Play! Staň se hvězdou internetu! – recenze
Speciály Článek Play! Staň se hvězdou internetu! – recenze

Jakub Němec

Jakub Němec

Toužíte získat lesk a slávu svými virálními videi? Díky této deskovce nahlédnete do života youtuberských hvězdiček.

Párty her ve stylu kultovních Aktivit nebo Alias se na v našem speciálu dosud mnoho neobjevilo. Dnes recenzovaný titul Play! Staň se hvězdou internetu! nás navnadil dvěma způsoby. Jedná se o původní českou hru od společnosti World of Online a zabývá se fenoménem youtuberingu. Česká škola deskových her má ve světě docela zvuk, takže jsme byli zvědaví, v jakém světle se projeví dílo na českém trhu distribuované společností MINDOK. Pojďte s námi nahlédnout do nevšedního dne vycházející internetové celebrity toužící po větší slávě.

Život youtubera v kostce

I tak by se dala popsat stolní hra Play! Staň se hvězdou internetu. Samozřejmě jde o značně idealizovaný koncept, v němž pravidelně přidáváte videa na svůj účet, aniž byste pohnuli prstem, nemusíte řešit živobytí a pouze plníte ptákoviny, na které během svého bezstarostného života narazíte. Občas narazíte na nějakou potíž, jindy vám spadne do klína slušná řádka odběratelů jen tak (co takhle fotka s Markem Zuckerbergem?). A o davy sledujících diváků vám jde především, protože pokud jich nasbíráte milion, stali jste se vítězem hry.

Už z podstaty deskovky použitelné během rozjeté zábavy vyplývá, že nemůže mít složitá pravidla. Takže se určitě nebudete divit, když z krabice vytáhnete jednoduchý plán s políčky po obvodu kruhu a menší desku sloužící jako počítadlo. Po rozdání barevných pinčlíků a příslušného profilu určující vaši speciální vlastnost během hry (miluju Hatera ubírajícího soupeřům odběratele, už z principu) se postavíte na start a chopíte se kostky určující váš další osud. Nikdy nebude jen tupě sedět, vždy se naskytne nějaká interakce (pokud nešlápnete na ban) určená jednou ze tří karet.

Jedna šílená challenge za druhou

Tři barvy políček vám přiřadí plnění výzvy, náhodný životní příběh nebo znalostní otázku. U otázek z prostředí internetu se zapotí především starší ročníky, protože počet mazlíčků PewDiePie zvládne dnešní teenager s prstem v nose. Občas se dozvíte také nějakou netradiční zajímavost doplněnou QR kódem na kartičce, takže hned můžete zkouknout nějaké zběsilé video (kočičky), popř. danou informaci rozvést pomocí strýčka Googlu.

Karty My Life demonstrují trudné i veselé osudy streamerů. Bez jakéhokoliv ovlivnění vám může Náhoda přihrát zástupy sledujících, nebo poslat váš kanál do propadliště dějin. Mnohem zajímavější varianta karet nese nadpis Výhoda, a poskytnou vám tajný trumf pro další průběh hry. Jejich zahrání ve vhodný čas může být rozhodující v koncové rovince celé partie. Bohužel u karet My Life chybí jakákoli interakce, jen přijímáte text na kartičce jako fakt, což evokuje spíše jednoduché dětské hry typu Z pohádky do pohádky.

Pravděpodobně největším lákadlem a zpestřením budou pro všechny zúčastněné karty Challenge. Výzvy na nich popsané se dělí na dva druhy. Ty veřejné prověřují vaši vůli ztrapnit se před okolím (kousnutí do palce u nohy) či dokázat něco výjimečného (mluvit jako C3PO přes deset minut docela leze na mozek). Záludnější jsou však tajné úkoly, jež plníte během partie. Snažit se navést kamarády či jim vsugerovat vlastní vůli je docela zábava. Pokud se na podobné notě svezou všichni u stolu, může z toho vzniknout slušná řachanda, kdy nechápete, co se kolem vás děje. Zvláště pak když někdo využije situace a zmate vás svým jednáním i bez zadání. Nikomu samozřejmě nechcete dopomoci k získání dalších sledujících a tak vaše paranoia nezná mezí.

Docela málo muziky

A to je v podstatě vše, co můžete od Play! Staň se hvězdou internetu! čekat. Je to zkrátka jednoduchý filler, který je absolutně nenáročný na pochopení pravidel a dokáže vyvolat vlny bujarého veselí. Na druhou stranu může někomu pubertální blbnutí připadat dost infantilní. Zkrátka se musí červená krabice vytáhnout ve správný čas, aby sedla všem zúčastněným. Je zcela jasné, že se počin World of Online snaží zaujmout především mladší hráče, což lze pozorovat také na vhodně zvoleném a podařeném designu krabice i komponent. Škoda jen, že autorům uniklo zabarvení karet a jejich polí na hlavním plánu.

Doporučený věk se pohybuje od osmi let a pevně věřím, že generace narozená v 21. století zná všechny prvky streamování do posledního puntíku, takže bude jako ryba ve vodě. Pokud máte doma malé dítko s přístupem k internetu, nepochybuji, že pravidelně sleduje alespoň jeden kanál svého tajného vzoru, který ovlivňuje jeho náhled na svět. Takové hráče u deskovky Play! nic nepřekvapí a většinu úkolů a událostí budou vnímat jako fakt.

Pro starší hráče, resp. rodiče je tento titul spíše zajímavou sondou do dnešní doby. Nebudete asi rozumět, co vtipného je na olizování lokte (vždyť to nikomu nejde) nebo na mluvení s vyplazeným jazykem. Ale právě určitá stupidita challengí ve vtipném podání aktéra sbírá v dnešní době odběratele. A o to celé vlastně jde. Postupem času se začnete ve světě youtuberingu orientovat, vštípíte si nové pojmy (booktubing), jimiž budete udivovat své okolí, a rozšíříte své obzory. Na pravidelné hraní však dnes recenzovaná záležitost není. Karty se časem ohrají, stejně jako úkoly. A postupem času obsažené informace samozřejmě přestanou být úplně aktuální (řada faktů je založena na údajích z roku 2017). Jako doplněk rozjeté párty se však dá bez problému využít. Za cenu okolo 500 Kč tak potěší především obdivovatele streamerů a jejich práce.

Líbí se nám:

• poznání světa streamování optikou mladých hráčů a samotných tvůrců videí
  • absolutně nenáročný koncept párty hry