The Elder Scrolls Online – takhle to celé začalo
Preview Článek The Elder Scrolls Online – takhle to celé začalo

The Elder Scrolls Online – takhle to celé začalo

Petr Vojtěch

Petr Vojtěch

30

Vydat se s přáteli do oblíbeného světa The Elder Scrolls je lákavou nabídkou, jak moc ale bude hra podobná předchozím dílům série a čím se bude lišit od záplavy dalších MMORPG?

Reklama

Skyrim učaroval spoustě hráčům, kteří se hraní RPG zas tak často nevěnují. S odstupem času v tom vidím spíš promyšlený marketing, než nové a revoluční principy, které by si každý potřeboval vyzkoušet. Ale kritizovat Skyrim tu nehodlám, na to máme v Čechách jiné experty, a je mi jasné, že byste mě ušlapali. Zůstaňme u toho, že Skyrim se stal víceméně milovanou hrou. A The Elder Scrolls Online toho hodlá patřičně využít.

Už od oznámení od Bethesdy slyšíme, že půjde o propojení dvou skvělých věcí – série TES a principů světa MMORPG. Jenže, co si pod tím máme představit? Je totiž zásadní rozdíl mezi MMO hrou zasazenou do světa známé značky a převedením principů TES do online podoby. V prvním případě hra osloví ty, kteří chtějí probádat další části příběhu, poskládat si informace, být déle ve světě, který se jim tolik zamlouval a možná i s přáteli vyrazit na místa, která už jednou probádali sami. Druhá možnost je o hratelnosti, vezme zkušenost z hry pro jednoho hráče a hodí ho mezi ostatní.

A možná to pro spoustu lidí bude zklamáním, ale The Elder Scrolls Online je spíše tou první variantou. Nutno podotknout, že se od svých single bratříčků liší v podstatě ve všem. Pojďme si tedy říct, jak ono slavné spojení těchto dvou odlišných světů bude vypadat. A ačkoliv můžu působit mírně skepticky, tak se ničeho nebojte, řekneme si, že to spojení vlastně není vůbec špatné.

Starý známý Tamriel

Když jsme si řekli, že hlavním pojítkem je nám známý svět Tamriel, tak by bylo nejvhodnější si o příběhovém zasazení říct něco více. Pokud jste třeba ve Skyrimu narazili na knihy odkazující k pradávným událostem, zkazkám, pověstem a bájím, tak jste s klidem mohli číst o událostech z TESO, protože příběh bude zasazen právě do období tisíce let před událostmi z dosavadních her. Příběh zároveň připomíná Oblivion, protože přímo v Imperial City došlo k ohromnému uvolnění energie a do světa začaly chrlit hordy Daedrů pod vedením prince Molaga Bala. Jeho snahou je trvalé propojení Nirnu a Oblivionu, což by pro obyvatele Tamrielu rozhodně nepřinášelo nic dobrého.

Co tu tedy máme? Impérium je plné nestvůr a všechny země okolo na to samozřejmě musí reagovat. Vzniknou tak tři spolky, které budou bojovat nejen proti novému nepříteli, ale také mezi sebou. Každý chce totiž využít příležitosti a ovládnou srdce Tamrielu, Imperial City a Bílo-Zlatou věž. Prvním paktem je Daggerfall Covenant, pod kterým se sjednotili Hammerfell s High Rock. Druhý pakt zabírá největší území, jmenuje se Ebonheart pact a patří pod něj Skyrim, Morrowind a Black Marsh. Posledním uskupením je Aldmeri Dominion sestávající z Summerset Isle, Valenwood a Elsweyr.

Jak se můžete sami bez většího vysvětlování dovtípit, Impérium bude sloužit především jako PvP oblast. A právě PvP je jednou z věcí, která bude svým způsobem TESO odlišovat od dalších MMORPG.

Bitva tří armád

Nejlépe se vládne ze středu, jen těžko by někdo kontroloval říši z toho nejzapadlejšího kouta kontinentu. A právě proto se tři pakty pouští do boje o Cyrodiil, Imperial City a hlavně pak trůn Tamrielu. Na něm může sedět jen jeden, vůdce nejsilnější z armád.

