Zpět na článek

Diskuze: Europoslanec řešil „woke“ místo záchrany her

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Horizont událostí
Horizont událostí
Level 32 Level 32
dnes 13:37

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Tento návrh muže skutečně vyplodit jen pirátská hlava (že nejsem daleko od pravdy?). Podívejme se na toto téma z perspektivy vývojářů: Vydáte live service hru a poté máte nad sebou bič neustále údržby serveru. Co když mezitím zkrachujete? Nebo o hru přestane být zájem? A je další fakt, který si mnoho hráčů neuvědomuje. My jako zákazníci kupujeme pouze licenci hry, kdy nejsme a nikdy jsme nebyli spolumajitele konkrétní hry.

A Milan Uhrík mluví pravdu, postmodernismus, neomarxismus (a to píši jako levičák...), mnohem více ubližují hrám, než případné vypínání serveru, které je vlastně v průběhu času přirozené.

A je velmi pravděpodobné, pokud by byl vydavatel - vývojář, nucen udržovat servery bez možnosti odstavení, prudce by se tím zdražila cena online her. Ale to si "ten" kdo toto navrhl asi neuvědomuje. Ale co čekat od latentních komunistů - pirátů(?).

A celá diskuze na půdě EU parlamentu je "irelevantní", z důvodu že tento "parlament" nemůže (díky bohu) navrhovat jakékoliv zákony.

MrN00b
MrN00b
Level 48 Level 48
Hlavní platforma: PlayStation
dnes 15:01 (Upraveno)

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Horizont událostí Tohle se ale řeší i v samotné iniciativě, není tam ani nutnost udržovat severy při životě, jako třeba stačí jen vydat offline patch, poskytnutí nástrojů pro hráčské servery atd. Například Mythic Entertainment tohle chtěl udělat pro jejich Warhammer Online, nebo tedy chtěli dát možnost hráči hru spustit a aspoň se po tom světě procházet, případně z toho udělat "muzeum" kam by dali různé podrobnosti z vývoje, koncept arty atd. EA jim to tehdy neodkleplo a radši hru jen vypnuli. SSq: Kill the Justice League stejně tak vydal offline patch. Kde je vůle, je i cesta a drtivá většina live-servis her dělá na serverech jen málo věcí, problém by to byl leda u plnohodnotných MMO, ne her jako The Division, The Crew, atd.

M4Ri0Cz
M4Ri0Cz
Level 10 Level 10
dnes 17:14

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Horizont událostí Argument s licencí je podle mě trochu zavádějící. Ano, u her si zpravidla nekupujeme vlastnictví duševního vlastnictví, ale pouze licenci k užívání. To však platí i u filmů, hudby nebo knih. Když si koupím DVD, Blu-ray nebo hudební album, také nevlastním autorská práva. Přesto mám médium fyzicky u sebe a mohu ho používat i za deset nebo dvacet let, pokud mi funguje přehrávač.

Právě v tom je rozdíl oproti některým live-service hrám. Tam si zákazník často koupí produkt za plnou cenu, investuje do něj desítky či stovky hodin a po vypnutí serverů o něj může přijít úplně. Ne proto, že by se mu rozbil nosič, ale proto, že vydavatel jednostranně ukončil službu.

Nikdo přitom netvrdí, že by firmy měly být nuceny provozovat servery navždy. To by skutečně nebylo realistické. Debata se ale vede o tom, zda by po ukončení podpory neměla existovat možnost hru nějak zachovat – například formou offline režimu, komunitních serverů nebo jiného řešení, které by umožnilo produkt dále používat.

Pokud si koupím film, po ukončení činnosti filmového studia mi nikdo nepřijde domů znefunkčnit disk. Pokud si koupím hudební album a vydavatel zkrachuje, nepřestane mi přehrávač fungovat. U některých live-service her se ale přesně tohle v digitální podobě děje.

Proto si nemyslím, že je fér celou debatu redukovat na to, že „kupujeme jen licenci“. Jde spíše o otázku, jaká má být rozumná ochrana zákazníka v situaci, kdy zaplatil za produkt, který může být později zcela odebrán bez možnosti dalšího používání.

