Kingdom Come: Deliverance - nejen o soubojích a koních
Speciály KC: Deliverance Článek Kingdom Come: Deliverance - nejen o soubojích a koních

Kingdom Come: Deliverance - nejen o soubojích a koních

Martin Cvrček

Martin Cvrček

29

Do technologické alfa verze Kingdom Come: Deliverance od Warhorse Studios přibyla jízda na koni, nová lokace a především možnost vyzkoušet souboje s mečem. To je dostatečný důvod pro zvýšenou pozornost.

Reklama

Technologická alfa verze napjatě očekávaného Kingdom Come: Deliverance byla od dob mých původních dojmů aktualizována už třikrát. Ne že by předešlé dvě aktualizace, které přidaly například alchymii a odemykání zámků, nebyly zajímavé, ale obě novinky by se daly poměrně jednoduše shrnout. Obě mají své mouchy, ale určitě jde o funkční a solidní základ pro autentické a originální herní mechaniky. Jinak řečeno, předešlým updatům nebylo nutné věnovat samostatný článek s dalšími dojmy. S třetím a nejnovějším updatem se ale situace změnila, protože přidal dvě dlouho vyhlížené novinky - souboje s meči a jízdu na koni. Kromě nich přidal i novou lokaci a další drobnosti. Věřím, že něco takového už si zvláštní pozornost zaslouží, i proto, že v původních dojmech jsem se mohl zaměřit jen na velmi málo herních prvků. Tento speciál tedy berte spíše jako doplnění více než půl roku starého článku.

Naše ves, tady je les

Jak se dá očekávat, prostor pro všechny zmíněné novinky je především v nové lokalitě, která se nachází kousek na východ od původní mapy, které dominovala vesnice Samopše. Nová část mapy nabízí vesnici Mrchojedy s romantickým brčálníkem na návsi, ale kromě ní lze navštívit další část lesa, vojenský tábor nebo farmu, kterou vypálili Kumáni. Samozřejmostí je i další změť polí, luk a cest. Všude přitom můžete vidět pozoruhodné množství detailů a celkově se dá říct, že nová část mapy nezklamala a je podobně kvalitní jako ta původní. Jen je větší a musíte počítat s tím, že některé věci už na vás tak nezapůsobí. To platí třeba o zpracování lesa. Pořád vypadá velmi dobře, ale první dojem z lesa v rohu původní části mapy, který byl tolikrát opěvován v článcích i videích, pravděpodobně netrumfne.

Na nové části mapy můžete během chvíle narazit na nové questy. Jeden z nich, který by se dal považovat za hlavní, souvisí s vypálenou farmou. Kouř z ní je vidět všude, takže se přirozeně stává prvním místem, kam by měl člověk namířit. V prostorách farmy ihned uvidíte stopy boje a samozřejmě také mrtvoly místních i Kumánů, ale v prachu zpustošené farmy se nenachází všichni nájezdníci, někteří unikli a udělali si tábor v nedalekém lese. Zbylí Kumáni jsou poměrně snadný cíl, problém ale je, že vy jako hráč nemáte nic, s čím byste je mohli zlikvidovat. Proto musíte do místního vojenského tábora, v němž je třeba přesvědčit velitele, že máte dost schopností pro účast na chystaném nájezdu. Přesvědčování ale přirozeně není jednoduché, velitel se zprvu všemu vašemu vychloubání vysměje a pošle vás k čertu s tím, že nejste jako jeho muži, kterým může důvěřovat a kteří mají především patřičný výcvik. Marná sláva, musíte se také něco naučit nebo pomoci lidem v okolí.

Aréna vzteku

Právě v tento moment přichází na řadu největší novinka v podobě soubojového systému. Ve vojenském táboře se nachází malá aréna, ve které můžete dosyta trénovat šerm, se kterým vám ochotně (tedy za menší finanční obnos) pomůže mistr šermíř. Po přihlášení hráče čeká rozsáhlý výcvik, ve kterém se naučí vše, co je potřeba. Základní útoky, komba, krytí, protiúdery, pohyb při boji, to všechno se v aréně budete muset naučit a můžete si být poměrně jistí, že při učení budete potit krev. Tu virtuální určitě, ale možná i tu skutečnou. Souboje totiž opravdu nejsou nic jednoduchého. Přitom ale fungují poměrně jednoduše. Kurzor, který se při bližším kontaktu uzamkne na protivníkovi, má při boji podobu jakési pěticípé hvězdy, přičemž každý cíp symbolizuje jeden směr, ve kterém lze útočit nebo se naopak krýt. Směr přitom vybíráte pouhým pohybem myši a máte na výběr buď klasický švih na levém tlačítku myši, nebo bodnutí na pravém tlačítku.