Ale hezky popořadě. Zkušenosti z jiných MMO her nám říkají, že moc hráčů v jedné lokaci škodí. A právě proto se třeba na nejlepších serverech World of Warcraft čekají dlouhé fronty, což není vůbec příjemné. Ale známe to i z dalších her – třeba Age of Conan hráče ve stejné zóně vrstvil do různých úrovní, aby jich tam nebylo moc. Takže jste se třeba chtěli potkat s nějakým známým a mohlo se vám stát, že ho hra hodila do jiné úrovně a vůbec jste se v lokaci vzájemně neviděli. Tak to ostatně funguje i v dalších hrách. Systém TESO prý dokáže zobrazovat i stovky hráčů na jedné obrazovce, a to právě kvůli otevřené bojové lokaci.

Každá z aliancí musí získat kontrolu nad strategickými oblastmi, které zahrnují pevnosti a k nim přiřazené farmy, mlýny a další ekonomicky cenné subjekty. Bitvy se tak povedou u těchto pevností a cenných budov, protože jejich držení dává alianci v regionu značný vliv a je to hlavní předpoklad k ovládnutí hlavního města a tím i získání trůnu.

A o co se tedy bojuje? Ve hře jsou i samy Prastaré svitky, jejichž držením získává každý člen aliance určité bonusy v boji. Logicky, ostatní aliance se snaží prolomit obranu a držené svitky zabrat, čímž bojovníky oslabí. Při dobývání pevností se dostaneme i k těžkým dobývacím strojům, protože jinak se přes hradby dostat nedá. Díky nim budeme moci ničit nepřátelské hradby nebo brány. Jakmile padne brána (nebo se udělá průchod v hradbách), tak se do sebe pustí samotní hráči. Zní to skvěle, ale zkušenost z WoW nám říká, že většinou to dopadá tak, že jedna strana díky převaze třeba plošných kouzel tu druhou během několika minut vyřadí. Nikdy se boj nerozdělí jeden na jednoho. A právě proto obdobné bitvy u konkurenčních her ztrácejí oblibu. Nesuďme však předčasně.

Zajímavě zní také možnost stát se císařem. Jakmile některá z aliancí převezme kontrolu na Imperial City, tak zároveň musí na trůn dosadit panovníka. Tím se zpravidla stane nejlepší hráč vítězné strany. Jako císař získáte další bonusy a zvýhodnění. Zase na druhou stranu, tato pozice přiláká hodně pozornosti a o vaše svržení bude usilovat mnoho hráčů. Zpravidla víc, než kolik vás bude bránit. Takže bude velmi obtížné si pozici udržet delší dobu – budete odpovídat za ochranu několika dalších pevností, a pokud se vaše síly rozdělí na větší území, bude mnohem těžší ho udržet.

Ohromnou výhodou TESO je, že spodní hranicí pro vstup do PvP je už 10. level. To znamená, že pokud se chcete pustit do boje za svoji alianci hned od začátku, tak vlastně můžete a nemusíte čekat až na maximální level.

Jiné MMORPG, jiný The Elder Scrolls

Hned první, čeho si všimnete, je neuvěřitelně jednoduchý a minimalistický interface. Na obrazovce vidíte jen kurzor, minimapu a jednoduchý přehled questů. Veškerá soustředěnost se tak přenáší na svět. Životy, výdrž a magicka (mana) se zobrazí až při souboji a dokonce tu nejsou ani žádná čísla ukazující sílu provedeného útoku, sebraných životů, žádné odpočítávání při kouzlení a podobně. Vše je čisté a vy spíše sledujete svoji postavu než nějaké ukazatele na obrazovce. To je mimo jiné trend, kterým se poslední dobou snaží hry ubírat.

Dialogy jsou větvené, dávají vám možnost odpovídat a zároveň jsou plně dabované. To zní hodně dobře, vedle toho ale mimika není dobrá, tváře jsou strnulé… no, ještě víc než u Skyrimu. Ze Skyrimu také hra přebírá inventář a výběr skillů, můžete si věci prohlížet, otáčet a zkoumat. Otázkou je, jestli na to budete mít čas.

Každý quest je v podstatě příběhem – snaží se odpoutat od zadávání příkazů „jdi a zabij“, častokrát se k vám třeba zadavatel připojí a půjdete něco dělat společně. Stejně tak odpadá nutnost quest získat, pak splnit a na konci dostat odměnu. TESO se snaží být intuitivnější, a pokud najdete jeskyni plnou nepřátel, tak ji prostě vymlátíte a následně, když dorazíte do blízké vesnice, tak vás třeba starosta odmění, že jste jim velmi pomohli. Tím odpadá frustrace z pocitu, že děláte něco zbytečně nebo navíc.

