Recenze Lego Star Wars: The Skywalker Saga - galaktická jízda
Lego Star Wars: The Skywalker Saga Recenze Recenze Lego Star Wars: The Skywalker Saga - galaktická jízda

12
Platformy PlayStation PlayStation 4 Nintendo Switch Switch Xbox Xbox Series X|S PlayStation PlayStation 5 Windows PC Xbox Xbox One

Pestrá galaktická sága plná zábavy pro celou rodinu.

O zážitcích z hraní budu podrobně vyprávět také v našem podcastu dnes večer.

Filmové hvězdné války jsem objevil v devadesátých letech díky spolužákovi s německými videokazetami a jako dítě jsem byl samozřejmě naprosto ohromen - vrcholem filmových triků v českých kinech tou dobou byla Arabela, ale tady jsem mohl vidět obří bitvy vesmírných lodí, laserové meče a tak dále. Prequely sice můj vztah k sérii trochu pošramotily a nová trilogie ho skoro pohřbila, nicméně pořád se umím dojmout při pohledu na Falcona nebo X-Wing. Stejně tak jsem jako dítě miloval skládání pravého Lega - tenkrát jsem stavěl vesmírné lodi třeba i ze setu téhle stavebnice zaměřené na úplně jiná témata. Samotné Lego videohry jsem hrával ze začátku, než mi začaly postupně připadat všechny stejné. Nicméně příležitosti projít si znovu kompletních 9 filmů ságy ve zbrusu nové videohře jsem nedokázal odolat. A většinu času to byla skvělá zábava, s překvapivě dobře zvládnutým vyprávěním.

• Platforma: PS5 (recenzovaná verze), PS4, PC, X1, XSX|S, Switch
  • Datum vydání: 5. 4. 2022
  • Výrobce: TT Games (Anglie)
  • Žánr: Akční adventura
  • Multiplayer: ano (co-op pro 2)
  • Dat ke stažení: 38 GB
  • Herní doba: 10+ hodin
  • Cena: 1499 Kč (Xzone)

Kompletní převyprávění

Struktura hry je v menu rozdělena celkem pochopitelně na devět epizod (filmů), přičemž na začátku si můžete vybrat kterýkoliv z prvních filmů každé trilogie (takže lze začít Novou nadějí, Skrytou hrozbou nebo Síla se probouzí). Jakmile odehrajete první film dané trilogie, otevře se vám ten druhý a po jeho dohrání nakonec i ten třetí. Každá epizoda má přitom pět "úrovní", které ale mají docela pestrou podobu i rozsah - někdy jsou to klasické labyrinty chodeb a místností k projití, jindy jsou to citelně otevřenější "městské huby" a v některých případech se samozřejmě jedná o pasáž s létáním, ať už bombardujete Hvězdu smrti a nebo závodíte v Pod Racerech. Nejde přitom o žádnou recyklaci starších Lego her, vše je zbrusu nové.

Jednotlivé úrovně jsou na sebe různě napojeny - někdy lineárně přechází jedna do druhé a jindy jejich začátek můžete spustit dojitím na konkrétní místo v "otevřeném světě" nebo přelétnutím na určité místo v "galaktické mapě". Samozřejmě máte vždy k dispozici výrazný indikátor toho, kam máte jít pro další postup v hlavním příběhu. Pokud byste šli jen po této hlavní lince, zvládnete každou epizodu dohrát zhruba za hodinu. Pokud se ale rozhodnete plnit všemožné vedlejší aktivity, sbírat všechny kostičky lega, poskládat všechny skládačky, promluvit se všemi postavami a tak dále, snadno se vám hrací doba nafoukne na několikanásobek. Hra nemá nastavitelné obtížnosti, ale můžete si ji usnadnit přes nastavení "přístupnosti".

Na začátku si můžete vybrat kterýkoliv z prvních filmů každé trilogie.

