Z The Walking Dead: The Final Season se stala připomínka velkého selhání
Speciály The Walking Dead: The Final Season Článek Z The Walking Dead: The Final Season se stala připomínka velkého selhání

Z The Walking Dead: The Final Season se stala připomínka velkého selhání

Martin Cvrček

Martin Cvrček

4
Platformy PlayStation PlayStation 4 Nintendo Switch Switch Windows PC Xbox Xbox One

Druhá epizoda se povedla, ale vznáší se nad ní stín událostí předešlých dnů.

Reklama

Původně jsem to měl tak hezky naplánované. V samostatném článku zhodnotím první epizodu The Walking Dead: The Final Season, následně odehraju zbývající epizody a po vydání poslední z nich všechno shrnu v recenzi celé sezóny. Ani ve snu by mě ale nenapadlo, že záhy dojde k postupnému uzavření studia Telltale Games, propuštění neskutečných 250 zaměstnanců a zrušení téměř všech projektů, na nichž studio pracovalo. Původně se předpokládalo, že mezi ně patří i poslední sezóna The Walking Dead a předčasně skončí čerstvě vydanou druhou epizodou. Nově se však začíná hovořit o možnosti, že se obsahu zbylých epizod přeci jen dočkáme. Pokud by tomu ale tak nakonec nebylo, rozhodli jsme se nabídnout zhodnotit, jestli se případná koupě vyplatí. A to navzdory faktu, že The Final Season momentálně není možné zakoupit.

Přečtěte si také: The Walking Dead: The Final Season působí jako návrat na správnou cestu

Přízraky minulosti

První epizoda, kterou jsem hodnotil zhruba před měsícem, se mi v mnoha směrech zamlouvala a můžu upřímně říct, že druhá část posledního příběhu Clementine ve mně zanechala ještě lepší dojmy. Ani tentokrát nehodlám prozrazovat, co se přesně v epizodě s podtitulem Suffer the Children stane, i když samozřejmě platí, že vše navazuje na dramatické a překvapivé události, jimiž končila první epizoda. Ta dobře fungovala jako pozvolný úvod a nyní se vše řádně rozjíždí. Konečně začíná být jasné, proti čemu Clementine a její noví spojenci stojí, a celkově platí, že mají důležité postavy, s nimiž jsme se v srpnu seznámili, mnohem víc prostoru. Díky podstatě příběhu a jeho událostem je i jejich jednání zajímavější a přijatelnější a díky tomu je snadné si někoho oblíbit. O to větší emocionální dopad pak má cokoliv, co se v průběhu epizody stane. A že toho není vůbec málo.

Akce, drama, přátelství, romantika, humor, smrt, na to všechno může během hraní dojít a vše je poměrně dobře vyváženo a dávkováno. Veterány série by pak mohla potěšit jistá spojitost s první sezónou a letmé odkazování na události komiksové předlohy, díky čemuž mám zase po dlouhé době pocit, že se příběh Clementine odehrává v nějakém větším světě a ne pouze v jakémsi vakuu, které nemá nic společného s událostmi mimo nejbližší okolí zúčastněných postav. I tentokrát by se nicméně dalo polemizovat nad dopadem učiněných voleb. Jsou situace, v nichž je prostě zjevné, že ať uděláte cokoliv, vše bude pokračovat tak, jak chtěli tvůrci. Přinejmenším ale platí, že vaše rozhodování má nezpochybnitelný vliv na některé osobitější události v životě Clementine, které jsou zpracovány dost citlivě a uvěřitelně.

Naopak z hlediska hratelnosti se přirozeně nic výrazně nezměnilo. Stále je na každém kroku jasné, že hrajete projekt od Telltale Games, protože základní formule a složení herních prvků se nemění. Rovněž nově pojaté souboje jsou pořád zábavné a dynamické, dokonce mi přišlo, že tentokrát jsou lépe navržené, a to bez ohledu na to, jestli musíte nemrtvé likvidovat nožem nebo nějakou palnou zbraní. Opět lze také během volnějších pasáží posbírat několik sběratelských předmětů, kterých je tentokrát vážně hodně. Konkrétně jsou tři, takže pátrání po nich herní dobu rozhodně neprotáhne. I tak ale není špatná, podobně jako v případě první epizody se pohybuje někde na úrovni dvou hodin, přičemž znovu platí, že jestli chcete získat všechny achievementy nebo trofeje, musíte alespoň některé části epizody absolvovat víckrát.

