Recenze Alan Wake 2: Night Springs – do hlubin multiverza
Alan Wake 2 Recenze Recenze Alan Wake 2: Night Springs – do hlubin multiverza

Jan Urbančík

Jan Urbančík

6
Platformy Xbox Xbox Series X|S PlayStation PlayStation 5 Windows PC

Quantum Break je zpátky, jenom v trochu jiné podobě.

Na páteční akci Summer Game Fest jsme se dočkali představení prvního příběhového rozšíření pro survival horor Alan Wake 2. DLC Night Springs, nesoucí název podle fiktivní televizní show z Remedy Connected Universe, vyšlo jen asi 12 hodin po konci celé konference a já samozřejmě neváhal. Dohrál jsem ho v podstatě na jedno posezení a můžu vám tak přinést dojmy z tohoto… velice unikátního zážitku.

Night Springs je rozděleno na tři epizody, v každé se zhostíte role jedné ze známých postav, nicméně nikoli přímo nich. Pouze jejich „ech“, alternativních verzí, jejichž příběhy tvoří Alanovy neúspěšné pokusy dostat se ven z Temného místa. Dalo by se tak mluvit o tom, že jde o prequel základní hry, nicméně v RCU je poměrně troufalé něco takového prohlásit. Každá epizoda je každopádně velmi odlišná, a tak je projdu jednotlivě.

• Platforma: PC (recenzovaná verze), PlayStation 5, Xbox Series X|S
  • Datum vydání: 8. 6. 2024
  • Vývojář: Remedy Entertainment
  • Vydavatel: Epic Games Publishing
  • Žánr: Survival horor
  • Dat ke stažení: 15 GB
  • Herní doba: ~3 hodiny
  • Cena: 528 Kč (Epic Games Store)

Hráno na sestavě:

• Procesor: Intel Core i5-13600K
  • RAM: 32 GB DDR5 6000 MT/s
  • Grafická karta: Nvidia GeForce RTX 4080 (16 GB VRAM)
  • Úložiště: Solidigm P44 Pro (2TB NVMe PCIe 4.0 SSD)

Nebojácná fanynka s brokovnicí

Ta první nese název Number One Fan a hrajete v ní za alternativní verzi servírky Rose Marigold, velké fanynky Alanových knih. Rose zde, jak ostatně prohlásí už v traileru, ovládá brokovnici a taky odstřelovací pušku, což asi samo o sobě naznačuje tón této epizody. Celé je to jedna velká satira, od dialogů, přes herecké výkony, až po samotné dění na obrazovce, kde Rose kosí jednoho nepřítele za druhým.

Obrovská změna nálady oproti základní hře, ale upřímně jsem si tohle bizarní dobrodružství vlastně dost užil, a to i díky naprosto fantastickému hereckému výkonu Jessicy Preddy coby Rose, která zářila už v základní hře. Tahle epizoda rozhodně není pro každého, ale pokud vám odlehčený styl sedí, nebudete zklamaní.

Kávový kult

V druhé epizodě s názvem North Star se vžijete do kůže Jesse Faden z Controlu, respektive její alternativní verze, která teprve pátrá po svém bratrovi a ještě není ředitelkou FBC. Zatímco první epizoda se odehrává především v lesích kolem Bright Falls, North Star vás zavede do zábavního parku Coffee World ve Watery, kterého se však zmocnil velice podivný kult… kávy. Přestože temné prostředí umí vytvořit strašidelnou atmosféru, i tato epizoda je do velké míry odlehčená.

Legraci si dělá právě především z různých kultů, ale také konspiračních teorií, má tak poměrně velký přesah do reality. Na druhou stranu je asi nejnudnější z hlediska hratelnosti, což je způsobeno i tím, že se pohybujete na velmi omezené ploše. Pár hádanek bylo fajn, ale podivná stealth pasáž a backtrackování už moc ne. Pořád je to pěkný přídavek, ale ne na úrovni první epizody.

Multiverzum v plné síle

Po dvou dílech jsem tak zhruba věděl, co od toho třetího očekávat. Opět něco odlehčenějšího, co bude zaměřeno především na humor než nějaké skutečné informace o příběhu. Ale jak hluboce jsem se mýlil… Třetí epizoda s názvem Time Breaker je suverénně nejlepší z celé trojice a nabízí asi dosud největší množství informací o loru celého RCU, jaké nám kdy Remedy dalo.

Chopíte se zde role Shawna Ashmora. Ano, tento herec v Night Springs doslova hraje sám sebe. Na začátku pouze natáčí scénu pro novou videohru od „Poison Pill Entertainment“, alternativní verzi samotného studia Remedy, přičemž na place se zrovna nachází také režisér Sam Lake. Už brzy se ale něco zvrtne a Shawn začne cestovat multiverzem do jiných realit.

„Quantum Break 2“

Remedy se nedrželo zpátky a dalo tady tolik jasných referencí na Quantum Break, že by se Time Breaker dal označit klidně jako pokračování této akční adventury z roku 2016. Finským vývojářům možná ve výsledku ani nevadí, že na hru nemají licenci, protože se obešli bez toho.

Třetí epizoda vysvětluje fungování celého multiverza a alternativních verzí lidí, příběhové pozadí Warlina Doora/Martina Hatche, roli Jesse Faden/Beth Wilder a Shawna Ashmora/Jacka Joyce/Tima Breakera, ale dokonce i založení celé FBC a vznik Nejstaršího domu. A to vše při naprosto fascinující kombinaci klasické AW2 hratelnosti s komiksem, arkádovou střílečkou a textovou hrou. Tahle epizoda má úplně všechno, a pokud jste fanoušci RCU, máte se na co těšit. I po dohrání budete mít co zkoumat.

Přídavek pro fanoušky

Night Springs rozhodně není dokonalé DLC. Trpí především na recyklaci prostředí ze základní hry či příliš nízkou obtížnost, neboť o náboje ani lékárničky není nikdy nouze a ve všech epizodách jste díky tomu téměř nesmrtelní.

To ale nic nemění na tom, že jde o velmi povedený přídavek, který nabízí tři silně odlišné epizody. Každý si tady najde něco svého, byť tedy nutno říct, že zdaleka nejvíc ti, kteří se vyžívají v loru celého univerza. A samozřejmě také fanoušci Quantum Breaku! Jak se ukázalo, Remedy na tuto hru rozhodně nezapomnělo, a jde v podstatě o klíč k celému propojenému univerzu.

Rozlučka s Jamesem McCaffreym

Je škoda, že epizod nakonec nebylo víc než tři. Skoro jistě ještě nějaké byly v přípravě, včetně jedné za Alexe Caseyho. Té už se ale nedočkáme, nejspíš kvůli náhlé smrti herce Jamese McCaffreyho, jenž agentovi FBI propůjčil hlas. V závěru DLC tak alespoň dostal menší poctu v podobě několika replik, pravděpodobně z nedokončené epizody.

Alan Wake 2

Tři epizody, tři odlišné zážitky. Remedy tentokrát do velké míry vsadilo na humor, na své si ale přijdou také fanoušci RCU loru a Quantum Breaku. I přes některé nedostatky je Night Springs velmi povedený přídavek, který stojí za váš čas.

Over-the-top první epizoda
Naprosto geniální a informacemi nabitá třetí epizoda
Napojení na Quantum Break a vysvětlení multiverza