Bohemia Interactive: Studio, které zlepšilo herní průmysl - Kapitola šestá - Arma 2 se rozšiřuje
Speciály Arma 2: Free Článek Bohemia Interactive: Studio, které zlepšilo herní průmysl - Kapitola šestá - Arma 2 se rozšiřuje

Bohemia Interactive: Studio, které zlepšilo herní průmysl - Kapitola šestá - Arma 2 se rozšiřuje

Martin Cvrček

Martin Cvrček

8

V pořadí již šestá část seriálu o Bohemia Interactive se tentokrát zaměřuje především na další rozšíření Army 2. Prostor však dostalo i rozšíření Bohemia Interactive o dvě nová studia.

Reklama

Když už nový konflikt, tak na Středním východě

Protože se obě předešlé hry od Bohemia Interactive dočkaly plnohodnotného datadisku, Arma 2 nemohla být výjimkou. A tak se začalo pracovat na rozšíření s názvem Arma 2: Operace Arrrowhead, které pro tentokrát nevyžadovalo nainstalovanou původní hru, takže mohl přídavek fungovat buď jako datadisk, významně rozšiřující základní hru, nebo jako samostatný titul. Hned po oznámení, které v řadách komunity vyvolalo velké nadšení, začalo Bohemia Interactive s uvolňováním propagačních materiálů, především screenshotů, později však přibylo i několik trailerů. Obojí nejlépe ukázalo hlavní devízu celého datadisku, a to zasazení do nové země, Takistánu, jenž měl být taktéž zahrnut ve zrušené GAME 2.

Už podle názvu je jasné, že jde o zemi na Středním východě, která napodobuje především Afghánistán, a tak se dá očekávat, že bude i Takistán centrem nového konfliktu, odehrávajícího se tři roky po bojích v Černarusi v původní Armě 2. Kromě nové země a konfliktu slibovala Operace Arrowhead i nové jednotky pro již existující frakce (armáda USA a CDF), a samozřejmě i frakce zcela nové. Konkrétně Takistánskou armádu, milici, partyzány, civilisty a také příslušníky české a německé armády. I když byla v předešlých titulech od Bohemia Interactive inspirace českou armádou vždy jasně patrná, teprve Operace Arrowhead měla za cíl vyobrazit skutečné české vojáky. V neposlední řadě také datadisk sliboval novou příběhovou kampaň, opět s možností kooperativního hraní, nebo rozšíření soundtracku a nové možnosti boje, třeba ovládání bezpilotní průzkumné sondy, UAV.

Operace Arrowhead se nakonec objevila na trhu 29. června 2010, a to nejen samostatně, ale i jako součást kompilace Combined Operations (v českém překladu prostě Kombinované Operace), která kombinuje původní hru, datadisk a všechny dosavadní patche. Hned po uvedení bylo jasné, že navzdory relativně krátkému vývoji dodrželi tvůrci to, co slíbili. Alespoň většinou. Rozhodně zabodoval Takistán, který sice na první pohled působil chudě, ale ve skutečnosti nabídl dost detailní prostředí s jedinečnou atmosférou, a hlavně s poměrně členitým terénem. Zvlášť když byla celá země rozdělená na tři samostatné mapy, a to Takistán jako takový, hlavní město Zargabad, které se dá považovat za největší město v rámci celé série Arma, a Poušť, jejíž název mluví za vše. Povedla se i nová technika, třeba americký obrněnec M2A3 Bradley IFV, vrtulníky Chinook a Little Bird, nebo ruský tank T-55, který využívá především takistánská armáda. Z hlediska zbraní zase Operace Arrowhead přinesla především americké pušky Mk16 a Mk17 nebo FN FAL pro Takistánce a Sa-58 pro zmíněné české vojáky. Všechny zbraně byly jako vždy dost detailní a propracované, což koneckonců platí i o technice.

