Komentář: Neomluvitelná absence DLSS a XeSS ve Starfieldu i dalších titulech
Starfield Novinka Komentář: Neomluvitelná absence DLSS a XeSS ve Starfieldu i dalších titulech

Komentář: Neomluvitelná absence DLSS a XeSS ve Starfieldu i dalších titulech

Jan Urbančík

Jan Urbančík

57
Platformy Windows PC

Taktika AMD škodí hráčům, kteří si musí pomáhat sami.

Reklama

Jakkoli se nám to nemusí líbit, upscalovací technologie hrají v nových titulech čím dál větší roli. Hry jsou opravdu náročné (ať už více, či méně oprávněně) a často se bez upscalingu zkrátka neobejdeme. Navíc v těch lepších případech dokáže upscaling nabídnout srovnatelnou kvalitu obrazu s nativním rozlišením a většinou s lepším anti-aliasingem. Technologií je hned několik, ale když pominu TSR z Unreal Enginu 5, tak hlavní jsou tři:

DLSS od Nvidie, jež celou vlnu odstartovalo. Nabízí nejvyšší kvalitu obrazu a často i nejlepší nárůst výkonu, ale funguje pouze na kartách od tohoto výrobce, a to pouze RTX 20 a výš.

Dále je tu AMD FSR 2, kde je třeba specificky zmínit druhou verzi, protože ta první byla opravdu špatná (nutno dodat, že podobně špatně na tom byla první verze DLSS, ale ta druhá ji nahradila v dubnu 2020, dávno před vydáním prvního FSR). FSR 2 si vede výrazně lépe a jeho výhodou je, že funguje na grafických kartách od všech tří výrobců. Nepotřebuje totiž speciální jednotky, jako je tomu u DLSS, které využívá Tensor jádra. Zato je ale kvalita obrazu horší, což je znatelné především při využití nižších režimů či cílového rozlišení. FSR 2 často produkuje tzv. shimmering, hlavně na vegetaci, jež zkrátka nepříjemně "šumí".

Dosud nejnovějším přírůstkem je XeSS od Intelu. Technologie, která má ve skutečnosti dvě verze. Ta lepší, jež využívá XMX jádra, funguje pouze na kartách Arc od Intelu. Druhá verze je sice o něco horší, ale používá instrukční sadu DP4a a funguje na grafických kartách od všech výrobců. Z DP4a XeSS se tak rychle vyklubala alternativa k FSR, které navíc v poslední době XeSS spíš překonává, jakkoli se o tom moc nemluví. Například v Cyberpunku 2077, Remnant 2 či Ratchet & Clank: Rift Apart nabízí XeSS mnohem lepší kvalitu obrazu.

Pokud hra vyjde s podporou všech těchto upscalovacích technologií, tak je situace ideální, každý si může vybrat. Majitelé karet od Nvidie (alespoň tedy od RTX 20) samozřejmě sáhnou po DLSS, jež je prakticky ve všech případech nejlepší, ostatním bych doporučil využít XeSS, pokud je dostupné. Jenže tady nastává ten problém, zdaleka ne každá hra vychází s takovými možnostmi. A teď není řeč jenom o menších titulech, ale i těch poměrně zásadních, jako například Resident Evil 4 Remake, Dead Island 2 či Star Wars Jedi: Survivor. Všechny mají společné jednu věc – sponzoruje je AMD a podporují pouze FSR 2.

AMD situaci opakovaně odmítlo komentovat, ale mlčení bych v tomhle případě skutečně přisoudil tomu, že společnost ostatní technologie blokuje. Pokud tomu tak není, měla spoustu času na to, aby to vyvrátila. Dle mého názoru jde o skutečně velmi protizákaznický přístup, ale setkal jsem se s poměrně velkým množstvím komentářů, které se snažily z nějakého důvodu tento krok AMD obhájit, což mi přijde poměrně absurdní. Ano, Nvidia udělala za dobu své existence hromadu podobně špatných rozhodnutí, ale ostatně si za to také vysloužila kritiku, naposledy můžeme zmínit například nedostatek VRAM v grafických kartách (kde je naopak AMD velmi štědré). To ale rozhodně není omluva pro AMD, aby dělalo něco podobného.

Často jsem narážel na argumenty, že FSR funguje všude, takže ostatní technologie nejsou potřeba, navíc by jejich implementace zabrala víc času. Ano, FSR funguje všude, jenže nabízí horší kvalitu obrazu, takže na tom stejně tratí ti, kteří by mohli využít jinou technologii. Což jsou ve výsledku v podstatě všichni, kteří mají kartu s podporou DP4a, protože jak už tady padlo, XeSS je většinou po stránce kvality o dost lepší než FSR. Samo AMD se chlubí tím, že je FSR otevřené, proč ale tedy neumožní implementaci XeSS, které také funguje na kartách od všech tří výrobců? Implementace opravdu složitá není. Vývojář Nico van Bentum ze studia Nixxes (autoři PC portů obou Spider-Manů či Ratchet & Clank: Rift Apart) na Twitteru potvrdil, že jsou si všechna tři API natolik podobná, že není žádný důvod implementovat pouze jedno. Jakmile už jedna technologie ve hře je, další zkrátka není problém, zvlášť když DLSS i XeSS jsou součástí balíku Nvidia Streamline, jenž implementaci ještě usnadňuje (AMD se na něm odmítlo podílet, takže FSR neobsahuje).

Člověk by si mohl říct, že AMD obě technologie blokuje jednoduše proto, že jde o konkurenci. V tom případě je ale třeba uvést, že hry sponzorované Intelem či Nvidií nejsou limitované na technologie pouze od těchto společností. Nvidia to potvrdila i ve vyjádření pro magazín Wccftech, kde uvedla, že skutečně FSR, XeSS ani jiné formy upscalingu neblokuje.

A tím se dostáváme k masivnímu RPG Starfield od Bethesdy, jež vychází už za pár týdnů a je bezpochyby jednou z nejočekávanějších her tohoto roku. Bohužel, víme o něm, že má partnerství s AMD a zatím nic nenaznačuje tomu, že by hra měla podporu DLSS či XeSS, FSR je samozřejmě potvrzené. Nikdo z AMD ani Bethesdy situaci nekomentoval a uživatel Sebastian Castellanos na Twitteru sdílel informaci, že v souborech Starfieldu žádné náznaky DLSS ani XeSS nenašel. Stejně tak ani FSR 3, technologie, která byla představena už loni v listopadu a měla by přinést generování snímků (stejně jako Frame Gen od Nvidie), ale zatím stále nevyšla. Její absence by pro Starfield byla poměrně velkou ztrátou, protože pravděpodobně půjde o hru velmi náročnou na procesor, kde by generování snímků mohlo výrazně pomoct.

Situace je to zkrátka velmi špatná a bohužel zatím nic nenasvědčuje tomu, že by AMD svou taktiku hodlalo změnit. Hráči si tak musí pomoct sami. PureDark, který vytvořil implementaci DLSS pro Star Wars Jedi: Survivor, dokonce obdržel review kopii Starfieldu a už slíbil, že na den vydání bude mít připravenou modifikaci s DLSS upscalingem i Frame Genem. Nejde ale o ideální způsob, protože ne zcela nativní implementace upscalingu může způsobit například nestabilní UI (viz mod pro RE4). Můžeme jen doufat, že AMD do budoucna přehodnotí svou strategii a začnou vývojářům umožňovat podporu všech technologií. Hráči by z toho jen a pouze těžili.

Co na celou situaci říkáte vy? Vadí vám absence DLSS a XeSS ve hrách?

Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam Discord Discord
Reklama
Reklama