Mafia: Definitivní Edice - dojmy z hraní
Preview MAFIA: Definitive Edition Novinka Mafia: Definitivní Edice - dojmy z hraní

Mafia: Definitivní Edice - dojmy z hraní

Martin Zavřel

Martin Zavřel

54
Platformy PlayStation PlayStation 4 Windows PC Xbox Xbox One

Tutovka pro nováčky, ale co pamětníci?

Reklama

Text i screenshoty obsahují spoilery prvních pěti misí, ukázku hlavního menu apod.

Po dohrání preview verze remaku první Mafie jsem došel k závěru, že si ji zdaleka nejvíc užijí nováčci. Pokud jste jedničku - nebo dokonce žádný díl série - nikdy nehráli, umím si velmi snadno představit, že vám její zmodernizovaná verze učaruje vlastně skoro stejně, jako to udělal originál původním hráčům v roce 2002. Velký podíl na tom bude mít - stejně jako tenkrát - také český dabing, nahraný pro remake zcela znovu a obsažený v námi testované verzi hry.

Jak na tom ale budou s pocity ze hry pamětníci, to je poměrně složitá otázka. Bude hodně záležet na tom, jaké aspekty hratelnosti i příběhu hry jsou pro vás důležité. Někteří fanoušci si samozřejmě vysnili, že v remake najdou všechno, co kdy v souvislosti s hrou někoho napadlo nebo bylo někde zmíněno. Tak tomu rozhodně není, ale na druhou stranu je tam dost nových věcí, které by vás třeba ani nenapadlo očekávat. Hra místy vypadá a hraje se skvěle, místy trochu skřípe. Každopádně se obávám, že některé hardcore fanoušky nemá šanci uspokojit žádná její verze, stejně jako některé z vás určitě nemůže uspokojit jakýkoliv můj text, i kdybych toho tady napsal desetinásobek.

Šest misí

Preview verze hry obsahovala plynule navazující pětici úvodních misí a když pominu drobné technické mušky, působila dojmem hotové hry. Nikde nebyl žádný placeholder, hra při hraní nepadala, vše zkrátka fungovalo jak má, včetně českého dabingu. Jen v hlavním menu se neodemkl režim volné jízdy po první misi, což je možná dobře, protože bych tam nejspíš strávil nezdravé množství času a nestihl připravit tenhle článek.

Pokud jste původní hru nehráli, doporučuji se o obsah těchto misí příliš nezajímat, protože si zkazíte překvapení. Pro pamětníky ale potvrzuji, že jsem ušel cestu od úvodní honičky taxíkem přes přidání se k Salieriho gangu až po výběry výpalného, sabotáž závodníka a závod samotný. Po jeho vyhrání pak preview build poskočil do desáté mise, kterou je již oficiálně představená kapitola "Výlet do přírody", s přestřelkou na venkovské farmě.

Preview verze působila dojmem hotové hry.

Preview fungovalo bez nějakých viditelných omezení, takže jsem kromě jiného mohl strávit čas s různými NPC v Salieriho baru, nebo třeba se zbrojařem Vincenzem či automechanikem Ralphem. Velký dojem na mě udělaly změny oproti původní hře, které se týkaly plynulejšího propojení jednotlivých pasáží a oživení "hluchých" míst. Například po závodu místo filmového střihu ještě strávíte čas na závodišti, než se vlastním řízením přesunete zpátky do města, čehož autoři využili pro zajímavou konverzaci za jízdy.

Změny a přídavky

Ve výše zmíněném případě jde tedy jednoznačně o zajímavé a příjemné rozšíření původní hry, nicméně některé změny příběhu a přídavky do něj vám nemusí sednout. Obávám se, že právě v této oblasti se bude rekrutovat jedna skupina zklamaných pamětníků, kteří originál odehráli několikrát a nosí jeho ikonické scény v paměti slovo od slova. Těm totiž neunikne, že v rámci pečlivějšího prokreslování postav se občas poněkud změnila jejich osobnost nebo dokonce vyznění celé scény.