Díky pěti možným směrům útoků, jež lze koordinovat zcela podle sebe, tak můžete dávat dohromady efektivní komba, která jsou tím účinnější, čím rychleji dokážete útočit, resp. měnit směr útoku. Nepředvídatelná a dobře načasovaná změna směru útoku je tedy klíčová, ale nutno říct, že dobré načasování je důležité i při krytí. Vykrýt základní útok protivníka z jakéhokoliv směru není tak těžké, pokud jste dostatečně pozorní (pokud nejste, nepřítel vás může správnou ranou ochromit i na pár vteřin). Není ani těžké nepřítele při opravdu těsném kontaktu mečů od sebe odstrčit, to hra dělá víceméně automaticky. Problém ale je, že při bezduchém odrážení útoků nemáte šanci na okamžitý protiúder. Blok protivníkova meče si tedy musíte správně načasovat, a pokud se vám podaří útočníka odrazit ve správný čas, hra se na malý okamžik zpomalí a vy máte možnost ihned zaútočit. Něco takového protivník jen tak neodrazí. Další věc, se kterou musíte při boji počítat, je výdrž. Při hektickém švihání mečem se velmi snadno unavíte a jakmile se vám v průběhu souboje vyčerpá ukazatel výdrže, máte problém.

Tohle všechno možná zní celkem prostě a jednoduše, ale opak je pravdou. Souboje opravdu nejsou snadné a vyžadují velké množství cviku a samozřejmě také pozornosti a tekoucích nervů. Zatím mi ale přijde, že se vývojářům z Warhose podařilo vyvážit autenticitu a zábavnost. Souboje jsou rozhodně autentické, nedokážu si vybavit hru, ve které by na mě boj s mečem dělal realističtější dojem, ale jsou zároveň vyzývavé a dost zábavné, pokud si je trochu osvojíte.

Čas investovaný do výcviku se ale minimálně v mém případě vyplatil, protože jakmile jsem si vše osahal a začal likvidovat první protivníky v aréně, následoval pěkný pocit uspokojení. Ten pocit sice trochu zchladila skutečnost, že jsem při tom všem snažení přišel téměř o všechny mé peníze, každý souboj v aréně totiž vyžaduje menší investici a někteří protivníci byli náročnější než jiní, ale co na tom záleží, je to přece jen technologická alfa, ne finální hra. Tento fakt musí mít člověk stále na paměti, protože i v soubojích se mohou vyskytnout chyby. Musím ale říct, že v jejich případě jsem zpozoroval méně bugů než v jakékoliv další složce aktuální alfa verze.

Konečně v sedle

Další významnou novinkou je i možnost jízdy na koni. I k ní přitom vede zajímavý quest zadávaný jistou Ludmilou ve vesnici. Její švagr, který padl na oné vypálené farmě, měl u sebe dokument související s domem Ludmily a jejího manžela. Lejstro je samozřejmě pro ženu důležité, jenomže při ohledání švagrova těla se nenašlo. Po vás tedy chce, abyste se ho pokusili najít. Vás pak čeká poměrně prosté ohledání „místa činu“ a vyptávání se místních vojáků následované konfliktem s nějakým drzým vojáčkem, který si dokument přivlastnil. Přesvědčování ani tentokrát nezabírá, o peníze, za které bych od toho zmetka mohl lejstro koupit, jsem přišel při nácviku soubojů, takže jsem se s ním musel o dokument utkat v aréně. Nevím, jestli to bylo tím, že jsem si souboje opravdu osvojil, nebo prostě tím, že voják byl tupý jako pařez, ale bez větší námahy jsem mu uštědřil několik ran a souboj během chvíle vyhrál. Dokument byl můj, Ludmila byla při předání celá šťastná a dala mi na výběr mezi penězi a koněm. V tu chvíli mi už další groše byly k ničemu, takže jsem zvolil koně na nedalekém zabláceném dvorku.

Obzvlášť na koni je vidět, že zatím není ani zdaleka hotový. Jízda v sedle je sice snadno ovladatelná, kůň se zbytečně nevzpouzí, na rovině se pohybuje poměrně přirozeně a má pěknou výdrž, ale zatím tak trochu trpí syndromem koní ze Skyrimu. Plot není třeba přeskakovat, stačí ho prostě překročit. Co na tom, že kůň s jezdcem v sedle balancující na hraně uzoučkého dřevěného plotu asi působil na vesničany dost komicky.