250 je asi jen pouhé číslo

Tohle všechno pak doplňuje skvělý dabing a hudební doprovod, stejně jako sympatická grafika s unikátním vizuálním stylem. Ani technická stránka se přirozeně příliš nemění, takže optimalizace má opět své mouchy, a animace, zejména animace obličejů, místy drhnou. Ačkoliv je třeba říct, že tento nedostatek jsem tentokrát vnímal mnohem méně než posledně. Druhá epizoda tak po všech směrech důstojně pokračuje v příběhu, který odstartoval v srpnu, nic nedoznalo viditelného zhoršení a samotný děj je na můj vkus ještě lepší. Co je to ale platné, když stále existuje šance, že na dokončení toho příběhu nakonec nedojde. Tvůrci sice tvrdí, že se snaží najít řešení, které umožní vše dotáhnout do zdárného konce, ale na pouhé „možná“ se prostě nelze spoléhat. A to z mnoha důvodů.

Kdyby v tuto chvíli bylo poslední sezónu možné koupit, třeba by se dalo říct, že se pořízení vyplatí minimálně těm, kteří chtějí strávit více času s Clementine. Už jen ty dvě epizody koneckonců dokážou nabídnout několik hodin solidní zábavy a rozjíždí chytlavý, strhující a skvěle napsaný příběh, který může už v polovině zanechat v hráči poměrně silný dojem. Ale taková prohlášení jsou zbytečná. Možná jsou dokonce nežádoucí. Fakt, že si teď The Final Season na Steamu, GOGu nebo v obchodě PlayStationu a Xboxu nekoupíte, je v konečném důsledku to nejmenší. I kdybyste si hru nakrásně mohli pořídit, samozřejmě tu zůstává značná pravděpodobnost, že za své peníze dostanete sice slušně rozjetý a dosud kvalitní, ale nehotový produkt. A jestli někdy přeci jen bude dokončen, dá se předpokládat, že ho budou mít z větší části na svědomí jiní autoři, když v Telltale Games skoro nikdo nezbyl a z kdysi rozsáhlého tvůrčího celku je nyní už jen seschlý nemrtvý chodec.

Právě tahle skutečnost je hlavním důvodem, proč uznávám, že se druhá epizoda povedla, ale zároveň mám pocit, že by o ni měli projevovat zájem maximálně ti, kteří za poslední sezónu The Walking Dead již zaplatili. Ne proto, že hra možná nikdy nebude dokončena. Ne proto, že navzdory všem změnám je v jádru stejně pojatá jako ostatní počiny Telltale Games, což se nepochybně podepsalo na pádu studia. Hlavní je skutečnost, že neschopné vedení způsobilo, že 250 lidí přišlo o práci, a to za ne úplně ideálních podmínek, jak naznačují zákulisní zprávy a výpovědi samotných zaměstnanců. Chápu naděje některých optimističtějších fanoušků, že když bude o The Final Season zájem, zvýší se šance na zdárný konec. Ale já si nedovedu představit, jak by něco takového mohlo být možné.

Jednání vedení Telltale Games, které bylo i z pohledu zvenčí leckdy stěží pochopitelné, zapříčinilo, že si více než dvě stovky lidí musí hledat nové zaměstnání. Přesto se zdá, že ten řídící zbyteček studia řeší jen to, jak The Walking Dead dotáhnout do konce, a ne to, kolik lidí svým dlouhodobě neschopným a neuváženým jednáním poškodil. A i kdyby to nějak vyřešil, těch 250 propuštěných se asi těžko vrátí, když má společnost bankrot na dosah ruky.

Chyby, které tuhle pošahanou situaci zapříčinily, se už staly. Na jejich nápravu je pozdě, takže zbývají už jen následky. A já upřímně doufám, že lidi, kteří tohle všechno způsobili, pocítí ty následky hodně nepříjemným způsobem. Protože kdyby se stále našli noví zájemci, manažeři Telltale Games by mohli nabýt dojmu, že zacházení s podřízenými jako s dobytkem stále přináší ovoce. I z úcty k zaměstnancům studia jsem v první části tohoto článku nešetřil chválou, protože na druhé epizodě rozhodně vidím jejich snahu a zápal, ale v tuto chvíli může The Walking Dead: The Final Season posloužit tak maximálně jako živoucí důkaz toho, co je v pozadí herního průmyslu špatně.

Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam Discord Discord
Reklama
Reklama