Bojový systém se snaží vypadat jak v TES hrách. Funguje tedy tak, že levým tlačítkem myši útočíte (seknete mečem, vystřelíte z luku nebo hole) a pravým blokujete. Držením tlačítka zvyšujete sílu útoku, a pokud zaútočíte během blokování, tak přerušíte nepřítelem prováděnou akci. Také máte šanci ho na chvíli omráčit. Ačkoliv to vypadá velmi akčně, tak oproti původní sérii jsou boje mnohem statičtější a pomalejší. A ačkoliv se snaží odlišovat od ostatních MMO, tak jsou vlastně podobné.

K dispozici budete mít 6 slotů na schopnosti a k tomu ještě jeden na nějakou ultimátní dovednost. Třeba nějaké silné plošné kouzlo. Oproti ostatním TES hrám nemusíte tyto skilly nijak vkládat do ruky, budou fungovat automaticky, což značně zrychluje souboje a zvyšuje jejich variabilitu. Oproti ostatním MMO hrám zde nejsou schopnosti omezeny cooldownem, tedy časem, kdy je nemůžete použít. Vše se tedy odvíjí jen od toho, kolik máte magicky, výdrže a životů. Velmi lákavě zní také komba, kdy ve skupině několika hráčů společnými silami vytvoříte silný útok.

Jako v původní sérii se kdokoliv může pustit do stealth způsobu hraní. Je sice sranda vymlátit celý tábor nepřátel, občas se ale přeci jen vyplatí ho potichu obejít a soustředit své síly jinde. Nezáleží na vašem povolání, prostě se skrčíte a pomalu se schováváte za překážky a čekáte, až nepřátelé projdou kolem. Systém to není tak propracovaný jako v původní sérii, ale špatný rozhodně není. Stejně tak se můžete převléci do nepřátelské zbroje a pohybovat se v jejich táboře. Musíte být ale ostražitý, na krátkou vzdálenost vás poznají.

Poslední novinkou je také pohled z první osoby. U Skyrimu jsem to chápal, v podstatě šlo o akční hru, ale zde mi to připadá zbytečné, protože systém boje tak akční není a navíc v tomto pohledu stejně nepůjdou ruce a zbraně vidět. Opět příklad z WoW – tam hráči pohled z první osoby používají tak akorát na focení. Ale třeba se pletu a TESO v tomto udá nový směr.

Závěrem

Ač mě to mrzí, tak si nemůžeme říct úplně o všem, každá MMO hra je neuvěřitelně rozsáhlá a nabízí nespočet možností, proto jejich kompletní popisování trochu ztrácí smysl. Je samozřejmé, že levelujete, tím se vám navyšují statistiky, dostáváte body, které si rozdělujete do stromu dovedností, postupem hrou se orientujete na určitý styl boje. Zároveň se můžete pustit do craftování, můžete vyrábět zbroj nebo zbraně, stát se alchymistou, kouzelníkem (enchanterem) nebo třeba kuchařem. Jako hráč zvládnete všech pět těchto profesí, ale jen v jedné z nich se můžete stát mistrem.

Také bychom se mohli třeba zaměřit na důvody, proč se TESO nepodobá ostatním hrám ze série – mohli bychom rozebrat třeba dopady takových detailů, jako jsou omezené zdroje u obchodníků, což u TESO nenajdeme. Stejně tak po zabití nepřítele z něj nespadnou ty věci, které má na sobě. Zároveň nemůžete vyvraždit spřátelenou vesnici, potichu vraždit spící měšťany a krást jim příbory. No a taky si nemůžete sednout na křeslo. Pokud se vrátíte do předchozí lokace na vyšším levelu, tak se vám nepřátelé nevyrovnají a vy tak už nemáte důvod se vracet.

Tyto věci ale vyplývají z podstaty a jen dokazují, že TESO bude podobnější dalším MMO hrám než svým předchůdcům. Nakolik nám to vadí, už nemá smysl řešit, protože hra aspiruje na velmi povedené MMORPG, které má co nabídnout všem hráčům – velký svět, dungeony, questy, PvP, profese atd.

Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam Discord Discord
Reklama
Reklama