Staré i nové chyby

Ne všechno ale bylo úplně ukázkové. Příběhová kampaň totiž nenabídla zrovna dlouhou hrací dobu. Přibližně šest hodin je na i na poměry datadisku dost málo. Za svou náplň se naštěstí stydět nemusela, nabídla totiž devět působivých misí, kde se hráč vžil buď do role výsadkáře Howarda Drakea, tankisty Bena Harrery, pilota Garryho Pierce nebo příslušníka speciálních jednotek Terryho Gravese. Podle toho se také odvíjela náplň jednotlivých misí. Krátkost celé kampaně však způsobila jeden problém, a to nemožnost vyzkoušet si pořádně všechnu techniku, někdy byly mise v kampani prostě moc přímočaré. Tento nedostatek naštěstí bohatě vynahradilo množství samostatných misí a pochopitelně i multiplayer a editor misí. Poslední zmíněný prvek naštěstí alespoň částečně odstranil i další nedostatek kampaně a vlastně i samostatných misí. A to fakt, že české i německé jednotky sice ve hře jsou, ale prakticky v žádné misi nejsou plně využívány, působí maximálně jako doplněk a okrasa. V tomto ohledu sliby Bohemia Interactive až tak splněny nebyly. Osobně mi tento nedostatek dost vadil, ale díky editoru jsem si prostě vytvořil několik misí, kde čeští vojáci hráli velkou roli. Editor se zkrátka i tentokrát ukázal jako neocenitelná součást hry.

Ačkoliv měla Operace Arrowhead řadu nedostatků, mimo jiné stále přetrvávající problémy s umělou inteligencí a množství bugů, nabídla toho z hlediska obsahu zkrátka tolik, že u fanoušků uspěla na celé čáře a u recenzentů často také. Stejně šlo ale hodnocení většinou k 70 procentům, včetně toho mého.

Nového obsahu ještě není dost

Ani Operací Arrowhead však vývoj Army 2 neskončil. Ani zdaleka. V roce 2010 už byl naprosto běžný systém DLC, tedy dodatečného placeného obsahu do hry. Bohemia Interactive nemohlo zůstat pozadu, a tak se vývojáři pustili do vývoje přídavku s názvem British Armed Forces, se kterým chtěli rozšířit především Operaci Arrowhead (pokud jste však měli datadisk nainstalovaný s původní hrou, rozšířilo DLC i základní Armu 2). DLC opět vzniklo za poměrně krátký čas, což byl koneckonců pro Bohemia Interactive cíl, a jak už napovídá název, zaměřili se s ním výhradně na britskou armádu. Do hry se tak dostala běžná britská výzbroj, jako je obrněnec Jackal 2 MWMIK a FV510 Warrior, vrtulník Merlin HC3 nebo ikonická puška L85A2 a kulomet L111A1. Důležitým prvkem byla i nová mapa, odlehlá pouštní oblast Shapur.

To všechno bylo možné vyzkoušet především v mnoha misích, ať už samostatných, nebo tvořících souvislou příběhovou kampaň odehrávající se po událostech Operace Arrrowhead. V ní se poprvé představila další důležitá hratelná postava série Arma, Brian Frost. Ačkoliv byla náplň misí jako obvykle vyhovující, stejně jako třeba kvalitní dabing s řádně britským přízvukem nebo dobře sedící hudba, opět nastal velký problém v podobě příliš krátké herní doby, což se v mnoha recenzích ukázalo jako osudné pro obecné hodnocení celého přídavku. Tentokrát zkrátka hrála hlavní roli samotná technika a jednotky (pro potřeby původní Army 2 nabízí přídavek nejen jednotky a vozidla v pouštním maskování, ale i v lesním). Což ale ne každému stačilo, čemuž se nedá moc divit. Stále ale platí fakt, že na poměry pojmu DLC toho první přídavek přinesl opravdu dost.

