý spoluzakladatel Sledgehammer Games na svém Twitteru Michael Condrey, který prohlásil, že za něj by se nic takového nestalo.

O neshodách mezi vedením Treyarchu a vydavatelským domem panuje již delší dobu určité podezření. David Vonderhaar, vedoucí oddělení zaměřené na Blackout, ve svých kryptických tweetech často naznačoval neshody se svými šéfy a že monetizace jejich hry není jen v jejich rukách.

Celou věc ještě navíc silně zkomplikovalo právě přeřazení Treyarchu k vývoji Call of Duty na příští rok. Black Ops 4 trápí dost problému, od chybějících funkcí či žalostného obsahu po vydání (Treyarch sliboval, že hra bude dostávat denní aktualizace, což se však vůbec nestalo). Studio tedy nemá moc prostoru pro vývoj nového titulu (bez ohledu na participaci SGH a Raven Software) a zároveň starání se o Black Ops 4. Nejvíce smutná věc ale je, že většina zaměstnanců v Treyarchu se o navrácení zpátky ke dvouletému vývojovému cyklu dozvěděla až právě z článku na Kotaku. Ve studiu jim nikdo nic neřekl a když k tomu o týden později vedení dospělo, na otázky, proč odpovídalo: „O to se nemusíte strachovat.” Někteří vývojáři v Treyarchu jsou si vědomi stagnací značky Call of Duty a připodobňují jí k situaci s Assassin’s Creed, kdy každoroční vydávání ničilo sérii a kde muselo dojít až ke dvouleté pauze. Activision však v dohledné době nehodlá dát značce oddech a než aby jeden rok poskytl tvůrcům pauzu, radši naruší tříletý vývojový cyklus (který vývojářům vyhovoval).

Activision celý tento článek dementoval s tím, že vývoj Black Ops 4 proběhl v pořádku a že vývojáři jsou pyšní na svoje dílo. Mark Gordon a Dan Bunting z vedení Treyarchu na článek rychle zareagovali a rozeslali svým pracovníkům e-mail, ve kterém slibují změnu uvnitř studia. Vytváření her je složité a pokud si někdo připadá přehlížený, má se ozvat nadřízeným.

Fanoušci jsou samozřejmě po vydání článku naštvaní. Hodně naštvaní. Black Ops 4 ztratilo již mnoho ze své komunity, přičemž „zombie hráčů“ ubylo zřejmě nejvíc kvůli minimální péči ze strany Treyarchu a katastrofálnímu vydání. Po Schreierově příspěvku ztratí nejspíš ještě více hráčů.

Jak Treyarch zvládne Black Ops 5 a zda vůbec dopomůže aktuální hře k úspěšnému zakončení její životnosti, rozhodne až čas.

Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam Discord Discord
Reklama
Reklama