Zúčastnili jsme se akce Creator Bootcamp v Bohemia Interactive
Speciály Arma 3 Článek Zúčastnili jsme se akce Creator Bootcamp v Bohemia Interactive

Zúčastnili jsme se akce Creator Bootcamp v Bohemia Interactive

Martin Cvrček

Martin Cvrček

Platformy Windows PC

Akce primárně určená pro tvůrce DLC třetích stran dokazuje, že život Army 3 nekončí.

Reklama

Arma 3 od Bohemia Interactive nedávno oslavila 5. narozeniny. Jinými slovy, je už mezi námi nějakou dobu, během níž byla aktivně podporována celou řadou aktualizací a množstvím bezplatného i placeného dodatečného obsahu. Člověk by řekl, že po pěti letech se již musí pohled všech vývojářů stáčet směrem k hypotetickému pokračování. Obvykle tomu tak bývá, ale Armě 3 se pořád daří, a tak se tvůrcům vyplácí ji nadále podporovat. O tom svědčí chystaný singleplayerový scénář Old Man, který uzavře příběh celé Army 3, tajemný projekt autorů vynikajícího DLC Laws of War z nizozemské pobočky a také plán na vydávání tzv. third-party DLC.

Nový oficiální dodatečný obsah by zkrátka měli začít tvořit i lidé, kteří v Bohemia Interactive nepracují, ať už jde o profesionální vývojáře či talentované členy komunity a veterány moddingové scény. Představte si loňské DLC Jets, které vznikalo ve spolupráci českého studia a týmu Bravo Zero One, s tím rozdílem, že nově by externí autoři měli mít větší volnost. Právě jim byla věnována akce Creator Bootcamp, na níž bylo instruováno 18 tvůrců, kteří v Bohemia Interactive zaujali. Na tuto akci však byli pozváni i zástupci českých herních médií, takže jsem přirozeně nemohl chybět. A i když šlo o velmi neformální událost, odnesl jsem si z ní jasné sdělení - nad Armou 3 ještě nikdo neláme hůl.

K boji v boj, do tanku v tank

Není žádným tajemstvím, že ozdobou mníšeckého studia Bohemia Interactive ve Stříbrné lhotě na okraji Mníšku pod Brdy je tank. Konkrétně tank T-72 přezdívaný Edita. Jeho řev, který snadno zahanbí každý traktor a jiný zemědělský stroj typický pro tamní venkovské prostředí, byl slyšet široko daleko a já si některé jeho zvuky ihned spojil s tím, co v sérii Arma slýchávám již celá léta. Zaměstnanci Bohemky totiž využili příležitosti a dostali báječný nápad dát všem pozvaným šanci projet se v tanku na poli přiléhajícímu pozemkům studia. Ve chvíli, kdy jsem s kolegy dorazil, již byla předváděčka Edity v plném proudu. Většina potenciálních tvůrců third-party DLC se již svezla a z pole byla rozoraná pustina. A tak stačilo jen chvíli postávat v davu a už si mě vyhlédl Ivan Buchta, otec mapy Černarusi z Army 2 a DayZ, načež mě popadl za rameno a zeptal se, jestli se chci svézt. Samozřejmě jsem neodmítnul.