Bohemia Interactive navíc s uvedením British Armed Forces v srpnu 2010 přineslo něco, co je dnes stále poměrně nevídané a jedinečné. Po oznámení přídavku se z pochopitelných důvodů v řadách komunity začaly ozývat názory, že když doteď Bohemia Interactive vydávalo nový obsah zadarmo (samozřejmě s výjimkou datadisků), nebudou přece najednou za nové jednotky platit. Nemluvě o faktu, že se stále najde řada lidí, kteří zkrátka nemají moc možností jak platit přes internet. Velkou úlohu hraje i možný problém s kompatibilitou misí ve hře více hráčů. Pokud byste třeba vytvořili misi, v níž používáte byť jen jeden jediný prvek z nějakého DLC, hráči, kteří ho nevlastní, by misi nemohli nijak spustit. Bohemia Interactive tyto problémy vyřešilo dost chytře. Celý obsah s výjimkou misí a kampaně byl k dispozici zdarma jako součást jedné z obsáhlých záplat, textury všech modelů a zvuky však byly v nízké kvalitě. Nicméně nešlo o nic extra hrozného, naopak. Kdo si zaplatil, mněl samozřejmě vše v plné kvalitě a navrch ještě všechny mise. Spokojeni tak byli všichni.

Čas pro žoldáky

Na British Armed Forces navázalo Bohemia Interactive druhým DLC, které tentokrát neslo název Private Military Company. Název opět napovídá, že se přídavek soustředí na úlohu soukromých kontraktorů, resp. žoldáků. Celé DLC bylo přitom vytvořeno během pouhých sedmi týdnů a vzniklo především díky nápadům dvou vývojářů, Karla Mořického a jednoho z vývojářů ze zahraničí, Jaye Crowa. Ne všechno sice bylo úplně podle jejich představ, ale i tak za těch sedm týdnů vznikl plnohodnotný a také značně originální přídavek, vydaný na konci listopadu 2010. Private Military Company na to však šlo z opačného konce než British Armed Forces. To se soustředilo především na nové jednotky, tentokrát však hrála hlavní úlohu příběhová kampaň, která se mohla pyšnit prakticky vším. Originálními misemi, slušnou hrací dobou, působivými cut-scénami, alternativními konci a také neotřelými postavami. Mezi nimi nechybí ani Brian Frost, Private Military Company je totiž zasazeno až po událostech British Armed Forces, kdy je z Briana žoldák. Kromě toho byla kampaň primárně uzpůsobená ke kooperativnímu hraní, i když nabídla skvělý zážitek i jednomu jedinému hráči.

Naproti tomu nenabídl přídavek žádné samostatné mise (ty přibyly až o Vánocích) a nové techniky bylo také málo. Za řeč stojí snad jen brokovnice AA-12, vrtulník Ka-60, sonda Ka-137 a ozbrojený vůz SUV. Podle tradice ale přidalo i novou oblast, tentokrát zarostlý kus pusté a bezútěšné země, Proving Grounds. Bohemia Interactive každopádně zopakovalo nápad s bezplatným vydáním obsahu v nižší kvalitě, tentokrát navíc nechyběla ani kampaň, i když třeba cut-scény byly opravdu v mizerné kvalitě a nedalo se na ně prakticky dívat, stejně tak neměli hráči bez zakoupeného přídavku přístup k později přidaným misím. I tak bylo ale to hlavní z celého přídavku prakticky zdarma, takže si fanoušci moc nestěžovali. A vlastně ani recenzenti.

Na začátku dubna navíc Bohemia Interacitve vydalo oba přídavky krabicově pod názvem Arma 2: Posily. Ačkoliv šlo jen o obě DLC, stejně byly samostatně spustitelné, což řada hráčů uvítala. Hlavní ale je, že zůstala možnost nainstalovat obojí do původní hry (nemluvě o menším bonusu uvnitř balení v podobě tištěné mapy). Posilami se měla cesta Army 2 uzavřít, ale nakonec se tak nestalo. Popisování budoucího vývoje druhé Army by však bylo zbytečné předbíhání, protože v roce 2010 se kromě vydání datadisku a dvou DLC stalo ještě něco dalšího, z jistého pohledu mnohem důležitějšího.

