Back to the Future: Episode 1 - už bylo načase
Recenze Back to the Future: Episode 1 - už bylo načase

Michal Drtina

Michal Drtina

11

Doktor Emett Brown a Marty Mcfly se po dlouhých dvaceti letech vrací na scénu a s nimi samozřejmě již světoznámý stroj času zabudovaný v nádherném DMC-12 DeLorean. Stojí jejich návrat za pár hodin našeho času?

No, tak to je síla…

První díl této světoznámé trilogie vyšel již v roce 1985. Obrovský úspěch samozřejmě znamenal, že se filmová plátna dočkají pokračování, které přilétlo do kin o čtyři roky později, kdy se Marty musel vydat s doktorem Brownem do budoucnosti, aby zachránil svého syna, sebe a nakonec celé Hill Valley. Třetí díl se natáčel paralelně s druhým, což velmi pomohlo brzkému vydání, které se odehrálo o rok později. Ve třetím díle se musí Marty vrátit do roku 1885, aby pomohl svému dlouholetému příteli doktoru Brownovi vyhnout se jisté smrti. Vše samozřejmě nakonec dobře dopadne, doktor Brown založí rodinu, Marty se vrátí zpět do své doby, tedy roku 1885, kde je však shodou okolností nadobro zničen stroj času. Na dlouhých dvacet let to byl konec této skvělé ságy. Až dodnes, kdy se k nám konečně dostala první herní epizoda, která začíná v roce 1886, tedy přesněji šest měsíců poté, co byl zničen stroj času.

Vše je naprosto idylické. Marty žije u svých rodičů, kteří prožívají nádherný napravený život, Martyho otec George má jasnou nadvládu nad poslíčkem Biffem. Zkrátka vše jak má být. Problém je v tom, že o doktoru Brownovi nikdo celých šest měsíců neslyšel. Jedna městská společnost se tedy rozhodne rozprodat všechny věci, které se najdou v doktorově vile. Jelikož George McFly pracuje pro tuto společnost, je jeho úkolem všechny věci rozebrat. Při procházení bytu doktora Browna vás pohltí obrovská vlna nostalgie, která už vás do dohrání nepustí. Naleznete zde všechny známé věci, od obrovského reproduktoru, podavače jídla pro Einsteina až po skvěle zpracovaný model náměstí, který doktor vytvořil v roce 1955, aby pomohl Martymu vrátit se do roku 1985. V tom však najdete ukrytý doktorův zápisník, který sehraje v celém příběhu velmi důležitou roli. V momentě se před vámi zjeví stroj času, který měl být dávno zničený. Nejednomu hráči se v této chvíli splní sen, jelikož si můžete detailně prohlédnout celý vůz jak zvenku, tak zevnitř, kde nechybí proudový kapacitátor, časové okruhy ani jiné věci, které jste mohli ve filmu zahlédnout. V této chvíli začíná pátrání po tom, kam vlastně doktor Emmet Brown zmizel. Poté, co zjistíte, v jakém čase se doktor nachází, se musíte přesunout v čase do doby, kdy je doktor Brown ještě teenager a nemá za sebou zatím žádný vynález, který by mohl vést k explozi celého vesmíru. Nakonec s mladým Emmetem budete muset spolupracovat, abyste dostali starého dobrého doktora Browna z vězení, kde je v této době neprávem uvězněn.

Když už, tak ať to má styl…

Od první minuty je vidět, že je hra tvořena opravdovými fanoušky pro opravdové fanoušky. Na každém pixelu je vidět, že byla hra vytvořena s láskou a zapálením. Tohle je to, co tu chybělo. Žádný mainstream, ale opravdu hra, vytvořená pro fanoušky série. Tomu zajisté pomohla plná podpora týmu scénáristů, producentů a herců, kteří se podíleli na všech filmech. To zajistilo naprostou přesnost v datech i informacích, a také to, že do sebe vše krásně zapadá. Doktor Emmet Brown se dočkal parádního zosobnění, díky Christopheru Lloydovi, který svou postavu nadaboval. Bohužel na nadabování Martyho Mcflye nebylo možné povolat Michaela J. Foxe, jelikož ten už několik let bojuje s Parkinsonovou chorobou. Na scénu byl tak povolán A.J. LoCascio, který má hlas dá se říci totožný, jako Michael J. Fox v roce 1985. Zkrátka, že se dabingu zmocnil někdo jiný vůbec nepoznáte, ba co víc, A.J. ve své roli naprosto exceluje.

Co se týče hratelnosti, hra je více méně klasická adventura, kde mluvíte s lidmi, sbíráte a kombinujete předměty, chodíte po okolí atd. Osobně jsem na žádné problémy s hratelností nenarazil. Inventář je proveden skvěle, stejně tak jako systém nápovědy. Ten je velice jednoduchý. Pokud si nevíte rady, máte na každou hádanku pět různých rad. Pokaždé, když si vyberete nápovědu, tak vám hra poradí o trochu více. Nejdříve jen nastíní, co asi máte udělat, poté vám řekne kde, a pokud byste si stále nevěděli rady, pátý hint vám doslova řekne, co že máte dělat. Zvláštně je zde provedena chůze. Ta se dá ovládat klasicky na klávesnici, nebo pomocí myši, kde musíte držet levé tlačítko a tím směrem, kterým táhnete myší se začne pohybovat i Marty. Osobně mi mnohem více vyhovoval pohyb pomocí klávesnice.

U všech skotů…

Grafická stránka hry je vyloženě komiksová, a tak trochu brána s humorným pojetím. Tento styl ke hře sedí daleko víc, než honba za každým pixelem a reálným vzhledem. Ztvárnění postav je parádní. Osmnáctiletý Emmet vypadá fantasticky, stejně tak Marty a prakticky všechny důležité postavy. Výrazy v jejich tvářích skvěle vystihují emoce a dodávají hře ještě více jiskry.

Jelikož se jedná o první epizodu z pěti, celkem jsem se obával herní doby. Ta není vůbec špatná. Bez přehnaného používání nápověd se dá epizoda dohrát za nějaké čtyři hodiny, což je skvělé. Nehledě na to, že pokud se považujete za fanouška této série, nebudete vůbec potřebovat hru ukládat, protože já osobně jsem epizodu dohrál na jeden zátah bez přestávky, což se jen tak nestává. Po celou dobu hraní mě mrazilo v zádech, což způsobovala neustálá vlna nostalgie, kterou ve vás vyvolá už jen hlavní menu. Je pravda, že hra jako taková nepřináší novinky a pro nezasvěcené bude hodně zmatená. Ale tato hra je vytvořena pro fanoušky. Pro nikoho jiného, a ti z ní budou mít takovou radost, že po naskočení nápisu „To be continued“ uroní slzu, že budou muset čekat až do ledna, aby se mohli opět setkat se svými přáteli v čase, doktorem Emmetem Brownem a Marty McFlyem.

Od fanoušků pro fanoušky. Fanoušci jí budou milovat, pro neznalce filmů nepřináší vůbec nic. Pro ty ale tato hra vůbec není stvořena. Zapomeňte na mainstream.

skvělý příběh
poměrně dlouhá herní doba