Dobrým příkladem těchto změn je hned úvod, kde se Tommy setká s detektivem Normanem. Zatímco v původní verzi hry si Tommy "odchytl" detektiva v restauraci (naznačujíce, že věděl, kam si pro něj má přijít), zde je detektiv "přivolán" do restaurace Tommyho telefonátem, který zde čeká viditelně zalezlý do kouta a vyplašený, skuhrajícího kromě jiného nad tím, že "nemá peníze ani na to kafe". Celá dynamika tak působí, jako že je Tommy poněkud zbabělec a bezradný, zatímco v originálu vyjednával s Normanem mnohem víc z pozice síly. Chápu, že touhle změnou Tommyho scénáristé poněkud "polidštili", ale mě se mnohem víc líbila představa našeho hrdiny jako tuhého a nebojácného, zkušeného mafiána.

V této oblasti se bude rekrutovat jedna skupina zklamaných pamětníků.

Hned v tomto úvodním rozhovoru je také zmíněno město Empire Bay, kde se odehrává druhý díl série a o kterém tak v době původní hry samozřejmě ještě nikdo neměl ani tušení. V tomto případě jde o očividnou snahu prohloubit návaznost jednotlivých her na sebe a posílit dojem, že jde o chytře propojenou "frančízu" po vzoru těch filmových (Marvel apod.). To mi samo o sobě nevadí, ale celkově se mi zdá, že tento i další rozhovory ve hře se poněkud nafoukly extra porcí balastu, na který nemusí mít každý trpělivost. Jestliže ale máte "upovídané" hry naopak rádi, může se klidně stát, že se vám příběh bude líbit o to víc. A určitě se najdou i takoví pamětnici, kteří budou mít radost, že se "stará známá" hra obměnila a prohloubila.

Jak se to hraje

Nemělo by být žádné velké překvapení, že pocitově jde o kombinaci původní jedničky s trojkou, přičemž z té první hra čerpá celkové tempo a obsah, zatímco z té druhé moderní ovládání, animační systém nebo třeba uživatelské rozhraní. Zdaleka nejsilnější dojem na vás udělá - stejně jako před 18 lety - "zastaralost" vozidel. Obzvláště v úvodu vás hra nenechá sáhnout si na nic rychlého, takže se budete plazit po silnicích čtyřicítkou a to ještě pouze tehdy, pokud nepojedete zrovna do kopce. Stejně jako dobové billboardy nebo dobová hudba v rádiu je to samozřejmě nástroj, jak navodit dojem, že jste se opravdu vrátili do roku 1930.

Jakmile ale získáte přístup k vaší garáži, můžete v ní najít třeba vozidla z DLC (jako je Lincolnův Samson Drifter), která už to dokážou vyhnat na "moderních" 120 mil/hodinu. I v případě, že žádné DLC nevlastníte, hra vás poměrně brzy nechá objevit závodní monoposty a další hračky. Jednou z těch nejpraktičtějších - alespoň pro účely rychlého kličkování v hustém provozu - je zbrusu nový motocykl. Jeho vysoká rychlost a úzký profil jsou pro honičky s policisty naprosto ideální. Mimochodem, pokud jde o další aspekty dopravy, tak do tramvají se mi nastoupit nepovedlo a během hraní se mi nestalo, že bych musel řešit pohonné látky pro moje vozidla. Stejně tak jsem nenarazil na interaktivní obchody na ulicích.

Dojem, že jste se opravdu vrátili do roku 1930.

Jízda v různých vozidlech je každopádně příjemně pestrá podle jejich typu - obzvláště, pokud si zapnete "simulační režim", kde jejich rovnováha, setrvačnost a celkové chování působí ještě propracovaněji. Ale co souboje? Inu, ty opravdu vypadají, ovládají se a fungují velmi podobně třetímu dílu série - ovládání i střelba jsou tedy rychlé a poměrně přesné, nicméně trochu mě štvala nízká účinnost některých zbraní. To lze samozřejmě kompenzovat mířením na hlavu. AI ani skriptované spawnování nepřátel nejsou kdovíco, ale kompenzují to množstvím. Hardcore fanoušci nejspíš mají nastudované, nakolik se Tommyho animace (nejen) v boji podobají těm Lincolnovým, ale po této stránce hra dostala určitou péči a Tommy má i svoje vlastní pohyby. Nicméně třeba "vykouzlení a okamžité hození molotovu" ve hře zůstalo.