L.H.
L.H.
Level 35 Level 35
včera 05:20

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Tak já nevím, dávat sem článek o člověku, co mluví o woke, gamblu, nemožnosti výběru... článek sem na web, kde měníte slova v komentářích a jedete z 90% reklamu na sázkovky.

AdamsCzech
AdamsCzech
Level 49 Level 49
Hlavní platforma: PC
30. 5. 2026 18:47

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Woke je problem s kvalitou, a to většinou lidi ani nezajímá že tu hru "zabijí".

Games Polis CZ
Games Polis CZ
Level 29 Level 29
30. 5. 2026 17:58

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Kdo nevidi jak se do her cpou tyhle hovna je blbec.

MrN00b
MrN00b
Level 48 Level 48
Hlavní platforma: PlayStation
30. 5. 2026 18:27 (Upraveno)

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Games Polis CZ Tak to nekupuj, ignoruj to. Každé studio, spisovatel, tvůrce si má tvoři to co chce, hry nikdy nebyly apolitické, vždy v nějaké menší nebo větší míře odráží přesvědčení nebo to, co chce dotyčný sdělit. Nikdo nikoho nenutí hrát Aassassina, Baldurs Gate 3, Hadese 2, nového Bonda (který je evidentně taky WOKE) atd. Tady Milan Uhrík je jen ukázkový případ "Jeden o voze, druhý o koze", evidentně viděl Stop Killing Games a ani se nenamáhal zjistit, o co jde, jen si šel přihřát politickou polívčičku :D

M4Ri0Cz
M4Ri0Cz
Level 10 Level 10
včera 13:22

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@MrN00b Ale o to právě jde, že to tam tlačí na sílu. My to necháme být a za nějakou dobu to bude považováno za normální, což opravdu není. Nikomu asi nevadí menšiny a jejich přítomnost, když to ovšem není jediný důvod, proč tam ta postava nebo téma je. To je ten problém. Násilně nám nutí, že tohle a tamto je normální, a my jsme vlastně ten problém. Ne, nejsme. Je to okrajová část populace s mentální odchylkou od normality, která má přinejlepším pár procent.

K Uhríkovi – ano, sice odbočil od tématu, ale dle mého je i toto problém, který by pomalu mohl ničit herní médium. Ostatně u filmů a seriálů už se tak děje. A opět musím zdůraznit, že nejde o to, že tam je nějaký Tonda, co má rád Pavla, nýbrž o to, že je tam jen proto, aby byla uspokojena hlasitá woke menšina.

Možná je Uhrík pokrytec, možná si chtěl jen přihrát svou polívčičku, ale to, co řekl, je zčásti pravda. Navíc je to vytrženo z delšího proslovu.

A s částí o agresivní monetizaci snad musí souhlasit každý.

MrN00b
MrN00b
Level 48 Level 48
Hlavní platforma: PlayStation
včera 16:10 (Upraveno)

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@M4Ri0Cz Stále platí to, co jsem naspal víše. Tak to nekupujte, nikdo nenutí nikoho si koupit a hrát hru, kde dle tvých slov někdo něco tlačí na sílu. Mě to přijde přirozené, nevidím na tom nic špatného, naopak to rozšiřuje narativní možnosti, atd. Nebýt "tlačení na sílu" tak nejspíš dodnes muži hrají v divadle ženy a černoši ve filmech mají jen vedlejší role, nebo by je hráli běloši s černým makeupem :D (zveličuji, nadsázka, kdyby to někomu náhodou nedošlo). Zda je to okrajová část nebo není je naprosto nepodstatné, opět je to o svobodě vyprávět a tvořit to, co tvůrce chce. Nelíbí se ti to? Nepodporuj to, nekupuj to, já také nepodporuji hry jako Atomic Heart nebo Lords of the Fallen 2 protože nesouhlasím s vyjádřeními dotyčného studia nebo jejich "propagandou" ale nemám potřebu jim vnucovat, ať tvoří něco jinak. Je to tak jednoduché. Lidé rádi tvrdí, že se něco tlačí na sílu, ale pak se sami dožadují toho, aby se hry dělali místo toho jim na míru a chtějí si to taky vynutit.