Dvojí posily

V průběhu roku 2010 se totiž k Bohemia Interactive přidaly dva tvůrčí celky. Pražské Black Element Software, které se v minulosti podílelo na Arma: Queen's Gambit, a brněnské Altar Games, jehož členové spolupracovali na Armě 2. Bohemia Interactive tak tvořila tři studia umístěná v Praze, Brně a původní centrála v Mníšku pod Brdy. Tím pádem se mohlo začít pracovat na větším množství projektů. Vývojáři v Mníšku tak po dokončení Private Military Company začali pracovat na simulátoru civilních vrtulníků Take On Helicopters, v Praze se naplno věnovali titulu s názvem Carrier Command: Gaea Mission, jehož vývoj začal už v roce 2008, a v Brně začaly práce na plnohodnotné Armě 3.

Tyto tři tituly se staly na dlouhou dobu tím nejdůležitějším pro celé Bohemia Interactive, ale než dostanou svůj prostor (ten dostanou až v příštích částech tohoto seriálu), sluší se zmínit ještě dva projekty, oznámené a vydané během léta 2011. Tím prvním byla Arma 2: Free, naprosto bezplatná verze Army 2, která však postrádá jakoukoliv příběhovou kampaň, prakticky všechny samostatné mise a také podporu běžných modifikací a uživatelských úprav, ale o to víc vynikají samotné jednotky a technika (nechybí nic, co nabídla klasická Arma 2), prostředí Černarusi, hra více hráčů a především editor misí.

Mody jako takové sice Arma 2: Free nepodporuje, nebo spíš nemá podporovat, ale na mise vytvořené výhradně v prostředí editoru nepadlo žádné omezení, takže brzy po vydání 23. června došlo k docela slušným výměnám různých misí, a to i mezi vlastníky klasické Army 2. Z hlediska uživatelských misí jsou totiž obě verze naprosto kompatibilní (pokud neobsahují nic z Operace Arrowhead a dalších přídavků). Cíl Free verze tak byl do velké míry splněn.

S Armou na mobily

Druhým projektem, který mělo na svědomí především další české studio Centauri Production, byla Arma 2: Firing Range, bezplatná hříčka určená pro Facebook a pro mobilní telefony s Androidem a s iOS. V podstatě šlo o simulátor střelnice, nabízející možnost vyzkoušet si množství realisticky zpracovaných zbraní z Army 2 na několika typech střelnice. Dojmy z Firing Range byly pro mnoho hráčů rozporuplné, zejména proto, že se opět vyskytlo množství chyb, především v souvislosti se samotnou funkčností celé hry, ale hodnocení Android verze 3,8 (resp. čtyři hvězdičky) a 606 vyloženě pozitivních uživatelských recenzí na síti Google Play dokazuje, že se postupem času Firing Range ujala. Tedy s výjimkou Facebook verze, které jsme se dodnes nedočkali. Tým za ní zodpovědný se před dokončením pustil do zcela jiného projektu a není vůbec jisté, jestli se Firing Range na Facebooku vůbec někdy objeví.

Místo Flashpointu Arma: Cold War Assault

V dubnu 2011 navíc Bohemia Interactive vypršela smlouva s Codemasters, a tak se vývojáři rozhodli přejmenovat původní Operaci Flashpoint a datadisk Resistance na Arma: Cold War Assault. Tím došlo hlavně k zabránění nejasnostem mezi některými hráči, kteří za pokračování Flashpointu nepovažovali sérii Arma, ale tituly Operation Flashpoint: Dragon Rising a Red River přímo od Codemasters, které však s původní Operací Flashpoint nemají mnoho společného. Přejmenování jejich prvotiny navíc umožnilo Bohemia Interactive, aby hru mohli prodávat na vlastní pěst, shromáždit všechny své simulátory pod značkou Arma a zachovat ji do dalších let. S výjimkou názvu a oprav několika drobných chyb jde totiž stále o tu samou hru, kterou si navíc majitelé původní Operace Flashpoint mohli stáhnout zcela zdarma. Ostatní si ji mohou dodnes zakoupit na mnoha digitálních distribučních sítích.

Sedmá část seriálu bude zaměřena na další, tentokrát podstatně odlišný projekt Bohemia Interactive, a to na simulátor civilních vrtulníků Take On Helicopters a jeho přídavky.

Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam Discord Discord
Reklama
Reklama