Cars 3: Driven to Win – hravé, přesto brutální závody
Cars 3: Driven to Win Recenze Cars 3: Driven to Win – hravé, přesto brutální závody

Filip Němec

Filip Němec

Dát na první dojem se nevyplácí, Cars 3 vám nedají nic zadarmo.

Recenzovaná verze: PlayStation 4

Historie nás už naučila, jak je to s hrami podle filmové předlohy. Těch úspěšných je jako šafránu, a naopak nekvalitními rychlokvaškami by se dal vydláždit Karlův most. Cars 3 jsem si však mohl předčasně vyzkoušet v Londýně (dojmy, rozhovor), což zapříčinilo to, že jsem se na finální verzi doopravdy těšil. Cars 3: Driven to Win, jak se hra celým názvem jmenuje, totiž doprovází i stejnojmenný film, avšak co do herních kvalit se rozhodně nejedná pouze o marketingový produkt, který se chce svézt na slávě svého filmového bratříčka. Namísto násilného vycucávání licence jde o fungující symbiózu dvou funkčních celků. Avalanche Software lze totiž považovat za celkem ostřílené studio, kterému Disney dalo velkou volnost v tom, co si z filmové licence vezmou, či dokonce jak moc ji obohatí. Cars 3 totiž překvapí především svým obsahem, který jako houba nasál vše dobré z filmové licence a následně do poslední kapičky vše vymáčknul do samotné hry.

Obsah na prvním místě

Postupně si odemknete celkem 23 vozidel, přičemž všechny z nich můžete znát z filmů. Každý vůz má přitom svou vlastní osobnost a mnohdy nebudete vybírat podle vizuálu. V nabídce najdete jak klasické sporťáky, jako je Blesk McQueen, tak i těžkotonážní školní autobus Miss Fritter. Většinou vás osloví osobnost a charakter, který má každý vůz zcela odlišný a projevuje se především nejrůznějšími hláškami, které ze sebe auta chrlí po celý průběh závodu. I to je znakem dobré práce s původní licencí – autoři si opravdu dali záležet, aby jednotlivá auta žila svým vlastním životem podobně jako ve filmu. Co do obsahu mě patrně nejvíce oslovilo množství a variabilita tratí, těch je totiž 21 a pokrývají ty nejzajímavější lokace z celého třetího filmu a dokonce se navrátili i někteří oblíbenci z předešlého druhého dílu, kupříkladu letištní mapa Airport Runway Rally. Opravdovou finesou je poté to, že všech jednadvacet tratí podporuje všechny režimy, což u mnohých závodních ale i jiných titulů nebývá často samozřejmost.

U herních režimů jde o vcelku obvyklý mix. Vévodí mu Battle Race, kde je hlavním úkolem projet cílovou páskou jako první, avšak dopomoci vám k tomu mají nejrůznější zbraně, které po cestě ve formě power-upů sbíráte. Je tu i klasický závod, kde je třeba se spolehnout především na řidičské dovednosti, a také časovka pod názvem Best Lap Challenge. Mód Takedown je jakousi variací na oblíbenou Hordu. Před vámi se ve vlnách objevují nepřátelská auta, která musíte zbraněmi, jenž cestou sbíráte, ničit.

„Co do obsahu mě patrně nejvíce oslovilo množství a variabilita tratí, těch je totiž 21 a pokrývají ty nejzajímavější lokace z celého třetího filmu a dokonce se navrátili i někteří oblíbenci z předešlého druhého dílu, kupříkladu letištní mapa Airport Runway Rally.“

Cars 3 jsou ale také o nejrůznějších tricích a parádičkách, ty jsou sice součástí každého režimu, protože právě nejrůznější piruety a další triky vám doplňují tolik potřebné zrychlení, pokud se však rádi předvádíte a jde vám především o umělecký dojem, je tu pro vás režim Stunt Showcase. V něm jsou jednotlivé triky bodově ohodnoceny a vítězem se stává hráč s nejvyšším skóre. Poslední položkou, kterou najdete v nabídce módů, jsou tzv. Master-Level Events. Zastupují jakousi roli soubojů s bossy. Vždy vás vyzve jedno z dalších ambiciózních vozidel a utkáte se společně v jednom ze zmíněných režimů. Trošku stranou pak stojí Thomasvile Playground, což je jakási tréninková plocha s nespočtem skokánků a ramp, kde můžete trénovat své řidičské dovednosti a plnit úkoly.

Čisté závody bez příběhu

Vše výše popsané, tedy tratě, vozidla a herní režimy si odemykáte tím, že plníte úkoly v Síni slávy. Cars 3 totiž postrádají jakýkoli příběhový mód. Autoři se nepokusili ani o chabé naznačení jakéhokoli příběhového postupu a místo toho se rovnou zaměřili na samotné hraní. To nemusí být nutně špatně, ovšem vzhledem k tomu, že jednou z cílových skupin jsou ti nejmenší hráči, osobně bych uvítal alespoň nějaké rádoby dějové cut-scény, když už nic. Zmíněné úkoly jsou předem dané a v Síni slávy si je můžete prohlédnout. Je tak pouze na vás, jaké tempo si zvolíte. Zhruba třetinu všeho obsahu se vám podaří odemknout mimoděk samotným hraním, jde o velmi jednoduché výzvy, pokud si však chcete odemknout všechny tratě a vozidla, připravte se na výzvy jako je „vystřelení rakety při driftu vzduchem s následným úspěšným dopadem“ a podobně.