Uhrík odvádí pozornost od toho, čeho se Stop Killing Games snaží dosáhnout a zatahuje to do "kulturní války" o kterou nejde, protože se snaží zachovat hry jako celek bez ohledu jestli je woke nebo anti-woke. Agresivní monetizace, OK ale opět, je to jiný problém a jiná diskuze, která se má řešit samostatně, jen tím rozmělňuje to, o co se ta iniciativa snaží, ale aspoň to nemá nic společného s politickým přesvědčením.

M4Ri0Cz
M4Ri0Cz
Level 10 Level 10
včera 17:43

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@MrN00b A to je právě ono. Jak můžeš vědět, co je dnes kreativní vize a co je podmíněno checklistem, aby to vyhovovalo wokeistům, kteří jsou navíc nejhlasitější, když něco není podle jejich představ?

Když přistoupím na tvou verzi a nekoupím si to, co se mi nelíbí, jak mi to zaručí, že to nakonec nebude všude? Opět mi jde o umělé věci, politickou korektnost, DEI, blackwashing a podobně. Je mi jedno, jestli je tam černý, růžový, žlutý nebo modrý člověk. Jde mi o to, že je hned poznat, kdy jde o tvůrčí vizi a kdy je něco uděláno ze strachu, aby nepřišel backlash.

Samozřejmě je to úplně něco jiného než iniciativa SKG. Ale jak jsem již psal, za mě to do toho patří také.

Zajímavé je, že si média zase vybrala jen asi padesátisekundový úsek z pětapadesátiminutového projevu, ve kterém vystupovala spousta řečníků. Přesně to, co vyhovuje jejich narativu.

MrN00b
MrN00b
Level 48 Level 48
Hlavní platforma: PlayStation
včera 22:02 (Upraveno)

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@M4Ri0Cz To už je pak o tom, jak je kdo paranoidní, pokud je postava nebo scénář špatně napsaný, nemusí to hned znamenat že to je z důvodu nucené diverzity nebo nějakých kvót :). Muže to být prostě jen špatný scénárista, který se možná snaží ale neumí prostě psát rozličné postavy. Jinak já ti nevím, dnes jsou mnohem hlasitější grifteři a anti-woke, než kdy vůbec byly wokeisti, je to neustále nějaká vykonstruovaná kontroverze jako že Bond je WOKE, Baldurs Gate 3 je woke kvůli medvědovi, Nolan je woke protože Helenu hraje černoška ale naprosto ignorují, Nolanovu historii s whitewashingem, proč nikomu sakra nevadí že tam nehraje žádný Řek :D atd. Co se týká strašáka DEI, líbí se mi jak hráči a grifteřii objevili něco, co už je staré jak Jeruzalém, podobně jako různé poradenské společnosti, které ve filmovém průmyslu a u knižních vydavatelství jsou taky zavedené v trochu odlišné formě strašně dlouho ale kromě rady, nemohou nic studiu nakázat a vynutit si, i když někteří rádi tvrdí opak. Málokdo se dnes obtěžuje cokoliv si ověřit, věří pochybným individuum, kteří často zkreslují informace nebo vyloženě lžou, protože hejt kontent a anti-woke byl dlouho výdělečný, naštěstí spousta lidí už přichází k rozumu a zájem opadá.

Jinak média si vybírají to, co zaujme a bude senzace, kdyby tam někdo plácal naopak to, jak hry zabíjí nedostatek diverzity atd. tak o tom budou psát taky, protože na to lidé kliknou, budou to řešit atd. Opravdu není třeba v naprosto jednoduchých věcech, hledat nějakou globální konspiraci :)

M4Ri0Cz
M4Ri0Cz
Level 10 Level 10
dnes 17:00

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@MrN00b Nemyslím si, že jde o paranoiu. Samozřejmě ne každá špatně napsaná postava je důsledkem nucené diverzity nebo kvót. Špatní scenáristé existovali vždy. Problém je, že v posledních letech se objevuje opakující se vzorec, kdy jsou některé změny nebo rozhodnutí obhajovány právě diverzitou, reprezentací nebo podobnými cíli, a kvalita samotného díla jde často stranou. Proto jsou lidé vůči těmto trendům citlivější než dříve.

