Get Even Recenze Get Even – poznáte rozdíl mezi realitou a fikcí?

Filip Němec

Filip Němec

12

Poznáte, co je skutečné a co je výmyslem fantazie? Get Even vám dokáže, že nemůžete věřit ani sami sobě.

Recenzovaná verze: PlayStation 4

Přestože jde o novou značku, o hře Get Even bylo před vydáním slyšet i vidět poměrně hodně. I přesto si ale spousta hráčů nedokázala hru zařadit. Je to akční střílečka? Je to horor? Je to detektivka? A o co v ní vlastně jde? Alespoň přibližně si hru nějakým způsobem zaškatulkovat bylo opravdu složité a po jejím dohrání vám bude jasné proč. Get Even je směsice několika žánrů, ale především jde z hlediska příběhu o zcela unikátní projekt. Pokud jste si mysleli, že vrcholem pohrávání si s realitou a tím, co skutečné je a co není, byl pro vás filmový snímek Inception, připravte se na něco, co jste patrně v historii videoher nezažili.

Zcela zásadním prvkem je ve hře příběh, který zastiňuje i samotnou hratelnost, což je něco, co se na poli her stává opravdu jen velmi zřídka. To nás však zavádí do slepé uličky, a jediným únikem z ní je alespoň letmé nastínění příběhu. Nemusíte se však bát nechtěných spoilerů. Přestože poodhalím děj prvních několika málo minut, v polovině hry vám tento děj bude už prakticky ukradený a na samotném závěrů se už pravděpodobně rovnou vysmějete sami sobě do tváře, jak bláhoví jste byli. Jestli je totiž Get Even na něco mistr, tak to jsou zvraty. Záměrně se vyhýbám slovnímu spojení „příběhové zvraty“ jelikož jde především o zvraty kompletního chápání reality, kterou ve hře prožíváte.

„Black totiž trpí po výbuchu bomby výpadky paměti a Red se mu snaží vcelku netradičním způsobem pomoci.“

Na samotném počátku hry se ocitnete v kůži muže jménem Black. Ten stejně jako vy absolutně netuší, proč se nachází v podivném zatuchlém blázinci, jenž má na každém rohu připevněnou obrazovku. Skrze ně na vás promlouvá postava jménem Red, která se snaží vyvolat pocit jakého si průvodce až pomocníka, vy však máte z tajemné postavy pocit spíše takový, že jde o vašeho věznitele. Jen chvíli poté zjistíte, že máte na hlavě přístroj, jakousi helmu virtuální reality, která dokáže číst vzpomínky uložené ve vaší hlavě a umožní vám je nejen znovu prožít, ale také je do jisté míry prozkoumávat a ohýbat. Black totiž trpí po výbuchu bomby výpadky paměti a Red se mu snaží vcelku netradičním způsobem pomoci. Black však okamžitě vycítí, že tu půjde o něco víc než jen znovu navrácení jeho vzpomínek.

Věřte, nevěřte

Tolik k událostem jen několika málo prvních minut, které opravdu nemusíte brát jako jakýkoliv spoiler. Na zhruba první třetině hry je totiž nejkrásnější to, že toho víte přesně tolik, co samotná postava, za kterou hrajete. To vytváří zajímavou alchymii mezí vámi jakožto hráčem a postavou, kterou ovládáte. Na rozdíl od většiny titulů totiž prostřednictvím herních událostí nepoznáváte postavu, ale přímo pomáháte postavě samotné poznat sama sebe. Zhruba do první třetiny hry totiž budete nekompromisně zmatení, jelikož se budete probírat Blackovými vzpomínkami, jejichž útržkovitost vás bude dohánět k šílenství. Neustále totiž budete narážet na nejrůznější události a nové postavy, nebudete však schopni z nich vytvořit nějaký ucelenější obrázek. V jednu chvíli však nastane moment, kdy se vše spojí dohromady a vy konečně pochopíte. Nebo si to alespoň budete myslet. Pokud totiž budete svou pozorností pouze klouzat po povrchu všech probíhajících událostí a budete se soustředit především na hratelnost, připravte se, že brzy budete muset přehodnotit vše, co jste si doposud mysleli. Hra má několik zásadních momentů, které přeskupí dosavadní události a jejich význam a je jen na vaší pozornosti, jestli jste dostatečně pozorní a všimnete si podivných nesrovnalostí, nebo se budete pouze hnát bezhlavě kupředu.