Budgetový titul

A tohle je možná dobrý moment na to, abychom si uvědomili a zdůraznili, že tohle prostě není AAA hra za plnou cenu. Hra v obchodech startuje zhruba na 70% ceny nových titulů (40 EUR versus 60 EUR), což ve vydavatelské hantýrce znamená tzv. "budgetový titul" s omezeným rozpočtem, který se samozřejmě do nějaké míry odrazí i na obsahu a kvalitě hry. Chápu, že tohle skalní fanoušci série velmi neradi slyší (čtou) ale je to fakt a čím dřív ho přijmete, tím lépe si nastavíte správná očekávání od kvalit výsledného produktu.

Aniž bych čerpal z nějakého insider zdroje, domnívám se, že 2K Games prostě nechtěli výrobě remake věnovat 5 - 7 let (což by teoreticky podle dosavadní práce autorů trvalo vytvoření AAA nové hry), ale spíš zhruba polovinu, což očividně stačilo pro realizaci oblíbené jedničky v kabátku trojky, s mnoha většími i menšími přídavky a vylepšeními. Kromě jiného je dobrá šance, že toto rozhodnutí udělali ve prospěch práce na jiném, zbrusu novém AAA titulu.

Hra v obchodech startuje zhruba na 70% ceny nových titulů.

Pokud si tohle uvědomíte, měli byste být schopní hře prominout určité nedokonalosti, jako je třeba onen zmíněný molotov nebo poněkud hrubší animace obličejů postav. Na druhou stranu je totiž velmi patrné, že si tvůrci hry dali v rámci omezených možností velmi záležet na mnoha detailech, ze kterých přímo čiší láska k jejich původní hře nebo k celému "lore" série. Ostatně, kameraman/režisér filmových sekvencí hry z roku 2002, Tomáš Hřebíček, řídí filmové oddělení ve studiu Hangar 13 dodnes, takže si možná dovedete představit, jaká pro něj i jeho tým musela být nostalgie natočit "znovu a lépe" všechny ty ikonické scény. Stejně tak se spisovatelé vyřádili na všemožných odkazech a grafici místy promodelovali některé rekvizity nebo lokace do parádních detailů. V nejlepších pasážích výprava hry připomíná Red Dead Redemption 2 svou atmosférou, grafikou a důrazem na dobovou realističnost. V nejhorších pasážích vypadá prostě... průměrně.

Technická stránka

Hru jsem hrál na PC (i7-9700F, 16GB DDR4, RTX 2070 Super) ve 4K rozlišení se všemi grafickými nastaveními na maximu - a držela si stabilních 60 fps. Kromě toho mne ale také příjemně překvapila všemožnými pokročilými efekty, z nichž možná nejpůsobivější bylo volumetrické "objemové" nasvětlování kouře/páry nebo třeba práce s odlesky (raytracing). Parádním způsobem se tyhle věci samozřejmě sejdou v hustém dešti, kdy "noirová" atmosféra hry opravdu zesílí. Obzvlášť povedené jsou modely aut, nejen mírou detailů nebo leskem kapoty, ale také fyzickou reakcí při nastupování apod.

Během hraní jsem zaznamenal několik drobných technických mušek - samozřejmě si uvědomuji, že "drobné" může mít pro různé lidi různý význam a co jeden skousne, to druhý může opravdu nenávidět. Šlo o záležitosti typu klipování postav do sebe během takedown animací, občasné probliknutí pozdě updatovaného nasvícení scény nebo textury (tenhle jev možná znáte z třetího dílu série) a příliš mrtvolné postoje některých NPC (kdy se ani nehýbají, ani nemrkají). Že se občas AI nepřátel v blízkosti krytu postavilo na otevřený prostor a stoicky střílelo mým směrem, o tom nemluvě (na vyšší obtížnost se zapotíte i tak). Je ale každopádně potřeba vzít v potaz, že šlo stále ještě o preview build hry a ledacos může být do plné verze (nebo i pozdějším patchem) vypilováno.