Stejně tak netvrdím, že za každým rozhodnutím stojí DEI konzultant nebo poradenská firma. Jenže pokud sami tvůrci, vydavatelé nebo studia opakovaně zdůrazňují diverzitu jako jednu z hlavních priorit, nelze se pak divit, že část publika hodnotí výsledné produkty i touto optikou. Není to automaticky důkaz, ale ani úplně bezdůvodná domněnka.

Co se týče anti-woke komentátorů, jistě mezi nimi existují lidé, kteří zveličují nebo vytvářejí umělé kontroverze. To ale samo o sobě neznamená, že veškerá kritika je neplatná. Stejně jako existence extremistů na jedné straně nevyvrací legitimní problémy, které mohou existovat na straně druhé. Není nutné souhlasit s každým youtuberem nebo komentátorem, aby člověk viděl, že některé změny v médiích působí nepřirozeně nebo účelově.

S Bondem, Nolanem nebo jinými příklady je to často otázka konkrétního provedení. Mnoha lidem nevadí samotná rozmanitost obsazení, ale spíše pocit, že některé změny nejsou motivovány příběhem nebo uměleckou vizí, nýbrž snahou vyhovět aktuálním společenským očekáváním. Ať už je tento pocit oprávněný či nikoli, nelze ho jednoduše odmávnout jako výmysl nebo konspiraci.

Stejně tak si nemyslím, že jde o nějakou globální konspiraci. Spíše o souběh trendů v médiích, zábavním průmyslu a korporátním prostředí. Není potřeba věřit na tajné spiknutí, aby si člověk všiml, že určité ideologické nebo marketingové přístupy jsou dnes výrazně rozšířenější než dříve.

A pokud jde o média, souhlasím, že vybírají hlavně to, co vyvolá emoce a přinese kliknutí. Právě proto mi přijde problematické, když se z dlouhých projevů nebo diskusí vytrhávají krátké úseky bez širšího kontextu. To pak zkresluje debatu bez ohledu na to, jestli se jedná o woke, anti-woke nebo jakékoli jiné téma.

Debata s tebou je velmi konstruktivní a probíhá bez invektiv a různých nálepek, což velmi oceňuji, přestože se ve spoustě věcí neshodneme.

Reklama
GoOdTiMe
GoOdTiMe
Level 48 Level 48
30. 5. 2026 15:25 (Upraveno)

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Národ ve kterém dvě třetiny lidí nevěří v kulatou Zemi. Nečekal bych nic jinýho. Ještě bych napsal něco, ale zvoní na mě queer průvod, asi mi přišli vnutit nějakou woke gamesu.

M4Ri0Cz
M4Ri0Cz
Level 10 Level 10
včera 12:48

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@GoOdTiMe Aby ses jednou nedivil, Trolle.

vtap
vtap
Level 35 Level 35
včera 16:11

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@M4Ri0Cz je jediná možná obrana - nekupovat to co nechceš. žijeme v nejlepší době a snažme se to udržet.

M4Ri0Cz
M4Ri0Cz
Level 10 Level 10
včera 17:48

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@vtap Když řezník začne šidit maso, nekoupíš si ho. Jenže někteří ano. Takže začnou šidit i další a časem si už žádné nekoupíš nikde, protože budou všechny hnusné.

Takže ne, není to jediná možnost. Musíme se proti tomu ohradit, a to hlasitě. Ostatně druhá strana je hlasitá dost.

Hubert v hubertusu
Hubert v hubertusu
Level 32 Level 32
dnes 08:23

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@M4Ri0Cz Asi bych neměl, ale přistupuju na vaši hru.