Koník si také zatím nedělá hlavu z větších srázů, v okolí vesnice a tábora jsem sice nenašel žádnou příležitost pro vyzkoušení toho, jak moc se mu příčí skákání z velkých výšek, ale v lese už pár převisů bylo a kůň si z nich rozhodně žádnou hlavu nedělal. Prostě skočil kamkoliv, kam jsem si to zrovna namířil. Ani lesní převisy ale nebyly nijak zvlášť vysoké, takže je možné, že je kůň prostě jen trochu neopatrný a ty skoky by mu ve skutečnosti neublížily. Královnou opatrných koní tak stále zůstává Klepna ze Zaklínače 3, která mívá se sebemenšími převisy a srázy v lesích velké problémy. Kůň v Kingdom Come se ale už nyní dá považovat za poměrně šikovný způsob dopravy. Jen mě mrzí, že na mapě není žádná hora, rád bych vyzkoušel, jestli zdejší kůň dokáže podobně jako neohrožení skyrimští koně zdolávat téměř kolmé srázy. Upřímně ale doufám, že to nedokáže.

Vícero aktivit

Aby toho nebylo málo, update alfa verze nabízí například další příležitost k trénování střelby s lukem nebo systém zbrojí, který se hodí v aréně. Za zmínku stojí také nový a celkem příjemný hudební doprovod a originální způsob ohrazení přístupné oblasti. Dřív vám v přístupu do nedokončených oblastí mapy bránily obyčejné neviditelné stěny, teď je vše ohrazené plotem a na mnoha místech můžete vidět kužely a cedule jako vystřižené ze staveniště a dokonce kadibudku pro dělníky. Občas jsem ale měl nutkání tyhle zábrany prostě přeskočit a běžet dál, především při pohledu na nedaleký Sázavský klášter. Také je třeba říct, že se lehce zvýšily HW požadavky. Ale zaprvé, optimalizace technologické alfa verze stále nevypovídá nic o optimalizaci finální verze, a zadruhé, vyšší požadavky jsem ani moc nepocítil. Na nastavení grafiky někde mezi středním a vysokým jsem mohl na mé sestavě s procesorem Intel Core i5 o frekvenci 3,10 GHz, grafickou kartou GeForce GTX 660 a 8 GB RAM hrát v průměru na 30 fps. Občas jsem zaregistroval poklesy snímků za sekundu, ale nebyly nijak zvlášť výrazné.

Technologická alfa je tak stále především ochutnávkou nových herních prvků. Pokud chcete, na všem najdete nějaké chyby, já si třeba dost hrál s umělou inteligencí a pokusil jsem se vylákat Kumány z jejich lesního útočiště do vojenského tábora. To se mi povedlo, ale vojáci si Kumánů vůbec nevšímali a nakonec došlo k tomu, že mě jeden z Kumánů zabil v průběhu rozhovoru. Much je zkrátka dost, ale to k alfě prostě patří, navíc pořád nesmíme zapomínat na to, že rozdíl mezi tradiční alfou a technologickou alfou, o které zde hovoříme, je poměrně velký. To se odráží třeba v omezených dialozích a v anglickém dabingu zahrnujícím přibližně tři stále se opakující hlasy, které z každého vyřčeného slova přímo řvou, že tohle je jen provizorní řešení.

Ze soubojů mám ale určitě velkou radost a dokázaly mě zabavit na dost dlouhou dobu. Rád vidím, že se opravdu daří vyvažovat autenticitu se zábavou. I jízda na koni slibuje do budoucna ledacos, stejně jako nová mapa, která dělá dojem přesvědčivé a autentické české lokality. Stále nezbývá než doufat, že podobně přesvědčivý bude i následující vývoj a samozřejmě finální verze. Už poněkolikáté ale můžu s klidným svědomím říct, že ve Warhorse mají nakročeno správným směrem. Cesta před nimi je ale očividně stále dost dlouhá, tak snad si s ní poradí bez větších problémů. Tenhle projekt by bylo škoda výrazně pokazit.

Na úplný závěr ještě menší poznámka. Na mých screenshotech můžete vidět, že je alfa stále v angličtině. Ti, kteří vývoj hry bedlivě sledují, si možná pamatují, že Dan Vávra nedávno sliboval titulky v několika jazycích včetně češtiny. Ty zatím v alfě nejsou, i v tuto chvíli je dostupná jen angličtina, ale titulky jsou stále v plánu, budou zkrátka přidány později.

Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam Discord Discord
Reklama
Reklama