Významným problémem je to, že nejen popisování zápletky, ale i letmý popis herní náplně je kardinálním prohřeškem vůči příběhovým spoilerům. Rád bych se více rozepsal o nejrůznějších tricích, které na vás v průběhu hry čekají, v rámci zachování hráčského zážitku už však musím držet jazyk za zuby. Můžeme se však podívat na tři nástroje, které vás budou ve hře provázet po téměř celou dobu. Na detektivní strunu bude hrát především váš hi-tech foťák, který umí hned několik věcí naráz. UV světlo odhalí stopy, kterých byste si jinak nevšimli, podobně jako termokamera. Že máte co dočinění s pěkně vykutálenou technologií, zjistíte v momentě, kdy váš chytrý fotoaparát pouhým vyfocením analyzuje vzorky DNA nebo nabídne starou dobrou mini-mapu, která je však napojena na satelit a zobrazuje tak aktuální polohu nepřátel. Ačkoli je totiž Get Even především o vás a několika málo dalších hlavních postavách, čas od času se budete muset postavit i nepřátelům, kteří se vás pokusí zabít. Zde přichází na řadu další vychytávka, kterou je tzv. Corner gun. Jednoduše jde o zbraň, se kterou lze střílet za roh, díky otočné hlavni. Stačí k ní připevnit právě zmíněný fotoaparát a pomocí jeho displeje můžete vesele odpravovat nepřátele, zatímco se schováváte za bezpečnou překážkou.

„Hranice mezi skutečností a fikcí se však budou nepříjemně rychle smazávat. Dokážete poznat, co je skutečnost a co ne?“

Technickou hračičkou je však tzv. Pandora unit, což je jednoduše řečeno VR helma, která dokáže z mozku jejího majitele vyextrahovat vzpomínky a přehrát je takovým způsobem, že nositel helmy nepozná rozdíl mezi skutečností a přehrávanou vzpomínkou, kterou tak může znovu prožít. Samotnou vzpomínku lze však do jisté míry ohýbat, respektive nemusí vše proběhnout tak, jako tomu bylo v momentě získání vzpomínky. Můžete se tak věnovat podrobnějšímu prozkoumávání a přehodnocování toho, co jste zažili. Napojení mezi mozkem majitele a Pandorou je natolik úzké, že autor vzpomínky může promítanou vzpomínku do jisté míry upravovat. Například pokud chce mozek zatajit určitou informaci nebo vám znepřístupnit některou z lokací, objeví se v okolí nepřátelé, kteří se vás pokusí zabít. V jiných případech budete naopak svědky anomálií, které budete muset různými způsoby vyřešit, budou to ale právě nepřirozené události, které vás napomenou, že právě prožíváte pouze jakousi virtuální realitu na druhou a nejde tak o skutečnost. Hranice mezi skutečností a fikcí se však budou nepříjemně rychle smazávat. Dokážete poznat, co je skutečnost a co ne?

Adventura s prvky hororu, občasnou akcí a detektivními vložkami

Get Even má trochu problémy s ujasněním si, čím vlastně chce být. První třetina hry hodně sází na detektivní prvky a chytré hororové momenty, později přibude také velké množství přestřelek, které se pak v konečné fázi hry budou mísit s adventurním bádáním a statickými puzzly. Praskliny mezi těmito přechody zaceluje neuvěřitelná konzistence a napjatost příběhu, takže v konečném důsledku žánrová nejednotvárnost vlastně není vůbec na škodu, co však působí kostrbatě je kolísající kvalita jednotlivých žánrových prvků. Z počátku hry jsem nabyl pocit, že půjde především o jakýsi detektivní horor, avšak detektivní prvky se nakonec zastavily u pouhého skenování objektů a občasného posvícení si UV lampou. Jak už jsem navíc naznačil, detektivní nádech časem pomine a to především z toho důvodu, že v pozdější fázi hry nebudete mít k dispozici svůj chytrý fotoaparát.

„Get Even využívá dynamického zvukového pozadí, které dobře známe z filmů.“

Hlavním nedostatkem jsou akční sekvence, které oproti zbytku hry působí velmi toporně a místy až zbytečně. Je evidentní, že jejich úlohou ve hře je rozbít pomalejší adventurní části hry, kde pouze prozkoumáváte okolí. Nutno dodat, že takové schéma působí poměrně dobře, bohužel když přijde na samotnou akci, nenabízí Get Even nic zajímavého. Přestřelky působí nezajímavě a obyčejně, zbraně zase příliš genericky a chování jednotlivých zbraní (jejich počet spočítáte na prstech jedné ruky) se od sebe prakticky vůbec neliší. V první polovině hry jsou akční pasáže v rámci možností ještě zajímavé, protože máte k dispozici Corner gun, v pokročilejších fázích hry se už ale musíte spolehnout na nejrůznější variace samopalů a akční hratelnost je v takových momentech bohužel až příliš obyčejná. To zamrzí především z toho důvodu, že přítomnost akčních sekvencí není ve hře úplně zbytečná a vyřadit je, by celkovému dojmu možná i uškodilo, avšak jejich unylost je nepopiratelným nedostatkem. Jak se dá využít zmíněný Corner gun můžete vidět v našich záběrech z hraní PS4 verze. Další videa na YouTube.