Když už tady rozhlašujete jak je "woke" komunita hlasitá, a při tom tady na toto téma píšete jen vy, tak tedy buďte konkrétní. Co přesně za hry "woke" komunita zničila? A jak přesně?

Byly ty hry zničeny tím, že se tam objevila jedna postava z deseti jiných, která měla jinou sexuální orientaci a dovolila si o tom mít deset vět? Nebo byly ty hry zničeny tím, že jste si mohl na svou postavu dát pestrobarevné tričko a pestrobarevný účes? Čím přesně byly ty hry podle vás zlikvidovány? Máte tady prostor, tak se klidně vyjádřete.

vtap
vtap
Level 35 Level 35
dnes 12:33 (Upraveno)

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Hubert v hubertusu to ře se mi něco hnusí neznamená že to je zlé. to si myslím já. jasně že třeba last of us 2 je dojeb a nikdo to nečekal nebo sněhurka live action. jenže jak říkám na konci stejně promluví peníze a tam kde peníze nebodou nebude vůbec nic. peněženka je král. zabít je svým nezáíjmem - koopím si hru od naughty dog nebo je nechám chcípnout. nevidím tady žádný zlo ani dobro. prostě to tak je. je to planeta heteráku i gayů a leseb i transek jako i černých nebo asiatů. jsem v pohodě a co vypnu není

M4Ri0Cz
M4Ri0Cz
Level 10 Level 10
dnes 17:06

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Hubert v hubertusu Nemyslím si, že problém spočívá v tom, že se ve hře objeví homosexuální postava, barevné oblečení nebo možnost vytvořit si postavu podle vlastních představ. Sám jsem několikrát psal, že mi nevadí menšiny ani jejich přítomnost v médiích.

To, co kritizuji, je situace, kdy mám pocit, že některé prvky nejsou do hry přidány proto, že dávají smysl příběhu nebo světu, ale proto, že mají splnit určité společenské či marketingové požadavky. Rozdíl mezi přirozenou součástí díla a povinnou položkou na seznamu podle mě často poznat je.

Abych odpověděl na otázku, nemyslím si, že by jednotlivé hry byly „zničeny“ jen tím, že obsahují diverzitu. Spíš jde o dlouhodobý trend, kdy se u části tvorby začínají upřednostňovat jiné cíle než kvalita scénáře, postav nebo hratelnosti. Výsledkem pak mohou být postavy, které působí ploše, protože jejich hlavní charakteristikou je právě jejich identita.

Stejně tak netvrdím, že za každým špatným rozhodnutím stojí nějaká woke komunita. Ale když studia nebo vydavatelé sami zdůrazňují diverzitu a reprezentaci jako důležité cíle, nelze se divit, že hráči následně diskutují o tom, zda to nemá vliv na výslednou podobu produktu.

A pokud jde o hlasitost, nemyslel jsem tím, že každý člověk s progresivními názory je hlasitý. Mluvil jsem o aktivních skupinách na sociálních sítích, které dokážou vyvíjet značný tlak na firmy, média nebo tvůrce. Stejně tak ale uznávám, že dnes existují i velmi hlasité anti-woke skupiny. Obojí je realita.

Ve výsledku mi nejde o to, kdo je jaké orientace nebo barvy pleti. Jde mi o to, aby kvalita díla byla důležitější než jakákoli ideologie, ať už přichází z kterékoliv strany.

vtap
vtap
Level 35 Level 35
dnes 12:28

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@M4Ri0Cz vypneš internet a oni tu nejsou tak jak to je?

M4Ri0Cz
M4Ri0Cz
Level 10 Level 10
dnes 17:08

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@vtap @... To samé by šlo říct o čemkoliv. Vypni internet a zmizí většina veřejných debat, sporů i aktivismu všeho druhu. To ale neznamená, že daný jev neexistuje nebo nemá vliv na realitu.

Firmy, média i herní studia dnes internet sledují velmi pozorně a často na reakce online komunit reagují. Proto mi nepřijde úplně přesné tvrdit, že když vypnu internet, problém přestane existovat. Spíš ho jen přestanu vidět.

Reklama
Reklama