Český dabing

Preview build již obsahoval kompletní českou lokalizaci, tedy textovou i hlasovou. Jelikož mezi herci najdeme opravdové hvězdy české scény a navíc svoje kvality někteří z nich ukázali již v originálu před 18 lety, nemělo by vás překvapit, že většina nově nahraného dabingu je skvělá. Musel jsem se tedy trochu prát s hlasem Tommyho, protože mi přeci jen hluboký chraplák Marka Vašuta moc nesedl k mladě vypadajícímu modelu ve hře, ale zvykl jsem si. Pro řadu hráčů bude nejspíš velké plus, že se v rámci nějaké moderní "umírněnosti" dialogy nedočkaly ztráty oněch peprných nadávek z původní verze hry, takže mafiáni opravdu mluví náležitě hrubě.

Zároveň jsem se ale nemohl ubránit dojmu, že se v tom velkém množství dabingu (nezapomínejte, že je hra o hodně upovídanější, než originál) trochu promítly komplikace s jeho relativně pozdní výrobou. Konkrétně mi třeba některé hlášky přišly vyloženě přečtené, bez intonace nebo snahy o herecký projev. Není to tam zas tak často, ale bohužel se to týká i hlavního hrdiny. V jednom takovém případě mu třeba vyhrožují smrtí a on odpovídá tónem, jako kdyby si četl titulek v novinách. Jinde jsem zase narazil na dvě věty, které na sebe neseděly slohově (druhá postava reagovala slovy, která dávala smysl kontextově, ale neseděla na předchozí repliku). Jsou to ale opět relativně vzácné a drobné chybky, které navíc ještě může zachránit tzv. dodatečné "pickup" nahrávání. Co se ale nejspíš nezmění je úplná absence překladu rádia (ani formou titulků), což je velká škoda s ohledem na působivé dobové zpravodajství na některých stanicích.

Tutovka pro nováčky

V diskuzi pod našimi články o hře jste se ptali, zda si Hangar 13 "napravil" reputaci a zda remake nedělá originálu ostudu. Pokud bych si měl tipnout, řekl bych, že hra skončí na Metacritic s vyšším průměrným hodnocením, než trojka (i když chápu, že to s ohledem na tu proklínanou repetetivnost jejího prostředku není až tak vysoká laťka). Hodně tomu pomáhá i zasazení, protože výlet hlouběji do minulosti a do řad zidealizované Mafie (organizace) v nejlepších letech jejího působení má prostě svoje kouzlo, které mu Daniel Vávra a tým Illusion Softworks vtiskli již tenkrát v roce 2002, jako povedenou poctu svým oblíbeným filmům. Ačkoliv změny v příběhu poněkud ubírají to glorifikování "cool chlápků, v oblecích a s bouchačkama" ve prospěch "lidštějšího" pojetí, pořád si vás tyhle postavy zvládnou omotat kolem prstu a hra si uchovala dostatek oné "veselé přehnanosti".

Každopádně jak jsem psal v úvodu, hru si naprosto nejvíc užije nová generace hráčů, která nebude zatížena vzpomínkami na originál a potřebou s ním cokoliv v remake srovnávat. Pro takové hráče opravdu existuje dobrá šance, že si ji zamilují prakticky stejně, jako jsme si před osmnácti lety zamilovali my ostatní tu původní verzi.

Hru si nejvíc užije nová generace hráčů, nezatížená vzpomínkami.

Berte to jako doporučení, pokud jste původní jedničku nehráli.

A zbytek textu berte jako snahu nastavit vám přiměřená očekávání, pokud jste jedničku hráli.

Hra vychází s českým dabingem 25. září a můžete si ji objednat v Xzone, kde dostanete také stylový dárek.

Mafia: Definitivní Edice - dojmy z hraní

[sc name="reklama_lynx" ]

Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam Discord Discord
Reklama
Reklama