Může za to snad málo zkušeností s akčními hrami, nedostatek zkušeností v tomto směru však vývojáři vyvažují originálním a co se týče her téměř až revolučním využitím zvuků a hudby. Get Even využívá dynamického zvukového pozadí, které dobře známe z filmů, ale u interaktivních her, kde spád hry ovládá hráč svým chováním, je nepoměrně těžší snoubit do sebe aktuální dění a hudební složku. Get Even však toto zvládá dokonale. Hra prakticky okamžitě reaguje na to, co děláte a nyní nemám na mysli to, že v momentě kdy začne přestřelka, se vymění audio stopa a hra vám pustí svižnější skladbu. Zatímco se kradmo plížíte mezi náhrobky hřbitova, který je obsazen vojáky, hraje vám do uší pomalá popová písnička, v témže momentě kdy jste ale odhaleni píseň pokračuje, avšak nastoupí rychlejší a dynamičtější refrén, který opět dynamicky přejde do pomalejších tónů jakmile odpravíte posledního nepřítele nebo se vám podaří zmizet vojákům z očí. Nejde však pouze o akční sekvence, i v případě, že osamoceni prozkoumáváte neznámé prostranství zvuková kulisa dokresluje vaše počínání a to hned ve dvou úrovních.

Na té jasněji slyšitelné kopíruje herní doprovod vaše počínání, nejde ale o klasické hororové stereotypy, kdy se hudba automaticky zesílí v momentě, kdy se dostanete před temný roh a vám je jasné, že metr před vámi na vás něco vyskočí. Get Even reaguje na vaše činy, pokud se například rozhodnete nechat žít určitou osobu, odmění vás hra jiným zvukovým doprovodem, než pokud uvažujete nad popravou dané osoby. Druhou zmíněnou úrovní je přítomnost neustále se opakujícího zvuku. Ten připomíná něco mezi chronometrem a vteřinovou ručičkou hodin. Jakmile se totiž v určité vzpomínce blížíte k jejímu konci a celá hratelnost se stupňuje spolu s vaším srdečním tepem, právě tento stále se opakující zvuk vám dává najevo pomocí svého rytmu, jak moc daleko nebo naopak blízko jste od nějakého důležitého okamžiku. Zajímavým momentem pro mne bylo také to, kdy mi hra nabídla pro přestřelku svižnou dívčí popovou písničku. V první chvíli jsem si pomyslel, co za zvrácený repertoár to titul nabízí, vzápětí jsem však zjistil, že se zpívaná popová hitovka k akční sekvenci skvěle hodí, a ještě vytváří netradiční atmosféru.

Kvalita vizuálního zpracování je oproti hudbě bohužel dvousečná, budete totiž svědky až fotorealistických interiérů a zároveň také o třídu horších exteriérů. Převážně se podíváte právě do uzavřených prostor, které vypadají opravdu velmi dobře. Vysoká kvalita světel, stínů a především textur vytváří v mnoha momentech opravdu až fotorealistické vzezření, které se projevuje nejvíce v šedých místnostech s betonovými oprýskanými zdmi a temnými zákoutími. Ostatně, podívejte se níže na naše vlastní screenshoty. Nezřídka se však podíváme i do exteriérů, které povětšinou představuje směs lesa a budov, často polorozpadlých. Venkovní lokace už takovými detaily neoplývají a postrádají i určitou kreativní úroveň, která by vás jakýmkoli způsobem zaujala.

Get Even je hráčský oříšek a nebojím se ho označit i za oříšek pro mne osobně. Jak z hlediska herního zážitku (z počátku budete z přívalu nových informací mírně zmateni), tak i z pohledu samotné recenze. Rád bych vám hru doporučil, pokud nemáte zásadní výhrady proti určitým aspektům hry, které jsem popsal, na druhou stranu se ale chci zdržet i sebemenších spoilerů, takže v některých ohledech nemusí být pro někoho recenze popisná tak, jak by si představoval. Můžete mi však věřit, že Get Even je jedním z mála titulů, které dokáží vybočit z řady, a to ne vybroušenou hratelností nebo originálním vizuálem, což je ta obvyklejší cesta, ale především nápaditostí a originalitou příběhu, který si s vámi až netradičně pohraje. Autoři vsadili spíše na více filmové pojetí, které dá vyniknout právě příběhu a jeho nesčetným kličkám, zároveň to však znamená, že tím mírně utrpěla hratelnost. Je to však drobná daň za to, jak netradiční herní zážitek Get Even nabízí. Jestli vás hra alespoň něčím oslovila, neváhejte. Dokážete rozeznat rozdíl mezi realitou a výplody fantazie?

Get Even koupíte v našich obchodech Xzone.cz a GameExpres.sk.

Get Even

Velmi netradiční dílo s promyšleným příběhem, který je servírován ještě promyšlenější cestou. Filmovému vyznění přitakává i dynamické pojetí zvukových kulis, přičemž celkový zážitek kazí především nudné akční pasáže. Ty však lehce přetrpíte, protože Get Even nabízí jeden z těch příběhů, které vám nedají spát. Doslova.

velmi originální příběh a jeho podání
postavy a jejich vzájemné vztahy
téměř fotorealistické zpracování interiérů