Recenze hororu The Quarry - mezi filmem a hrou
The Quarry Recenze Recenze hororu The Quarry - mezi filmem a hrou

6

Popadněte popcorn a rozhodněte, kdo přežije noc v lomu.

O nejočekávanější hře měsíce jsme si povídali již nedávno v prvních dojmech z hraní, takže jen v rychlosti připomenu, že jde o další "interaktivní film" od britského studia Supermassive Games, autorů kultovního hororu Until Dawn a lehce kontroverzní série Dark Pictures Anthology. Po těch prvních hodinách moje hlavní obava byla, že se Quarry až příliš podobá Until Dawn, nejen provedením, ale hlavně zápletkou. Doufal jsem tehdy v nějaký zásadní zvrat, který by mne zbavil dojmu, že hraji znovu víceméně to samé. A tohoto "zvratu" jsem se opravdu dočkal, byť v jiné podobě, než jsem si ho představoval.

• Platforma: PC (recenzovaná verze), PS4, PS5, X1, XSX|S
  • Datum vydání: 10. 6. 2022
  • Výrobce: Supermassive Games (Anglie)
  • Žánr: Interaktivní film
  • Multiplayer: ano
  • Dat ke stažení: 50 GB
  • Herní doba: 9+ hodin
  • Cena: 1499 Kč (Steam)

Noc hrůzy

Parta mladých vychovatelů z letního tábora se rozhodne strávit po odjezdu dětí na konci léta ještě jednu noc, než tábor opustí také. Ostatně je to tábor u Hackettova lomu, idylické lokace s krásným jezerem uprostřed hlubokých lesů. Ideální na pořádný táborák a nějaký ten poslední milostný úlet před návratem do běžných životů. Co ale parta teenagerů netuší, to je skutečnost, že právě tuhle noc začíná lovecká sezóna a že lesy kolem lomu se stanou brutálně vražednými. Hlavní otázkou přitom je, zde je větším nebezpečím podivné zvíře v temnotách, jeho nelítostní lovci nebo přízračný duch legendární čarodějnice.

Přinejmenším během úvodních hodin si příběh drží styl naprosto tradiční "teenagerovské vyvražďovačky", kdy se nejprve budete zabývat snahou o sbalení vyhlédnutého protějšku vaší postavy, aby se následně milostné jiskření překlopilo v adrenalin, když se setmí a začne jít o život. Musím říct, že ačkoliv je mnoho dialogů skvěle napsaných a herecké výkony jsou většinou opravdu špičkové, hra mě pořádně chytla až když začalo jít do tuhého a ty úvodní "seznamovací" pasáže jsem spíš tak trochu přetrpěl. Jakmile ale příběh sešlápne plyn, tak už z rychlosti prakticky neubere. S ohledem na vaši žánrovou otrlost je ale vhodné si říct, že jde spíš o napínavý, než vyloženě strašidelný typ hororu.

Jakmile příběh sešlápne plyn, tak už z rychlosti prakticky neubere.

Fanoušci žánru a her tohoto studia moc dobře vědí, jaké mechaniky na ně čekají: občas se projdete prostředím z pohledu třetí osoby, ale většinu času koukáte na filmové sekvence a následně buď volíte jednu ze dvou možností (utéct nebo se schovat, přijmout nebo odmítnout nabídku apod.) a nebo musíte namačkat určitou kombinaci tlačítek pro přeskočení propasti, zadržení dechu apod. Příběh vás nutí střídat všechny postavy a všichni mohou umřít. Občas najdete tarotové karty, které vám kartářka mezi kapitolami příběhu vyloží jako náhled možné budoucnosti. Novinkou je vrstva mechanik nabízející usnadnění - od šance přetočit smrt postavy zpátky před její příčinu až po automatické úspěšné splnění všech interakcí. Pokud chcete, můžete si hru doslova pustit jako devítihodinový film.

Hrdinové a zbabělci

Každý příběh je pouze tak dobrý, jako jeho postavy. Musím se přiznat, že mi chvíli trvalo, než jsem si našel svoje oblíbence - možná i proto, že zpočátku všichni řeší spíš randění než cokoliv jiného. Přesto jsem si ale nakonec favorita jednoznačně našel a ohromně jsem se těšil na každou pasáž s touto postavou. Zdaleka nejlepší vlastností Quarry je, že když se rozhodne vytvořit opravdu nářezovou scénu (nevím jak lépe česky vyjádřit termín "badass"), udělá to s takovou razancí, výpravou a hereckým orchestrem, že je to opravdu silný zážitek. Troufám si tvrdit, že "hlavní hrdinka" příběhu je po této stránce stejně drsná, jako třeba ta z Krvavé nevěsty. Každá další scéna s ní byla drsnější a lepší, než ta předchozí. Druhá polovina hry je obecně mnohem lepší než první a k mé velké radosti zdánlivě předvídatelný příběh nakonec dokázal překvapit.

Druhá polovina hry je obecně mnohem lepší než první.

Zda ale právě tato postava opravdu bude vaší "hlavní hrdinkou" samozřejmě záleží na vás: protože umřít můžete nechat opravdu kohokoliv a hra se tomu přizpůsobí - konec příběhu nabízí téměř 200 variací. Jedním z nejzábavnějších způsobů, jak tuhle hru zažít, je dost možná s partnerem nebo partnerkou, případně s celou partou přátel, kde si předáváte ovladač pro pasáže s jednotlivými postavami a společně vášnivě debatujete, jaká rozhodnutí udělat v každé situaci. Víceméně z každé hratelné postavy můžete udělat hrdinu nebo zbabělce, přeživšího nebo mrtvolu.

Filmovému zážitku citelně napomáhá silná výprava v čele s úžasnými modely a (obličejovými) animacemi postav, které ve správném nasvícení vypadají naprosto realisticky. Naopak poněkud škoda je hrstky technických chybek a nedodělků, včetně občas kostrbaté návaznosti některých scén - hra působí, jako že by přeci jen snesla ještě nějaký ten měsíc odlaďování. Na mém PC (i7-9700F, 16GB DDR4, RTX 2070 Super) jela při 4K rozlišení s vysokým (ne ultra) nastavením detailů celkem stabilně 45 snímků za vteřinu.

The Quarry

Poněkud pomalý rozjezd příběhu a zdánlivá předvídatelnost žánrových klišé sice neudělají nejlepší první dojem, ale jakmile věci naberou spád, hra se promění v jeden z nejlepších hororů posledních let, který snese srovnání třeba i s Resident Evil Village. Pokud jste nehráli (příliš podobnou) Until Dawn, klidně si k hodnocení ještě bod přidejte.

Skvělá práce s postavami
Vtahující ústřední záhada
Vliv hráče na změny příběhu