Rodinná zábava pro malé i velké

Pokud vás takový úkol trochu zarazil a je to něco, co byste od tak dětsky vyhlížející hry nečekali, podařilo se mi vytvořit oslí můstek k něčemu, co je pro mě jedním z hlavních aspektů hry, kterým je přístupnost. Není asi tajemstvím, že hra je určena i menším dětem, kterým obtížnost easy dovolí užit si hru naplno. Na druhou stranu pro dospělého a zkušeného hráče arkádových závodů jsou Cars 3 i tak velkou výzvou. K plnému ovládnutí hry a naplnění jejího potenciálu totiž budete potřebovat hodiny a hodiny tréninku. Jde především o ovládání, které je ve své podstatně jednoduché a dobře odladěné, ale pokud se utkáte proti živým hráčům nebo obtížnější umělé inteligenci, budete muset používat všechny dostupné možnosti, abyste alespoň dojeli do cíle.

„Cílení na děti, zároveň však i na dospělé hráče a tím pádem tedy i na celé rodiny má za následek, že Cars 3 podporují offline split-screen, což já osobně neuvěřitelně kvituji.“

Představte si, že se vám podařilo ujmout se prvního místa v závodu. Před sebou máte vyznačený úsek pro jízdu po dvou kolech, jenž musíte využít, protože bez zrychlení se jednoduše na čele pelotonu neudržíte. V tom zjistíte, že se přiblížil hráč za vámi a má připravenou zbraň, jejíž odpálení vás pošle o několik pozic zpět. Z jízdy po dvou kolech bleskem přepínáte na jízdu pozpátku (kde logicky nakloněním analogu doprava jedete doleva a opačně) a zároveň zapínáte pohled zpět, abyste viděli, kde je přesně protivník. To znamená, že vůbec nevidíte, kam jedete a snažíte se dobře zamířit a vystřelit dřív než soupeř. To vše v rámci několika málo sekund. Cars 3 jsou možná titulem s animovanými roztomilými autíčky, podcenit samotnou hru by však mohlo být hodně krátkozraké.

Gaučové hraní

Cílení na děti, zároveň však i na dospělé hráče a tím pádem tedy i na celé rodiny má za následek, že Cars 3 podporují offline split-screen, což já osobně neuvěřitelně kvituji. Je trestuhodné, že absolutní většina závodních her na tolik oblíbený režim rozdělené obrazovky zapomíná. O to více potěší, že je k dispozici režim rozdělené obrazovky až pro čtyři hráče najednou, Cars 3 si tak otevírají cestu k tolik zábavným gaučovým utkáním mezi přáteli, které jsem naposled zažil snad jen u Mashed. O to více zabolí, že hra nepodporuje žádnou formu online zápolení, což je rozhodně velká škoda.

Cílení na lokální kooperaci je však více než evidentní. Ostatní hráči se k vám mohou připojit před začátkem jakéhokoli závodu, což indikuje tabulka v pravém dolním rohu obrazovky, pro to pravé gaučové hraní je tu však herní mód Sponzored Team Play. Ten vám umožní vybrat si svého sponzora (respektive svůj tým) a navolit si libovolné kombinace tratí a herních režimů, ve kterých se posléze utkáte se svými přáteli. Pokud vám nevadí animovaná grafika, Cars 3 patří v současnosti mezi ty nejlepší gaučové závodní hry, minimálně mezi ty, kde po sobě můžete střílet. Vizuál celkově moc oslnivý není. Na jednu stranu potěší to, jak se vývojářům podařilo jednotlivá auta rozpohybovat, zde je spolupráce s Disney a Pixarem více než evidentní, ale celkový dojem už je o něco horší. Tratě by si zasloužily více detailů a lepší textury. Sama o sobě sice hra nevypadá škaredě, nicméně s takto barevnou a animovanou grafikou si lze pohrát daleko více.

Cars 3 sází především na samotné závodění, což dokazuje nejen absence příběhu ale také snaha co nejvíce zkrátit čas mezi spuštěním hry a samotným závodem, potažmo koncem jednoho závodu a začátkem dalšího. Jakmile totiž jeden závod skončí, vyskočí na vás nabídka, ze které se můžete klasicky vrátit do hlavního menu anebo si rovnou navolit další závod. Osobně mě tato volba velmi překvapila, jde rozhodně o dobrý krok kupředu. Cars 3: Driven to Win jsou prakticky jasnou volbou pro všechny milovníky gaučového závodění, kterým zároveň nevadí hravé vizuální zpracování. Pokud navíc máte doma i děti a dostatek ovladačů, mohlo by jít ve vašem případě o trefu do černého.

Cars 3: Driven to Win koupíte na Xzone.cz a GameExpres.sk.

Cars 3: Driven to Win
PlayStation PlayStation 3
Wii U Wii U
Xbox Xbox 360

Nenechte se zmást hravým vizuálním zpracováním, Cars 3 jsou výzvou i pro zkušené závodníky. Už na střední obtížnost nedostanete nic zadarmo, a pokud máte k ruce další spoluhráče, připravte se na lité boje. Díky hravé grafice vás alespoň následná porážka nebude tolik mrzet.

velké množství vozů a tratí
doba potřebná k osvojení všech dovedností
lokální split-screen až pro 4 hráče