Vylézt na takovou železnou potvoru není zase taková legrace, jak se může zdát. V hlavě mi zněla slova Josefa Abrháma z filmu Vrchní prchni, že se do toho leze jako za kulomet, takže přikrčit a mírně zaklonit. Tank T-72 sice není Velorex, ale kulomet na něm skutečně byl. Naštěstí nebylo nutné sedat za něj, stačilo se postavit na místo střelce a pěkně vykukovat jako na přehlídce. Poté jsem s kolegou svěřil své zdraví řidiči, ukázal Ivanovi zvednutý palec a nechal se několik minut vozit za konstantního řevu motoru a v oblacích prachu. Jedna věc je nechat se vézt v něčem takovém ve hře, zcela jiná je okusit to na vlastní kůži. I přes oči plná prachu šlo rozhodně o působivý a ojedinělý zážitek, při němž člověk snadno získá dojem, že stačí projet tamtu zábranu, vydat se do malebných brdských lesů, polí a vesniček a v mžiku je pokořit, protože Editu nic nezastaví. Tedy když pominu nedaleký rybník, na nějž byl sice z věže tanku bezva výhled, ale pro tak velkou krávu by nejspíš šlo o nepřekonatelnou překážku, která by ze slavného tanku T-72 udělala stísněné akvárium z oceli a těl tří chudáků, kteří v něm zrovna jeli.

Mníšecký zpravodaj

Po projížďce následovala menší prohlídka celého areálu bývalé ozdravovny, který zahrnuje zvukové studio či studio pro motion capture. Bohužel jsme nemohli vidět v praxi, co je s jeho pomocí možné vykouzlit, ale aspoň bylo možné obdivovat nákladné kamery nebo gumové atrapy zbraní a další potřebné vybavení. Rovněž nás překvapilo tvrzení, že se pro využití této technologie najímají podle potřeb skuteční herci nebo sportovci, protože pokynům režiséra podobně jako v případě dabingu nevyhoví každý Franta z ulice Zelenogorsku. Po prohlídce a následném spořádání komínu pizzy z místního podniku, který měl prý reklamu už v Armě 2, jsme však měli volné ruce, a tak nebyl problém zakecat se s někým z vývojářů nebo pozvaných externích tvůrců a společně zavzpomínat na minulost, řešit současnost a snad i trochu vyhlížet budoucnost. I po také době byl vždy znát nemalý zápal pro Armu 3 a vše nasvědčuje tomu, že ji po více než 5 letech existence stále čekají věci, kvůli nimž má smysl se jí nadále věnovat.

Autoři third-party přídavků budou podle všeho sázet hlavně na vlastní nápady, takže se zdá, že mohou přijít prakticky s čímkoliv, co jim Arma 3 umožní vytvořit. I Old Man zatím působí jako nepopsaná kniha, jež může nabídnout celou řadu věcí. Jelikož jsem si ale zamiloval DLC Laws of War, zdaleka nejvíce vyhlížím tu záhadu, na níž pracují v Amsterdamu. Z mého skromného vyzvídání je jasné, že vývojáři z nizozemské pobočky Bohemia Interactive si jsou zcela očividně vědomi toho, jak vysokou laťku se skvěle přijímaným Laws of War nastavili, takže se ji nepochybně budou snažit překonat. A kdo ví, třeba Armu 3 čeká ještě něco dalšího, něco co není zahrnuto v aktuálních plánech čítajících Old Man scénář, third-party DLC a projekt autorů Laws of War. Ale to už bych jen spekuloval.

Na Armu 4 prozatím zapomeňte

Je samozřejmě jasné, že dříve či později kariéra Army 3 skončí. Budoucnost projektů Bohemia Interactive se nese ve znamení enginu Enfusion, jenž momentálně pohání DayZ, a myslím, že série, která je tu s námi od dob původní Operace Flashpoint z roku 2001, se jeho využití nevyhne. Jistý vliv mohou mít i ostatní projekty Bohemia Interactive, přičemž mě (upřímně řečeno docela příjemně) překvapilo, že spíš než na DayZ přicházela během akce řeč na Ylands. Aktivita kolem hry, stejně jako velmi solidní počet hráčů, kteří se jí nadále aktivně věnují, však nasvědčuje tomu, že Arma 3 tu s námi ještě pár let bude. A já jsem rozhodně zvědavý na to, co ti lidé, kteří se několik dní tísnili v malebné budově v Mníšku pod Brdy, vytvoří a jakým způsobem populární vojenský sandbox obohatí.

Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam Discord Discord
Reklama
Reklama