Příjemným překvapením pro mne bylo, jak v rámci této jednoduché struktury a relativně krátké hrací doby tvůrci zvládli převyprávět příběh každého filmu. Vypůjčili si k tomu kromě jiného hlášky postav přímo z filmů, ale také nový dabing a samozřejmě nemůže chybět převzatá hudba z filmů. Obzvláště začátek každé epizody je přepracován prakticky jedna k jedné včetně úvodních titulků, takže hardcore fanoušci mají husinu zaručenou. Všechno to nejen dobře zní, ale také vypadá - nejednou jsem si při hraní vzpomněl na Ratchet & Clank: Rift Apart, ačkoliv zdejší velmi důsledná Lego stylizace samozřejmě znamená, že je grafika jednodušší. Hra běží plynule, možná jen škoda, že se nepovedlo lépe schovat nahrávací obrazovky, které místy docela nabourávají jinak plynulý tok hry. Patrný je samozřejmě důraz na přístupnost hry pro celou rodinu, takže některé drsnější filmové scény jsou cíleně přepracovány do komediálního ladění (například finále Anakinova souboje s Obi-Wanem). V celkovém vyznění ale příběh funguje tak jak má a dokonce je v něm několik drobných novinek, které výrazněji propojují jednotlivé trilogie dohromady a zajímavým způsobem je obohacují. Každopádně jsem dostal velkou chuť si filmy znovu pustit. Obtížnost hry je zanedbatelná, po smrti se ihned narodíte na stejném místě a přijdete "jen" o nasbírané kostičky.

Pestrost a spád

Jak už jsem naznačil výše, jednou z předností hry je poměrně vysoká pestrost na všech frontách - samozřejmě vystřídáte desítky postav, desítky vesmírných lodí a navštívíte desítky planet či lokací. Kromě toho ale budete občas skákat, jindy šermovat nebo střílet, potom zase řešit nějaká ta jednoduchá puzzle, abyste si následně zalétali ve vesmírné lodi nebo zajezdili v závodech. Vrcholem každého filmu většinou bývá také pořádný souboj s bossem, který má na rodinnou hru docela propracované mechaniky - bossové signalizují útoky barevnými záblesky i animacemi, můžete je odrážet krytím nebo protiútokem. Pohromadě s rozumnou délkou každé úrovně i epizody je tak výsledkem celkového zážitku z hraní vysoký spád, díky kterému si připadáte jako na parádní horské dráze plné divokých a často i velmi pohledných atrakcí, o příjemné gradaci příběhu nemluvě. Zajímalo by mě, jak hra působí na někoho, kdo filmy neviděl.

Bohužel se ale najdou i nějaké ty slabiny. Hru sice můžete hrát ve dvou, ale pouze lokálně, "na jednom gauči", jak se říká - není zde žádný online multiplayer. Pokud z nějakého důvodu musíte ukončit hraní úrovně, není v ní žádný checkpoint, takže příště ji musíte zopakovat znovu od začátku (mě se přitom povedlo dvakrát rozbít skript mise, takže jsem úroveň musel spustit znovu od začátku). A zmíněné souboje s bossy jsou sice náležitě epické (aby také ne, když do nich hraje Duel of Fates), ale často se mi zdálo, že boss má zbytečně mnoho životů a souboj se tak táhl příliš dlouho. Navzdory těmto výtkám jsem si ale průchod všemi devíti filmy veskrze užil a dovedu si představit, že se správným spoluhráčem by ten zážitek mohl být ještě lepší. Jde o ideální hru pro kooperaci napříč generacemi nebo hraní hráče s nehráčem.

Lego Star Wars: The Skywalker Saga

Při hraní jsem dostal ohromnou chuť pustit si znovu filmy a zároveň si také koupit nějakou tu Lego stavebnici, takže po téhle "produktové" stránce hra dokonale splnila svůj účel. Navzdory drobným výtkám k protahovaným soubojům s bossy a dalším drobnostem se jedná o skvělou "horskou dráhu", kterou si navíc můžete dopřát ve dvou hráčích.

Pestrá zábava pro celou rodinu
Skákání, boje, puzzle, létání...
Fungující (pře)vyprávění příběhu