Termín recenze Returnalu a obavy novinářů
Returnal Novinka Termín recenze Returnalu a obavy novinářů

36
Platformy PlayStation PlayStation 5

Verdiktu se dočkáme již brzo.

Z Returnalu se podle všeho klube nejen první výraznější zcela exkluzivní hra pro PlayStation 5, ale dost možná také rovnou jeden z těch zásadních trháků, díky kterým PlayStation jako platforma tak často vyhrává hlasování o hrách roku. Sám jsem zážitek z Returnalu ve svých dojmech z hraní přirovnal k tomu, když jsem poprvé hrál Bloodborne. Také jsem ale v preview zopakoval své obavy, o kterých jsem mluvil i na našem streamu, že v pozdějších fázích hry se může dostavit recyklování prostředí nebo že třeba onen velmi dospělý a fascinujícími záhadami nabitý sci-fi příběh může vyvrcholit nějakým neslavným způsobem. Každopádně si ale nyní můžeme prozradit, kdy se dozvíte konečný verdikt nad hrou:

Server OpenCritic, který kombinuje hodnocení her ze všech platforem do jediného souhrnného čísla a využívá větší množství recenzentských zdrojů, než Metacritic, zveřejnil informace o přesném dni i hodině embarga na recenze Returnalu. Tímto termínem je 14:00 ve čtvrtek 29. dubna.

Tímto termínem je 14:00 ve čtvrtek 29. dubna.

Na sociálních médiích se ale rozběhla diskuze mezi herními novináři a dalšími recenzenty, kteří se tohoto termínu obávají, respektive naznačují, že se možná dočkáme mnoha recenzí napsaných autory, kteří hru nedohráli a neviděli celou. Nejspíš tušíte, co k těmto obavám vede:

"Recenze Returnalu budou zajímavé - mám podezření, že je příliš obtížný pro většinu novinářů na to, aby jej dohráli ještě před embargem. Pravděpodobně se dočkáme řady recenzí založených na částečném průchodu hrou."
"Modlete se za recenzenty, kteří se snaží dohrát Returnal do příštího týdne, protože tahle hra je opravdu těžká."

Na podobné výroky známých tváří zahraniční herní scény samozřejmě reaguje celá řada fanoušků i odpůrců, kteří kromě jiného upozorňují na minulé přešlapy některých novinářů u her, které byly "příliš dlouhé" nebo "příliš těžké". Někteří přitom očekávají, že 60% recenzí se bude soustředit právě na téma vysoké obtížnosti hry, na úkor zhodnocení jejích ostatních aspektů, což se nejspíš odrazí i v hodnocení takových recenzí. Jak je poslední dobou stále častější, tato debata se v zahraničí zvrhává v téměř politickou přestřelku mezi nezávislými tvůrci obsahu, herními magazíny a hráči samotnými. Pokud se ale ptáte, co na obtížnost a dohrání Returnalu před termínem recenze říkám já, je to zhruba tohle:

Jak jsem se snažil vysvětlit v našich minulých podcastech o Demon´s Souls i v dojmech z hraní Returnalu, tyhle hry mohou působit jako nečekaná srážka s obtížností, pokud k nim nesprávně přistoupíte a očekáváte, že se na konec kapitoly jednoduše prostřílíte nebo dokonce proběhnete. Jsou to hry, které si opravdu zakládají na hratelnosti a to na hratelnosti originální, nápadité - takže se i veteráni mezi námi musí zastavit, soustředit a naučit se, podle jakých pravidel se tato konkrétní hra hraje. Pokud to ale uděláte, najednou se všechno to zdánlivě "nepřekonatelné" stane mnohem jednodušším. Snažil jsem se to rozebrat také během našeho streamu z hraní, který si můžete připomenout zde:

Těšit se můžete i na náš druhý stream, zaměřený na to, jak hraní Returnalu vypadá s dostatkem tréninku: