Recenze konzolové verze V Rising
V Rising Recenze Recenze konzolové verze V Rising

Recenze konzolové verze V Rising

1
Platformy PlayStation PlayStation 5 Windows PC

Diablo naruby aneb staňte se upírem.

Upírská "diablovka" se survival prvky a nepovinnou podporou nápaditého multiplayeru zaujala již před dvěma roky, když vstoupila do předběžného přístupu na počítačích. Hrály ji stovky tisíc hráčů a prodala přes čtyři miliony kopií. Kromě zajímavého nápadu i povedeného provedení hře k úspěchu dopomohla také péče vývojářů, kteří předběžný přístup naplno využili pro vylepšení a doladění všemožných aspektů hry. Plnohodnotná hotová verze nyní dorazila také na konzole, prozatím konkrétně na PlayStation 5.

• Platforma: PS5 (recenzovaná verze), PC
  • Datum vydání: 11. 6. 2024
  • Výrobce: Stunlock Studios (Švédsko)
  • Žánr: Survival ARPG
  • Multiplayer: Online, 10 - 60 hráčů
  • Dat ke stažení: 5 GB
  • Herní doba: 60+ hodin
  • Cena: 949 Kč (PS Store)

Staňte se vládcem noci

Hra neklade příliš velký důraz na příběh, počítat můžete jen s krátkým animovaným intrem pro navození atmosféry a nějakými těmi dialogy před soubojem s hlavními bossy. Přesto má ale tento svět svoji historii, kterou si postupně poskládáte dohromady z těchto dílčích prvků, pohromadě s popisky v herním menu a konkrétními součástmi herního prostředí, jako je třeba obří kráter s krvavými krystaly, kde byl poražen Drákula, ale před svojí smrtí seslal na celou říši kletbu v podobě krvavého deště, proměňujícího lidi v krvelačné upíry. Jedním z takto zrozených upírů jste i vy.

Ačkoliv je hra na první pohled především izometrickou akční RPG rubanicí ve stylu Diablo her, hned na druhý pohled si všimnete přítomnosti výrazných prvků survival žánru, ať už jde o nutnost obstarávat si výživu, nebo shromažďovat suroviny typu dřevo či kámen pro výstavbu vašeho doupěte. Jak už to v survival žánru chodí, příběhem vašeho upíra tedy bude spíš jeho cesta od zranitelné lesní bytosti s jednoduchým malým doupětem až po vládce celého království, s obřím několikapatrovým upírským hradem, plným klecí a dobrovolných i nedobrovolných služebníků.

Na první pohled izometrická akční RPG rubanice ve stylu Diablo her.

Měřítkem vašeho postupu ve hře není jen růst vašeho upířího sídla (mimochodem, základen nebo hradů můžete mít klidně několik) a stále se zlepšující vybavení i schopnosti vaší postavy (včetně proměny v různá zvířata, disponující unikátními vlastnostmi). Je to také žebříček cílů, neboli nepřátel, které musíte v rozlehlém otevřeném světě hry najít a porazit. Snadno si to můžete představit, jako "hitlist" pyramidy cílů k likvidaci v sérii Assassin´s Creed. Čím výše je cíl na žebříčku, tím vyšší má úroveň a také nebezpečnější okolnosti - první cíle zastihnete jednoduše na lesní cestě, ale ti pokročilejší jsou schováni například v obří katedrále, která vám díky vysvěcení dává poškození už pouhou vaší přítomností v jejích útrobách.

Nastavte si cokoliv

Survival hry často trpí přítomností nepříjemného grindu, kdy trávíte až příliš času nudným kácením stromů, místo abyste objevovali zajímavý neprozkoumaný svět či bojovali s nepřáteli. Zde se ale podobného problému nemusíte vůbec bát, protože hra vás nechá nastavit téměř cokoliv, včetně desítek modifikátorů souvisejících s efektivitou sběru surovin, cenami předmětů a mnoha dalšími herními vlastnostmi. V praxi si tak můžete kompletně nastavit nejen obtížnost či délku hry, ale také zda váš server bude uzamknutý komukoliv dalšímu, takže si hru užijete bez rušivých vlivů v jednom hráči. Nebo můžete naopak povolit až 60 hráčů ve vašem světě, přičemž až 10 z toho může patřit do vašeho klanu, zatímco ostatní vám naopak půjdou po kůži, v roli konkurenčních upírských klanů.

Ve výsledku máme před sebou hru se zajímavou premisou a dobře ladící kombinací herních žánrů i mechanik, s vysokou mírou přizpůsobivosti na míru vašim představám a také s nepovinnou možností zajímavého hraní ve více lidech, s přáteli i náhodnými spoluhráči (či protivníky). Vše zároveň dobře vypadá, dobře zní a dobře se ovládá - na PS5 si můžete vybrat z nastavení kvality nebo výkonu a při hraní v režimu výkonu hra držela 60 snímků víceméně spolehlivě celou dobu a stále vypadala skvěle. Vzhledem k vysoké dynamičnosti struktury hry je to zároveň titul, jehož opakované hraní po prvním průchodu může být stejně zábavné, kromě jiného právě i díky přítomnosti více hráčů nebo nastavení vyšší obtížnosti.

V Rising

Na první pohled akční RPG rubanice ve stylu Diabla, ale hned na ten druhý zjistíte, že postrachem obyvatel jste zde právě vy, v roli upíra, postupně nabírajícího na síle a moci nad celou říší. Zábavná akční hratelnost, pohlcující výstavba vlastního hradu, extrémně bohatá nastavitelnost a nepovinný, nápaditý multiplayer dodávají této hře extra šťávu.

Nápaditý nepovinný multiplayer
Schopnosti a proměny postavy
Rozsáhlý svět k prozkoumání